Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

649 hakijaa. En tule koskaan työllistymään omalle alalle, enkä mihinkään asiantuntijatehtäviin.

Vierailija
16.09.2024 |

Olen todella onnellinen siitä, että minulla on tällä hetkellä vakituinen työpaikka. Työ on kuitenkin suorittava, eikä vaadi juuri minkäänlaista koulutusta. Minulla on sekä maisterinpaperit että AMK-koulutus alalta, jonne en tunnu millään pääsevän.

Valmistuin 2012 ammattikorkeakoulusta ja kun työllistyminen näytti hankalalta, opiskelin itseni vielä maisteriksi. Valmistuin 2020 maisteriksi koronakeväänä. Oman alan töitä on ollut ihan pieniä pätkiä silloin tällöin, mutta en tunnu saavan jalkaa oven väliin mihinkään pysyvämpään.

Minulla on todella vahva tunne siitä, että olen kuluttanut yhteiskunnan varoja kouluttautumalla alalle, jolla en tule koskaan työskentelemään. Teen nyt töitä, joita olisin voinut tehdä täysin kouluttautumattomana jo 20 vuotta. Nyt olen käyttänyt opiskeluun elämästäni 10 vuotta ja ihan turhaan. Lasten kanssa olin kotona pitkään, joten työelämää on ylipäätään takana vähän.

Tänään tuli jälleen hylsy. En päässyt haastatteluun, hakijoita 649. 

Mitä tekisit? Lopun iän täysin pilipalihommia, täysin turhanpäiväistä työtä, joka ei motivoi? Seuraavat 30 vuotta tätä? En jaksa enää aloittaa täysin uusia opintoja, eikä oman alan ovet näytä aukeavan.

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että aina vastauksissa ruvetaan sönköttämään jostain naistutkimuksesta tai museologiasta. Onko ap jossain viestissä kertonut opiskelleensa jotain tuollaista alaa? Nimittäin insinööriystävälläni on ihan samanlainen toivoton kokemus työnhausta. Kouluttautui suurimman IT-buumin aikaan, eikä ole mitään toivoa päästä oman alan töihin enää.

Valitettavasti myös tyhmät miehet kirjoittelevat tänne palstalle, joten heidän aivoituksiaan saamme sitten lukea.

Vierailija
122/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuinko ilmaisesta oopperasta?

Mielestäni käytännössä ehdottelit sitä, kun aloit puhua siitä, ettei joillakin olisi varaa kulttuuriin.

Olen eri henkilö ja köyhilläkin on varaa aina silloin tällöin johonkin kun liput ovat tuettuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja jos valmistuit koulusta eikä paljoa kokemusta vielä niin et saa mitään töitä

Sitä se on kun äiti maksaa...universumin kiintotähti saa "keskittyä" opintoihin.

Vierailija
124/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä köyhemmillä valtioilla on varaa kulttuuriin ja taiteeseen. Niin on meilläkin. Arvovalintoja, mutta eivät välttämättä suhteessa terveydenhoitoon. Meillä on pyhiä lehmiä kuten puolustusmenot, yritys- ja maataloustuet, ansiosidonnaiset tuet (hyödyttävät hyvin toimeentulevia), universaalit  etuudet kuten lapsilisät, joita varakkaat eivät edes huomaa.

Toki valtiolla olisi varaa maksaa hyvä palkka vaikka miljoonalle taiteilijalle, jos kaikki muut menot saksittaisiin pois. Minusta hyvä mittari taiteelle on kuitenkin se, että yleisö on valmis maksamaan siitä. Silloin ei tarvita miljoonaa valtiollista taiteilijan virkaa.

Edelleen: kaikilla ei ole haluista huolimatta mahdollisuutta maksaa taiteesta korkeaa hintaa. Haluamme kai kuitenkin, että ammattimainen taide ja kulttuuri ovat jossain muodossa ihan koko kansan saavutettavissa? Se vaatii niiden tukemista. Niin se vain on.

Vierailija
125/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua sitä, että kun olette niin Kristuksen hyviä ja koulutettuja ihmisiä niin miksi ihmeessä kukaan ei huoli teitä töihin yhtään mihinkään?

Moniosaajia ja täysi ammattilaisia vuosien kokemuksella ja työtä vaan ei saa mistään? Jokin tässä nyt vaan mättää.

Palkkaavatko ne työnantajat ihan kiusallaan ne huonoimmat ihmiset töihin vai mikä ihme juttu tämä on?

Vierailija
126/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuinko ilmaisesta oopperasta?

Mielestäni käytännössä ehdottelit sitä, kun aloit puhua siitä, ettei joillakin olisi varaa kulttuuriin.

Olen eri henkilö ja köyhilläkin on varaa aina silloin tällöin johonkin kun liput ovat tuettuja. 

Totta.

Köyhällä on aina varaa kun joku toinen vain maksaa. 👍

Vierailija
127/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman ehkä korkeatasoisin oopperatalo Wienin valtionooppera saa merkittäviä avustuksia valtiolta. Kun esimerkiksi Texasissa sijaitsevat oopperatalot eivät käytännössä saa ollenkaan avustuksia ja ovat laadultaan täysin surkeita. 

Vierailija
128/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua sitä, että kun olette niin Kristuksen hyviä ja koulutettuja ihmisiä niin miksi ihmeessä kukaan ei huoli teitä töihin yhtään mihinkään?

Moniosaajia ja täysi ammattilaisia vuosien kokemuksella ja työtä vaan ei saa mistään? Jokin tässä nyt vaan mättää.

Palkkaavatko ne työnantajat ihan kiusallaan ne huonoimmat ihmiset töihin vai mikä ihme juttu tämä on?

Seuraatko sinä ollenkaan maamme tapahtumia koskien esim. laajoja leikkauksia ja muutosneuvotteluiden ja irtisanomisten aaltoa ja työttömyysasteen kasvua ja työpaikkojen vähenemistrendiä?

Vierailija
129/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähes sama tilanne, valmistuin myöskin koronakeväänä. Siitä lähtien olen tehnyt työtä, jossa valtaosa työkavereista on hädintuskin saanut peruskoulun suoritettua. Hukkaan meni koulutusrahat mun kohdalla ja itsellekin tuli opintolainojen (ja hukattujen työvuosien) verran tappiota.

Toivottavasti tuossa ei ole kyse samasta ilmiöstä, kuin esim Italiassa. Puhtaanapitolaitos haki työntekijää, lähinnä kadunlakaisijan hommaa. Hakemuksia tuli pari tuhatta, joista puolet korkeakoulututkinnon suorittaneilta. Yleinen käsitys on, että koulutusta vastaavaa työtä saa vain suhteilla.

Vierailija
130/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan palkkaisi ihmistä joka on ollut yli 6kk työttömänä jo ihan sillä perusteella, ettei sitä ole kukaan muukaan halunnut palkata. 

Vierailija
131/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraatko sinä ollenkaan maamme tapahtumia koskien esim. laajoja leikkauksia ja muutosneuvotteluiden ja irtisanomisten aaltoa ja työttömyysasteen kasvua ja työpaikkojen vähenemistrendiä?

Sekö aiheuttaa sen, että vain heikoimmat ja taitamattomimmat palkataan töihin?

Ymmärrätkö sinä oikeastaan yhtään mitään mistään? Oli töitä tarjolla vähän taikka paljon niin aina palkataan se paras mahdollinen. Sen vuoksi teillä luusereilla ei ole töitä olkoon ajat sitten hyvät taikka huonot. 

Vierailija
132/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan palkkaisi ihmistä joka on ollut yli 6kk työttömänä jo ihan sillä perusteella, ettei sitä ole kukaan muukaan halunnut palkata. 

Onneksi sinä et koskaan palkkaa ketään.

Vierailija
133/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pelkkä yo ja olen aina pystynyt vaihtamaan firmaa. En ole eläissäni ollut työttömänä 2 viikkoa pidempään ja tuossakin oli kyse lomautuksesta. Ikää 47v. Olen johtohommissa It-alalla ja olen täysin työssäoppinut; aloitin hanttihommista 2000-luvun alussa

Vierailija
134/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Tiiän kyl ihmisen joka on ollu työttömänä vuodesta 2013.

Vierailija
135/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi hakeutua paskanpuhdistamolle töihin tulpaksi. Tai wc pytty tehtaalle koeponnistajaksi. Tuntuu olevan tuo paska ihan luontainen ominaisuus.

Vierailija
136/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö aiheuttaa sen, että vain heikoimmat ja taitamattomimmat palkataan töihin?

Ymmärrätkö sinä oikeastaan yhtään mitään mistään? Oli töitä tarjolla vähän taikka paljon niin a

Joo. Meidän pökäleitten velvollisuus on sit spämmätä työnantajia surkeilla hakemuksillamme ja "mennä töihin".

Vierailija
137/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinä et koskaan palkkaa ketään.

Itseasiassa viime kesänä palkkasin 2 kesätyöläistä kun työntekijät kyselivät lapsilleen kesäksi töitä. Mutta ei siitä sen enempää.

Vierailija
138/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pelkkä yo ja olen aina pystynyt vaihtamaan firmaa. En ole eläissäni ollut työttömänä 2 viikkoa pidempään ja tuossakin oli kyse lomautuksesta. Ikää 47v. Olen johtohommissa It-alalla ja olen täysin työssäoppinut; aloitin hanttihommista 2000-luvun alussa

Maailma muuttuu.Tuohon aikaan pääsi töihin ilman koulutusta, kun niitä meni kysymään. Nykyään hanttihommiinkin pitää olla koulutus. Taloudella meni lujaa, erityisesti it-alalla. Ihmisiä suorastaan revittiin töihin. Nykyisin vaaditaan paljon sekä koulutusta että kokemusta, että pääsee edes haastatteluun ja parhaiden hakijoiden joukkoon. Pelkkä yo tai merkonomi tiputetaan heti pois. Ja työpaikkoja ei vain ole samaan malliin, kiitos pitkittyneen taantuman. 

Vierailija
139/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu.Tuohon aikaan pääsi töihin ilman koulutusta, kun niitä meni kysymään. Nykyään hanttihommiinkin pitää olla koulutus. Taloudella meni lujaa, erityisesti it-alalla. Ihmisiä suorastaan revittiin töihin. Nykyisin vaaditaan paljon sekä koulutusta että kokemusta, että pääsee edes haastatteluun ja parhaiden hakijoiden joukkoon. Pelkkä yo tai merkonomi tiputetaan heti pois. Ja työpaikkoja ei vain ole samaan malliin, kiitos pitkittyneen taantuman. 

Niin, olen siis vaihtanut hommia viimeksi 2v sitten, ei ole tiputettu mistään pois

Vierailija
140/162 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän työmarkkinat ovat monella alalla ikävät. Ei sekään auta että on työttömän sijaan työpaikan vaihtaja kuin hakijoita on paljon. Itse jämähdin aikoinaan diplomi-insinöörinä suorittavan tason tehtäviin. Nykyään teen aivan eri alan hommia. 

Nykypäivän? Jo 90-luvulla järjestelmän järjettömimmät piirteet ovat vain kasvaneet nyt uusiin mittoihin. Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin: jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää.

Yhteiskunnan koulutusinto ei s

Perusta menestyvä firma ja rikastu. Voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Muista myös maksaa arvonlisävero, palkat ja sivukulut, yrityksen voitosta vero sekä osingoista verot.

Kaikista noista veroista ja kuluista huolimatta yrittäjänä tienaa paremmin kuin työntekijänä.

Omalla kohdalla palkka nousi lähes kaksinkertaiseksi kun aloin laskuttamaan työstäni. Maksan nyt sekä työntekijän että työnantajan verot ja sivukulut laskuttamastani työstä ja palkastani ja silti nettotulot ovat lähes kaksinkertaiset palkkatyöhön verrattuna. Ihan samaa työtä teen nyt kuin työntekijänäkin.

Ihan hyvin voi siis pärjätä vaikka ei perustaisi "menestyvää yritystä", vaan työllistäisi vain itsensä.

En jaksa ymmärtää yrittäjien itkuja veroista ja kuluista. Niillä pidetään yhteiskunta toimivana ja varmistetaan että tulevaisuudessakin saadaan kouluja käynyttä, kohtuullisen tervettä ja työkykyistä työvoimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan