Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö huomisaamuna 59,8c/kWh (maanantai 16.9.2024)

Vierailija
15.09.2024 |

Pahemmaksi menee vaan koko ajan.

Jääpi kaffeet ja puurot keittelemäti, ja paahtoleivät paahtamati, jos ei nouse ennen kuutta aamulla.

Sitten mennäänkin raikkailla voikkaleivillä iltakymmeneen.

Kommentit (347)

Vierailija
241/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Talvella määräaikainen ei tule kalliimmaksi ainakaan kuin pörssisähkö"

Valitettavasti olet väärässä. Viimekin talvena vain yhden ainoan kuukauden (tammikuu) pörssisähkön keskihinta ylitti halvimman nyt saatavilla olevan kiinteän sopimuksen. Eli keskiarvohinnoilla 11 kuukautta 12:sta pörssisähkö on halvempi.

https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria/

Valitettavasti sinä olet väärässä. Tuosta laskemalla esim. lokakuu 23 - maaliskuu 23, keskiarvohinnaksi tulee yli 8 cnt/kwh ja minulla on 8 cnt/kwh kiinteä sopimus.

Et nyt ymmärrä että tuo on laskennallinen ka. Jokainen sähkönkuluttaja kuluttaa sitten eri tavoin, toinen kallita tunteja ja toinen halpoja. 

Itsellä myös vain 1kk vuodessa yli määriksen 8 cnt sopparin

Vierailija
242/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökillä pörssisähkö. Elokuun sähkölasku oli 12 euroa, kun sähköä,oli käytetty vähän vajaat 600 kwh. Totta kai tällainen ilmainen sähkö tasaantuu. Millä sähköyhtiöt muuten tekisivät voittoa.

On meillä kotonakinnpörssisähkö. Silti olem jo kahdesti tehnyt kahvia, paistanut ruokaa pannulla ja jopa läppäri on kiinni seinässä. Ja aion tehdä vielä ruokaakin tänään. Hui! 

Ihmettelen miten on voinut olla noin pieni lasku. Itse pörssisähkössä olen ollut ja kuluttanut noin 150 kwH ja silti Elokuun lasku on 14e. Ja olen suhteellisesti pyrkinyt käyttämään vain edullisia tunteja (mutta ei lainkaan yötunteja). 

Laskin, että määräaikaisena maksaisin kuussa sen 17,5 mihin sisältyy kuukausimaksu tuosta omasta kulutuksestani, niin päätin vaihtaa.

Ja tiedän, että monet juoksee tänne sanomaan että noihan on ihan pieniä lask

Minä taas hämmästelen sinun laskua. Meillä oli elokuun lasku ilman siirtoa 15 euroa ja kulutusta melkein 650 kWh. Keskihinta 1.2 plus marginaali. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet väärässä. Viimekin talvena vain yhden ainoan kuukauden (tammikuu) pörssisähkön keskihinta ylitti halvimman nyt saatavilla olevan kiinteän sopimuksen. Eli keskiarvohinnoilla 11 kuukautta 12:sta pörssisähkö on halvempi.

Valitettavasti sinä olet väärässä. Tuosta laskemalla esim. lokakuu 23 - maaliskuu 23, keskiarvohinnaksi tulee yli 8 cnt/kwh ja minulla on 8 cnt/kwh kiinteä sopimus.

Millä matikalla?

Vierailija
244/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voe mahoton mitä mytäkkätä, jos keitin on aamulla 10 minuuttia päällä niin maksaa jo kuusi senttiä.  Mistäpä nuo rahat repis.

0,5 tuntia/päivä 0,1 kWh/10 min

Niinpä! Ja tänä vuonna on ties kuinka monta nollapäivää, ja miinuksellakin monesti. Eiköhän tuo 6 senttiä ole tienattu säästöön jo moneen kertaan.

Vierailija
245/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin tänä aamuna kahvilaan kun kerta itsekeitetty kahvi olisi tullut niin kalliiksi!

t. Hölmöläinen

Vierailija
246/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripsit on grillattu ja syöty, nyt jatketaan ruokajuomilla. Alkaa olut nousta mukavasti päähän. Toivottavasti huomennakin on sähkö kallista niin voi jatkaa toisen päivän putkeen. Tai koko viikon. Ehtii niitä töitä tehdä halvan sähkön aikaan.

Vierailija
247/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa sähkönkulutus noin 2500 kWh ja se on merkitsevin tekijä. Sähkönsiirtokin samoin kuin verot yms jäävät laskuun kovin pieniksi euroiksi verrattuna niihin jotka hakkaavat vuositasolla jopa lähes kymmenkertaisen määrän. Niin ja kyllähän meillä on se kallis noin 8,5 sentin määräaikainen koska ei ole ollut mielenkiintoa sopparityypin pohtimiseen. Tänään kun vapaapäivä olen pessyt pyykkiä ja laittanut uuniruokia valmiiksi myös pakastamista varten. Leipoakin vielä aion. Ehkä myös saunapäivä kun viikonlopun olimme molemmat töissä. Siltikin sähkölasku vain roposia tämänkin kuukauden osalta kuten aina muutenkin. 

Vierailija
248/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö ei ole viimeisen 20v aikana heilahdellu tälläin?

Joku taitaa tehdä rahaa.

Vierailija
249/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuun sähkölasku 1400 kwh, 14€

Vierailija
250/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sinun elokuun sähkölaskusi ole. 

Vierailija
251/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinun kiinteästä puuttuu jousto, jousto joka on koko pörssisähkön idea. Minä pörssillä voin kohdistaa kulutukseni halvemmille tunneille ja keskihinta muodostuu alemmaksi kuin pörssin keskihinta. Sinä se maksat samaa korkeaa kiinteää hintaa joka sekunti, minuutti, tunti ja päivä.

Esim mulla talvella lattiat ja vesi lämpiää yöllä. Toki jos hermo ja taidot ei riitä pörssin käyttöön, kiinteä on vaihtoehto.

Vierailija
252/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jessus, meillä okt:ssa 463kwh huolettomasti käytettynä.

Onko sulla hamppukasvattamo autotallissa?

Vierailija
253/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on pidemmällä aikavälillä aina edullisempi kuin kiinteähintainen. Harmi vain, kun ihmisillä on tapana elää lyhyellä aikajänteellä, jolloin täysin sähköttömästi eläminen aiheuttaa ison stressin ja vaikeuttaa elämää merkittävästi. Siksi vaihdetaan pois pörssistä. Maksakoon sitten kesällä enemmän, kunhan ei tartte koko talvea kituuttaa, kun aina kaatuu ydinvoimaloita. En aio käydä saunassa yöllä, en pestä pyykkiä yöllä ja levittää niitä aamulla, en halua istua pimeässä kämpässä, kun voisi rentoutua telkkarin äärellä ym.

No kerrotko vielä kuinka halvaksi siirtomaksut tulevat? Onko sekin pakkasen puolella aina kun kesähelteillä sähkön hinta on miinuksella?

Vierailija
254/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö ja kyllä meillä kahvit silti on varaa keittää. Jos keitin on päällä 5min juuri tuolla kalleimmalla tunnilla tulee hintaa aamukahveille n. 7 senttiä.

Oletko niitä, jotka ilkkuvat kesällä kuinka tyhmiä "määrikset" on kun maksavat moninkertaista hintaa pörssisähkön ollessa ilmaista? Tajuamatta, ettei kesällä juuri sähköä kulu, joten ihan sama mitä se silloin maksaa.

Pörssisähkö on halvempaa myös talvella.

Viime talvella vain tammikuussa oli kalliimpaa ja kukaan pörssisähköläinen ei maksanut lähelläkään sitä keskihintaa kun kulutus oli nollissa se yksi kallis päivä.

Ottaa kyllä päähän että tässä maassa on niin tyhmää porukkaa että haksahtaa määräaikaiseen.

Miksi sinua ottaa päähän se, miten muut käyttävät rahansa? 

Minä maksan siitä, että voin käyttää sähköä siten ja silloin kuin haluan. Jos käyttäisin pörssisähköä kuten nyt määräaikaista, eli yhtään hintoja katsomatta, se ei todellakaan olisi halvempaa. Se halpuus tulee siitä, että ajoitetaan kulutusta halvemmille tunneille, laitetaan patterit kiinni pakkasella jne. 

En halua elää niin. Ja jos haluan säästää sähkölaskussa, voin tehdä määräaikaisena kaiken tuon mitä pörssisähköläiset tekevät kalliina tunteina. Silloin sähkölaskuni on pienempi. 

Toinen syy on että minulla on sähkölämmitteinen talo, ja olen talouden ainoa aikuinen. En voi ottaa sitä riskiä, että minulle tulisi vaikkapa tonnin sähkölasku tammikuussa. Ja nimenomaan pakkasella sitä sähköä kuluu, ei kesällä niinkään, kun ei lämmitetä.

Talossani on kyllä tulisijoja ja minulla on ilmaisia puita, mutta olen päivät töissä, lämmittelen sitten illalla. En kuitenkaan halua kytkeä pattereita päältä, koska silloin lapsilla, jotka tulevat minua aiemmin kotiin, olisi kylmä. 

Jos tuntuu ettei rahat riitä, sitten tietysti täytyy alkaa miettimään, miten on paras säästää sähköä. Määräaikainen sopimukseni ei edes ole kallis  

Vierailija
255/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö tulee näillä keinotteluhinnoilla halvemmaksi vain siten, jos käytät sitä sähköä halpaan aikaan, eli käytännössä yöllä. Muutatko vuorokausirytmisi sen mukaan, milloin sähkö on halpaa? Teet siis ruokaa yöllä, käyt saunassa yöllä, katsot telkkaria yöllä, peset pyykkiä ja astioita yöllä? Pyykki- ja astianpesukone voi pyöriä yöllä, vaikkei sitäkään oikeasti suositella, kun et ole hereillä valvomassa, jos jotain kävisi. Sama puhelinten latausten kanssa.

Nuo arkiaskareet vie niin vähän sähköä ettei ole juurikaan vaikutusta. Samoin esim valaistus.

Todellisuudessa näitä yösaunojia ei ole kuin määristen kuvitelmissa. 

Pörssisähköläisten kommentteja on hauska lukea. Laitetaan lämmitykset kiinni kalliimpien tuntien ajaksi, ladataan kännykät töissä, siirretään pyykinpesua ja ruuanlaittoa. Piheimmät sammuttavat pakastimenkin. 

Ihan kuin joku uskonto. 

Vierailija
256/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaset villat teillä on jos rahat ei riitä sähköön? Mulla 36 neliötä kerrostalossa ja sähkölasku siirtoineen 17€ kuussa. 

Kaikki ei onnekseen asu itsemürhayksiöissä

Vierailija
257/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on pidemmällä aikavälillä aina edullisempi kuin kiinteähintainen. Harmi vain, kun ihmisillä on tapana elää lyhyellä aikajänteellä, jolloin täysin sähköttömästi eläminen aiheuttaa ison stressin ja vaikeuttaa elämää merkittävästi. Siksi vaihdetaan pois pörssistä. Maksakoon sitten kesällä enemmän, kunhan ei tartte koko talvea kituuttaa, kun aina kaatuu ydinvoimaloita. En aio käydä saunassa yöllä, en pestä pyykkiä yöllä ja levittää niitä aamulla, en halua istua pimeässä kämpässä, kun voisi rentoutua telkkarin äärellä ym.

No kerrotko vielä kuinka halvaksi siirtomaksut tulevat? Onko sekin pakkasen puolella aina kun kesähelteillä sähkön hinta on miinuksella?

Jos kwh hinta on -5 cnt niin ainakin meillä se kuittaa jo siirron hinnan 4,9cnt. 0 riittää, ei tarvitse mennä pakkaselle

Vierailija
258/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kalliit päikkärit kun nukahin kun kallein sähkön hinta tänään ja tv päällä.

Vierailija
259/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö ja kyllä meillä kahvit silti on varaa keittää. Jos keitin on päällä 5min juuri tuolla kalleimmalla tunnilla tulee hintaa aamukahveille n. 7 senttiä.

Oletko niitä, jotka ilkkuvat kesällä kuinka tyhmiä "määrikset" on kun maksavat moninkertaista hintaa pörssisähkön ollessa ilmaista? Tajuamatta, ettei kesällä juuri sähköä kulu, joten ihan sama mitä se silloin maksaa.

Pörssisähkö on halvempaa myös talvella.

Viime talvella vain tammikuussa oli kalliimpaa ja kukaan pörssisähköläinen ei maksanut lähelläkään sitä keskihintaa kun kulutus oli nollissa se yksi kallis päivä.

Ottaa kyllä päähän että tässä maassa on niin tyhmää porukkaa että haksahtaa määräaikaiseen.

Miksi sinua ottaa p

Mielenkiinnosta, paljonko teillä on talvella sähkönkulutus? Meillä on suorasähkö ilman tulisijoja eikä ollut tonnin laskuja tai edes 400 euron laskuja silloinkaan, kun oltiin hetki kiinni kalliissa (melkein 30 snt) määräaikaisessa. 

Vierailija
260/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän pitää yrittää säästää joka paikassa. Tällä hetkellä pörssisähkön keskihinta alle määräaikaisten mutta onhan tämä välillä melkoista urheilemista ja jännäriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän