Onko teitä, jotka ette käy mammografiassa
Seulonnan kautta tai yksityisesti gynen lähetteellä? Tutkitteko rintanne itse?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Onko ap teillä joku kampanja tai alennuskoodi juuri gynekologi tutkimuksiin?
en ole ap, mutta on. Kun käyt seulonnoissa ja jos jäät niistä kiinni, pääset ilmaiseksi jatkotutkimuksiin gynelle tai rintasyöpälääkärille
Vierailija kirjoitti:
Täytin äskettäin 60 vuotta ja olen saanut postilaatikon täydeltä kutsuja erilaisiin kuvauksiin ja kokeisiin. Selkävamman vuoksi en kuitenkaan pysty matkustamaan, ja jos taksimatkan jälkeen pystyisinkin vielä liikkumaan, en pystyisi seisoskelemaan ja makailemaan tutkittavana.
Olen käynyt gynekologilla joskus vuosituhannen vaihteessa ja sen ainoan kerran mammografiassa sitä aiemmin. Papa-koe oli kivulias, muut gynen touhut inhottavia ja mammografia oli erittäin kivulias.
Rintojeni koon ja koostumuksen vuoksi niiden litistäminen vaatii voimaa. Ja yksi kokemus sitä kipua ja hoitsun tiuskimista riitti.
Enkä muuten tutki itse. Jos jokin vakava tauti iskee, poistun maailmasta jo ennen hoitojonoa.
Jatkan tähän eiliseen kommenttiini.
Ketjussa on aika paljon puhuttu siitä, että ongelmat on hyvä löytää ajoissa, jotta ne pystytään hoitamaan. Kuten tuossa edellä sanoin, en pääse kuvauksiin ja kokeisiin, joten hoidoissa käyminen olisi aivan yhtä mahdotonta. Asun yksin, eikä minulla ole tuttavia tai rahaa.
On siis parempi löytää syöpä niin myöhään kuin mahdollista ja häipyä, kun siitä vielä pystyy itse päättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin äskettäin 60 vuotta ja olen saanut postilaatikon täydeltä kutsuja erilaisiin kuvauksiin ja kokeisiin. Selkävamman vuoksi en kuitenkaan pysty matkustamaan, ja jos taksimatkan jälkeen pystyisinkin vielä liikkumaan, en pystyisi seisoskelemaan ja makailemaan tutkittavana.
Olen käynyt gynekologilla joskus vuosituhannen vaihteessa ja sen ainoan kerran mammografiassa sitä aiemmin. Papa-koe oli kivulias, muut gynen touhut inhottavia ja mammografia oli erittäin kivulias.
Rintojeni koon ja koostumuksen vuoksi niiden litistäminen vaatii voimaa. Ja yksi kokemus sitä kipua ja hoitsun tiuskimista riitti.
Enkä muuten tutki itse. Jos jokin vakava tauti iskee, poistun maailmasta jo ennen hoitojonoa.
Ketjussa on aika paljon puhuttu siitä, että ongelmat on hyvä löytää ajoissa, jotta ne pystytään hoitamaan. Kuten tuossa e
Mutta kun ne seulonnat ovat ilmaisia. Ne eivät maksa muuta kuin sen, että menet paikalle. Eli bussimaksun, jos sinulla ei autoa ole. Jos taas sinulla on jotain vaivoja, niin voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, josta sinut ohjataan eteenpäin vaivasi mukaan.
Julkinen terveydenhoito ei toimi siten, että istuu vain kotona ja murehtii, että kun ei ole varaa mennä gynekologille, että toivottavasti syöpäni löydetään sitten viimeisessä vaiheessa (usko pois, sitä et halua). Ei tarvitse olla varaa. Tarvitsee ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Tk-lääkäri osaa tutkia myös naisen alapään ja sitten lähettää eteenpäin, jos tarvitaan erikoislääkäriä.
No jaa, en viitsinyt mennä mammografiaan kun sain kutsun 50-vuotiiaana, enkä ole käynyt enää papassakaan 10 vuoteen. Jos jotain tulee, niin tulkoon. En suunnittele eläväni ikuisesti muutenkaan, ihosyöpäkin voi hyvin tulla jos on tullakseen, luomia on. Eläke tulee olemaan minulla korkeintaan jotain tonni kuussa, joten eläkeiässä viimeistään kuolen nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aika paljon puhuttu siitä, että ongelmat on hyvä löytää ajo
"Mutta kun ne seulonnat ovat ilmaisia. Ne eivät maksa muuta kuin sen, että menet paikalle. Eli bussimaksun, jos sinulla ei autoa ole. Jos taas sinulla on jotain vaivoja, niin voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, josta sinut ohjataan eteenpäin vaivasi mukaan.
Julkinen terveydenhoito ei toimi siten, että istuu vain kotona ja murehtii, että kun ei ole varaa mennä gynekologille, että toivottavasti syöpäni löydetään sitten viimeisessä vaiheessa (usko pois, sitä et halua). Ei tarvitse olla varaa. Tarvitsee ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Tk-lääkäri osaa tutkia myös naisen alapään ja sitten lähettää eteenpäin, jos tarvitaan erikoislääkäriä."
Sinulta jäi lukematta tämä: "Selkävamman vuoksi en kuitenkaan pysty matkustamaan, ja jos taksimatkan jälkeen pystyisinkin vielä liikkumaan, en pystyisi seisoskelemaan ja makailemaan tutkittavana."
Suosittelen lukemaan kirjan Tautitehdas : miten ylidiagnostiikka tekee meistä sairaita?. On erittäin silmiä avaava teos mm. seulonnoista.
Mammografia ei ole koskaan erityisesti sattunut, papakoe ei lainkaan. Siksi ihmettelen noita kipukommentteja, että mistä tää ero johtuu että toiset tuntee tutkimukset niin epämiellyttävänä.
Ja asia on niin että kotikunta 'tarjosi' ennen seulonnat, nykyisin kai hyvinvointialueet. Eli yksityiset läkäriasemat tms ei päätä eikä kutsu, mutta voivat toimia palveluntuottajana.
Itse käyn kaikissa mahdollisissa seulonnoissa. Ja olen perusterve, ja minulla on terveen ihmisen identiteetti muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aika paljon p
silloin saat yhteiskunnalta sellaista apua, että pystyt selkävammasta riippumatta käymään terveydenhuollossa. Esimerkiksi kelataksi ja sieltä paaritaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mammografia ei ole koskaan erityisesti sattunut, papakoe ei lainkaan. Siksi ihmettelen noita kipukommentteja, että mistä tää ero johtuu että toiset tuntee tutkimukset niin epämiellyttävänä.
Ja asia on niin että kotikunta 'tarjosi' ennen seulonnat, nykyisin kai hyvinvointialueet. Eli yksityiset läkäriasemat tms ei päätä eikä kutsu, mutta voivat toimia palveluntuottajana.
Itse käyn kaikissa mahdollisissa seulonnoissa. Ja olen perusterve, ja minulla on terveen ihmisen identiteetti muutenkin.
toisilla on herkät rinnat, lisäksi kuukautiskierto voi vaikuttaa rintojen kipuherkkyyteen. Samoin on papa-kokeissa (nuorempana, ku olin papaseulontaikäinen, niin se harjanäytteen ottaminen saatui aika paljon. yksi gyne sitten neuvoi minulle, että kannattaisi käydä kuukautiskierron loppuvaiheilla, sillä silloin kohdunkaulakanava on enemmän auki, kipu tuli kuulemma siitä, että harja oli isompi kuin kohdunkaulakanavani ja harja silloin laajensi kohdunkaulakanavaa, josta siis kipu. Tuo neuvo auttoi omalla kohdalla, enkä olisi sitä osannut ajtella, mutta onneksi sitten uskaltauduin kysymään gynekologilta, että miksi se sattuu).
kun sain kutsun mammografiaan, niin siinä mielestäni luki ohjeeksi, että jos tuntuu, että rinnat on kipuherkät ja vielä on kuukautiset, niin kannattaa varata aika kuukautiskierron alkupuolelle.
Kipulääkettäkin muuten voi ottaa ennen mammografiaa. Itse en ole kokenut mamografiaa kivuliaana. yksi vasta on takana ja siellä missä minä kävin, oli uudet koneet ja rtg-hoitaja sanoi heti, että tämä kone on uudenlainen ja voi olla helpompi potilaalle kuin vanhanaikaisemmat mallit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tähän eilise
"silloin saat yhteiskunnalta sellaista apua, että pystyt selkävammasta riippumatta käymään terveydenhuollossa. Esimerkiksi kelataksi ja sieltä paaritaksi."
En saa. Pyydetty on.
Olen viime vuosien aikana käynyt kolme kertaa lääkärillä. Jokaisella kerralla taksimatkan päätteeksi kivut ovat olleet niin kovat, ettei lääkäri ole voinut edes koskea minuun. Seisominen, käveleminen, riisuutuminen ja levitteleminen on silloin myös täysin mahdotonta. Samoin olisi hoidoissa käyminen.
Verkossa on kiva olla tietäväinen ja jaella neuvoja. Ihan samanlainen oli yksi noista taksinkuljettajista, joka teki heti alkumatkasta diagnoosin ja päätepisteeseen mennessä oli jo antanut neuvot siitä, mistä kohdasta pitää leikata ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä muuten tutki itse. Jos jokin vakava tauti iskee, poistun maailmasta jo ennen hoitoj
tietenkin sinä kelataksin saat, jos et pääse terveydentilasi vuoksi muuten lääkäriin. Minä en väittänyt että sinua jku auttaisi riisumaan tai pukemaan lääkärissä (mutta tiedän, että sitäkin kyllä tapahtuu, jos potilas ei itse vaan kykene). Minä en myöskään diagnosoinut sinua, vaikka niin näytät uskovan. kunhan kirjoitin, että jos terveydentilasi on huono etkä muuten pääse lääkäriin, sinä saat kelataksin ja voit vaikka sitten tilata sieltä paaritaksin, jolla pääset lääkäriin.
Muu sitten riippuu ihan sinusta itsestäsi. Jos olet lääkärissä samalainen vastarannan kiiski ja tahallinen väärinymmärtäjä ja inttäjä kuin tässä ketjussa, niin en ihmettele, jos lääkäri ei sinua ymmärrä tai usko. Anteeksi suorat sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä tule käymään, oon 51. Mammografia aiheuttaa syöpää, siksipä halutaan useita tutkimuksia aja säteilytyksiä kunnes alkaa jotain löytymään. Son näiden plääni joka valitettavasti toimii.
Jos ette tykkää, ei haittaa, omapahan ovat rintani joita en halua liiskattavan murskaksi ja säteilytettävän, joten. Sitäpaitsi syöpä on rangaistus synneistä, lähinnä anteeksiantamattomuudesta. Siihen auttaa katumus ja anteeksiantamus. Myöskään ei ole normaalia olla vähän väliä ilkosillaan tuntemattomien tuijoteltavana, alunperin ei todellakaan ollut tarkoitus nakuilla kenelle tahansa: alastomuus on häpeällistä ja kun ruumis on Herran temppeli, sitä tulee myös kohdella pyhänä.
Sairaudet eivät tule Jumalalta, vaan pahilaiselta. Ihminen on silloin päästänyt omilla valinnoillaan jonkun aukon tulla, ei ole turvautunut yksin Jumalaan. Vaikkapa jo voimallinen kiroilu ja rukoilemattomuus pidempään ei ole hyvästä.
Tarkoitat siis sitä, että jokainen ihminen, joka kuolee on tehnyt sellaisia valintoja, että paholainen on päässyt jonkin aukon kautta ta ppamaan tämän ihmisen. Käsitinkö sanomasi niin kuin sen sanoit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä tule käymään, oon 51. Mammografia aiheuttaa syöpää, siksipä halutaan useita tutkimuksia aja säteilytyksiä kunnes alkaa jotain löytymään. Son näiden plääni joka valitettavasti toimii.
Rakkaat, ymmärtäkää että maailma on paha ja tämä on totuus. Kerran se vaan kirpaisee, vähän kun repis laastaria irti, kun ymmärrätte että näin se menee, niin se busines pyörii. Te luulitte että lääketieteessä on edelleen jotain altruismia tai lähimmäisenrakkautta, mutta ei se ole kun ehkä ruohonjuuritason yksilöillä, muuten syöpä on busines ja kuoleman kartelli. Nykyinen lääketiede on julmaa, ihmisvihamielistä puoskarointia jossa monet toimijat on täys-sadisteja. Tänäänkin naapuri sai leukemiadiagnoosin ja nyt jossain lasareetissa yksin näiden armoilla, nuori mies. Varoitin k-piikeistä mutta oli mennyt jo ottamaan. Eikö se outo touhu viimeis
Syöpien määrät räjähtäneet noiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo vielä saanut kutsua mut kyllä menen heti kun kutsutaan. Äidillä löytyi sattumalta agressiivinen syöpä kun kävi seulonnassa. Nyt onneksi kaikki hyvin <3
N32
Kai sinulta on tutkittu, ettei ole perimää? Jos on, rinnat voi poistattaa jo ennen kuin syöpä tulee. Yksityisellä voi tutkituttaa myös ultralla.
Ei ole tullut mitään kehotusta tutkituttaa. Ei kai kaikkien sairastuneiden tyttärien rintoja automaattisesti käsketä tutkituttamaan?
N32
Ei, kun pitäisi itse pyytää sitä. Lääkärit tai muuten terveydenhuoltohenkilökunta ei saa sanoa, että koska äidilläsi oli tällainen ja tällainen rintasyöpä (se rikkoisi äitisi yksityisyydensuojaa), vaan potilaan pitää kysyä, että koska äidilläni oli tä
Kiitos vastauksesta. Mitä tulee tuohon loppuosaan; meidän perheessä ei ikinä jätettäisi tuollaista asiaa kertomatta, siis jos olisi kerrottu riskeistä. Niistä kertominenkin on välittämistä. Mutta ymmärrän että tarkoitit kommentillasi hyvää, joten kiitos siitä.
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä muuten tutki itse. Jos jokin va
"tietenkin sinä kelataksin saat, jos et pääse terveydentilasi vuoksi muuten lääkäriin. Minä en väittänyt että sinua jku auttaisi riisumaan tai pukemaan lääkärissä (mutta tiedän, että sitäkin kyllä tapahtuu, jos potilas ei itse vaan kykene). Minä en myöskään diagnosoinut sinua, vaikka niin näytät uskovan. kunhan kirjoitin, että jos terveydentilasi on huono etkä muuten pääse lääkäriin, sinä saat kelataksin ja voit vaikka sitten tilata sieltä paaritaksin, jolla pääset lääkäriin.
Muu sitten riippuu ihan sinusta itsestäsi. Jos olet lääkärissä samalainen vastarannan kiiski ja tahallinen väärinymmärtäjä ja inttäjä kuin tässä ketjussa, niin en ihmettele, jos lääkäri ei sinua ymmärrä tai usko. Anteeksi suorat sanat."
En saa kelataksia enkä varsinkaan paaritaksia. Jos saisinkin, perillä en pystyisi liikkumaan kivun vuoksi, eikä minuun voisi koskea. Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?
Kun Kela sanoo ei ja sosiaalitoimi sanoo ei, ei jää paljon vaihtoehtoja.
jos ei ole syöpää, niin tarpeeksi monta kertaa kun käy mammografiassa säteilytettävänä, niin kyllä se rintasyöpä ennen pitkää sinne kehittyy
Kutsu tuli, mutta jäi käymättä rahan takia. Tutkimus on ilmainen, mutta sinne meno ei.
Liikun huonosti, mutta en niin huonosti, että saisin taksi tms tukea. Joten jätin väliin.
Rintoja tarkistelen toisinaan, mutta tuntuu tarpeettomalta.. kun suuret rinnat ovat täynnänsä ryyniä ja muhkuraa. Koko iän niissä on juilimista ja repimisiä ollut, riippuen kierrosta.
Gynellä en ole koskaan käynyt. En ole kokenut tarvetta. Papakoe on otettu kolmen vuoden välein labrassa ja peruslääkäri on asentanut ja poistanut kierukat ja tehnyt muut tsekkaukset.
Nyt on säästössä gynekäyntiin 150e vaihdevuosien takia. Tajusin vasta, että tuohan on vaan peruskäynnin hinta. Ei tule riittämään, joten se siitä sitten...
N52
Kelataksin omavastuu on 25e. Mennentullen 50e. Valtava raha. Reilu viikon ruuat tai kuukauden lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kelataksin omavastuu on 25e. Mennentullen 50e. Valtava raha. Reilu viikon ruuat tai kuukauden lääkkeet.
Nomutta elämä on. Vähän pitäisi ihmisen itsensäkin osata suunnitella rahankäyttöään siten, että olisi puskurirahaa käydä lääkärissä, tai sen verran nielee omaa ylepeyttään, että pyytää naapuria viemään. Muutenkin sossu kyllä maksaa köyhille ylimääräiset yllättävät lääkekulut.
Jos jotakin tuollaista erikoista ilmaantuisi, niin ilman muuta menisin tutkituttamaan.
Muuten ei kiinnosta. Ei ole koko laajassa suvussani ainuttakaan rintasyöpätapausta ollut. Säästän sote-resursseja ja ilmoitan seulontakutsun saatuani, etten ole tulossa.
En myöskään tiedä, miksi minun pitäisi käydä gynekologilla. Enhän käy ilman syytä korvalääkärinkään tutkittavana. (Hammaslääkärissä käyn ja siihen on aihetta, kun olen aikoinaan kariestartunnan saanut.)