Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen työttömyysturvasysteemi on rikki

Vierailija
14.09.2024 |

Iltasanomissa on juttu Susannasta, joka hakee töitä ja te-toimisto vaan lähettelee ristiriitaisia selvityspyyntöjä ja ei myönnä hänelle työttömyysturvaa. Susannan tapauksessa häntä pidetään yrittäjänä, vaikka hän ei oikeasti ole sitä.

Mulla on itsellä samanlainen kokemus, että tulee selvitypyyntöä toisensa jälkeen ja ne on ihan ristiriitaisia. Mun tilanteessa ongelmaksi on muodostunut avoimen yliopiston opinnot. Välillä selvistypyynnöissä sanotaan, että olen täysipäiväinen opiskelija avoimen opintojen takia ja vaikka mitä selvitystä esitän, niin se ei ikinä tunnu riittävän te-toimistolle. Toinen ongelma on tietysti se, että työttömyysturva passivoi, koska jos vain maksaisin sohvalla tekemättä mitään, niin saisin korvausta. Nyt olen joutunut byrokratian rattaisiin, kun suoritan muutamia avoimen kursseja, jotta osaamiseni kehittyisi.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta TE-toimiston mielivaltaisesta toiminnasta?

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuota myllyä läpi käynyt entisenä yrittäjänä. 

Kaikki yritystoimintaan liittyvä tieto on julkista ja helposti saatavilla olevaa. Kuka tahansa voi selvittää millä yrityksellä on toimintaa ja minkä toiminta lakannut.

Te-toimistolle taas tämä julkinenkaan tieto lakanneesta yritystoiminnasta ei riitä vaan se täytyy todistaa usealla erillisellä lisäselvityksellä. Siitäkin huolimatta että ennen työttömyyttä ei ole enää työskennellyt omassa yrityksessään vaan palkkatyössä ihan toisella työnantajalla.

Sitä en tiedä millä perusteella te-toimisto taas tulkitsee ketään sivutoimiseksi yrittäjäksi kun tähän saakka sillä lakkautetullakin yritystoiminnalla tulkitaan työttömän työllistyvän päätoimisesti.

Tässä ihan faktaa niille huutelijoille jotka väittävät että Suomessa työttömille on liian hyvät ja helposti saatavat tuet. 

Vierailija
82/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistot voisi lopettaa ja tilalle kansalaispalkka. Käsittämätöntä että joku saa yhteiskunnan maksamaa palkkaa siitä että kyykyttää muita.

Järjestelmässä on kaksi ongelmaa:

1. Nykyinen järjestelmä ei kannusta ahkeruuteen, vaan järjestelmä toimii parhaiten, kun et tee mitään ja haet näennäisesti töitä eli neljää te-keskuksen vaatimaa paikkaa

2. Päätökset on liikaa riippuvaisia te-toimiston yksittäisen virkailijan mielivallasta. Se, että tilanteet harkitaan tapauskohtaisesti johtaa siihen, että toinen saa samassa tilanteessa tukea ja toinen ei, vaan joutuu vastaamaan kuukausia erilaisiin selvityspyyntöihin.

Ei tuo ole mielivaltaa, tuo on lain edellyttämää tasapuolista toimi

Sinä keksit omia juttuja eli kyseessä on identtiset tapaukset. Kumpikin on kertonut TE-toimistolle tekevänsä tietyt opinnot. Toisen osalta TE-toimisto hyväksyi heti tämän ja toinen taas joutui selvityspyyntörumbaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäksi luetaan henkilö, joka harjoittaa taloudellista toimintaa omaan laskuun ja omalla vastuulla.

Yrittäjäksi katsominen ei edellytä tuloja yrityksestä, ei y-tunnusta tms. Yrittäjä on, jos myy esim. koruja jatkuvasti eri nettialustoilla.

Vierailija
84/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadmanin ei tarvitse anella armopaloja.

Vierailija
85/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskasta voisi ottaa mallia.

Työttömyyskassaraha alkaa raksuttaa siitä päivästä alkaen, kun palkanmaksu loppuu, oli se sitten kahden päivän tai kahden kuukauden jälkeen.

Tanskan työttömyystuki vaikuttaa huomattavasti Suomea suuremmalta. Vaikka Tanskassa elinkustannukset ja yleinen palkkataso ovat korkeampia kuin Suomessa, Tanskan tuki on myös suhteellisesti Suomen tukia parempi.

Säännölliset tapaamiset työllisyysneuvojien kanssa ja eri koulutukset pitävät työnhakijan aktiivisena ja auttavat löytämään uuden työn nopeasti.

Ihmiset ovat valmiita joustamaan irtisanomissäännöissä, kun he tietävät saavansa työttömyystukea ja tarvittavaa koulutusta, jos joutuvat työttömiksi? (Yle)

Vierailija
86/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskassaraha alkaa raksuttaa siitä päivästä alkaen, kun palkanmaksu loppuu, oli se sitten kahden päivän tai kahden kuukauden jälkeen.

Tanskan työttömyystuki vaikuttaa huomattavasti Suomea suuremmalta. Vaikka Tanskassa elinkustannukset ja yleinen palkkataso ovat korkeampia kuin Suomessa, Tanskan tuki on myös suhteellisesti Suomen tukia parempi.

Säännölliset tapaamiset työllisyysneuvojien kanssa ja eri koulutukset pitävät työnhakijan aktiivisena ja auttavat löytämään uuden työn nopeasti.

Ihmiset ovat valmiita joustamaan irtisanomissäännöissä, kun he tietävät saavansa työttömyystukea ja tarvittavaa koulutusta, jos joutuvat työttömiksi? (Yle)

Suomessa on toisin. Voit joutua työkkärin tai Kelan hampaisiin mitä ihmeellisimmistä asioita. Olin itse hetken työttömänä ja ongelmia tuli kahden viikon ulkomaanmatkasta. Olin varannut ulkomaanmatkan töissä ollessani. Jäin yllättäen työttömäksi ja lähdin sitten tälle matkalle. Työkkäristä oli yritetty tavoitella matkan aikana ja kun minua ei saatu kiinni, annettiin karenssia ja vaikka mitä sanktioita. En ollut kuulemma työmarkkinoiden käytössä, kun minä en ollut vastannut kerran puhelimeen. Onneksi työttömyyteni jäi lyhyeksi, mutta milloinkaan muulloin en ole kokenut sellaista kyykytystä kuin lyhyellä työttömyysjaksollani. Työttömän tai työttömyysuhan alla olevan on vaikea olla perillä kaikista säännöistä, joilla työttömyys voidaan evätä. Nämä säännöt myös muuttuvat usein. 

Vierailija
87/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työkkärin virkailijasta, miten suhtaudutaan avoimen opintoihin työttömänä. Systeemi on munkin mielestä mielivaltainen, koska mun virkailija on hyväksynyt avoimen opinnot mutta mun frendille on tullut samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla.

No ei ole, tuo on ihan selkeä. Jos on töiden ohessa opiskellut jo yli 6 kk ajan, saa jatkaa huolettomasti ilman sen isompia selvityksiä ja jos haluaa aloittaa vasta nyt, niin sekin on OK, kunhan pysyy tietyn opintopistemäärän rajoissa. Ei noissa ole mitään mielivaltaista, kyse on kokonaan siitä, mikä on tilanteesi ja mikä kaverin tilanne. Ai niin, lisäksi saa opiskella 6 kk juuri niin paljon kuin haluaa, kunhan sopii siitä työkkärin kanssa.

Jos tämä on selkeää, niin voitko kertoa, kuinka monta opintoviikkoa saa opiskella työttömyyskorvauksella, jos aloittaa opinnot syyskuussa ja lopettaa toukokuun lopussa ja on koko ajan työttömänä? Opintoja ei ole tehty aikaisemmin eli aloitetaan työttömyyden aikana. Henkilö on toki työmarkkinoiden käytettävissä, jos syys-toukokuun aikana onnistuisi työllistymään. 

Vierailija
88/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on toisin. Voit joutua työkkärin tai Kelan hampaisiin mitä ihmeellisimmistä asioita. Olin itse hetken työttömänä ja ongelmia tuli kahden viikon ulkomaanmatkasta. Olin varannut ulkomaanmatkan töissä ollessani. Jäin yllättäen työttömäksi ja lähdin sitten tälle matkalle. Työkkäristä oli yritetty tavoitella matkan aikana ja kun minua ei saatu kiinni, annettiin karenssia ja vaikka mitä sanktioita. En ollut kuulemma työmarkkinoiden käytössä, kun minä en ollut vastannut kerran puhelimeen. Onneksi työttömyyteni jäi lyhyeksi, mutta milloinkaan muulloin en ole kokenut sellaista kyykytystä kuin lyhyellä työttömyysjaksollani. Työttömän tai työttömyysuhan alla olevan on vaikea olla perillä kaikista säännöistä, joilla työttömyys voidaan evätä. Nämä säännöt myös muuttuvat usein. 

Älä anna niille puhelinnumeroa.

Sanot että oli työpuhelin ja ei ole enää, eikä ole varaa hommata uutta.

Vierailija
89/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu, kun ei vaan tee mitään!

Pää hajoaa!!

Vierailija
90/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on toisin. Voit joutua työkkärin tai Kelan hampaisiin mitä ihmeellisimmistä asioita. Olin itse hetken työttömänä ja ongelmia tuli kahden viikon u

Tämän takia Suomessa ollaan ongelmissa. Tanskassa autetaan ja tuetaan työtöntä, mutta Suomessa syyllistetään ja potkitaan päähän. Tanskan malli näyttää toimivammalta. Siellä työllistyy keskimäärin kolmessa kuukaudessa.  

Vierailija
91/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yritystoimintaan liittyvä tieto on julkista ja helposti saatavilla olevaa. Kuka tahansa voi selvittää millä yrityksellä on toimintaa ja minkä toiminta lakannut.

Te-toimistolle taas tämä julkinenkaan tieto lakanneesta yritystoiminnasta ei riitä vaan se täytyy todistaa usealla erillisellä lisäselvityksellä. Siitäkin huolimatta että ennen työttömyyttä ei ole enää työskennellyt omassa yrityksessään vaan palkkatyössä ihan toisella työnantajalla.

Sitä en tiedä millä perusteella te-toimisto taas tulkitsee ketään sivutoimiseksi yrittäjäksi kun tähän saakka sillä lakkautetullakin yritystoiminnalla tulkitaan työttömän työllistyvän päätoimisesti.

Tässä ihan faktaa niille huutelijoille jotka väittävät että Suomessa työttömille on liian hyvät ja helposti saatavat tuet. 

Voit lakkauttaa yritystoimintasi, mutta jos edelleen selkeästi jatkat sitä somessa samoilla kanavilla kuin ennenkin, niin sinut tulkitaan yrittäjäksi. Susannan olisi pitänyt sulkea myyntisivustonsa, niin helpolla napinpainalluksella hän olisi todistanut TE-toimistolle, että ei todellakaan ole enää yrittäjä, koska sivua ei löydy kuin arkistoista. Ihan sama vaikka koirahoitolanpitäjälle: turha väittää yritystoiminnan loppuneen, jos edelleen somessa mainostaa hoitolaansa ja näkee, että sivut päivitetty eilen.

Vierailija
92/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Suomessa työtön ei saa olla millään tavalla aktiivinen, ei saa tehdä yhtään mitään. Jos sinä olet ilmoittanut, että teet jotain mitä tahansa, alkaa selvittäminen. Pitäkää työttömät omana tietonanne kaikki tekemiset, älkää kertoko kenellekään. Jos harrastatte jotain, älkää sitäkään tietoa kertoko viranomaisille. 

Juuri näin. Mitään ylimääräistä ei kannata kertoa itsestään, sillä köyhille yhteiskunta toimii periaatteella kaikki, mitä sinusta tiedämme, voidaan ja tullaan käyttämään sinua vastaan.

Tuota aktiivisuutta voisi korjata siten, että ainoastaan työkkärin määräämä ajtiivisuus on sallittua, oma-aloitteisesta aktiivisuudesta ottaa sanktion riskin. Huomaa myös, että työkkäristä ei kannata kysyä, miten suhtaudutaan johonkin asiaan, jonka tulevaisuudedessa tekisi. Mitään sitovia ennakkopäätöksiä tai lausuntoja ei saa, käytännössä vastaus on luokkaa "tee ajattelemallasi tavall, päätämme myöhemmin, kuinka siitä rankaistaan"

Vierailija
93/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työkkärin virkailijasta, miten suhtaudutaan avoimen opintoihin työttömänä. Systeemi on munkin mielestä mielivaltainen, koska mun virkailija on hyväksynyt avoimen opinnot mutta mun frendille on tullut samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla.

No ei ole, tuo on ihan selkeä. Jos on töiden ohessa opiskellut jo yli 6 kk ajan, saa jatkaa huolettomasti ilman sen isompia selvityksiä ja jos haluaa aloittaa vasta nyt, niin sekin on OK, kunhan pysyy tietyn opintopistemäärän rajoissa. Ei noissa ole mitään mielivaltaista, kyse on kokonaan siitä, mikä on tilanteesi ja mikä kaverin tilanne. Ai niin, lisäksi saa opiskella 6 kk juuri niin paljon kuin haluaa, kunhan sopii siitä työkkärin kanssa.

Jos tämä on selkeää, niin voitko kertoa, kuinka monta opintoviikkoa saa opiskella työttömyyskorvauksella, jos aloittaa op

Helppo vastaus, työttömyyskorvauksella ei voi opiskella yhtään opintoviikkoa. Nykyisin ei ole opintoviikkoja, vaan opintopisteitä.

Vierailija
94/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, että tukea saa muutaman kuukauden, sen jälkeen mennään tuen suuruisella summalla ns.pakkotöihin tai ollaan ilman tukea, jos ei löydy uutta työpaikkaa.

Vierailija
95/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on toisin. Voit joutua työkkärin tai Kelan hampaisiin mitä ihmeellisimmistä asioita. Olin itse hetken työttömänä ja ongelmia tuli kahden viikon u

Ei karenssia tule ennen kuin olet saanut selvityspyynnön. Jos ei siihen vastaa, niin saa karenssin.

Vierailija
96/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto... Kuka valvoo valvojaa? Näin kysyttiin jo antiikin Roomassa ja tiedettiin jo kysyessä se, että ei kukaan...

Oikeusasiamies muun muassa....

Eipä ole muutoksia parempaan tullut. Ei edes tapauksissa, joissa on selvästi ja toistuvasti rikottu lakia.

Vierailija
97/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä TE-etuuksia saa helposti, vaikka ei yrittäjä olisikaan. Ei se ole muille yhtään sen helpompaa. Kun jäi opiskeluista työttömäksi, TE-etuus päätöstä piti odottaa ainakin puoli vuotta. Tänä vuonna en ole saanut työttömyysjaksoilta TE-etuuksia, mutta se johtuu Kelan toiminnasta, kun Kela on vaatinut työttömäksi väärin perustein. 

Vierailija
98/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto... Kuka valvoo valvojaa? Näin kysyttiin jo antiikin Roomassa ja tiedettiin jo kysyessä se, että ei kukaan...

Samaa miettinyt. Mihin voi valittaa, kun tulee vaan ristiriitaisia selvityspyyntöjä ja lausuntoja toisensa jälkeen.

Sitä en vaan ymmärrä, miksi järjestelmä heittää kapuloita rattaisiin juuri niille, jotka edes yrittävät jollain tavalla edistää työllistymismahdollisuuksia.

Tuota olen itsekin miettinyt. Suorastaan vaikuttaa siltä ettei työttömien haluta työllistyvän. Miksi?

Vierailija
99/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa on toisin. Voit joutua työkkärin tai Kelan hampaisiin mitä ihmeellisimmistä asioita. Olin itse hetken työttömänä ja ongelmia tuli kahden viikon ulkomaanmatkasta. Olin varannut ulkomaanmatkan töissä ollessani. Jäin yllättäen työttömäksi ja lähdin sitten tälle matkalle. Työkkäristä oli yritetty tavoitella matkan aikana ja kun minua ei saatu kiinni, annettiin karenssia ja vaikka mitä sanktioita. En ollut kuulemma työmarkkinoiden käytössä, kun minä en ollut vastannut kerran puhelimeen. Onneksi työttömyyteni jäi lyhyeksi, mutta milloinkaan muulloin en ole kokenut sellaista kyykytystä kuin lyhyellä työttömyysjaksollani. Työttömän tai työttömyysuhan alla olevan on vaikea olla perillä kaikista säännöistä, joilla työttömyys voidaan evätä. Nämä säännöt myös muuttuvat usein. "

Minä en oikeastaan tiedä, milloin olisin oikeutettu TE-etuuteen, mutta ei näytä tietävän viranomaisetkaan. Tiedän vaan yhden tapausesimerkin, jolloin voisi olla oikeutettu Te-etuuteen, mutta muuten: Kyllä niiden viranomaisten pitäisi tietää, ei minun. Ongelmia aiheuttaa, kun paikalliset viranomaisetkaan ei tiedä ja jakavat sitten vääriä ohjeita. 

Vierailija
100/123 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, että tukea saa muutaman kuukauden, sen jälkeen mennään tuen suuruisella summalla ns.pakkotöihin tai ollaan ilman tukea, jos ei löydy uutta

Sivusta. Eikö se työ ole samantapaista kuin palkkatukityö Suomessa? Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi