Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita ainoita lapsia, joiden muistisairas vanhempi asuu hoivakodissa pitkän välimatkan päässä?

Vierailija
15.09.2024 |

Itse olen ainoa lapsi ja muutin jo nuorena pois kotipaikkakunnalta satojen kilometrien päähän. Elämä on siis muodostunut muualle ja pitkään kaikki olikin ihan hyvin kunnes pari vuotta sitten yksinasuva vanhempani 79v sairastui muistisairauteen, eikä enää kyennyt asumaan kotonaan, eikä hoitamaan asioitaan. Muutos tuli hyvin nopeasti ja yllättäin. En mitenkään pystynyt olemaan koko ajan paikan päällä auttamassa, mutta tietenkin tein etänä minkä pystyin hänen asioiden hoitamiseksi. Nyt hän asuu hoivakodissa ja kurjaa tilanteessa on satojen kilometrien välimatka, kun ei pääse siellä vierailemaan tarpeeksi usein ja siitä stressiä ja pahaa mieltä päivittäin. Onko teillä muilla vastaavaa tilannetta, että olette ainoa lapsi kaukana ja muistisairas tai muuten iäkäs huonokuntoinen omainen hoivakodissa, jonne ette pääse, kuin harvemmin ja miten henkisesti ym. jaksatte tilannetta? Itse mietin päivittäin miten ratkaista tilanne, mutta en keksi oikein mitään järkevää.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin varmaan ihan tyytyväinen tilanteeseen, mutta koska sinä et ole, niin alat puuhaamaan vanhempasi muuttoa kotiseudullesi.

Vierailija
22/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin selvittämään voiko vanhukselle saada hoivapaikan lähempää. Vaikka hän ei itse muistaisikaan kuinka usein hänen luonaan vieraillaan, valitettavasti laitoksissa fuskataan hoidossa jos omaiset eivät tee yllätyskäyntejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne päivien määrä vähenee ihan jokaisella koko ajan jo ennen sitä muistisairausdiagnoosiakin. Se toki on totta että usein elämän rajallisuuteen havahtuu siinä vaiheessa kun se jotenkin konkretisoituu omalla tai läheisen kohdalla. Esim. huomaa että läheiset ovat iäkkäitä tai sairastuvat vakavasti.

Vierailija
24/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia et ottanut äitiä lähemmäs sinua asumaan???????? 

Vierailija
25/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirini kokemusten perusteella muistisairas saa parempaa hoitoa ja hoivaa pienemmillä paikkakunnilla kuin potilasmassan osana isommissa kaupungeissa. Pyri selvittämään, kummalla paikkakunnalla hoiva on inhimillisempää ennen muuttoja.

Vierailija
26/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et ottanut äitiä lähemmäs sinua asumaan???????? 

Äiti ilmeisesti oli muutosvastarintainen eikä halunnut muuttaa. Ei se muuttaminen onnistuu ilman että se muuttaja muuttamiseen suostuu oli jän muistisairas tai ei.

Vierailija
27/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on juuri unelmahoidettava. Kukaan ei käy kyttäämässä ja vaatimassa.

Vierailija
28/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä. Äitini sai minut nuorena, mutta todennäköisesti se on edessä jossain vaiheessa. Onneksi välimatkaa ei ole kuin n. 150km ja sen kyllä jaksaa ajaa viikonloppuisin. Ihmettelen suuresti jos ei sairastu muistisairauteen. Isäni tässä vuosien sisällä tod. näk. kaatuu ns. Saappaat jalassa sydänoireisiin. On sen verran huonot elintavat ja sydänsairauksia. 

Vierailija
29/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimet on keksitty jo aika kauan sitten.

Vierailija
30/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä puhelimitsekin vaatia, mutta eipä sitä näe, toteutetaanko niitä vaatimuksia.

Vierailija
31/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pitkää välimatkaa, vaan lyhyt. Joten käyn viikottain. Viikkoni kamalin hetki, jonka suoritan johtuen omasta tunnollisuudesta tai mistä lie ja kauempana asuvien sisarusten painostuksesta. Käyn ottamassa kaikkien puolesta haukut, kun ei kukaan käy ja täällä makuutetaan. Käyn yleensä perjantaisin töiden jälkeen ja palaan Alkon kautta. Seuraan huvikseni urheilukellostani kauanko ( ja montako viinilasillista) kestää, että kehoni stressireaktiot normalisoituvat. Yleensä menee tunteja/ koko ilta. 

Kadehdi vapaasti, ap.

Vierailija
32/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin selvittämään voiko vanhukselle saada hoivapaikan lähempää. Vaikka hän ei itse muistaisikaan kuinka usein hänen luonaan vieraillaan, valitettavasti laitoksissa fuskataan hoidossa jos omaiset eivät tee yllätyskäyntejä.

Ei hoidosta fuskata, mutta ei tehdä mitään ekstraa. 

Vierailija
33/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä puhelimitsekin vaatia, mutta eipä sitä näe, toteutetaanko niitä vaatimuksia.

No et sä sitä oikeastaan näe vaikka kävisit joka päivä. Vaatia aina voi mutta harvoin niitä omaisten vaatimuksia toteutetaan tehtiin ne sitten puhelimessa tai kasvotusten. Jos hoito ei kelpaa siitä voi toki kieltäytyä ja hoitaa vanhuksensa itse. Tai etsiä joku muu kuin yhteiskunnan kustantaman ratkaisu.

Vierailija
34/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et sä sitä oikeastaan näe vaikka kävisit joka päivä. Vaatia aina voi mutta harvoin niitä omaisten vaatimuksia toteutetaan tehtiin ne sitten puhelimessa tai kasvotusten. Jos hoito ei kelpaa siitä voi toki kieltäytyä ja hoitaa vanhuksensa itse. Tai etsiä joku muu kuin yhteiskunnan kustantaman ratkaisu.

Kyllä monessa paikassa vaan toteutetaan ja ne yksinäiset vanhukset jäävät sitten vähemmälle huomiolle.

Vierailija
35/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne pari vuotta. Välimatkaa 500 km. Äitini kuoli heinäkuussa. 

Vierailija
36/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monessa paikassa vaan toteutetaan ja ne yksinäiset vanhukset jäävät sitten vähemmälle huomiolle.

Juu juu... ja jos toteutetaan niin miksi sillä olisi merkitystä vaatiiko kasvotusten vai keskustelee asiasta asiallisesti puhelimessa.

Vierailija
37/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoidosta fuskata, mutta ei tehdä mitään ekstraa. 

Ja varmasti fuskataan. Ei vaihdeta vaippoja eikä käytetä suihkussa, mutta kun tiedetään että tytär voi pelmahtaa paikalle koska tahansa, ovat skarppeja.

Vierailija
38/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini asuu vielä omakotitalossa, 97 v, aamuin illoin käy puuronkeittäjä ja lääkkeet antamassa. Siivooja käy jne. Itse olin lähes koko kesän. Menen taas ennen joulua. 

Vierailija
39/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainoa lapsi ja muistisairas isänikin on jo kauan sitten kuollut. Haluan sanoa sen, että muistisairas valitettavasti usein unohtaa jopa ne lähimmäisensä. Eli kannattaa puntaroida asiaa siltäkin kannalta. Läheiselle muistisairaus on raastavaa seurattavaa.

Minun siskoni kävi vanhempieni luona monta kertaa viikossa, koska oli töissä lähellä vanhempieni kotia. Kun isä joutui sairaalaan, vein hänelle valokuvia. Katsoimme niitä yhdessä ja kysyin siskoni kuvan kohdalla, että kukas tässä on. Isä sanoi, että joku rouva kai kun sillä on lapsikin sylissä. Kysyin sitten (itseeni viitaten), että kerropa mulle Minnasta jotain. Isä vastasi että "Minna on 8-vuotias ja käy ratsastustunneilla". Isällä ei siis ollut aavistustakaan, että minä olin keski-ikäinen ja siinä vieressä.

Vierailija
40/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrätä omaisesi omalle asuinpaikkakunnallesi.