Suomalaiset on ynseitä epäsosiaalisia kilpikonnia
Mä en ymmärrä tätä maata, ja teitä.
Kukaan ei puhu toisille, muuta kun pakosta. On vaan ne omat pari kaveria tai kolleegaa ja niiden kanssa jutustellaan. Muille ollaan kylmiä ja veemäisiä. Oven takana kuunnellaan ettei rappukäytävässä joudu moikkaamaan naapurille. Kaupoissa varotaan ettei vaan osu katseet toisiinsa. Jalkakäytävällä tuijotellaan maahan tai puhelimeen. Vanhemmille ei soitella. Ei käydä kylässä. Lapsille laitetaan joku facebook synttärionnittelu kerran vuodessa. Serkku? no sille sanoi moi jonkun hautajaisissa 15 vuotta sitten.
Mikä teitä oikein vaivaa? Miten suomalaiset voi olla näin sulkeutuneita?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Aika yllättävä havainto: COVID-eristys oli introverteille vielä pahempi isku kuin ekstroverteille.
Tämä juuri todistaa sen, että sosiaaliset yhteydet ja taito niiden ylläpitämiseksi ovat äärimmäisen tärkeitä ihmisten hyvinvoinnille.
Siksi introvertit tulevat tännekin keskustelupalstalle kommentoimaan ja saamaan palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset yhteydet ovat parhaita keinoja estämään masennusta ja lisäävät onnellisuutta.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10328046/
On aivan älytöntä, että meillä ihan vapaaehtoisesti jotkut sulkeutuvat omiin oloihinsa ja sillä tavalla sahaavat yhteiskunnan onnellisuutta.
Onneksi minua kiinnostavat vain omat asiani eikä mikään "yhteiskunnan onnellisuus". ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma seura, paras seura! Vihaan muita ihmisiä, haluan olla yksin ja rauhassa.
tämä. mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen, kun toinen ihminen ei kiinnosta? saa siitä vastavuoroisesti itselleenkin jotain. yksinäisyydessään tarvitaan terapiaa sun muuta omaa mahdottomaan oloon.
Olen eri kuin lainaamasi, mutta itse tarvitsen terapiaa korkeintaan siihen, kuinka perseestä muut ihmiset ovat elämäni varrella olleet. Omissa oloissani viihdyn niin hyvin, ettei ole tunnit vuorokaudessa riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset yhteydet ovat parhaita keinoja estämään masennusta ja lisäävät onnellisuutta.
On aivan älytöntä, että meillä ihan vapaaehtoisesti jotkut sulkeutuvat omiin oloihinsa ja sillä tavalla sahaavat yhteiskunnan onnellisuutta.
Onneksi minua kiinnostavat vain omat asiani eikä mikään "yhteiskunnan onnellisuus". ;-)
Juuri tuolla asenteella, että vain omat asiat kiinnostavat, yhteiskunta ei ole kauhean mukava. On kyllä jotain mennyt todella pahasti pieleen, jos ei muiden asiat kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä milloin ihmiset muuttuivat. Omassa lapsuudessani vielä juostiin naapurissa leikkimässä yhteislleikkejä. Kerättiin ylensä monen perheen lapset ja sitten jonkun pihaan leikkimään. Munista ja rosvoa ja poliisia, noitapataa, hyppynarua jne. En tosiaan tiedä milloin ihmiset sulkeutuivat omiin poteroihinsa ja miksi.
En mäkään osaa sanoa, milloin muuttui. Olen syntynyt 1961. Mutta on ollut varmaan aika erilainen tilanne silloin, kun sukupolvesta toiseen asuttiin samoilla paikkakunnilla. Vaikka et lapsena olisi muuten tiennytkään, kuka naapurissa asuva Pirjo on, sun vanhempasi kuitenkin tunsivat Pirjon. Pirjo saattoi olla jopa isäsi tai äitisi pikkuserkku ja siten sukulaisesi. Nykyisin on harvinaisempaa, että nuoret aikuistuessaan jäävät asumaan lapsuudenkotinsa lähistölle. Taloyhtiöihin muuttaa uusia ihmisiä ja vanhoja muuttaa muualle. Mä olen asunut tässä taloyhtiössä 33 vuotta ja moikkaan kaikkia pihassa vastaantulevia. En mä tiedä, asuuko ne tässä taloyhtiössä, ovatko menossa kyläilemään jonkun taloyhtiössä asuvan luokse vai kulkevatko vaan taloyhtiön pihan läpi bussipysäkille. Osan naapureista tiedän, että ovat naapureitani. Nämä ovat sellaisia, jotka ovat asuneet taloyhtiössä vähintään 15 vuotta ja/tai joilla on tai on ollut koira. En välttämättä tiedä naapurin nimeä, mutta koiran nimen tiedän.
Mutta vielä tuosta ajankohdasta, milloin muuttui...omat lapseni ovat syntyneet kasarin puolivälissä ja ysärin alussa. Siihen aikaan lasten "harrastus" oli useimmiten leikkiminen. Eikä vanhemmatkaan vielä juosseet monta kertaa viikossa kuntosaleilla tai muualla. Jossain vaiheessa tilenne muuttui ja sekä aikuisilla että lapsilla oli enemmän kodin ulkopuolisia harrastuksia. Lisäksi subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä muuttui aika yleiseksi, että kun perheeseen syntyi vauva, isommat lapset jatkoivat edleleen päiväkodissa. Ei siis näkynyt lapsia vanhempiensa kanssa pihoilla eikä leikkipuistoissa (vauva kun ei vielä hiekkalaatikkoleikkejä tarvinnut ja isommat taas olivat leikkimässä ja ulkoilemassa päiväkodissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuolla asenteella, että vain omat asiat kiinnostavat, yhteiskunta ei ole kauhean mukava. On kyllä jotain mennyt todella pahasti pieleen, jos ei muiden asiat kiinnosta.
Juu, potkittu päähän muiden ihmisten - ja sen yhteiskunnan - toimesta niin paljon, että omat voimavarat menevät lähinnä selviytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs ihminen ei voikaan olla sosiaalinen. Halu ymmärtää muita on keskeinen ominaisuus kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päde ainakaan minuun. T. Nainen Helsingistä
Helsinkiläiset on kaikkein pahimpia. Kaikilla sitruuna suussa.
No eivät todellakaan ole. Helsingissä on helppo tutustua uusiin ihmisiin ja omakotitaloalueilla naapurit yleensä tunnetaan.
Sen sijaan Varsinais- ja Keski-Suomessa olen havainnut poikkeuksellisen tylyä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Introvertit ovat sosiaalisen maailman loisia.
He saattavat tulla mukaan ekstroverttien järjestämiin tapahtumiin, mutta eivät ikinä itse pane persoonaansa likoon porukan koolle saamiseksi.
Maailma ei toimisi ilman ekstroverttejä, koska kaikki vaatii kommunikaatiota. Niin terveydenhuolto, markkinatalous kuin kulttuurialakin. Eikä ekstrovertti tarkoita sitä, etteikö kykenisi syventymään keskittymistä vaativiin töihin myös yksin.
Introvertit tulevat sitten perästä vedettävinä mukana, kun ekstrovertit ovat laittaneet yhteiskunnan toimimaan.
Näin se taitaa olla.
Sinä näet suomalaiset noin, minä en näe. Ihmiset ovat mukavia ja auttavaisia.
Taustakin tietenkin vaikuttaa.
Olen toipunut vakavaista sairauksista, mutta minulla ei ole koskaan ollut mt-ongelmia.
Mä olen introvertti ja viihdyn suurimman osan ajasta omassa seurassa. Jotenkin olen silti onnistunut ystävystymään ihmisten kanssa jopa terveysaseman odotusaulassa, lähipuistossa ja bussipysäkillä. Monesti minulle tullaan juttelemaan ja välillä aloitan itse keskustelun.
Ilman extroverttejä ei olisi maailmassa sotia ja tappeluja sekä muita väkivallantekoja muita kohtaan.
Sodat on hyvin sosiaalisia tapahtumia, missä pistetään kaikki kärsimään yhteisellä tempolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päde ainakaan minuun. T. Nainen Helsingistä
Helsinkiläiset on kaikkein pahimpia. Kaikilla sitruuna suussa.
No eivät todellakaan ole. Helsingissä on helppo tutustua uusiin ihmisiin ja omakotitaloalueilla naapurit yleensä tunnetaan.
Sen sijaan Varsinais- ja Keski-Suomessa olen havainnut poikkeuksellisen tylyä menoa.
Täysin samaa mieltä. Ex-mieheni toinen puoli sukua oli Varsinais-Suomesta ja hän sanoi sukulaistensa kusipäisyyden johtuvan siitä alueesta. En tiedä mikä siinä sitten on. 😄 Mökki meillä on Keski-Suomessa ja siellä kokee välillä todella outoa ihmisten tuijotusta ja kyräilyä. Kaikkiin vähänkään ääntä pitäviin ihmisiin suhtaudutaan epäillen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä näet suomalaiset noin, minä en näe. Ihmiset ovat mukavia ja auttavaisia.
Taustakin tietenkin vaikuttaa.
Olen toipunut vakavaista sairauksista, mutta minulla ei ole koskaan ollut mt-ongelmia.
OLen kanssasi täysin samaa mieltä. Täällä tällä palstalla on paljon elämäänsä pettyneitä, jotka kuvittelevat kaikkien kokevan samoin. Suomi on hyvä maa js suomalsiset ovat hyviä ihmisiä. Mukavia niille, jotka sen ansaitsevat ja antavat toisten elää rauhassa.
Turha on itätrollin yrittää luoda tuota tappiomielialaa suomalaisten haukkumisketjuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen introvertti ja viihdyn suurimman osan ajasta omassa seurassa. Jotenkin olen silti onnistunut ystävystymään ihmisten kanssa jopa terveysaseman odotusaulassa, lähipuistossa ja bussipysäkillä. Monesti minulle tullaan juttelemaan ja välillä aloitan itse keskustelun.
Sama. Introvertti ei ole synonyymi epäsosiaaliselle. Introvertti vaan kuormittuu enemmän muiden ihmisten seurasta ja ekstrovertti taas saa energiaa muiden ihmisten seurasta. Mutta jos tätä asiaa pohtii hieman enemmän, niin suomalaisethan on aika kovia valittamaan milloin mistäkin (hallituksesta, veroista, hinnoista, säästä, naapureista, sukulaisista jne jne). Ihan kuten ketjun aloittajakin aloituksessaan. Eli mikä sitten on kenelläkin se yksilöllinen kiintiö, minkä verran valitusta jaksaa kuunnella? Introverttinäkin jaksan huomattavasti paremmin kuunnella hauskoja ja iloisia juttuja kuin valittamista tai muuten ikäviä ja negatiivisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ap avasi oikein.
Sillä suomi on maailman kansoista
estoisin
Hiljaisin
Arin
Ujoin
Introvertein
Syrjäänvätäytyvin
Sisäänpäinkääntynein
Epäluuloisin
Epäsosiaalisin
Näin se vaan on.
Eikä ole todellakaan onnellisin. Uskon että suomalaiset eivät yleensä tunnista omia tunteitaan ja hahmota elämäntilannettaan. Silloin kun mitään ei tunne, niin ei voi sanoa olevansa tyytymätön. "Minulla on töitä, asunto, koira ja ruokaa. En osaa kertoa tunteistani näitä asioita kohtaan. Okei, käytännön elämä toimii joten sanotaan nyt sitten 7/10"
Maassa maan tavalla tai maasta pois. Ap voi ihan vapaasti muuttaa vaikka Nigeriaan tai Gambiaan, jos ei Suomessa viihdy.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sinä olet sellainen? Vai etkö ole suomalainen?
Ap on se vakiotrolli, joka tekee joka päivä valituksia suomalaisista.
Milloin on vikaa luonteessa, milloin ulkonäössä, milloin tavoissa. Eniten vikaa on tietysti itsenäistymisessä, Natoon liittymisessä ja Ukrainan rahoittamisessa.
VKK-mies luultavasti.
Olen itse introvertti, mutta joskus harvoin ollessani hyvällä tuulella ja nähdessäni ulospäinsuuntautuneen oloisen ihmisen, saatan tokaista jotain. Kuitenkin vastauksena tähän on lähes aina vähän hämmentynyt ilme tai kiusaantunut tekohymy, jota seuraa jokin lyhyt vastaus, kuten "Joo", jos edes sitäkään, ja sitten ollaan siinä hiljaa elleivät heti kävele karkuun.