Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teitä, jotka ette käy mammografiassa

Vierailija
14.09.2024 |

Seulonnan kautta tai yksityisesti gynen lähetteellä? Tutkitteko rintanne itse?

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä käynyt mammografiassa. Ajatuskin hirvittää. Sen verran on hampaita röngtattu, että jos leukojen sijaista pitäisi sijoitella tissejä, niin joo ei. Kerran olen käynyt gynellä kun pelkäsin kuolevani jatkuvaan menkkavereen. Eiihän se mitään ratkaissut, joten se siitä. 

N.56

Miten asia (verenvuoto) sitten ratkesi?

EI sen kummemmin, kuin että olen kuulemma vanha, eli vaihtarit aluillaan ja hormonit ei pidä enää menkkoja poissa. Sain vaan reseptin Cyklokaproneihin, mutta ei ne mitään auttaneet. 

Kohdun limakalvosyöpä oireilee erittäin runsaalla vuodolla, joten kannattaa mennä gynelle, eikä ajatella, että tämä kuuluu vain asiaan tietyssä iässä.

Vierailija
62/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn aina kun kutsu tulee. Äidilläni 63v  huomattiin pahanlaatuinen rintasyöpä, leikattiin heti, parani täysin. Nyt on 90v.

Ihana kuulla! Missä kunnossa hän muuten on?

Kiitos kysymästä, tänä alkuvuodesta  huomattiin siskon kanssa  käytöksessään outoa muutosta, kaatui ja joutui sairaalaan, samalla selvisi että  alkanut dementia, sai hyvät kotipalvelut avuksi , ja siskoni kanssa autamme, minä  vien kauppatavarat (välipalat, maidot ym)tilasimme myös  ruokapalvelun.  Muisti ei vielä kadonnut mutta ei itsenäisesti ei tee muuta kun käy  wc.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt enkä käy. Olen 36 v ja häpeän itikanpurematissejäni enkä näytä niitä kenellekään. Myöskään gynellä en ole käynyt enkä käy koska häpeän alapäätäni. Syöpää en pelkää päinvastoin olen jopa toivonut saavani syövän 16-vuotiaasta asti. Jos syövän saisin en hoidattaisi sitä.

Vierailija
64/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette käy, olette tyhmiä. 

Vierailija
65/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnustelemalla löytää vain riittävän isoiksi kehittyneet kyhmyt. Mammossa voi nähdä pienemmätkin ja mahdollinen syöpä saadaan ajoissa kiinni.

Vierailija
66/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Olen käynyt seulonnoissa, joihin kutsuja on tullut joka toinen vuosi. Paitsi tänä vuonna ei, olisi pitänyt tulla. 56 v. Helsingissä asun.

Ei ole rintasyöpää suvussa, mutta se ei ole tae mistään. Sukurasitteiset eivät voi odottaa viisikymppiseksi seulontojen alkamista vaan heidän kannattaa aloittaa tsekkaukset jo nuorempana.

Vierailija
67/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo vielä saanut kutsua mut kyllä menen heti kun kutsutaan. Äidillä löytyi sattumalta agressiivinen syöpä kun kävi seulonnassa. Nyt onneksi kaikki hyvin <3

N32

Kai sinulta on tutkittu, ettei ole perimää? Jos on, rinnat voi poistattaa jo ennen kuin syöpä tulee. Yksityisellä voi tutkituttaa myös ultralla. 

Ei ole tullut mitään kehotusta tutkituttaa. Ei kai kaikkien sairastuneiden tyttärien rintoja automaattisesti käsketä tutkituttamaan?

N32

Ei, kun pitäisi itse pyytää sitä. Lääkärit tai muuten terveydenhuoltohenkilökunta ei saa sanoa, että koska äidilläsi oli tällainen ja tällainen rintasyöpä (se rikkoisi äitisi yksityisyydensuojaa), vaan potilaan pitää kysyä, että koska äidilläni oli tällainen ja tällainen rintasyöpä, niin....

sairastuneet vanhemmat eivät välttämättä kerro lapsilleen riskeistä, vaikka lääkäri kehottaisikin. päättävät usein lastensa puolesta (vaikka nämä olisivat aikuisia), että lapseni ei halua tietää ja elää tietoisena, että voi tulla ja riski on suuri.

Vierailija
68/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkista sairaanhoitoa ei saisi käyttää enää kun tosi sairaat. nyt kun hus irtisanoo lisää porukkaa niin resursseja ei ole. lääkkeetkin välillä loppu joten kertoo sen ettei niitä ihan turhaan tai pienestä pidä hakea

Vierailija
69/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä käynyt mammografiassa. Ajatuskin hirvittää. Sen verran on hampaita röngtattu, että jos leukojen sijaista pitäisi sijoitella tissejä, niin joo ei. Kerran olen käynyt gynellä kun pelkäsin kuolevani jatkuvaan menkkavereen. Eiihän se mitään ratkaissut, joten se siitä. 

N.56

Miten asia (verenvuoto) sitten ratkesi?

EI sen kummemmin, kuin että olen kuulemma vanha, eli vaihtarit aluillaan ja hormonit ei pidä enää menkkoja poissa. Sain vaan reseptin Cyklokaproneihin, mutta ei ne mitään auttaneet. 

Kohdun limakalvosyöpä oireilee erittäin runsaalla vuodolla, joten kannattaa mennä gynelle, eikä ajatella, että tämä kuuluu vain as

Tämä. Naisten yleisin harhaluulo, kiitos kaikkien vertaisnaisten itsejulkaisujen, joissa kertovat vaihdevuosista ja esivaihdevuosista ja jopa siitä miten lääkärit ei tajua esivaihdevuosista mitään. Jos kuukautisvuoto runsastuu, pitäisi käydä gynellä varmistamassa ettei sen taustalla ole mitään, mitä pitäisi hoitaa eikä vain ajatella, että ne ovat vain esivaihtarit/vaihtarit.

Papahan ei kaikkia naisen lisääntymiselimistön syöpiä havaitse, joten siksi olisi tärkeää käydä lääkärissä, jos vuodoissa tapahtuu muutoksia. Pitää sulkea pois ne muut mahdolliset syövät. Tai löytää ne, jotta hoidot saa aloitettua ajoissa. Toki sitten on naisia, jotka ovat valmiita luopumaan elämästään, ja antavat syövän tulla, jos on tullakseen, heilläkin toki oikeus tehdä se valinta. Itse olen ajatellut, että tulkoot, jos on tullakseen, mutta silloin haluan tietää sen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vierailija
70/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi miehen kanssa on pahasta. Jos sitä välttää niin ei tule noita ylimääräisiä  viruksia ja bakteereita

Vierailija
71/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä jotka KIELTÄYTYVÄT SYÖPÄHOIDOISTA.  Se että ei käy Mammografiassa eikä Papa-kokeissa on   on siihen verrattavissa.

Varhainen syöpä  EI oireile.  Mutta se löytyy, jos käy seulannoissa.

Vierailija
72/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä jotka KIELTÄYTYVÄT SYÖPÄHOIDOISTA.  Se että ei käy Mammografiassa eikä Papa-kokeissa on   on siihen verrattavissa.

Varhainen syöpä  EI oireile.  Mutta se löytyy, jos käy seulannoissa.

Juu ei ymmärrä. Ilmainen seulonta ja joku AIKUINEN  nainen ei läy koska kipu. Eilä edes tunnu missään. Mietin onko koskaan kokenut mitään todellisia vastoinkäymisiä jos ei kestä mammon pientä puristusta rinnoissa.

Vierailija
73/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä saanut kutsua. Olen 43 vuotta. 

Vierailija
74/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintani ovat kyhmyiset, eikä edes lääkäri käsikopelolla erota mitä kyhmyt ovat, joten miksi en kävisi ilmaisessa mammografiassa kahden vuoden välein? Sukurasitusta ei tosin ole.

Vierailija
75/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei käynyt eikä hänen siskonsakaan. Molemmat sitten kuoli rintasyöpään. Eihän hoidot välttämättä olisi sitä estäneet, mutta kyllä se oudolta tuntuu ettei nykypäivänä muutoin fiksunoloiset ihmiset käy seulonnoissa. Äidin kohdalla lisäksi tiedän syyn olevan niin hölmön kuin pelko. Että jos saa huonoja uutisia. Pää puskassa oli sitten parempi elää ja kitua viimeiset vuodet.

Vierailija
76/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole käynyt koskaan. Ei ole tullut kutsua. 

Vierailija
77/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syytä, miksei mammografiaa korvata pelkällä ultralla? Kävin itse hetki sitten rintakyhmyn takia ultrassa (olen nuorehko) ja löydös oli hyvänlaatuinen,  mutta varmistetaan pnb-näytteellä. Kertokaa joku tyhmälle, miksi pelkkä ultraus ei yleensä riitä, vaan täytyy myös säteilyttää? 

Vierailija
78/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisitte mihinkään testailuihin varsinkaan ilman mitään oireita, ei käy järkeen ollenkaan. Eivät terveet tarvitse lääkäriä vaan korkeintaan sairaat. Kun siihen vuosittaiseen kontrollitouhuun lähtee niin lopulta aina jää nalkkiin. Tuottavalla löytyi nelikymppisenä jotain pientä rinnoista, leikattiin ja säteilytettiin, vietiin imusolmukkeet mikä on järjetöntä puoskarointia, oli ns.remissioissa sen vakio 5v ja muistaakseni kun ylitti sen, julistettiin terveiden kirjoihin. Tuli sitten melkein heti sen jälkeen takaisin ja oli mitä lie hoitoa ja jopa kokeellista terapiaa, kun olikin nyt sitten levinnyt keuhkoihinkin yms. Hirveää se ihmisen kituminen siinä lopussa, kun nestettä pumpataan keuhkoista etc. Puoskarointia, kidutusta, Ei ole arvokas loppu. 

Että hammashoidossakaan ei kannata käydä ennenkuin alkaa hampaat putoilla ja löyhkä on hirveä?

Vierailija
79/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ei enää koskaan mammografiaa! Sattui niin että taju meinasi mennä. Tämä oli yksityisellä 17 v sitten. Olen yli 60 v enkä käy gynelläkään. 

Vierailija
80/147 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se muille kuluu mitä ihmiset tekee? ajattele jos ruvettais lobbamaan sinulle, että saat kaikki maailman virukset ja bakteerit mieheltäsi koska se huiskii sillä menemään ympäri kyliä ja tuo kaikki maailman taudit ja virukset sulle mistä ei täällä edes tiedetä vielä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi