Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?

15.09.2024 |

Moikka!

Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille. 

Jumalan siunausta kaikille!

Kommentit (378)

Vierailija
181/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän räjähtää käsistä, jo heitetään palopommeja kristittyjä vastaan. Miten kaunista on toivottaa siunattua päivää henkilöll. Se helpottaa sydämestä saakka.

Kuinka tavattoman pahoja tänne kirjoittajat ovat. Olisipa ollut kyse tästä uudesta uskonnosta niin olisi heiluvia liinoja puolustettu. Meitä kristittyjä sorretaan ja painostetaan.

Jeesus Kristus meidät uskommekautta pelastaa. Jos miissään ei asiaa saa otta puheeksi kuten Kirkko ja Kaupunki lehdessä esitetään muita ns. uskontoja aj kehotetaan tutustumaan niihin.

Siunattua päivää kaikille, siis kaikille.

Just leimasit meidät pahoiksi. Tavattoman pahoiksi jopa. Aikamoista tuomitsemista. 

Niin miten sinä kiellät kristittynä olemisen? Olet kiihtynyt siitä, että tunnustan olevani kristitty.

Vierailija
182/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty on mukana auttamassa kadun laitapuolisia konkreettisesti. Tätä ei mikään muu ns. uskontokunta tee. Ainoastaan valtaavat omillensa tilaa ja saavat avustuksia.

Kristityn kautta Jumalan siunausta kaikille.

Siis kuvitteletko sinä oikeasti, että missään muussa uskonnossa ei auteta köyhiä jne.? Miksi ihmeessä kuvittelet niin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristitty on mukana auttamassa kadun laitapuolisia konkreettisesti. Tätä ei mikään muu ns. uskontokunta tee. Ainoastaan valtaavat omillensa tilaa ja saavat avustuksia.

Siis kuvitteletko sinä oikeasti, että missään muussa uskonnossa ei auteta köyhiä jne.? Miksi ihmeessä kuvittelet niin? 

Kerro joku tapaus suomalaisessa yhteiskunnassa.

Vierailija
184/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän räjähtää käsistä, jo heitetään palopommeja kristittyjä vastaan. Miten kaunista on toivottaa siunattua päivää henkilöll. Se helpottaa sydämestä saakka.

Kuinka tavattoman pahoja tänne kirjoittajat ovat. Olisipa ollut kyse tästä uudesta uskonnosta niin olisi heiluvia liinoja puolustettu. Meitä kristittyjä sorretaan ja painostetaan.

Jeesus Kristus meidät uskommekautta pelastaa. Jos miissään ei asiaa saa otta puheeksi kuten Kirkko ja Kaupunki lehdessä esitetään muita ns. uskontoja aj kehotetaan tutustumaan niihin.

Just leimasit meidät pahoiksi. Tavattoman pahoiksi jopa. Aikamoista tuomitsemista. 

Niin miten sinä kiellät kristittynä olemisen? Olet kiihtynyt siitä, että tunnustan olevani kristitty.

En minä kiellä kristittynä olemista? En myöskään ole tuohtunut. Huomautin vain, että ihmisten haukkuminen pahoiksi on aikamoista tuomitsemista. Itse näen pahuuden vaativan jotain hieman radikaalimpaa, kuin mielipiteen siitä, ettei opettaja saa tuoda uskontoaan esille työssään. 

Vierailija
185/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisessa yhteiskunnassa? Et sä voi väittää, ettei muiden uskontokuntien edustajat tee hyväntekeväisyyttä, ja sitten rajata asiaa Suomeen. 

Vierailija
186/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa narrata. eikö jeesus ole kieltänyt sen.

On muuten ev.lut kirkko suurin avustusten saaja.

Vierailija
187/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja vuodikymmeniä työelämää takana. Ryyppyreissut, uskonto ja politiikka ja ylipäätään henk koht asiat ei kuulu edes sinne kahvipöytään.

Miten politiikka ei kuulu opettajien keskusteluihin? En minä ainakaan haluaisi olla päiväkodissa/koulussa, jossa ei saisi politiikasta puhua.

Missä sinä sitä politiikkaa puhuisit?

Olen eri mutta omassa työssäni näen suoraan poliittisten päätösten vaikutukset, valitettavasti negatiivisella tavalla. Näistä on välillä tarpeellista puhua työkavereiden kanssa. Kuten joku jo edellä totesi, poliittinen paasaus ja asiallinen keskustelu ovat erikseen. Näissä keskusteluissa ei ole tarpeen tuoda omaa, mahdollista puoluekantaa esiin vaan tosiaan tehtyje

Itse olen pitkään työskennellyt sairaalassa sairaanhoitajana useissa eri paikoissa ja meillä ei todellakaan ollut lupa puhua politiikkaa työpaikalla. Toki oli lupa narista matalista palkoista, mutta mitään hallituksen tekemiä päätöksiä ei arvosteltu. En ole koskaan tiennyt keitä työkaverit äänestävät.

Sitä politiikkaa puhuttiin ammattijärjestön sisällä, mutta ne olivat erillään arkisesta työstä.

Vierailija
188/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai! On hienoa että vakaumukselliset kristityt tahtovat kasvattaa lapsiamme. Me suojelemme lapsiamme pahaa maailmaa vastaan. Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollista laittaa lapsiaan kristilliseen päiväkotiin ja kouluun. Niitä ei ole lähimaillakaan. Ole rohkea Jumalan lapsi ja kasvattajana rakastava ja turvallinen aikuinen! 💛

Vierailija
189/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai! On hienoa että vakaumukselliset kristityt tahtovat kasvattaa lapsiamme. Me suojelemme lapsiamme pahaa maailmaa vastaan. Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollista laittaa lapsiaan kristilliseen päiväkotiin ja kouluun. Niitä ei ole lähimaillakaan. Ole rohkea Jumalan lapsi ja kasvattajana rakastava ja turvallinen aikuinen! 💛

Olet uskonnonvapauden vihollinen.

Vierailija
190/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa sun vakaumuksesta. Olen esimerkiksi itse harras ortodoksi, mutta koska kyseessä on mun henkilökohtainen juttu, se ei kuulu muille. Jos kuitenkin joku on perillä mun taustasta ja tahtoo keskustella mun kanssa vaikkapa ikoneista, sekin on ihan ok:)

Vierailija
191/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon pahoja ihmisiä. Ei siis vain bad vaan ihan evil.

Humoristiset ketjut poistatetaan oitis, mutta julkkisten ja poliitikkojen haukkumisketjut keräävät hetkessä jopa tuhansia viestejä, missä nämä oksentavat pahaa oloaan palstalle.

Onneksi tämä palsta ei todellakaan kuvaa ns. normikansalaisia. 

Vierailija
192/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisessa yhteiskunnassa? Et sä voi väittää, ettei muiden uskontokuntien edustajat tee hyväntekeväisyyttä, ja sitten rajata asiaa Suomeen. 

Et eli keksinyt yhtään esimerkkiä. 

Vierailija
193/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet uskonnonvapauden vihollinen.

Uskonnonvapauden vihollinen? Ehhhhh.... 

Vierailija
194/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon pahoja ihmisiä. Ei siis vain bad vaan ihan evil.

Humoristiset ketjut poistatetaan oitis, mutta julkkisten ja poliitikkojen haukkumisketjut keräävät hetkessä jopa tuhansia viestejä, missä nämä oksentavat pahaa oloaan palstalle.

Onneksi t

Kristinuskon kyseenalaistaminen ei ole pahuutta.

Vierailija
195/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko herättää ihastusta tai muita positiivisia tunteita kertomalla uskonnollisuudestasi? Oletko valmis siihen, että reaktiot ovatkin kielteisiä?

Eikö tämä aihepiiri tullut kertaakaan vastaan opintojesi aikana?

Vierailija
196/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ei ole tullut järkevää vastausta siihen miksi asia pitäisi ottaa puheeksi vanhempainillassa.

Vierailija
197/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei ole tullut järkevää vastausta siihen miksi asia pitäisi ottaa puheeksi vanhempainillassa.

Eikä tule. Trolli mikä trolli.

Vierailija
198/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto ja elämänkatsomusopetus  kokonaan pois päiväkodeista ja kouluista. Eri kirkkokunnat, uskon yhteisöt ja elämänkatsomusyhteisöt voisivat hoitaa uskonnon ja oman elämänkatsomuksensa opetuksen lapsijäsenilleen omissa tiloissaan normaalin koulutyön ulkopuolella vaikka sitten lyhennettäisiin koulupäiviä sen verran kuin nyt kouluissa käytetään tähän aikaa.

Tuo on yksi vaihtoehto. Toisaalta uskonnot  vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet niin paljon kulttuuriimme ja historiaamme sekä nykypäivään, että niistä tietäminen on osa yleissivistystä.

Vierailija
199/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miten sinä kiellät kristittynä olemisen? Olet kiihtynyt siitä, et

Olen eri ja kristitty, mutta en lähtisi ketään nimittelemään pahaksi. Tällä palstalla osa kirjoittaa hyvin ilkeästi mutta tämä keskustelu on pysynyt melko asiallisena. 

Jokaisessa meissä on pahuutta tai ainakin mahdollisuus siihen, sekä kristityissä että ei-kristityissä. Siksi tarvitsemmekin Jeesusta ja syntien anteeksiantoa sekä Pyhää Henkeä antamaan meille voimaa hillitsemään pahuuttamme ja päinvastoin rakastamaan ihmisiä, Jumalaa ja itseämme. Sitä tämä maailma ja me jokainen tarvitsemme. Jumala on Rakkaus ja kaiken rakkauden lähde.

Vierailija
200/378 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja vuodikymmeniä työelämää takana. Ryyppyreissut, uskonto ja politiikka ja ylipäätään henk koht asiat ei kuulu edes sinne kahvipöytään.

Miten politiikka ei kuulu opettajien keskusteluihin? En minä ainakaan haluaisi olla päiväkodissa/koulussa, jossa ei saisi politiikasta puhua.

Missä sinä sitä politiikkaa puhuisit?

Olen eri mutta omassa työssäni näen suoraan poliittisten päätösten vaikutukset, valitettavasti negatiivisella tavalla. Näistä on välillä tarpeellista puhua työkavereiden kanssa. Kuten joku jo edellä totesi, poliittinen paasaus ja asiallinen keskustelu ovat erikseen. Näissä keskusteluissa ei ole tarpeen tuoda omaa,

Tuo on varmaan ihan toimiva linjaus, sopu ja työrauha säilyy varmaan paremmin. Toisaalta mietin, että onko työnantajalla oikeus kieltää perusoikeus eli mielipiteen- ja sananvapaus, ehkä on? Kun kyse on työpaikasta ja työajasta. Ehkä tauoilla voi sanoa mielipiteitään tai ehkä ei silloinkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme