Onko teitä, jotka ette käy mammografiassa
Seulonnan kautta tai yksityisesti gynen lähetteellä? Tutkitteko rintanne itse?
Kommentit (147)
ihmisten mielipiteitä pitää kunnioittaa
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä saanut kutsua. Olen 43 vuotta.
no, ne mammot alkaa viiskymppisenä.
Kyllä meitä on, suurin joukoin! Julistan joka päivä mammogfafiassa käymättömyyden ihanuutta. Miksi haluaisin tisseihini koskettavan?
Vierailija kirjoitti:
Onko syytä, miksei mammografiaa korvata pelkällä ultralla? Kävin itse hetki sitten rintakyhmyn takia ultrassa (olen nuorehko) ja löydös oli hyvänlaatuinen, mutta varmistetaan pnb-näytteellä. Kertokaa joku tyhmälle, miksi pelkkä ultraus ei yleensä riitä, vaan täytyy myös säteilyttää?
Ultra ja mamografia näkevät eri kohtiin ja erilaisia tihentymiä rinnassa. Ultra ei näe kunnolla rintarauhasen alle eikä sisään, eikå välttämättä sellaisia syöpiå, joissa solutiheys ei ole kovin tiivis. Mammogtafia taas ei välttämättä näe kaikkein pienimpiä syöpiå eikä jos koko rintaa ei saada kuvaan. Kumpikaan ei kerro kaikkea. Oikeasti tarvittaisiin molemmat. Toistaiseksi on kumminkin laskettu, että mammossa näkee suuremman osan syövistä kuin pelkässä ultrassa.
tää on jonkun yksityisaseman lobbaus kun ei asiakkaita riitä
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, ei enää koskaan mammografiaa! Sattui niin että taju meinasi mennä. Tämä oli yksityisellä 17 v sitten. Olen yli 60 v enkä käy gynelläkään.
seitsemässätoistavuodessa sinun rintasi ovat muuttuneet ja niin myös mammografialaitteistot. Ei ehkä kannata elää elämäänsä menneisyydestä käsin...
Vierailija kirjoitti:
tää on jonkun yksityisaseman lobbaus kun ei asiakkaita riitä
Tuskinpa on, koska yksityiset asemat niitä seulontoja tekee ja yhteiskunta maksaa heille seulottavien mukaan, ei sen mukaan käykö kaikki seulottavat ta ei. Joten saavat rahansa silti, vaikkei kaikki siellä kävisi.
Kävin viimeksi 4v sitten. Radiologin mukaan rinnoistani ei pysty sanomaan mitään ilman ultraa, kun siellä on jotain tiiviimpiä kohtia niin mammografialla ei saa selvää. Jos olis tarjolla ultra niin menisin, mutta miksi mun pitäs aina ensin käydä säteilyttämässä itseni turhassa mammografiassa?
Yleensä tutkin itse. Ei ole varaa käydä.
Miten ei ole varaa? Eihän se edes maksa mitään. 2 vuoden välein seulontatutkimus
Ilmainen mammografia on naisille, jotka ovat 50 - 69-vuotiaita ja tutkimus tehdään joka toinen vuosi.
Vierailija kirjoitti:
julkista sairaanhoitoa ei saisi käyttää enää kun tosi sairaat. nyt kun hus irtisanoo lisää porukkaa niin resursseja ei ole. lääkkeetkin välillä loppu joten kertoo sen ettei niitä ihan turhaan tai pienestä pidä hakea
tuohan vasta kalliiksi tulee, jos terveydenhuolto alkaisi hoitaa vasta tosi sairaita. Parempi olisi, jos kaikki todettaisiin hyvin varhaisessa vaihessaa. Silloin moni sairaus poistuisi ihan elämäntapaphjeuksella, tai yksilöidyllä lihaskuntoharjoittelulla tai jollain halvalla lääkityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Olen käynyt seulonnoissa, joihin kutsuja on tullut joka toinen vuosi. Paitsi tänä vuonna ei, olisi pitänyt tulla. 56 v. Helsingissä asun.
Ei ole rintasyöpää suvussa, mutta se ei ole tae mistään. Sukurasitteiset eivät voi odottaa viisikymppiseksi seulontojen alkamista vaan heidän kannattaa aloittaa tsekkaukset jo nuorempana.
seulontakutsuja lähetetään pitkin vuotta, joten kutsusi voi tulla vielä. olin itse tänä vuonna 1. kertaa mammografiassa ja kutsu tuli aika lähellä syntymäpäivää
En ole käynyt kutsuista huolimatta. En halua, että kukaan venyttelee rintojani litistettäväksi. Tuskin miesten pallejakaan käsiteltäisiin yhtä väkivaltaisesti. Ai niin, Suomihan on misogyninen maa, joten naisten terveydellä ei ole arvoa. Gynellä kävisin, jos olisi ylimääräistä hilloa. Voisi ultratuttaa rinnatkin, jos olisi siis varaa. Viimeksi gynellä käynyt lähes 20 vuotta sitten. Rahat pitänyt pitkän elämän varrella satsata lapsiin ja yleensä perheen hyvinvointiin. Julkisia papoja kyllä parit otettu, mutta sitten oli alapää veemäisen kipeänä monta päivää, kun on ronskimmalla otteella harjailtu limakalvoja.
Satsaan mieluummin rahat hammaslääkäriin, kun julkisella puolella hammaslääkäriin ei pääse ja suuvärkki pidettävä sekin kunnossa. En halua olla mikään tekareita lonksuttava ryppynaama.
Mulla löytyi syöpä elämäni ensimmäisessä mammografiassa. Eli se siitä, että mammografia aiheuttaisi syöpää🙄 Ilman mammoa en ehkä enää olisi tässä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin viimeksi 4v sitten. Radiologin mukaan rinnoistani ei pysty sanomaan mitään ilman ultraa, kun siellä on jotain tiiviimpiä kohtia niin mammografialla ei saa selvää. Jos olis tarjolla ultra niin menisin, mutta miksi mun pitäs aina ensin käydä säteilyttämässä itseni turhassa mammografiassa?
koska jos löytyy jotain, niin tarvitaan molempia kuvia
Kävin viime vuonna mammografiassa. Pyysin myös ultran, koska pelkkä mammografia ei riitä. Ensi kerralla käyn pelkässä ultrassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt kutsuista huolimatta. En halua, että kukaan venyttelee rintojani litistettäväksi. Tuskin miesten pallejakaan käsiteltäisiin yhtä väkivaltaisesti. Ai niin, Suomihan on misogyninen maa, joten naisten terveydellä ei ole arvoa. Gynellä kävisin, jos olisi ylimääräistä hilloa. Voisi ultratuttaa rinnatkin, jos olisi siis varaa. Viimeksi gynellä käynyt lähes 20 vuotta sitten. Rahat pitänyt pitkän elämän varrella satsata lapsiin ja yleensä perheen hyvinvointiin. Julkisia papoja kyllä parit otettu, mutta sitten oli alapää veemäisen kipeänä monta päivää, kun on ronskimmalla otteella harjailtu limakalvoja.
Satsaan mieluummin rahat hammaslääkäriin, kun julkisella puolella hammaslääkäriin ei pääse ja suuvärkki pidettävä sekin kunnossa. En halua olla mikään tekareita lonksuttava ryppynaama.
Tämä on taas tätä, kun ihminen elää olettamusmaailmassa.
Jos sinulla ei ole mitään vaivoja alapäässäsi, niin et tarvitse gynellä käyntiä.
Jos sinulle tulee vaivoja alapäähäsi, joita ei ole ollut ennen, niin otat yhteyden tk:hon ja sieltä ehkä pääset lääkäriin ja jos lääkäri katsoo, että tarvitse lisätutkimuksia tai gynekologia, saat lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Lääkäri ei omavaltaisesti päätä, että tuo päästetään, tuota ei, vaan noudattaa alueen erikoissairaanhoiodon lähetekriteereitä. Meillä esimerkiksi julkiselle gynekologille pääsee, jos kuukautisvuodossa on tapahtunut muutos entiseen verrattuna, eli jos vaikka kuukautiset ei enää tule, tai jos muuttuvat liian runsaiksi, jos on alkanut tulla välivuotja, pääsee myös, jos on virtsankarkailua tai kovia kipuja ym. ym. Siitä on ihan lista olemassa, että milloin potilas ohjataan erikoissairaanhoitoon. Ei siis tarvitse olla varoissaan päästäkseen gynelle: gynelle pääsee niin rikkaat kuin köyhät, jos on sellaista vaivaa, johon gynekologia tarvitsee.
ja tuo papa.... nykyisin yli 35-vuotiailta ei oteta enää papaa, vaan hpv-testi. Nuoremmilta otetaan papa. hpv-testi on miellyttävämpi. itse ainakin yllätyin iloisesti, kun kävin ekassa hpv-testissä
Vierailija kirjoitti:
Niitä rintoja mihinkään "venytellä". Papakokeessa ainakin itsellä lakkas sattumasta kun ilmoitin että pitää käyttää sitä pieninta "ankannokkaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä tule käymään, oon 51. Mammografia aiheuttaa syöpää, siksipä halutaan useita tutkimuksia aja säteilytyksiä kunnes alkaa jotain löytymään. Son näiden plääni joka valitettavasti toimii.
Jos ette tykkää, ei haittaa, omapahan ovat rintani joita en halua liiskattavan murskaksi ja säteilytettävän, joten. Sitäpaitsi syöpä on rangaistus synneistä, lähinnä anteeksiantamattomuudesta. Siihen auttaa katumus ja anteeksiantamus. Myöskään ei ole normaalia olla vähän väliä ilkosillaan tuntemattomien tuijoteltavana, alunperin ei todellakaan ollut tarkoitus nakuilla kenelle tahansa: alastomuus on häpeällistä ja kun ruumis on Herran temppeli, sitä tulee myös kohdella pyhänä.
Sairaudet eivät tule Jumalalta, vaan pahilaiselta. Ihminen on silloin päästänyt omilla valinnoillaan jonkun aukon tulla, ei ole turvautunut yksin Jumalaan. Vaikkapa jo voimallinen kiroilu ja rukoilemattomuus pidempään ei ole hyvästä.
Onko ap teillä joku kampanja tai alennuskoodi juuri gynekologi tutkimuksiin?
Ehkä ne seulonnat kuitenkin tulee halvemmiksi kuin pitkälle edenneitten syöpien hoito.