Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?

15.09.2024 |

Moikka!

Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille. 

Jumalan siunausta kaikille!

Kommentit (378)

Vierailija
141/378 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskova, työskentelen myös lasten ja nuorten kanssa, eikä tulisi villiin mieleenkään alkaa asiaa työpaikalla tuoda erityisesti esille. Toki yritän olla kaikille ystävällinen ja toimia oikeudenmukaisesti ja hyvin työssäni, ajattelen että teen työtäni niin ihmisille kuin Jumalallekin ja siksi teen sen aina hyvin.

Mietin itse asiaa siltä kannalta, että haluaisinko eri uskontoa tunnustavan tuovan sitä esille samassa työssä ja vastaus on ei. Joten en itsekään tee niin. Jos joku vanhempi vaikka tuo esille oman uskonsa, toki voin siitä jutella, enkä vakaumustani työyhteisössä työkavereilta piilottele, mutta työssä en sitä tuo erikseen esille.

Vierailija
142/378 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään kerro lainkaan. Miksi sinulla on tuollainen tarve kertoa maailmankatsomuksestasi vanhemmille? Eiköhän sen vanhempainillan tarkoitus ole ne mukulat ja teidän kaikkien yhteistyö.

Jos sinulla olisi lapsi, haluaisitko kuulla hänen vaka-opettajalta suoraan että hän on uskossa, vai haluaisitko kuulla sen huhupuheiden kautta kun olet juttelemassa muiden vanhempien kanssa?

Miksi asia nousisi "huhupuheeksi"? Ei normaaleja aikuisia kiinnosta kertoa "huhupuheita" toisista aikuisista ellei kyseessä ole jotenkin ongelmallinen tilanne. 

Niitä "huhupuheita" saattaa syntyä, jos alat pitää lapsille rukoushetkiä ja lauluhetket muuttuvat virrenveisuuksi.

Ko toimintahan ei kuulu siihen päiväkodin neutraaliin kasvatustoimintaan, mihin sinut on palkattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/378 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja vuodikymmeniä työelämää takana. Ryyppyreissut, uskonto ja politiikka ja ylipäätään henk koht asiat ei kuulu edes sinne kahvipöytään.

Miten politiikka ei kuulu opettajien keskusteluihin? En minä ainakaan haluaisi olla päiväkodissa/koulussa, jossa ei saisi politiikasta puhua.

Missä sinä sitä politiikkaa puhuisit?

Olen eri mutta omassa työssäni näen suoraan poliittisten päätösten vaikutukset, valitettavasti negatiivisella tavalla. Näistä on välillä tarpeellista puhua työkavereiden kanssa. Kuten joku jo edellä totesi, poliittinen paasaus ja asiallinen keskustelu ovat erikseen. Näissä keskusteluissa ei ole tarpeen tuoda omaa, mahdollista puoluekantaa esiin vaan tosiaan tehtyjen päätösten vaikutukset. 

Vierailija
144/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia jos on töissä kristillisessä koulussa. Siellä kuuluukin saada tietää että opettaja on uskossa. Mutta nämä muut koulut ovat ateistisia. Itseasiassa kouluissa pitäisi kertoa että opetus perustuu ateistiseen maailmankuvaan, ja että on olemassa myös kristillinen maailmankuva. Minua hämmensi lapsena moni asia koska kotona olin oppinut eri tavalla maailman synnystä, historiasta ja biologiasta. Koulussa pitäisi kertoa mitä ateismi on ja miksi sitä maailmankuvaa opetetaan. Ja että on ok jos itse uskoo toisin.

Vierailija
145/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin pidät vakaumuksesi  ja lähetystyösi erossa duunista, niin ei tarvitse kertoa mitään. Ja jos et pidä sitä erossa duunista, paras ottaa lopputili.

T. Umpiateisti.

Vierailija
146/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Pidä omat vakaumuksesi omana tietonasi ja keskity siihen duuniis. 

Vierailija
147/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia jos on töissä kristillisessä koulussa. Siellä kuuluukin saada tietää että opettaja on uskossa. Mutta nämä muut koulut ovat ateistisia. Itseasiassa kouluissa pitäisi kertoa että opetus perustuu ateistiseen maailmankuvaan, ja että on olemassa myös kristillinen maailmankuva.

Ei koulujen opetus perustu ateistiseen maailmankuvaan. Se perustuu parhaaseen saatavilla olevaan tutkittuun tietoon. Vai olisiko sinulla tarjota joku parempi pohja opetukselle?

Vierailija
148/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonasiat on yksityiasiasi, ne eivät saisi mitenkään vaikuttaa toimintaasi opettajana eli parempi keskittyä vaan muihin asioihin. 

Vierailija
149/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia jos on töissä kristillisessä koulussa. Siellä kuuluukin saada tietää että opettaja on uskossa. Mutta nämä muut koulut ovat ateistisia. Itseasiassa kouluissa pitäisi kertoa että opetus perustuu ateistiseen maailmankuvaan, ja että on olemassa myös kristillinen maailmankuva. Minua hämmensi lapsena moni asia koska kotona olin oppinut eri tavalla maailman synnystä, historiasta ja biologiasta. Koulussa pitäisi kertoa mitä ateismi on ja miksi sitä maailmankuvaa opetetaan. Ja että on ok jos itse uskoo toisin.

Miten sun mielestä Suomalainen peruskoulun, jonka opetussuunnitelmaan kuuluu uskonnontunnit, on ateistinen?

Koulun opetus perustuu tieteeseen, ei ateistiseen maailmankuvaan. Jos sun mielestä tieteelliset faktat tukee ateismia, eikä ole yhteensopivia sun uskon kanssa, niin kannattanee pohtia mistä se kertoo. Suurin osa Suomalaisista kristityistä ei koe ristiriita tieteen ja uskonsa välillä. 

Vierailija
150/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro. Äläkä anna uskosi vaikuttaa työhösi. Pidä ne täysin erillään. T. Ateisti

Mitä jos kertoisin että uskova on uskossa ja noudattaa Raamatun sanaa 247 eikä vain joskus "vapaa-ajalla"?  Miten sellainen voisi olla vaikuttamatta kaikkeen mitä tekee? 

Vierailija
151/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonasiat on yksityiasiasi, ne eivät saisi mitenkään vaikuttaa toimintaasi opettajana eli parempi keskittyä vaan muihin asioihin. 

Miten elämänkatsomus voi olla vaikuttamatta työhön? 

Vierailija
152/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koet kuuluvasti paremmistoon ja haluat alentaa kirkkoon kuulumattomat valtasi alle. Tällainen asenne paistaa läpi kaikista uskovaisista, on pakko asettua muiden yläpuolelle. Sinun uskomuksesi ei kuulu varhaiskasvatukseen millään tavalla. Vapaa-ajalla voit hihhuloida sielusi edestä, veronmaksajien rahoilla et.

Vierailija
153/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkelis! Mäkin oon ope ja mulla ois tällanen että miten kertoa vanhemmille että on saatanan palvoja?

Vierailija
154/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto ja elämänkatsomusopetus  kokonaan pois päiväkodeista ja kouluista. Eri kirkkokunnat, uskon yhteisöt ja elämänkatsomusyhteisöt voisivat hoitaa uskonnon ja oman elämänkatsomuksensa opetuksen lapsijäsenilleen omissa tiloissaan normaalin koulutyön ulkopuolella vaikka sitten lyhennettäisiin koulupäiviä sen verran kuin nyt kouluissa käytetään tähän aikaa.

Vierailija
155/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensin opettele suomen kieli ja vasta sitten järjestä vanhempainilta. Laskin tekstistäsi ainakin viisi vakavahkoa kielioppivirhettä.

En oo ap mut haluaisin tietää mitkä 5 virhettä löysit? Mä en löytäny niin montaa ja jäi häiritsemään..

Vierailija
156/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikkelis! Mäkin oon ope ja mulla ois tällanen että miten kertoa vanhemmille että on saatanan palvoja?

Ei tarvitse. Riittää kun elät nykypäivän muodin mukaan, jossa lapsia altistetaan woke-saastalle ja gender-ideologialle ja sitten lopuksi kun on saatu lapsen pää sekoitettua niin pahasti ettei tiedä enää edes mitä sukupuolta edustaa niin laitetaan loppuelämän pillerikuurille. Siitä käy varsin selväksi millaisia voimia henkilö elämässään kannattaa. 

Vierailija
157/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sun mielestä Suomalainen peruskoulun, jonka opetussuunnitelmaan kuuluu uskonnontunnit, on ateistinen?

Koulun opetus perustuu tieteeseen, ei ateistiseen maailmankuvaan. Jos sun mielestä tieteelliset faktat tukee ateismia, eikä ole yhteensopivia sun uskon kanssa, niin kannattanee pohtia mistä se kertoo. Suurin osa Suomalaisista kristityistä ei koe ristiriita ti

No ei se kyllä ole mikään tieteellinen fakta että ihminen on eläin tai että kaikki syntyi itsestään. Ne on uskomuksia joita väitetään todeksi vaikka tiede ei ole koskaan niitä voinut varmaksi todeta. Tieteelliset "faktat" muuttuvat mutta lapsille vaan toitotetaan että varma juttu on. Nythän on "varmaa" että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Kyllä ne on uskomuksia ja uskomuksina ne pitäisi opettaa ja kertoa miksi uskomuksia opetetaan.

Uskonnon tunnilla opetetaan uskontoja, ei käsketä uskomaan niiden mukaan. Jokainen ihminen itse päättää mihin haluaa uskoa.

Vierailija
158/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia jos on töissä kristillisessä koulussa. Siellä kuuluukin saada tietää että opettaja on uskossa. Mutta nämä muut koulut ovat ateistisia. Itseasiassa kouluissa pitäisi kertoa että opetus perustuu ateistiseen maailmankuvaan, ja että on olemassa myös kristillinen maailmankuva.

Ei koulujen opetus perustu ateistiseen maailmankuvaan. Se perustuu parhaaseen saatavilla olevaan tutkittuun tietoon. Vai olisiko sinulla tarjota joku parempi pohja opetukselle?

Perustuuhan. Etkö tuota muka tiedä? Myös tiede perustuu ateistiseen maailmankuvaan. Jos tiede edes ottaisi vaihtoehdon lukuun että saattaa olla olemassa, mutta ei ota, koska ateismi.

Vierailija
159/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokaisessa työpaikassa on työsopimus, kysy työnantajaltasi jos sulle on epäselvää.

Vierailija
160/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuuhan. Etkö tuota muka tiedä? Myös tiede perustuu ateistiseen maailmankuvaan. Jos tiede edes ottaisi vaihtoehdon lukuun että saattaa olla olemassa, mutta ei ota, koska ateismi.

* että saattaa olla olemassa Luoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi