Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö huomisaamuna 59,8c/kWh (maanantai 16.9.2024)

Vierailija
15.09.2024 |

Pahemmaksi menee vaan koko ajan.

Jääpi kaffeet ja puurot keittelemäti, ja paahtoleivät paahtamati, jos ei nouse ennen kuutta aamulla.

Sitten mennäänkin raikkailla voikkaleivillä iltakymmeneen.

Kommentit (347)

Vierailija
221/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun uuni, mikro, blenderi, pesukone, astianpesukone, kahvinkeitin, telkkari, tietokone, sauna, valot, hiustenkuivaaja jne. on päällä silloin kuin sähkö maksaa eniten."

Ja minun silloin kun sähkö maksaa vähiten. Samoin auto menee lataukseen aina öisin nollahintaan. Siksi ehdottomasti pösä.

Vierailija
222/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun uuni, mikro, blenderi, pesukone, astianpesukone, kahvinkeitin, telkkari, tietokone, sauna, valot, hiustenkuivaaja jne. on päällä silloin kuin sähkö maksaa eniten."

Ja minun silloin kun sähkö maksaa vähiten. Samoin auto menee lataukseen aina öisin nollahintaan. Siksi ehdottomasti pösä.

Viime yön keskiarvo oli pösällä 11,52 snt/kWh, samaa keskiarvoa voidaan veikkailla tulevien viikkojen ajalle. Tuleeko jo halvemmaksi täyttää sähköauton akut latausasemalla, paljonko veloittavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optimoinnilla saa kyllä kulutuksen tosi pieneksi, meillä oli perjantaina (kun oli tosi kallis päivä) 140 neliöisessä sähkölämmitteisessä okt:ssa kulutus 11kwh koko vuorokaudelle :) Joten miksi ihmeessä vaihtaisin sikahintaiseen kiinteään?

Ketään ei kiinnosta paljon kulutus on lämmityskauden ulkopuolella.Talvi jolloin taloa joutuu lämmittämään pörssisähkön ollessa sikahintaista, on se juttu minkä vuoksi pörssisähköä ei moni halua.

Ei sen spot hinnan tarvi olla kuin 20-40snt, kuten menneenä talvena usein oli, 1-2€ hinnoista puhumattakaan, niin kalliiksi se tulee. 

Vaikkei sinua kiinnosta, niin tämä on kuitenkin sähkökeskustelu, joten minulle on ihan sama kiinnostaako sinua :) Meillä on lisäksi tarvittaessa käytettävä varaava takka, joten kulutus talvellakaan ei ole kova jos hintapiikkejä on. Oliko vielä jotain hampaan kolossa? Saunotaan kun huvittaa (puusauna). Ja ennenkun sanot puiden hinnasta, niin ne on ilmaiset :) Joten ei, en edellenkään edes harkitse kiinteähintaista :)

Vierailija
224/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on pörssi tullut huomattavasti edullisemmaksi käytössä kuin kiinteä. Pääsääntöisesti lämmitetään puilla, ja auto lataantuu öisin. Kun pörssin hinnassa korkea piikki, niin silloin ei saunota eikä ladata autoa. Ei me olla sen kummempaa optimointia tehty. 

Vierailija
225/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niitä määräaikaisia puoleksikin vuodeksi, joita kannattaa pikku hiljaa ottaa, ennen kun raketoivat. Kyllä ne on halvempia kuin tammi-maaliskuussa.

Vierailija
226/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime yön keskiarvo oli pösällä 11,52 snt/kWh, samaa keskiarvoa voidaan veikkailla tulevien viikkojen ajalle. Tuleeko jo halvemmaksi täyttää sähköauton akut latausasemalla, paljonko veloittavat?

No ei tule halvemmaksi julkinen lataus. Siellä normihinnat 30snt/kWh tienoilla.

Vierailija
227/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa niitä määräaikaisia puoleksikin vuodeksi, joita kannattaa pikku hiljaa ottaa, ennen kun raketoivat. Kyllä ne on halvempia kuin tammi-maaliskuussa.

No kannattaa kuitenkin ymmärtää että esim. viime talvena ainoastaan tammikuussa pörssisähkön keskihinta oli kalliimpi kuin halvimmat määräaikaiset eikä silloinkaan mitenkään ihan valtavasti. Kaikki muut kuukaudet ovat olleet pörssisähköllä halvempia kuin yksikään nyt tarjolla oleva kiinteä.

Vierailija
228/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pieni kulutus niin samapa tuo mitä maksaa ja mikä sähkö. Lisäksi kaksi maksajaa. Ei hetkauta elämää mitenkään. 

Vierailija
229/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä 10c/kwh määris tuulisähköä. Aika halpaa ja egologista myös. Ens kerralla pitää harkita ydinvoimaa, jos hinnat muuttuneet paljonkin.

Vierailija
230/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optimoinnilla saa kyllä kulutuksen tosi pieneksi, meillä oli perjantaina (kun oli tosi kallis päivä) 140 neliöisessä sähkölämmitteisessä okt:ssa kulutus 11kwh koko vuorokaudelle :) Joten miksi ihmeessä vaihtaisin sikahintaiseen kiinteään?

Ketään ei kiinnosta paljon kulutus on lämmityskauden ulkopuolella.Talvi jolloin taloa joutuu lämmittämään pörssisähkön ollessa sikahintaista, on se juttu minkä vuoksi pörssisähköä ei moni halua.

Ei sen spot hinnan tarvi olla kuin 20-40snt, kuten menneenä talvena usein oli, 1-2€ hinnoista puhumattakaan, niin kalliiksi se tulee. 

Vaikkei sinua kiinnosta, niin tämä on kuitenkin sähkökeskustelu, joten minulle on ihan sama kiinnostaako sinua :) Meillä on lisäksi tarvittaessa käytettävä varaava takka, joten kulutus talvellakaan ei ole kova j

Hienoa että löytyy ilmaiset puut mutta moneltahan niitä ei löydy. Itsellä taas niin edullinen kiinteä sähkösopimus että  ilmalämpöpumpulla lämpenee talo -30 pakkasillakin enkä jaksa edes varaavaa takkaa käyttää. 

Vierailija
231/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea panikointi, vaikka eihän tähän aikaan vuodesta sähköä juuri kulu. Joku telkkari tai leivänpaahdin kuluttaa niin vähän, että sillä ei ole käytännössä mitään vaikutusta, jos joku päivä on sähkö vähän kallimpaa.

Lämmitys (asunto ja käyttövesi) on ne merkittävimmät, ja jos sähköauton omistaa niin sen lataus. Nyt ei ole lämmityskausi vielä alkanut, ja ainakin meillä vesivarajaa vetää vedet lämpimäksi aamuyöllä ja se lämmin vesi riittää sitten koko päiväksi.

Katsoin myyjäyhtiöltä kulutus- ja hintatietoja. Toissapäivään asti on meillä sähköä kulunut 260kwh ja laskua syntynyt 16€. 200 neliön omakotitalo. Alkukuussa on myös ollut kalliita päiviä, vaikkei ihan yhtä kalliita kuin tämä päivä.

Rauhoittukaa hyvät ihmiset. Jos tämmöinen tilanne sattuisi kovilla pakkasilla, sitten tällä olisi jo jotain merkitystä.Mutta oli viime tammikuussakin hetkittäin erittäin kallista, mutta silti minä maksoin tammikuun pörssisähköstä vain 11snt/kwh. Ja tuon jälkeen on sitten ollut korkeimmillaankin vain noin 6 senttiä kuukauden toteutunut keskihinta. Halvalla on mennyt koko vuosi, ja niin menee syyskuukin. Päiväaikojen piikit ei tähän aikaan vuodesta juuri vaikuta.

Vierailija
232/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökillä pörssisähkö. Elokuun sähkölasku oli 12 euroa, kun sähköä,oli käytetty vähän vajaat 600 kwh. Totta kai tällainen ilmainen sähkö tasaantuu. Millä sähköyhtiöt muuten tekisivät voittoa.

On meillä kotonakinnpörssisähkö. Silti olem jo kahdesti tehnyt kahvia, paistanut ruokaa pannulla ja jopa läppäri on kiinni seinässä. Ja aion tehdä vielä ruokaakin tänään. Hui! 

Vierailija
233/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kertoo OMAT toteutuneet keskihinnat niin miksi te tulette sönkkäämään teidän sähkönkulutuksesta? Ei minua ainakaan kiinnosta a)muiden liittymät b) sinun sähkönkulutus

Öö, mitä SÄ sit tuut tänne sönkkäämään ja lukemaan sitten? Mee siitä sitten lukemaan kuinka Mikko ja Natalie menee naimisiin lokakuussa.

Pointtina on se, että eikö ihmisillä ole minkäänlaista luetunymmärtämisen taitoa? Toinen kysyy, että milloin hänellä olisi kannattanut olla määräaikainen niin toinen tulee kertomaan omasta sähkönkulutuksestaan. Miten sait nyt vielä Mikon ja Natalienkin liitettyä tähän keskusteluun?

Vierailija
234/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökillä pörssisähkö. Elokuun sähkölasku oli 12 euroa, kun sähköä,oli käytetty vähän vajaat 600 kwh. Totta kai tällainen ilmainen sähkö tasaantuu. Millä sähköyhtiöt muuten tekisivät voittoa.

On meillä kotonakinnpörssisähkö. Silti olem jo kahdesti tehnyt kahvia, paistanut ruokaa pannulla ja jopa läppäri on kiinni seinässä. Ja aion tehdä vielä ruokaakin tänään. Hui! 

Ihmettelen miten on voinut olla noin pieni lasku. Itse pörssisähkössä olen ollut ja kuluttanut noin 150 kwH ja silti Elokuun lasku on 14e. Ja olen suhteellisesti pyrkinyt käyttämään vain edullisia tunteja (mutta ei lainkaan yötunteja). 

Laskin, että määräaikaisena maksaisin kuussa sen 17,5 mihin sisältyy kuukausimaksu tuosta omasta kulutuksestani, niin päätin vaihtaa.

Ja tiedän, että monet juoksee tänne sanomaan että noihan on ihan pieniä laskuja, mitä väliä. No opiskelijana on väliä. 

Vierailija
235/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että kiinteä 8 cnt/kwh ja aurinkopaneelit on minulle aivan sopiva ympäri vuoden. Talvella määräaikainen ei tule kalliimmaksi ainakaan kuin pörssisähkö ja yli 6 kk paneelit avustaa mainiosti eli n. 50% sähkön kulutukseni laskee vs. ilman paneeleja aikaisempina vuosina ja 50% menee myyntiin. Vielä voisi optimoida paremmin, että kulutus ajoittuisi paneelien tuottotunneille.

Vierailija
236/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talvella määräaikainen ei tule kalliimmaksi ainakaan kuin pörssisähkö"

Valitettavasti olet väärässä. Viimekin talvena vain yhden ainoan kuukauden (tammikuu) pörssisähkön keskihinta ylitti halvimman nyt saatavilla olevan kiinteän sopimuksen. Eli keskiarvohinnoilla 11 kuukautta 12:sta pörssisähkö on halvempi.

Vierailija
237/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi myy halvalla sähköä ulkomaille, kun meillä on varaa maksaa. 

Vierailija
238/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet väärässä. Viimekin talvena vain yhden ainoan kuukauden (tammikuu) pörssisähkön keskihinta ylitti halvimman nyt saatavilla olevan kiinteän sopimuksen. Eli keskiarvohinnoilla 11 kuukautta 12:sta pörssisähkö on halvempi.

https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria/

Valitettavasti sinä olet väärässä. Tuosta laskemalla esim. lokakuu 23 - maaliskuu 23, keskiarvohinnaksi tulee yli 8 cnt/kwh ja minulla on 8 cnt/kwh kiinteä sopimus.

Vierailija
239/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni Joulukuu oli 10.08 snt/kwh

Tammikuu 11.58 snt/kwh

Helmikuu 8,7snt /kwh

Marraskuuta harmi vaan ei näy, mutta on siellä useampi kuukausi, että on huomattavasti kalliimpaa tai samalla tasolla määräaikaisen kanssa. 

Ja tuo Joulukuun ja Tammikuun laskut on vielä niin, että olin useasti käyttämättä sähköä ja pesemättä pyykkejä, että laskut pysyisi alhaalla. 

Itse en tuollaiseen halua enää lähteä. 

Vierailija
240/347 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä 10c/kwh määris tuulisähköä. Aika halpaa ja egologista myös. Ens kerralla pitää harkita ydinvoimaa, jos hinnat muuttuneet paljonkin.

Sinua on huiputettu. Se käyttämäsi sähkö on ihan samaa kuin muillakin. Aika vaikea on erotella, mitä sähköä sieltä pistorasiasta tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi