Onko teitä, jotka ette käy mammografiassa
Seulonnan kautta tai yksityisesti gynen lähetteellä? Tutkitteko rintanne itse?
Kommentit (147)
Serkkuni kävi ensimmäisen kerran mammografiassa 50-vuotiaana, kun seulontakutsu tuli, ja heti löytyi rintasyöpä. Hän ei ollut huomannut rinnoissaan mitään oireita ennen kuvausta. Että näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käynyt mammografiassa. Ajatuskin hirvittää. Sen verran on hampaita röngtattu, että jos leukojen sijaista pitäisi sijoitella tissejä, niin joo ei. Kerran olen käynyt gynellä kun pelkäsin kuolevani jatkuvaan menkkavereen. Eiihän se mitään ratkaissut, joten se siitä.
N.56
Miten asia (verenvuoto) sitten ratkesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa helpottava tietäää, että eivät kaikki muutkaan käy,luulin että oon ainut. N60v
Mitä, jos huomaat erikoista rinnoissasi, etkö mene sittenkään? Eikö rinnoissasi ole 60 vuoteen mennessä ollut koskaan mitään epäilyttävää, kipua, kyhmyjä tms?
Itselläni on ollut aina varsin arat rinnat. Niitä ei ole miehet voineet vaan kouria rajusti. Särkyjä ja vihlaisuja on tuntunut siitä asti kun alkoivat joskus kasvaa, joten pidän sitä ihan normaalina. Olen jo 54 vuotias, että enkähän olisi jo kuollut, jos kivut olisi ollut jotain epänormaalia. Kerran yksi lääkäri selitti kun olin teini, että kiero selkärankani voi säteillä kipuja myös rintakehään, joten olen elänyt sen tiedon varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käynyt mammografiassa. Ajatuskin hirvittää. Sen verran on hampaita röngtattu, että jos leukojen sijaista pitäisi sijoitella tissejä, niin joo ei. Kerran olen käynyt gynellä kun pelkäsin kuolevani jatkuvaan menkkavereen. Eiihän se mitään ratkaissut, joten se siitä.
N.56
EI sen kummemmin, kuin että olen kuulemma vanha, eli vaihtarit aluillaan ja hormonit ei pidä enää menkkoja poissa. Sain vaan reseptin Cyklokaproneihin, mutta ei ne mitään auttaneet.
kaikki me kuollaan käyt kontrollissa tai et
Käyn aina kun kutsu tulee. Äidilläni 63v huomattiin pahanlaatuinen rintasyöpä, leikattiin heti, parani täysin. Nyt on 90v.
olen käynyt yhdessä, vissiin ensi vuonna olisi toinen. Ei se sattunut liikaa, epämukavaa tosin oli, kun piti oudossa asennossa seistä paikallaan.
Papakokeet on tietyn ikärajan ylittäneille naisille muuttuneet hpv-seulonnoiksi, joka on papaa huomattavasti kivempi koe, olen huomannut
En ollut aiemmin käynyt, ikää 56 v. Siskolta löytyi joulukuussa aggressiivinen rintasyöpä ja nyt kävin seulonnassa niin siitä viikon päästä jatkotutkimuksiin. Oli onneksi vain kysta. Ja suvussa ei ole aiemmin ollut rintasyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Käyn aina kun kutsu tulee. Äidilläni 63v huomattiin pahanlaatuinen rintasyöpä, leikattiin heti, parani täysin. Nyt on 90v.
Ihana kuulla! Missä kunnossa hän muuten on?
Käyköhän Timo Soini? Turja Lehtonen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.56
EI sen kummemmin, kuin että olen kuulemma vanha, eli vaihtarit aluillaan ja hormonit ei pidä enää menkkoja poissa. Sain vaan reseptin Cyklokaproneihin, mutta ei ne mitään auttaneet.
minä pääsin 49 vuotiaana termoablaatioon, kun en enä jaksanut menkkoja ja kun gyne totesi tutkimuksissaan ettei ole merkkejä vaihtareista minulla eikä kierukka sopinut
Vierailija kirjoitti:
En käy enää myöskään gynellä. Ei aio ikinä käydä. Kerran kävin gynellä ja se oli kamalaa. 45v.
Mäkään en käy, kävin muutaman kerran nuorempana. Oon jo 35.
Vierailija kirjoitti:
Voiko syöpä olla hyvänlaatuinenkin?
Kaveri meni ensimmäiseen mammografiaan ja siinä löydettiin aggressiivinen rintasyöpä, joka oli ehtinyt levitä imusolmukkeisiinkin jo. Ei ollut hääppöiset selviämismahdollisuudet hänellä syöpätyypin vuoksi, mutta selvisi kuitenkin. Molemmat rinnat poistettiin ja rankat hoidot päälle. Ei meinannut tosiaan aluksi mennä sinne seulontaan, mutta meni sitten kuitenkin sen vuoksi, kun jollain tutullaan oli juuri todettu kohdunkaulansyöpä papa-seulonnassa ja tuo tuttu oli jankuttanu hälle sitä mammografiaa, niin hän sitten päätti, että menee tuttunsa takia, että voi sanoa hälle sitten, että tulos oli puhdas ja hänen tissejään ei nyt tarvi ajatella ja voit keskittyä toipumiseen. Pari päivää siinä kai meni hänen mammografiastaan, kun sai puhelinsoiton ja kiirellisen passituksen jatkotutkimuksiin.
Siitä lähtien hän on muistutellut kaikkia läheisiään tyyliin: "menkää sinne hiton mammografiaseulontaan", ensimmäinen on kaikista tärkein
Näin. Seulonnoissa on huomattavasti helpompi käydä, jos lähipiirissä on joku kyseisiin syöpiin sairastunut. Tietoisuus syövästä tulee silloin lähemmäs. Ja jos stten on nähnyt millainen myllly syöpähoidot on, niin sitä vaan sitten toivoo, että jos minulle joskus tulee, niin toivottavasti löydetään ajoissa. Siksi ainakin itse niissä käyn, että löydettäisiin sitten ajoissa. Mieluummin kuitenkin kuolen aivoinfarktiin sukulaisteni lailla kuin syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa helpottava tietäää, että eivät kaikki muutkaan käy,luulin että oon ainut. N60v
Mitä, jos huomaat erikoista rinnoissasi, etkö mene sittenkään? Eikö rinnoissasi ole 60 vuoteen mennessä ollut koskaan mitään epäilyttävää, kipua, kyhmyjä tms?
Ei ole.
Eri, 67 v.
En uskalla mennä joukkoseulontoihin, koska siellä on kova kiire enkä voi olla varma siitä, ettei hoitaja runno tai purista rintoja laitteistolla liikaa. Tutkin itse ja olen kerran käynyt yksityisellä, jossa myös ultrattiin. Sain kuulla, että rinnoissani on niin paljon rauhaskudosta, että tosiasiassa pelkkä mammografia ei edes riittäisi. Joukkoseulonnoissa tätä ei tietenkään huomioida.
Oli lohdullista kuulla, että muhkuraisuus on rauhaskudosta ja rinnan normaalia rakennetta (esim. rintojen alla). Ehkä käyn seuraavaksi vaikka pelkässä ultrassa.
Miksi menisitte mihinkään testailuihin varsinkaan ilman mitään oireita, ei käy järkeen ollenkaan. Eivät terveet tarvitse lääkäriä vaan korkeintaan sairaat. Kun siihen vuosittaiseen kontrollitouhuun lähtee niin lopulta aina jää nalkkiin. Tuottavalla löytyi nelikymppisenä jotain pientä rinnoista, leikattiin ja säteilytettiin, vietiin imusolmukkeet mikä on järjetöntä puoskarointia, oli ns.remissioissa sen vakio 5v ja muistaakseni kun ylitti sen, julistettiin terveiden kirjoihin. Tuli sitten melkein heti sen jälkeen takaisin ja oli mitä lie hoitoa ja jopa kokeellista terapiaa, kun olikin nyt sitten levinnyt keuhkoihinkin yms. Hirveää se ihmisen kituminen siinä lopussa, kun nestettä pumpataan keuhkoista etc. Puoskarointia, kidutusta, Ei ole arvokas loppu.
N.56