649 hakijaa. En tule koskaan työllistymään omalle alalle, enkä mihinkään asiantuntijatehtäviin.
Olen todella onnellinen siitä, että minulla on tällä hetkellä vakituinen työpaikka. Työ on kuitenkin suorittava, eikä vaadi juuri minkäänlaista koulutusta. Minulla on sekä maisterinpaperit että AMK-koulutus alalta, jonne en tunnu millään pääsevän.
Valmistuin 2012 ammattikorkeakoulusta ja kun työllistyminen näytti hankalalta, opiskelin itseni vielä maisteriksi. Valmistuin 2020 maisteriksi koronakeväänä. Oman alan töitä on ollut ihan pieniä pätkiä silloin tällöin, mutta en tunnu saavan jalkaa oven väliin mihinkään pysyvämpään.
Minulla on todella vahva tunne siitä, että olen kuluttanut yhteiskunnan varoja kouluttautumalla alalle, jolla en tule koskaan työskentelemään. Teen nyt töitä, joita olisin voinut tehdä täysin kouluttautumattomana jo 20 vuotta. Nyt olen käyttänyt opiskeluun elämästäni 10 vuotta ja ihan turhaan. Lasten kanssa olin kotona pitkään, joten työelämää on ylipäätään takana vähän.
Tänään tuli jälleen hylsy. En päässyt haastatteluun, hakijoita 649.
Mitä tekisit? Lopun iän täysin pilipalihommia, täysin turhanpäiväistä työtä, joka ei motivoi? Seuraavat 30 vuotta tätä? En jaksa enää aloittaa täysin uusia opintoja, eikä oman alan ovet näytä aukeavan.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan palkkaisi ihmistä joka on ollut yli 6kk työttömänä jo ihan sillä perusteella, ettei sitä ole kukaan muukaan halunnut palkata.
Onneksi sinä et koskaan palkkaa ketään.
Itseasiassa viime kesänä palkkasin 2 kesätyöläistä kun työntekijät kyselivät lapsilleen kesäksi töitä. Mutta ei siitä sen enempää.
Hyvät yhteiskunnalliset näkymät tiedossa sitten. 6 kk:n työttömyydellä pääseekin sitten jo työttömyysputkeen ja sieltä eläkkeelle. Juu, nostamalla eläkeikää ja tuomalla halpatyövoimaa ulkomailta ei taida Suomi pelastua näillä näkymin. Jep. Asenteet on liian tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pelkkä yo ja olen aina pystynyt vaihtamaan firmaa. En ole eläissäni ollut työttömänä 2 viikkoa pidempään ja tuossakin oli kyse lomautuksesta. Ikää 47v. Olen johtohommissa It-alalla ja olen täysin työssäoppinut; aloitin hanttihommista 2000-luvun alussa
Maailma muuttuu.Tuohon aikaan pääsi töihin ilman koulutusta, kun niitä meni kysymään. Nykyään hanttihommiinkin pitää olla koulutus. Taloudella meni lujaa, erityisesti it-alalla. Ihmisiä suorastaan revittiin töihin. Nykyisin vaaditaan paljon sekä koulutusta että kokemusta, että pääsee edes haastatteluun ja parhaiden hakijoiden joukkoon. Pelkkä yo tai merkonomi tiputetaan heti pois. Ja työpaikkoja ei vain ole samaan malliin, kiitos pitkittyneen taantuman.
Niin, olen siis vaihtanut hommia viimeksi 2v sitten, ei ole tiputettu mistään pois
Ei vaikuta mitenkään siihen, ettei nykyään saa uraa käyntiin niin helposti kuin 2000-luvun alun nousukaudella. Sinä vaihdat nyt jo suhteilla työpaikasta toiseen sujuvasti. Ap ei ole päässyt uransa alkuun, kun ei saa sitä ensimmäistäkään oman alan työpaikkaa.
Oikeasti, onhan se kurjaa, että vuosia opiskelet ja päädyt hanttihommiin. Minulla kaksi maisteri työkaveria, jotka tekee ohjaajan nimikkeellä perushoito työtä 2700 euron kuukausipalkalla.
Suomi on keskinkertaisuuksien maa. Tärkeintä on olla hyvä tyyppi, eikä osaaja. Suuntaa rohkeasti ulkomaille työnhakuun.
Nyt on huutava työvoimapula! Uskokaa jo!
Yksi vaihtoehto on, että tekee tuota yliopistokoulutuksen tai AMK-koulutuksen alaa yrittäjänä, jos se on mahdollista. Kuitenkin niin, että pitää sen vakituisen palkkatyön pääasiallisena työnä aluksi.
Moni vähän huonompikin asiantuntija voi olla riittävän hyvä, kun saa käyttää tämän palveluja ilman riskiä. Yrityksenä toimivasta tekijästä pääsee heti eroon, jos yhteistyö ei toimi. Toisaalta, jos oikeasti olisit hyvä tekijä, niin voisi päästä vakituisesti tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pelkkä yo ja olen aina pystynyt vaihtamaan firmaa. En ole eläissäni ollut työttömänä 2 viikkoa pidempään ja tuossakin oli kyse lomautuksesta. Ikää 47v. Olen johtohommissa It-alalla ja olen täysin työssäoppinut; aloitin hanttihommista 2000-luvun alussa
Maailma muuttuu.Tuohon aikaan pääsi töihin ilman koulutusta, kun niitä meni kysymään. Nykyään hanttihommiinkin pitää olla koulutus. Taloudella meni lujaa, erityisesti it-alalla. Ihmisiä suorastaan revittiin töihin. Nykyisin vaaditaan paljon sekä koulutusta että kokemusta, että pääsee edes haastatteluun ja parhaiden hakijoiden joukkoon. Pelkkä yo tai merkonomi tiputetaan heti pois. Ja työpaikkoja ei vain ole samaan malliin, kiitos pitkittyneen taantuman.
Niin, olen siis vaihtanut hommia
En ole suhteilla saanut yhtään työpaikkaani, pöljä yleistys
Tuota et usko itsekään. Todellako olet aina hakenut vain avoimessa haussa olleisiin paikkoihin, joissa valinta osuu 600 hakijan joukosta aina sinuun. Koskaan ei vuosien aikana hankitusta verkostosta ole ollut mitään hyötyä. Pitänet siis verkostoitumista ajan tuhlauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sekoilet?
Ennen ja ennen.
Suurimmalla osalla työttöminä lojuvilla pummeilla on koulutusta ja opiskelua takana , mutta silti ei työnteko maistu, tai sitten ovat maannert niin pitkään työttöminä, että ovat pahasti jälkeenjääneitä. Kuten esimerkiksi sinä tunnut olevan. Kyllä niillä luokkansa parhaimman papereilla töihin pääsee ,herra jumala sentään!
Joo niin pääsee. Mut suurinosa on vaan taviksia jotka kilpailee muiden kanssa. Vaaditaan työkokemusta mut sitä ei saa ilman töitä eikä kukaan palkkaa jos kokemusta ei oo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen siis vaihtanut hommia
Ei ole saanut huonoilla papereilla sitä ensimmäistäkään työpaikkaa ja sitten ihmetellään niiden vanhentuneiden paperien kanssa ja ilman minkäänlaista työkemusta omaavana , että miksi en saa töitä. AP sun junasi meni jo. Opiskele uusi ala ja palaa lähtöruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan palkkaisi ihmistä joka on ollut yli 6kk työttömänä jo ihan sillä perusteella, ettei sitä ole kukaan muukaan halunnut palkata.
Itseasiassa viime kesänä palkkasin 2 kesätyöläistä kun työntekijät kyselivät lapsilleen kesäksi töitä. Mutta ei siitä sen enempää.
Hyvät yhteiskunnalliset näkymät tiedossa sitten. 6 kk:n työttömyydellä pääseekin sitten jo työttömyysputkeen ja sieltä eläkkeelle. Juu, nostamalla eläkeikää ja tuomalla halpatyövoimaa ulkomailta ei taida Suomi pelastua näillä näkymin. Jep. Asenteet on liian tiukassa.
Parhaiten töihin pääsee suhteilla joten alahan luomaan niitä. Hommaa joltakin sukulaiselta tai tuttavalta suositukset niin siitä se lähtee. Se on tietysti hankalaa jos koko suku on samaa epäkelpoa työtöntä laiskaa kurapaskaa.
Mites jos sukulaiset haudassa? Tai niin vanhoja et muistisairauksia
Kommentoin asiaa yleisellä tasolla. En ole päivääkään ollut sosiaalipummina. Vaikutat kovin yksioikoiselta. Asiat ovat monimutkaisempia kuin se, että kaiken takana olisi vain laiskuus tai vastaavasti oma ahkeruus ja erinomaisuus.
Olipa ala-arvoinen ja sivistymätön teksti. Pidät itseäsi muita parempana. Jo sukusi puolesta. Muista, että mitä vaan voi tapahtua elämässä ja joku päivä voit huomata itse olevasi sairas, työtön ja laiskaa kurapaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko palkkasit työntekijöiden lapsia, koska työntekijät kysyivät heille töitä?
Tuossa on ainakin kaksi virhettä:
1. Nepotismi eli työntekijöiden sukulaisten suosiminen. Se on epäoikeudenmukaista muita kohtaan.
2. Lasten olisi pitänyt hakea kesätyötä itse. Siis ei niin, että heidän vanhempansa hakevat heille kesätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko palkkasit työntekijöiden lapsia, koska työntekijät kysyivät heille töitä?
Tuossa on ainakin kaksi virhettä:
1. Nepotismi eli työntekijöiden sukulaisten suosiminen. Se on epäoikeudenmukaista muita kohtaan.
2. Lasten olisi pitänyt hakea kesätyötä itse. Siis ei niin, että heidän vanhempansa hakevat heille kesätyötä.
Yritys saa palkata töihin kenet haluaa, lähes millä perusteilla vaan. Julkisella on eri säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos sukulaiset haudassa? Tai niin vanhoja et muistisairauksia
Sukulaisten ja tuttavien suosituksilla ei tee mitään. Suositus pitää tulla työntekijältä, joka on hakemassasi yrityksessä jo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota et usko itsekään. Todellako olet aina hakenut vain avoimessa haussa olleisiin paikkoihin, joissa valinta osuu 600 hakijan joukosta aina sinuun. Koskaan ei vuosien aikana hankitusta verkostosta ole ollut mitään hyötyä. Pitänet siis verkostoitumista ajan tuhlauksena.
Olenko väittänyt, että verkostoitumisesta ei ole hyötyä? Työpaikkani olen kuitenkin hankkinut ihan itse. Lue ja hämmästy
En jotenkin usko tätä. Ehkä suorittavan työn tehtäviin, mutta maisteritason asiantuntijatehtäviinkin? Panostan aina työhakemuksen monta päivää, ja välillä pääsen haastatteluun, mutta vielä ei ole työpaikka tärpännyt.