Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö huomisaamuna 59,8c/kWh (maanantai 16.9.2024)

Vierailija
15.09.2024 |

Pahemmaksi menee vaan koko ajan.

Jääpi kaffeet ja puurot keittelemäti, ja paahtoleivät paahtamati, jos ei nouse ennen kuutta aamulla.

Sitten mennäänkin raikkailla voikkaleivillä iltakymmeneen.

Kommentit (347)

Vierailija
181/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7,69snt/kWh talven loppumetreille saakka. Ihan älytöntä ottaa joku pörssisähkö talvella jos on sähkölämmitteinen talo. Muille kait se on aikalailla sama mikä sopimus on.

Pörssisähkössä on vähän se idea, että katsotaan koko vuoden hinta. Käytännössä määräaikaiset maksaa sen 8 snt molemmin puolin ja niissä ollaan sitten kiinni se vuosi. 6 kk sopimukset on taas 10 senttiä ja yli. Kesällä niin halpaa kuin myös viime syksynä, että ei ole järkeä ottaa pitkää määräaikaista. Toki jotkut yhtiöt myy kuukauden kerrallaan, mutta kyllä niihinkin hintoihin on lyöty riskit hintaan sisään. Itse ajattelin kokeilla nyt kulutusvaikutusta, kun yli puolet sähkönkulutuksesta tapahtuu yöllä.  

Mulla 6kk soppari kyllä ihan 7,69snt ja voimassa he

Ei saa enää vaan ennakoin ja tilasin jo kesäkuussa. Hehku Energia oli sähköyhtiö. Ennakointi se kannattaa sillä parhaat sopparit saa kesän korvilla.

Vierailija
182/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko määräaikaiset todellakin niin tyhmiä että luulevat etteivät maksa enemmän kuin pörssisähköläiset?

Määräaikainen hinta = pörssisähkön keskihinta + se minkä sähköyhtiö vetää itselleen välistä (ja se ei todellakaan ole nolla tai miinusmerkkinen summa).

Kenenkään määräaikaisen kohdalla ei sähköyhtiö jää miinukselle, siitä ne kyllä pitävät huolen. Jos jäisivät, niin irtisanoisivat sopparin, aivan kuten tapahtui ukrainan sodan jälkeen.

Onko sulla jotain tilastoja tuon väitteen tueksi? Halvimmilla määräaikaisilla on voittanut pörssisähkön ainakin kymmenen vuotta taaksepäin pl. 2023. Tiedän tän omakohtaisesti koska olen verrannut maksamaani sähkön hintaa julkaistuihin tietoihin pörssisähkön hinnasta tuona aikana. 

Tietyisti markkinoilla on ollut myös huonoja määräaikaisia diilejä ja varmaan suurin osa ei ede

No sulla varmasti todisteet tuohon että pösä ei pärjää määriksille ja sähkölaitokset on jotain  hyväntekeväisyys järjestöjä ja myyvät kuluttajille alle ostohintansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko määräaikaiset todellakin niin tyhmiä että luulevat etteivät maksa enemmän kuin pörssisähköläiset?

Määräaikainen hinta = pörssisähkön keskihinta + se minkä sähköyhtiö vetää itselleen välistä (ja se ei todellakaan ole nolla tai miinusmerkkinen summa).

Kenenkään määräaikaisen kohdalla ei sähköyhtiö jää miinukselle, siitä ne kyllä pitävät huolen. Jos jäisivät, niin irtisanoisivat sopparin, aivan kuten tapahtui ukrainan sodan jälkeen.

Sähköyhtiöt pienentävät hintariskejä erilaisilla suojauskeinoilla. Et pysty yhtään tekemään tuollaista päätelmää että jonkun tietyn asiakkaan kohdalla sähköyhtiö ei mahdollisesti jäisi tappiolle. 

Vierailija
184/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7,69snt/kWh talven loppumetreille saakka. Ihan älytöntä ottaa joku pörssisähkö talvella jos on sähkölämmitteinen talo. Muille kait se on aikalailla sama mikä sopimus on.

Pörssisähkössä on vähän se idea, että katsotaan koko vuoden hinta. Käytännössä määräaikaiset maksaa sen 8 snt molemmin puolin ja niissä ollaan sitten kiinni se vuosi. 6 kk sopimukset on taas 10 senttiä ja yli. Kesällä niin halpaa kuin myös viime syksynä, että ei ole järkeä ottaa pitkää määräaikaista. Toki jotkut yhtiöt myy kuukauden kerrallaan, mutta kyllä niihinkin hintoihin on lyöty riskit hintaan sisään. Itse ajattelin kokeilla nyt kulutusvaikutusta, kun yli puolet sähkönkulutuksesta tapahtuu yöllä.  

Ihan hyvä hinta, jos ei tarvinnut kesäksi ottaa. Tosin itse en uskaltaisi ottaa Hehkua, huijarifirma, joka muuttanut nimensä. Tästä löytyy paljon kokemuksia. 

Vierailija
185/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sulla varmasti todisteet tuohon että pösä ei pärjää määriksille ja sähkölaitokset on jotain  hyväntekeväisyys järjestöjä ja myyvät kuluttajille alle ostohintansa. 

No tietysti on, kuten sanoin yli kymmenen vuoden track record, verrattuna pörssisähkön vuotuisiin keskihintoihin. Lisäksi omalla kohdallani ero määräaikaisen hyväksi kasvaa edelleen siksi, että pörssisähkölle tyypillisesti kalliina talvikuukausina kulutus on ollut n. kolminkertaista kesäkuukausiin verrattuna, jolloin euromääräinen hintavaikutus on ollut vielä selvästi suurempi. Tämä siis vertailu pörssisähköön. Siitä onko jokin tietty yhtiö tehnyt kohdallani tappiota vai ei, en pysty sanomaan mitään koska en tiedä minkälaisia sopimuksia ko. sähköyhtiö on omien ostojensa suhteen tehnyt. Käytännössä omalla kohdallani sähköyhtiö on vaihtunut joka kerta toiseen 1-2 vuoden välein.

Vierailija
186/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onni on puuhella jossa saa huomenna keitettyä kahvivedet ja tehtyä ruuat. Lattialämmitykset laitetaan pois päältä, jos on kylmä niin takkaan tulet. Pyykkiä ei pestä huomenna eikä tiskikone pyöri. Puuhellalla voi lämmittää vettä ja tiskata käsin. Tänään ladataan läppärit ja puhelimet, huomisen riittää akut, töissä voi ladata ilmaiseksi lisää jos tarvii.

En jaksaisi elää kuin 50-luvulla vain säästääkseni jotain. 

Pörssisähkön "halpuus" perustuu juuri tuohon lämmityksen sammutteluun ja hellan käytön välttämiseen. Koittakaapa elää normaalisti, niin ei olekaan niin halpaa enää. 

On minullakin puuhella, ja tänäänkin sitä lämmitin, mutten todellakaan halua herätä aamuyöllä tuntia aiemmin, eli kolmelta, jotta saan kahvini ja aamupuuroni tehtyä. Ennemmin nukun sen tunnin enemmän. 

Meillä tämä on normielämä. Teemme kotona etätöitä, ei väliä onko aamukahvi kuudelta vai ysiltä, se on sitten kun herätään. Pyykkiä voidaan olla pesemättä pari viikkoa, vaatteita riittää. 

Vierailija
187/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös me määräaikais sopimuksella olevat pistetä levyt täysille sähkön suhteen huomenna kello 9.? Kuka tulee mukaan?

Siis mitä ihmettä nyt taas, miksi ihmeessä noin tekisit 🤦 

Etkö sä olet lukenut täältä, että määräaikaiset säästää sitä enemmän, mitä enemmän he käyttää sähköä pörssisähkön ollessa kallista? :D

https://i.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExdW50aG1jdDZ0em8yanJjZ2N4d2…

Vierailija
188/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se kertalataus vie kilowattitunteja sähköauton latauksessa kotona?

Vierailija
189/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aikaa ja mielenkiintoa seurata minkä hintaista sähkö on milloinkin niin siksi on paljon stressittömämpää kun on kiinteä soppari. Opiskelen ja tällä hetkellä teen työharjoittelua vuorotyössä sekä samalla keikkatyötä kolmivuorossa. En mä voi alkaa kyttämään koska on halpaa sähköä. 

Vierailija
190/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole aikaa ja mielenkiintoa seurata minkä hintaista sähkö on milloinkin niin siksi on paljon stressittömämpää kun on kiinteä soppari. Opiskelen ja tällä hetkellä teen työharjoittelua vuorotyössä sekä samalla keikkatyötä kolmivuorossa. En mä voi alkaa kyttämään koska on halpaa sähköä. 

Ei toki tarvitsekaan olla, mutta sulla on aikaa olla täällä? Tuon viestin kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin sähkön hinnan katsomiseen. 

Perheellinen kokopäivätyössä oleva opiskelija, joka ei ymmärrä miten tämä liittyy pörssisähköön. 

Vierailija
191/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö ois halvempi sulle, mutta trolollolollooo trollihan sä oot :xD

Vierailija
192/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miten sähkön hetkellinen markkinahinta vaikuttaa energiayhtiön tulokseen on kiinni mm. siitä minkälaisia suojaustoimenpiteitä yhtiö on osannut tehdä ja miten suuri %-osuus on suojattuna. 

On täysin mahdollista että määräaikaisella sopimuksella kuluttaja saa paremman diilin kuin pörssisähköllä ja silti sähköyhtiö tekee voittoa. Mutta vielä enemmän sähköyhtiö tekee silloin voittoa pörssisähkön myynnillä.

Vierailija
193/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli maksoit tuon samalla kun pösä oli 1c 

Vierailija
194/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miten sähkön hetkellinen markkinahinta vaikuttaa energiayhtiön tulokseen on kiinni mm. siitä minkälaisia suojaustoimenpiteitä yhtiö on osannut tehdä ja miten suuri %-osuus on suojattuna. 

On täysin mahdollista että määräaikaisella sopimuksella kuluttaja saa paremman diilin kuin pörssisähköllä ja silti sähköyhtiö tekee voittoa. Mutta vielä enemmän sähköyhtiö tekee silloin voittoa pörssisähkön myynnillä.

Ja se lähde? 

Vierailija
195/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki tarvitsekaan olla, mutta sulla on aikaa olla täällä? Tuon viestin kirjoittamiseen meni enemmän aikaa kuin sähkön hinnan katsomiseen. 

Perheellinen kokopäivätyössä oleva opiskelija, joka ei ymmärrä miten tämä liittyy pörssisähköön. 

Äly voi älä taas jätä. Niin olenko mä 24/7 töissä tai harjoittelussa. Ei ole mitään merkitystä vaikka huomenna aamulla olisi halpaa sähköä koska mä en ole kotona. Tasan tarkkaan liittyy pörssisähköön koska mä en ole aina kotona silloin kun on halpaa sähköä. Pakko pestä pyykit jne. silloin kun olen kotona vaikka sähkön hinta olisi mikä. Siksi paljon parempi kun on kiinteä soppari. 

Vierailija
196/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se kertalataus vie kilowattitunteja sähköauton latauksessa kotona?

Meillä akku nyt 58% ja latautuu yöllä halvemmalla säjköllä klo 2-4 väilillä 80%:tiin

Vierailija
197/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö ois halvempi sulle, mutta trolollolollooo trollihan sä oot :xD

Mikä sun ongelma on? En ole trolli vaan sä olet. Mistä helvetistä sä voit tietää mikä on mulle halpaa ja mikä ei? Ei mulla ole aikaa ja mahdollisuutta esim. pestä pyykkiä sen mukaan koska on halpaa sähköä. Katsos kun en välttämättä ole kotona. 

Vierailija
198/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se lähde? 

Lähde? Siis tuolle ihan yleiselle tiedolle? No lue vaikka tästä:

https://reiluaenergiaa.fi/syvalla/miten-sahkon-hinta-maaraytyy-vahittai…

Vierailija
199/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly voi älä taas jätä. Niin olenko mä 24/7 töissä tai harjoittelussa. Ei ole mitään merkitystä vaikka huomenna aamulla olisi halpaa sähköä koska mä en ole kotona. Tasan tarkkaan liittyy pörssisähköön koska

Mä melkein arvaan opiskelemasi alan tuosta vastauksesta, mutta se on asia erikseen. Jos sinun sähkönkulutuksesi koostuu pyykinpesusta ja ruoanlaitosta niin sillä sähkön hinnalla ei ole mitään väliä jossain kaukolämpöyksiössä. Silloin se pörssi saattaa tulla jopa kalliimmaksi. Jos on esimerkiksi sähkölämmitys niin joku pyykinpesun sähkönkulutus on ihan kärpäsen paska kokonaiskuvassa. Ei sinua kukaan pörssiin pakota. 

Vierailija
200/347 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kyllä se on vain 8snt/kwh. Mitä näitä stressaamaan.

Kyllä se sinullakin on noin 15c,toki halvempi kuin pörssin 1euro

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi