649 hakijaa. En tule koskaan työllistymään omalle alalle, enkä mihinkään asiantuntijatehtäviin.
Olen todella onnellinen siitä, että minulla on tällä hetkellä vakituinen työpaikka. Työ on kuitenkin suorittava, eikä vaadi juuri minkäänlaista koulutusta. Minulla on sekä maisterinpaperit että AMK-koulutus alalta, jonne en tunnu millään pääsevän.
Valmistuin 2012 ammattikorkeakoulusta ja kun työllistyminen näytti hankalalta, opiskelin itseni vielä maisteriksi. Valmistuin 2020 maisteriksi koronakeväänä. Oman alan töitä on ollut ihan pieniä pätkiä silloin tällöin, mutta en tunnu saavan jalkaa oven väliin mihinkään pysyvämpään.
Minulla on todella vahva tunne siitä, että olen kuluttanut yhteiskunnan varoja kouluttautumalla alalle, jolla en tule koskaan työskentelemään. Teen nyt töitä, joita olisin voinut tehdä täysin kouluttautumattomana jo 20 vuotta. Nyt olen käyttänyt opiskeluun elämästäni 10 vuotta ja ihan turhaan. Lasten kanssa olin kotona pitkään, joten työelämää on ylipäätään takana vähän.
Tänään tuli jälleen hylsy. En päässyt haastatteluun, hakijoita 649.
Mitä tekisit? Lopun iän täysin pilipalihommia, täysin turhanpäiväistä työtä, joka ei motivoi? Seuraavat 30 vuotta tätä? En jaksa enää aloittaa täysin uusia opintoja, eikä oman alan ovet näytä aukeavan.
Kommentit (162)
Valmistuin v. 1987 eli työura alkaa olla ehtoopuolella. En ole ikinä, IKINÄ, saanut työpaikkaa työhakemuksella. Kaksi kertaa pääsin haastatteluun. Toisessa sain hopeamitskun, toisessa taas haastattelijat rupesivat minun puolestani rakentamaan ongelmaa siitä, että kun olisi pitänyt muuttaa Helsinkiin, niin mitä jos en sopeudukaan sinne?
Oman alan töissä olen aina ollut ja hyvissä sellaisissa. Nyt viimeiset 15 vuotta yrittäjänä, ja mennyt oikein hyvin. Työtä joutuu tekemään, mutta ansiot alan palkkatasoon nähden parin-kolminkertaiset.
Kaikki työpaikat olen saanut puskaradion ja suhteiden kautta.
Mistä te revitte nuo hakijoiden määrät? Ainakaan yksityisellä puolella niitä ei kerrota. Eli haette aina kunnan/valtion virkoja. Naisia kun olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei pitäisi kouluttaa aloille, joilla ei ole työpaikkoja. Eikä ylläpitää väkisin yliopistossa koulutusohjelmia, joilla ei ole minkäänlaista tulevaisuutta edes tutkimusalana.
Ja sinulta vatipäinen tahvo varmaan löytyy sellainen kristallipallo, mille alalle ei löydy vaikkapa kymmenen vuoden päästä mitään tulevaisuutta edes tutkimusalana?
Kansatiede ja museologia.
Ei kai sosiologialla tai naistutkimuksellakaan ihan helposti työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän työmarkkinat ovat monella alalla ikävät. Ei sekään auta että on työttömän sijaan työpaikan vaihtaja kuin hakijoita on paljon. Itse jämähdin aikoinaan diplomi-insinöörinä suorittavan tason tehtäviin. Nykyään teen aivan eri alan hommia.
Nykypäivän? Jo 90-luvulla järjestelmän järjettömimmät piirteet ovat vain kasvaneet nyt uusiin mittoihin. Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin: jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää.
Yhteiskunnan koulutusinto ei suinkaan johdu siitä, ettei maailmasta löytyisi tek
Joka paikassa säästetään ja tehostetaan. Aivan jatkuvasti. Ja rikkaat rikastuvat. Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta, että työtä tehdään vähemmillä resursseilla, mutta menestyvillä firmoilla tehdään aina vaan suurempia voittoja. Ja kohta ne vähäisetkin hommat tekee robotit.
Suomessa rikastuu, kun myy jotain jollekin, joka ei käytä omia rahojaan. Siis julkiselle sektorille, kunnille, valtiolle, jne...Omia rahoja käyttäville, eli kansalaisille myyminen taas on niin hankalaa, että harva suomalainen firma siihen lähtee. Ellei puhuta vanhoista firmoista, jotka myyvät sellua, josta ulkomailla tehdään pahvilaatikoita. Niissä kuskataan Amazonista ostettuja Fidget-spinnereitä ja muita kuolemisen odottamista helpottavia viihdykkeitä.
Ei Suomessa osata myydä omia rahojaan käyttäville. Me myymme vain liikaa lentokenttien bisneskirjoja lukeneille kuntapäättäjille ja virastoille, joilla on joku pseudolatinankielinen nimi. Nukkuessaan suojatyöpaikoissaan ne näkevät unta siitä, että olisivat oikeassa firmassa töissä. Siksi ne törsäävät veronmaksajien rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te revitte nuo hakijoiden määrät? Ainakaan yksityisellä puolella niitä ei kerrota. Eli haette aina kunnan/valtion virkoja. Naisia kun olette.
Palstalla ei ole muita kuin sosiaalitätejä.
hakeudu sote alueiden suojatöihin siellä on kovat palkat ja vielä suuremmat irtisanomis palkkiot TYÖKÄÄN EI RASITA.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne näyttää yhtä synkältä pöydän toisella puolella. Olen parin ihan hyvämaineisen ja paikallisesti hyvin tunnetun yrityksen hallituksessa, ja kansainvälisesti kilpailukykyisen työvoiman löytäminen on aina todella hankalaa. Toki sekalaisia hakemuksia tulee runsain mitoin, mutta käytännössä perustason asiantuntijatehtäviinkin joudumme usein ottamaan headhuntereiden apua.
Jos viitsit hiukan selvittää, mitä kohdeyritys tekee, mitä he itsestään ajattelevat ja muotoilla hakemuksesi ja haastatteluolemuksesi sen mukaan, niin päihität jo 90 % hakijoista. Sitten jos vielä olisi jonkinlaiset arvosanat näyttää ja kenties edellisenä päivänä kerätty hiukan ymmärrystä toimialasta, niin paikka on sinun.
Millähän toimialalla nämä yritykset toimivat? Millaista työvoimaa ovat tarkemmin vailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei pitäisi kouluttaa aloille, joilla ei ole työpaikkoja. Eikä ylläpitää väkisin yliopistossa koulutusohjelmia, joilla ei ole minkäänlaista tulevaisuutta edes tutkimusalana.
Ja sinulta vatipäinen tahvo varmaan löytyy sellainen kristallipallo, mille alalle ei löydy vaikkapa kymmenen vuoden päästä mitään tulevaisuutta edes tutkimusalana?
Odotas kun Dei-koulutus määrätään puolivuosisataisia pakolliseksi kaikkiin yrityksiin 😆
Ei ihme ettet ole työllistynyt kun et osaa aloitustakaan tiivistää olennaiseen, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei löytyisi? Meinaatko että oikeistohallitus pasqoo lopullisesti suomalaisen kulttuurin ja taiteen? Tuskin, vaikka yritys onkin kova.
Samassa tilanteessa, mutta en edes haikaile oman alan hommia. Maisterinpaperit hankin ja sen jälkeen olen tehnyt pilipalihommia jo lähes 20 vuotta. En pidä kuitenkaan opiskeluaikojani turhana. Motivaatiota ei työhöni ole, mutta ei olisi vaikka olisi mikä tahansa työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kääntäjiä tullaan faktisesti tarvitsemaan tulevaisuudessa huomattavan paljon vähemmän, sillä tekoäly tekee jo nyt paljon käännöstyötä. Ihmisiä tarvitaan tarkastamaan käännöksiä, ei kääntämään. Käännösala tutkimusalana tulee myös muuttumaan tekoälyn takia, ei samalla vanhalla voi jatkaa loputtomiin. Pitää osata vähentää ja lopettaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita artikkeli siitä erikoisalastasi. Niin saat nimeä ja ohitat valinnassa sellaisia joilla ei ole muita julkaisuja kuin opinnäytetyö.
Ei minulla ole mitään erikoisalaa. On vain ylipäätään laaja "ala". Vaikeaa siitä mitään erityistä olisi kirjoitella. Minulle kelpaisi se suorittavan tason työkin, kunhan olisi edes jotain sinnepäin, mitä olen opiskellut. Nyt olen yhtä kaukana omasta alasta kuin lääkäri trukkikuskista tai juristi kukkakaupan myyjästä. Jos olisin kouluttautunut opettajaksi, menisin todella mielelläni tekemään sijaisuuksia tai koulunkäynninohjaajaksi. Nyt vaan en pääse mihinkään työhön. Tuntuu portit ja muurit olevan suljetut ja korkeat.
ap
Melko tarkkaan juuri kuvailet erikoisalaa. Mitkä nämä "yleiset" AMK ja maisteritutkinnot muka ovat?
Kohtuu epämääräiseltä kuulostaa koko alaoitus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yksityisen puolen rekryissäkin kerron, jos hakija kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekalla on töitä riittänyt hyvin 30 vuotta.
Mihinkä noin korkean koulutuksen vaativaan työpaikkaan oli yli 600 hakijaa?
Jatka nykyisessä työssäsi ja jatka hakemista. Jos valmistuit 2020 niin ei mitään ole vielä menetetty.
Yrittäisin päästä ylöspäin niissä hanttihommissa. Siivoojasta/perus aspa työstä ensin vuorovastaavaksi. Sitten päälliköksi ja esimieheksi, jos jaksaa nuolla kielensä ruskeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän työmarkkinat ovat monella alalla ikävät. Ei sekään auta että on työttömän sijaan työpaikan vaihtaja kuin hakijoita on paljon. Itse jämähdin aikoinaan diplomi-insinöörinä suorittavan tason tehtäviin. Nykyään teen aivan eri alan hommia.
Nykypäivän? Jo 90-luvulla järjestelmän järjettömimmät piirteet ovat vain kasvaneet nyt uusiin mittoihin. Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin: jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää.
Yhteiskunnan koulutusinto ei s
Suomessa rikastuu, kun myy jotain jollekin, joka ei käytä omia rahojaan. Siis julkiselle sektorille, kunnille, valtiolle, jne...Omia rahoja käyttäville, eli kansalaisille myyminen taas on niin hankalaa, että harva suomalainen firma siihen lähtee. Ellei puhuta vanhoista firmoista, jotka myyvät sellua, josta ulkomailla tehdään pahvilaatikoita. Niissä kuskataan Amazonista ostettuja Fidget-spinnereitä ja muita kuolemisen odottamista helpottavia viihdykkeitä.
Ei Suomessa osata myydä omia rahojaan käyttäville. Me myymme vain liikaa lentokenttien bisneskirjoja lukeneille kuntapäättäjille ja virastoille, joilla on joku pseudolatinankielinen nimi. Nukkuessaan suojatyöpaikoissaan ne näkevät unta siitä, että olisivat oikeassa firmassa töissä. Siksi ne törsäävät veronmaksajien rahoja.
Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.