Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita ainoita lapsia, joiden muistisairas vanhempi asuu hoivakodissa pitkän välimatkan päässä?

Vierailija
15.09.2024 |

Itse olen ainoa lapsi ja muutin jo nuorena pois kotipaikkakunnalta satojen kilometrien päähän. Elämä on siis muodostunut muualle ja pitkään kaikki olikin ihan hyvin kunnes pari vuotta sitten yksinasuva vanhempani 79v sairastui muistisairauteen, eikä enää kyennyt asumaan kotonaan, eikä hoitamaan asioitaan. Muutos tuli hyvin nopeasti ja yllättäin. En mitenkään pystynyt olemaan koko ajan paikan päällä auttamassa, mutta tietenkin tein etänä minkä pystyin hänen asioiden hoitamiseksi. Nyt hän asuu hoivakodissa ja kurjaa tilanteessa on satojen kilometrien välimatka, kun ei pääse siellä vierailemaan tarpeeksi usein ja siitä stressiä ja pahaa mieltä päivittäin. Onko teillä muilla vastaavaa tilannetta, että olette ainoa lapsi kaukana ja muistisairas tai muuten iäkäs huonokuntoinen omainen hoivakodissa, jonne ette pääse, kuin harvemmin ja miten henkisesti ym. jaksatte tilannetta? Itse mietin päivittäin miten ratkaista tilanne, mutta en keksi oikein mitään järkevää.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuulostaa siltä että sinulla on huono omatunto siitä ettet pitänyt enemmän yhteyttä kun äitisi oli vielä terve. Mikään järjestely ei sitä helpota, ja noin iäkkäälle voi tulla vaikka mitä muutakin terveysongelmaa, jotka vaikeuttavat hoitoa

Vierailija
62/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottuuko tilanne automaattisesti jos sisaruksia olisi? Entä jos sisarus käyttää vanhempia hyväkseen vie esim. heiltä rahaa. Entä jos sisaruksen kanssa ei pääse yhteisymmärrykseen hoidosta. Toinen vaatii esim. lääkkeitä toinen sitä että lääkkeitä ei ole ollenkaan. Tai toinen vaatii että äidin on päästävä suihkuun joka päivä toisen mielestä ei tarvitse tai voi pakottaa edes kerran viikossa jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli vastata, kuulosti sen verran tutulta. Iskä 75 v, melkee 700km. En oo ajanu, ei autoa. Muutama vuosi sitte dementia diagnoosi, vaskuläärinen.  Kerran kesässä käyny muutama päivä oltu olevinaan lomalla. Hirveetä huolta, ei pääse sillon ku haluais. Etenki alussa hirvee itku ja rassaus. mulla kaks sisarusta, ei mitää hyötyä. Muutti siis ite joskus ennenmuinoin lappiin. Nyt on sitte paha tilanne. Mitä seuraavax, haluais tietty asua kotona vaa.  Asiat hoitaa joku huheli ystävätär.