649 hakijaa. En tule koskaan työllistymään omalle alalle, enkä mihinkään asiantuntijatehtäviin.
Olen todella onnellinen siitä, että minulla on tällä hetkellä vakituinen työpaikka. Työ on kuitenkin suorittava, eikä vaadi juuri minkäänlaista koulutusta. Minulla on sekä maisterinpaperit että AMK-koulutus alalta, jonne en tunnu millään pääsevän.
Valmistuin 2012 ammattikorkeakoulusta ja kun työllistyminen näytti hankalalta, opiskelin itseni vielä maisteriksi. Valmistuin 2020 maisteriksi koronakeväänä. Oman alan töitä on ollut ihan pieniä pätkiä silloin tällöin, mutta en tunnu saavan jalkaa oven väliin mihinkään pysyvämpään.
Minulla on todella vahva tunne siitä, että olen kuluttanut yhteiskunnan varoja kouluttautumalla alalle, jolla en tule koskaan työskentelemään. Teen nyt töitä, joita olisin voinut tehdä täysin kouluttautumattomana jo 20 vuotta. Nyt olen käyttänyt opiskeluun elämästäni 10 vuotta ja ihan turhaan. Lasten kanssa olin kotona pitkään, joten työelämää on ylipäätään takana vähän.
Tänään tuli jälleen hylsy. En päässyt haastatteluun, hakijoita 649.
Mitä tekisit? Lopun iän täysin pilipalihommia, täysin turhanpäiväistä työtä, joka ei motivoi? Seuraavat 30 vuotta tätä? En jaksa enää aloittaa täysin uusia opintoja, eikä oman alan ovet näytä aukeavan.
Kommentit (162)
Sosiaalitädeille on ihan perkeleesti hommia. Varsinkin lastensuojelussa on avoimia paikkoja joka hyvinvointialueella.
Irtisanomissuojaa heikennetään. Kohta ei ole kellään Suomessa vakituista työpaikkaa.