Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?
Moikka!
Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille.
Jumalan siunausta kaikille!
Kommentit (378)
Uutinen ap:lle: Ketään ei v*ttuakaan kiinnosta sun raamatunlukemiset ja papin kanssa keskustelut sen enempää kuin muukaan napanöyhtäsi sisältö.
Laulat virsiä täysillä urkuharmoonin säestyksellä ja huutelet joka väliin: "hallelujaa, hallelujaa, haaalleeeluuuujaaa...".
Oikeasti kukaan ei ole kiinnostunut "jeesustelustasi".
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuului olla: "MIKSI pitäisi kertoa?"
Enpäs tiedä, mutta arvelisin, että: SIKSI !!!!!!!!
Olisko se ap:n mielestä ok, jos somalitaustainen kollega kokisi pakottavaa tarvetta kertoa töissään omasta uskonnostaan? En usko, että olis ap:lle ok.
Kaikki uskikset kuvittelevat oman uskonsa olevan just se ainoa oikea.
Jospa ap nyt pitäisi omat mielenliikkeensä omana tietonaan ja keskittyis töihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Uutinen ap:lle: Ketään ei v*ttuakaan kiinnosta sun raamatunlukemiset ja papin kanssa keskustelut sen enempää kuin muukaan napanöyhtäsi sisältö.
Napanöydän koostumus oli tänään suht kiinteää, sinne tippui pari viikkoa sitten tomaattikastiketta. Vasta nyt siitä on tullut kunnolla kova nöyhtänokare. Ajattelin laittaa sen resiiniin ja myydä kovalla hinnalla nimella "Varhaiskasvatuksen Pelastajan napanöytää". Ennakkohinta on 5.000€, jos haluaa varmistaa että saa sen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpäs tiedä, mutta arvelisin, että: SIKSI !!!!!!!!
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Olisko se ap:n mielestä ok, jos somalitaustainen kollega kokisi pakottavaa tarvetta kertoa töissään omasta uskonnostaan? En usko, että olis ap:lle ok.
Kaikki uskikset kuvittelevat oman uskonsa olevan just se ainoa oikea.
Jospa ap nyt pitäisi omat mielenliikkeensä omana tietonaan ja keskittyis töihinsä.
Somalia on maa, eikä uskonto. Mutta arvostaisin erittäin paljon jos kertoisi. Ja jos minun pitäisi valita kahden rymän välistä, kumpaan laittaisin lapseni, yhdessä on muslimi joka on aktiivinen moskeijassaan ja tekee lähetystyötä oman uskonnon suhteen ja toisessa ateisti joka sanoo että on kriittinen uskontoa kohtaan, vaatisin että lapseni menee siihen ryhmään jossa on muslimi. Itseasiassa, jos valinta olisi muslimiope tai kristitynope, haluaisin että lapseni menee ryhmään jossa muslimi ope. Koska silloin lapseni kohtaisi erilaisen ihmisen, kun kristityn.
Ja oma uskontoni on itselleni se ainoa oikea. Muut löytäkööt oman polkunsa. Kerron mielelläni minun polusta jos se kiinnostaa, mutta kunnioitan heitä jotka eivät halua kulkea sitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota edes tarvitse kertoa enkä usko että kannattaa, kristittyjä pidetään pahoina ihmisinä. Itse lähinnä ajattelisin että pidät itseäsi parempana ihmisenä.
Ihmiset hyökkäävät tavallisia kristittyjä vastaan, mutta suvaitsevat mielellään vieraita tulleiden uskontoja, kuten hindulaisuus tai i s l a m. Näin se Raamatunkin mukaan menee, sillä maailma ei tunne eikä suvaitse Jeesuksen omia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ap kuvittelee olevansa kaikkien huomion ja mielenkiinnon keskipiste, kun on niin erinomainen ja - huom! - NÄKYVÄLLÄ PAIKALLA (🙄😂)
Tietynlainen nöyryys kuuluu kristinuskoon ja kristityn pitää olla nöyrä Jumalaa kohtaan ja ystävällien muita ihmisiä kohtaan. Se on nimenomaan ateismi, jossa ihminen pyörii oman napansa ympärillä ja kuvittelee olevansa jotenkin erinomainen. Kristitty pitää itseään syntisenä ja pahaan taipuvaisena, ateisti taas kuvittelee olevansa hyvä, erinomainen ihminen ja parempi muita, etenkin parempi "typeriä uskiksia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota edes tarvitse kertoa enkä usko että kannattaa, kristittyjä pidetään pahoina ihmisinä. Itse lähinnä ajattelisin että pidät itseäsi parempana ihmisenä.
Ihmiset hyökkäävät tavallisia kristittyjä vastaan, mutta suvaitsevat mielellään vieraita tulleiden uskontoja, kuten hindulaisuus tai i s l a m. Näin se Raamatunkin mukaan menee, sillä maailma ei tunne eikä suvaitse Jeesuksen omia
Raamatun sepittäjältä olisikin ollut hölmöä olla laittamatta opukseensa tuollaista klausuulia. Se ikään kuin käskee jättää kritiikin huomiotta ja ylläpitää uhrimentaliteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun sepittäjältä olisikin ollut hölmöä olla laittamatta opukseensa tuollaista klausuulia. Se ikään kuin käskee jättää kritiikin huomiotta ja ylläpitää uhrimentaliteettia.
No siis... Tämä on melkein oikein, mutta ei ihan. Suosittelen kaikille, että tutkitte Raamattua tarkemmin
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis... Tämä on melkein oikein, mutta ei ihan. Suosittelen kaikille, että tutkitte Raamattua tarkemmin
Minä suosittelen sitä vain luulevaisille, ajatuksen kanssa tietty. Ehkä suomut putoaisivat silmiltä.
Lapseni meni päiväkotiin 1-vuotiaana. Nyt hän on seitsemännellä luokalla. Tänä aikana olen käynyt erinäisissä vanhempainilloissa, vasu-keskusteluissa ja vanhempainvarteissa. Sekä muissa päiväkodin ja koulun sekä ip-kerhon tapahtumissa. Olen siis tavannut kymmeniä opettajia ja varhaiskasvattajia. Kertaakaan kukaan opettajista tai hoitajista ei ole sanallakaan maininnut uskonnollisesta vakaumuksestaan tai sen puuttumisesta. En niitä tiedä eivätkä ne minua kiinnosta.
Jos nyt jossain vanhempainillassa joku ope kertoisi olevansa vakaumuksellinen kristitty, huolestuisin todella. Ihmettelisin, miksi tuo asia piti tuoda esiin. Päättelisin, että tätä vakaumusta nyt lapsille tarjotaan, koska eihän muuten olisi tarvetta asiasta mainita. Epäilen, että koulun rehtori saisi liudan muitakin huolestuneita puheluita lasten vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni meni päiväkotiin 1-vuotiaana. Nyt hän on seitsemännellä luokalla. Tänä aikana olen käynyt erinäisissä vanhempainilloissa, vasu-keskusteluissa ja vanhempainvarteissa. Sekä muissa päiväkodin ja koulun sekä ip-kerhon tapahtumissa. Olen siis tavannut kymmeniä opettajia ja varhaiskasvattajia. Kertaakaan kukaan opettajista tai hoitajista ei ole sanallakaan maininnut uskonnollisesta vakaumuksestaan tai sen puuttumisesta. En niitä tiedä eivätkä ne minua kiinnosta.
Jos nyt jossain vanhempainillassa joku ope kertoisi olevansa vakaumuksellinen kristitty, huolestuisin todella. Ihmettelisin, miksi tuo asia piti tuoda esiin. Päättelisin, että tätä vakaumusta nyt lapsille tarjotaan, koska eihän muuten olisi tarvetta asiasta mainita. Epäilen, että koulun rehtori saisi liudan muitakin huolestuneita puheluita lasten vanhemmilta.
Sama.
Vanhempainillassa keskusteltaisiin päiväkodin käytännöistä, säännöistä, päivän kulusta, toimintasuunnitelmasta ja varavaatteista. Ja sitten vakaope kertoisi olevansa vakaumuksellinen kristitty. Totta helkutissa ajattelisin sen jotenkin kuuluvan päiväkodin ohjelmaan. Ja jäisin miettimään, mitä hihhulioppeja lapselleni nyt syötetään. En tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikkään ole lukenut kaikkea mitä olen kirjoittanut. Mutta, esimieheni ja myös esimieheni esimies ovat ok tämän kanssa. Vaikka eivät olisikaan, miten tuo puhelu menisi?
Vanhempi: "Meidän Kallen ope sanoi vanhempain illan aikana että hän on vakaumuksellinen kristitty!"
Johtaja: "Okei? Onko tämä ongelma?"
Vanhempi: "On! Hän aikoo varmasti tuputtaa tätä lapsilemme!"
Johtaja: "Otitteko huolenne puheeksi kyseisen opettajan kanssa?"
Vanhempi: "Otin! Hän sanoi että seuraa vasua ja että hän ei puhu uskonnosta lapsiryhmässä! Mutta varmasti hän kuitenkin tuputtaa sitä Jeesus hommaa sinne!"
Johtaja: "Okei? Eli onko teillä mitään syytä epäillä epäasiallista käytöstä, muutoin kun se että opettaja sanoi olevansa uskossa ja vapaa-ajallaan aktiivinen seurakunnassa?"
Vanhenpi: "Ei! Mutta minä uskon (huomatkaa sananvalinta) että hän ei osaa erottaa ammattiaan vapaa-ajastaan koska hän sanoi että on hihhuli!"
Johtaja: "..."
Lopputulos tähän koko hommaan oli, että kerroin eilen vanhempainillassa, että olen aktiivinen seurakunnan jäsen ja uskossa, mutta toimin vasun mukaisesti kun näistä asioista puhutaan. Muutama hyväksyvä nyökkäsy, mutta muuten en oikein tiedä miten jengi reagoi.
Paitsi Liisan äiti (nimi muutettu) heidän kolmas lapsi päiväkodissa ja tunnen perheen hyvin. Hän laittoi yksi yhteen ja kysyi jos minä tämän ketjun takana. Sanoi että parasta viihdettä pitkään aikaan seurata tätä. Eli terveiset Liisan äidille! Laitoin tähän ketjuun osallistuvien ja seuraajien hyväksi rukouskiven siunattavaksi, kun olin sunnunaina kirkossa. Toivottavasti se tuo iloa kaikkien elämään.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos tähän koko hommaan oli, että kerroin eilen vanhempainillassa, että olen aktiivinen seurakunnan jäsen ja uskossa, mutta toimin vasun mukaisesti kun näistä asioista puhutaan. Muutama hyväksyvä nyökkäsy, mutta muuten en oikein tiedä miten jengi reagoi.
Paitsi Liisan äiti (nimi muutettu) heidän kolmas lapsi päiväkodissa ja tunnen perheen hyvin. Hän laittoi yksi yhteen ja kysyi jos minä tämän ketjun takana. Sanoi että parasta viihdettä pitkään aikaan seurata tätä. Eli terveiset Liisan äidille! Laitoin tähän ketjuun osallistuvien ja seuraajien hyväksi rukouskiven siunattavaksi, kun olin sunnunaina kirkossa. Toivottavasti se tuo iloa kaikkien elämään.
Ap:n kommentti. En ilmeisesti ollutkaan sisäänkirjautuneena.
Koska ap kuvittelee olevansa kaikkien huomion ja mielenkiinnon keskipiste, kun on niin erinomainen ja - huom! - NÄKYVÄLLÄ PAIKALLA (🙄😂)