Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö huomisaamuna 59,8c/kWh (maanantai 16.9.2024)

Vierailija
15.09.2024 |

Pahemmaksi menee vaan koko ajan.

Jääpi kaffeet ja puurot keittelemäti, ja paahtoleivät paahtamati, jos ei nouse ennen kuutta aamulla.

Sitten mennäänkin raikkailla voikkaleivillä iltakymmeneen.

Kommentit (347)

Vierailija
201/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla varmasti todisteet tuohon että pösä ei pärjää määriksille ja sähkölaitokset on jotain  hyväntekeväisyys järjestöjä ja myyvät kuluttajille alle ostohintansa. 

No tietysti on, kuten sanoin yli kymmenen vuoden track record, verrattuna pörssisähkön vuotuisiin keskihintoihin. Lisäksi omalla kohdallani ero määräaikaisen hyväksi kasvaa edelleen siksi, että pörssisähkölle tyypillisesti kalliina talvikuukausina kulutus on ollut n. kolminkertaista kesäkuukausiin verrattuna, jolloin euromääräinen hintavaikutus on ollut vielä selvästi suurempi. Tämä siis vertailu pörssisähköön. Siitä onko jokin tietty yhtiö tehnyt kohdallani tappiota vai ei, en pysty sanomaan mitään koska en tiedä minkälaisia sopimuksia ko. sähköyhtiö on omien ostojensa suhteen tehnyt. Käytännössä omalla kohdallani sähköyhtiö on vaihtunut joka kerta toiseen 1-2 vuoden välein.

Ja varmaan voit nyt laittaa tähän tuon track recordin....

Vierailija
202/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko määräaikaiset todellakin niin tyhmiä että luulevat etteivät maksa enemmän kuin pörssisähköläiset?

Määräaikainen hinta = pörssisähkön keskihinta + se minkä sähköyhtiö vetää itselleen välistä (ja se ei todellakaan ole nolla tai miinusmerkkinen summa).

Kenenkään määräaikaisen kohdalla ei sähköyhtiö jää miinukselle, siitä ne kyllä pitävät huolen. Jos jäisivät, niin irtisanoisivat sopparin, aivan kuten tapahtui ukrainan sodan jälkeen.

Tuolloin muutama sähköyhtiö itseasiassa meni konkkaan - eivät siis vain irtisanoneet sopimuksia - johtuen siitä etteivät olleet riittävissä määrin suojautuneet hintojen nousua vastaan. Eli, sähköyhtiöt voivat siis vallan helposti tehdä tappiota määräaikaisilla sopimuksilla.

Pörssisähköllä sähköyhtiö voittaa aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sulla varmasti todisteet tuohon että pösä ei pärjää määriksille ja sähkölaitokset on jotain  hyväntekeväisyys järjestöjä ja myyvät kuluttajille alle ostohintansa. 

Se miten sähkön hetkellinen markkinahinta vaikuttaa energiayhtiön tulokseen on kiinni mm. siitä minkälaisia suojaustoimenpiteitä yhtiö on osannut tehdä ja miten suuri %-osuus on suojattuna. 

On täysin mahdollista että määräaikaisella sopimuksella kuluttaja saa paremman diilin kuin pörssisähköllä ja silti sähköyhtiö tekee voittoa. Mutta vielä enemmän sähköyhtiö tekee silloin voittoa pörssisähkön myynnillä.

Ja se lähde? 

Lähde? Siis tuolle ihan yleiselle tiedolle? No lue vaikka tästä:

https

Eihän tuo liity tähän nyt mitenkään.  

Vierailija
204/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sen kummempaa kuin tsekkaat kymmenen vuoden ajalta vuotuiset pörssisähkön keskihinnat netistä. Mun kiinteä soppari on ollut halvempi joka vuosi v. 2023 lukuunottamatta. 

Vierailija
205/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatte ne ylikalliit sähkölaskunne euro kerrallaan. Kirjanpitäjä laskuttaa jokaisesta tapahtumasta vientihinnaston mukaan. Ainakin pk yrittäjälle tulee laskua sen euro per tapahtuma. 

Tällä tavalla voi kiusata vittumaista yrittäjää joka on vaikka kusettanut teitä. 

Vierailija
206/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sen kummempaa kuin tsekkaat kymmenen vuoden ajalta vuotuiset pörssisähkön keskihinnat netistä. Mun kiinteä soppari on ollut halvempi joka vuosi v. 2023 lukuunottamatta. 

Aa.. Niin. Joo sulla on se palstamaailman sähkösoppari. Ei mitn kosketusta tosielämän sähköhintoihin. 

Esim 2022 tammikuussa sai huokaan 25 c hintaan kun vaan sitoutui kahdeksi vuodeksi.  

Vierailija
207/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole aikaa ja mielenkiintoa seurata minkä hintaista sähkö on milloinkin niin siksi on paljon stressittömämpää kun on kiinteä soppari. Opiskelen ja tällä hetkellä teen työharjoittelua vuorotyössä sekä samalla keikkatyötä kolmivuorossa. En mä voi alkaa kyttämään koska on halpaa sähköä. 

Ei toki tarvitsekaan olla, mutta sulla on aikaa olla täällä? Tuon viestin kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin sähkön hinnan katsomiseen. 

Perheellinen kokopäivätyössä oleva opiskelija, joka ei ymmärrä miten tämä liittyy pörssisähköön. 

Äly voi älä taas jätä. Niin olenko mä 24/7 töissä tai harjoittelussa. Ei ole mitään merkitystä vaikka huomenna aamulla olisi halpaa sähköä koska mä en ole kot

Sä et tunne mua joten älä oleta yhtään mitään. Mä opiskelen AMK:ssa ja alasta et kyllä tiedä, joten lopeta jo. Sä esität olevasi niin fiksu ja mahtava, mutta et sen vertaa tajunnut, että pyykinpesu oli yksi esimerkki. En myöskään asu missään yksiössä vaan asun omakotitalossa. Kaukolämpö toki, mutta sekin on ihan toista luokkaa kuin jossakin hikisessä yksiössä.

Kyllä kovasti hiertää joitakin, että olen valinnut kiinteähintaisen sopparin ja todennut sen parhaimmaksi mulle. Mun valinta. 

Vierailija
208/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa.. Niin. Joo sulla on se palstamaailman sähkösoppari. Ei mitn kosketusta tosielämän sähköhintoihin. 

Esim 2022 tammikuussa sai huokaan 25 c hintaan kun vaan sitoutui kahdeksi vuodeksi.  

Niin. Mutta itsellä oli tuossa kohtaa vielä varsin halpa määräaikainen päällä.

Vierailija
209/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole aikaa ja mielenkiintoa seurata minkä hintaista sähkö on milloinkin niin siksi on paljon stressittömämpää kun on kiinteä soppari. Opiskelen ja tällä hetkellä teen työharjoittelua vuorotyössä sekä samalla keikkatyötä kolmivuorossa. En mä voi alkaa kyttämään koska on halpaa sähköä. 

Ei toki tarvitsekaan olla, mutta sulla on aikaa olla täällä? Tuon viestin kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin sähkön hinnan katsomiseen. 

Perheellinen kokopäivätyössä oleva opiskelija, joka ei ymmärrä miten tämä liittyy pörssisähköön. 

Äly voi älä taas jätä. Niin olenko mä 24/7 töissä tai harjoittelussa. Ei ole mitään merkitystä vaikka huomenna

Ei täällä ketään hierrä sinun sopimus. Ihan vapaasti voit valita, mutta niin kuin täällä on sanottu, se pyykinpesu tai ruoanlaitto ei kuluta mitään. Ihmiset stressaa ihan ihmeellisiä asioita sähkönkulutuksessa. Ja miten se AMK liittyy tähän? Amkissa opiskelen itsekin eikä sekään liity sähkösopimukseen. 

PS. Hoitoala...;)

Vierailija
210/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimoinnilla saa kyllä kulutuksen tosi pieneksi, meillä oli perjantaina (kun oli tosi kallis päivä) 140 neliöisessä sähkölämmitteisessä okt:ssa kulutus 11kwh koko vuorokaudelle :) Joten miksi ihmeessä vaihtaisin sikahintaiseen kiinteään?

Vierailija
211/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuolloin muutama sähköyhtiö itseasiassa meni konkkaan - eivät siis vain irtisanoneet sopimuksia - johtuen siitä etteivät olleet riittävissä määrin suojautuneet hintojen nousua vastaan. Eli, sähköyhtiöt voivat siis vallan helposti tehdä tappiota määräaikaisilla sopimuksilla."

Nuo olivat todella harvinaisia poikkeuksia. Tällä hetkellä kiinteiden hinnoittelussa on otettu tosi paljon varman päälle eikä ole näkyvissä että mikään yhtiö myisi sähköä halvemmalla kuin pörssihinnat. 

Toki tällaisen puolesta voi kuluttaja lotota ottamalla kiinteän mutta riski hävitä on tosi iso.

Vierailija
212/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optimoinnilla saa kyllä kulutuksen tosi pieneksi, meillä oli perjantaina (kun oli tosi kallis päivä) 140 neliöisessä sähkölämmitteisessä okt:ssa kulutus 11kwh koko vuorokaudelle :) Joten miksi ihmeessä vaihtaisin sikahintaiseen kiinteään?

Sama juttu. Kstselin juuri sähköyhtiöni äpistä että perjantain piikkihinnoilla oli kulunut sähköä hulppealla 3.5 eurolla. Ei se nyt ihan vielä konkurssiin aja.

Vierailija
213/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa itkua. Tässä on nyt joku 4kk nautittu lähes ilmaisesta (pörssi)sähköstä joten pitäisi perseen kestää vähän korkeampikin hintoja.

Sähköllä lämmittäminen (ilma ja vesi) on se mikä merkitsee, joku kahvinkeitto on aivan sama onko sähkö 1c vai 40c.

Vierailija
214/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pe 10,58kwh. Sähkölämmitteinen myös. Ei ole syytä vaihtaa:)

Vierailija
215/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta paljon kulutus on lämmityskauden ulkopuolella.Talvi jolloin taloa joutuu lämmittämään pörssisähkön ollessa sikahintaista, on se juttu minkä vuoksi pörssisähköä ei moni halua.

Ei sen spot hinnan tarvi olla kuin 20-40snt, kuten menneenä talvena usein oli, 1-2€ hinnoista puhumattakaan, niin kalliiksi se tulee. 

Vierailija
216/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuu 23: 4,37

Elokuu 23: 8,11

Syyskuu 23: 3,38

Lokakuu 23: 3,94

Marraskuu 23: 7,37

Joulukuu 23: 9,00

Tammikuu 24: 12,26

Helmikuu 24: 6,37

Maaliskuu 24: 7,26

Huhtikuu 24: 6,11

Toukokuu 24: 4,39

Kesäkuu 24: 4,15

Heinäkuu 24: 1,95

Elokuu 24: 1,24

Voitteko kertoa mulle, montako kertaa tuona aikana olisi kannattanut olla 8,9snt määräaikainen sopimus? Jos ette osaa laskea, niin voin kertoa vastauksen: tasan kahtena kuuna. Nämä on siis mun henkilökohtaisia toteutumia, näiden mukaan olen maksanut. Tammikuussa toki rokotti se euron päivä, mutta ei se vaikuttanut koko kuun keskiarvoon paljoakaan. Talvikuukaudet meillä on aina se tasainen 21 astetta lämmintä, mutta myönnän, lämmitys meni kahdeksi tunniksi pois päältä tuolloin tammikuussa, kun tuntihinta nousi kahteen euroon. Muulloin ei olla säännöstelty. Ja juu, suorasähkö.

Mun uuni, mikro, blenderi, pesukone, astianpesukone, kahvinkeitin, telkkari, tietokone, sauna, valot, hiustenkuivaaja jne. on päällä silloin kuin sähkö maksaa eniten. Ei minua kiinnosta mitä se matalin hinta on joka laskee keskiarvoa yöllä ja jossain 11-15 aikaan jolloin olen töissä. Keskiarvohinta on aivan jotain muuta, kun se lasketaan 7-10 ja 16-0:00 väliltä

Vierailija
217/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta paljon kulutus on lämmityskauden ulkopuolella.Talvi jolloin taloa joutuu lämmittämään pörssisähkön ollessa sikahintaista, on se juttu minkä vuoksi pörssisähköä ei moni halua.

Ei sen spot hinnan tarvi olla kuin 20-40snt, kuten menneenä talvena usein oli, 1-2€ hinnoista puhumattakaan, niin kalliiksi se tulee. 

Vaikka sinua ei kiinnosta, minua kiinnostaa. Meillä on suorasähkö (en ole tuo ylempi) ja myös kesällä kulutusta on reilusti. Edelleenkään kenenkään ei tarvitse pörssiä ottaa. 

Vierailija
218/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuu 23: 4,37

Elokuu 23: 8,11

Syyskuu 23: 3,38

Lokakuu 23: 3,94

Marraskuu 23: 7,37

Joulukuu 23: 9,00

Tammikuu 24: 12,26

Helmikuu 24: 6,37

Maaliskuu 24: 7,26

Huhtikuu 24: 6,11

Toukokuu 24: 4,39

Kesäkuu 24: 4,15

Heinäkuu 24: 1,95

Elokuu 24: 1,24

Voitteko kertoa mulle, montako kertaa tuona aikana olisi kannattanut olla 8,9snt määräaikainen sopimus? Jos ette osaa laskea, niin voin kertoa vastauksen: tasan kahtena kuuna. Nämä on siis mun henkilökohtaisia toteutumia, näiden mukaan olen maksanut. Tammikuussa toki rokotti se euron päivä, mutta ei se vaikuttanut koko kuun keskiarvoon paljoakaan. Talvikuukaudet meillä on aina se tasainen 21 astetta lämmintä, mutta myönnän, lämmitys meni kahdeksi tunniksi pois päältä tuolloin tammikuussa, kun tuntihinta nousi kahteen euroon. Muulloin ei olla säännöstelty. Ja juu, su

Jos joku kertoo OMAT toteutuneet keskihinnat niin miksi te tulette sönkkäämään teidän sähkönkulutuksesta? Ei minua ainakaan kiinnosta a)muiden liittymät b) sinun sähkönkulutus 

Vierailija
219/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa itkua. Tässä on nyt joku 4kk nautittu lähes ilmaisesta (pörssi)sähköstä joten pitäisi perseen kestää vähän korkeampikin hintoja.

Sähköllä lämmittäminen (ilma ja vesi) on se mikä merkitsee, joku kahvinkeitto on aivan sama onko sähkö 1c vai 40c.

Ei se siitä perseen kestämisestä ole kiinni, vaan siitä kusetuksesta jota näillä hinnoilla harrastetaan. Sähkön hinta hilataan keksityillä tekosyillä ylös, se vituttaa. 

Vierailija
220/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kertoo OMAT toteutuneet keskihinnat niin miksi te tulette sönkkäämään teidän sähkönkulutuksesta? Ei minua ainakaan kiinnosta a)muiden liittymät b) sinun sähkönkulutus

Öö, mitä SÄ sit tuut tänne sönkkäämään ja lukemaan sitten? Mee siitä sitten lukemaan kuinka Mikko ja Natalie menee naimisiin lokakuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi