Suomen työttömyysturvasysteemi on rikki
Iltasanomissa on juttu Susannasta, joka hakee töitä ja te-toimisto vaan lähettelee ristiriitaisia selvityspyyntöjä ja ei myönnä hänelle työttömyysturvaa. Susannan tapauksessa häntä pidetään yrittäjänä, vaikka hän ei oikeasti ole sitä.
Mulla on itsellä samanlainen kokemus, että tulee selvitypyyntöä toisensa jälkeen ja ne on ihan ristiriitaisia. Mun tilanteessa ongelmaksi on muodostunut avoimen yliopiston opinnot. Välillä selvistypyynnöissä sanotaan, että olen täysipäiväinen opiskelija avoimen opintojen takia ja vaikka mitä selvitystä esitän, niin se ei ikinä tunnu riittävän te-toimistolle. Toinen ongelma on tietysti se, että työttömyysturva passivoi, koska jos vain maksaisin sohvalla tekemättä mitään, niin saisin korvausta. Nyt olen joutunut byrokratian rattaisiin, kun suoritan muutamia avoimen kursseja, jotta osaamiseni kehittyisi.
Onko muilla kokemuksia tällaisesta TE-toimiston mielivaltaisesta toiminnasta?
Kommentit (123)
Nykyisin on paljon avoimen väyliä, joita kautta voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen väyläläiset putoaa usein tukiloukkuun, koska ei saa opintotukea ja ei välttämättä työttömyyskorvaustakaan. Tämä tukisysteemi pitäisi miettiä uusiksi, että olisi kannattavampaa opiskella vaikka avoimessa tai tehdä osa-aikatöitä kuin olla tekemättä mitään.
Helppo ratkaisu, kun ei vaan tee mitään!
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on paljon avoimen väyliä, joita kautta voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen väyläläiset putoaa usein tukiloukkuun, koska ei saa opintotukea ja ei välttämättä työttömyyskorvaustakaan. Tämä tukisysteemi pitäisi miettiä uusiksi, että olisi kannattavampaa opiskella vaikka avoimessa tai tehdä osa-aikatöitä kuin olla tekemättä mitään.
Perusraha.
Ehdoton minimi on tonni kuukaudessa, että saa vuokran ja sähköt sekä ruokaa.
No ei nyt mitään ongelmaa ole ollut sinänsä. Olen ollut osa-työkyvyttömyyseläkkeellä jo vuosia. (Eläkeyhtiö Varma)
Ihan fyysisistä vammoista, joten siitäkin on turha tulla kiljumaan.
Kuitenkin, olin aluksi myös työnhakijana, koska en voinut jatkaa entisessä työssäni. Yhdesti soitti työkkäristä ja toiveeni heräsi.
Mitä vielä, kysyi vain olenko löytänyt töitä ja de oli siinä. Vähän ajan päästä tuli kirje, että pitäisi ilmottautua TYP-toimistoon.
Kartasta vilkaisin missä se on ja päätin olla menemättä. Koska en saa edes soviteltua työttömyysrahaa, niin soitin työkkäriin ja sanoin, että poistakaa minut työnhakijoiden listaltanne.
Se sujui ongelmitta ja taas oli yksi työtön vähemmän. Ei siihen työkkäriä tarvitse jos kyselee itselle soveltuvia töitä.
Tässähän se käy hyvin ilmi, miksi työttömät eivät "tee mitään".
Ei saa tehdä, muuten sanktioidaan. Työttömän ei saa tehdä työnhaun lisäksi mitään asemansa parantamiseksi, työllistymisen pitää vain jollakin mystisellä tavalla "tapahtua".
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työkkärin virkailijasta, miten suhtaudutaan avoimen opintoihin työttömänä. Systeemi on munkin mielestä mielivaltainen, koska mun virkailija on hyväksynyt avoimen opinnot mutta mun frendille on tullut samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla.
Ei sen pitäisi olla niin, että virksilijasta riippuu päätös.
Ainakin itse olen saanut myös ristiriitaisia neuvoja TE-Toimistolta. Ei hekään näytä tietävän asioista. Kerran menetin 1500€ liikkuvuusavustuksen kun menin Norjaan töihin ja silloin virkailija väitti, ettei Norjaan mennessä saa sitä, kun se ei kuulu EU:hun vaikka oikea ohje oli, että myös ETA-maat kuuluvat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu, kun ei vaan tee mitään!
Suomalaisessa järjestelmässä työtön käytännössä ristiinnaulitaan jos saadan selville että se on yrittänyt vähimmässäkään määrin tehdä aktiivisesti yhtään mitään osaamisensa päivityksen eteen, yrittää opetella uutta ammattia tai kokeilla edes kepillä jäätä jos kysyntää riittäisi sellaiseen yritystoimintaan jota se voisi ruveta harrastamaan.
Epäilys riittää työvoimatoimistolle joka mätkäisee välittömästi sellaiset sanktiot että putoat sukkana läpi kaikista turvaverkoista läpi kallioon.
Ainoa sallittu toiminta on maata sohvalla vetämässä kalsarikännejä ja tehdä neljä hakemusta työkkärin osoittamiin paikkoihin jotka ovat koulutukseen, CV:en ja työkokemukseen verrattuna niin absurdeja että jonkun verran promilleja tarvitaankin että kehtaa nolata itsensä hakemuksella. Onneksi yksikään työnantaja ei edes avaa työttömältä tulleita hakemuksia joten vahinko ei ole kovin kummoinen.
Ihan karsea tuon tarinan vyyhti. Tuolla tavalla, kun kytätään ja syynätään somet, ei taatusti virkamiesten työt lopu kesken ja saadaan sen työttömän työnhausta lohkaistua kiva siivu aikaa.
Joskus aikanaan yritin tuota starttirahaa hakea. Palaveerattiin yrityskeskuksen kanssa ja tehtiin liiketoimintasuunnitelma. Sain myönteisen päätöksen ja oman yrityskummin, mutta määrärahat olivatkin jo loppu siltä vuodelta. Sitten lisämäärärahoitusta odotellessa olisin halunnut opiskella avoimessa yhden täydennyskurssin (5 op), mutta siihenkään ei voinut saada ennakkoon päätöstä vaikuttaako se tukeen vai ei. Perustin sen yrityksen kuitenkin, mutta ulkomaille ja olen tyytyväinen ulkosuomalainen.
Olen ihmetellyt miksi työelämää vieroksuvat ja maahanmuuttajat tuntuu saavan helposti korvauksia, mutt muut ei. Systeemi toimii niiden eduksi, jotka ei edes yritä tehdä mitään. Olen samaa mieltä, että systeemi on rikki.
TE-toimisto... Kuka valvoo valvojaa? Näin kysyttiin jo antiikin Roomassa ja tiedettiin jo kysyessä se, että ei kukaan...
10. Heti saa tosiaan taloudellisesti näpeilleen, jos edes jotain yrittää parantaakseen talouttaan. Miksi näin? Tietysti kansa saa aina ansaitsemansa päättäjät, mutta ei tuossa mitään järkeä tunnu olevan kenenkään kannalta.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto... Kuka valvoo valvojaa? Näin kysyttiin jo antiikin Roomassa ja tiedettiin jo kysyessä se, että ei kukaan...
Oikeusasiamies muun muassa....
Jos käy kurssia, joka estää työn vastaanottamisen, niin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä! Pitää kait olla valmis jättämään kurssin kesken jos työ jostain ilmestyy sinulle? Käykää kursseja, jotka eivät estä työn vastaanottamista! Jos käy niin vakavaa kurssia, että estää työhön menemisen, niin sitten on kyllä opiskelija! Pois kokonaan kurssit, jotka ovat tämmöisiä ja joilla kohotetaan jo olemassa olevaa ammattitaitoa - tämähän on jonkunlaista fuskaamista. Toisaalta kurssit työllistävät ihmisiä opettajina ja niille pitää saada tasokkaita oppilaita!? Hirvittävän sekavaa kaikki! Olisko kursseja jo 'aivan liikaa' ja tilanteessa siivottavaa? 

Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Mihin voi valittaa, kun tulee vaan ristiriitaisia selvityspyyntöjä ja lausuntoja toisensa jälkeen.
Sitä en vaan ymmärrä, miksi järjestelmä heittää kapuloita rattaisiin juuri niille, jotka edes yrittävät jollain tavalla edistää työllistymismahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy kurssia, joka estää työn vastaanottamisen, niin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä! Pitää kait olla valmis jättämään kurssin kesken jos työ jostain ilmestyy sinulle? Käykää kursseja, jotka eivät estä työn vastaanottamista! Jos käy niin vakavaa kurssia, että estää työhön menemisen, niin sitten on kyllä opiskelija! Pois kokonaan kurssit, jotka ovat tämmöisiä ja joilla kohotetaan jo olemassa olevaa ammattitaitoa - tämähän on jonkunlaista fuskaamista. Toisaalta kurssit työllistävät ihmisiä opettajina ja niille pitää saada tasokkaita oppilaita!? Hirvittävän sekavaa kaikki! Olisko kursseja jo 'aivan liikaa' ja tilanteessa siivottavaa?
No kerropa sinä, mitä tukea voi elämiseen saada, jos vaikka suorittaa syksyllä pari avoimen kurssia? Siksi toiseksi pari avoimen kurssia on tosi vähän eli siinä ehtisi sivussa ottaa vastaan vaikka mitä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että tällaisessa tilanteessa tippuu tukiloukkuun. Ei saa opintotukea, mutta ei myöskään työttömyyskorvausta. Ongelma ratkeaisi sillä, jos tällaisessa tilanteessa saisi edes opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeusasiamies muun muassa....
Kuinka pitkä prosessi on, jos valittaa oikeusasiamiehelle? Tässä on kuitenkin kyse, että ihminen tarvitsee perustoimeentuloa elääkseen.
Ap. Suomessa työtön ei saa olla millään tavalla aktiivinen, ei saa tehdä yhtään mitään. Jos sinä olet ilmoittanut, että teet jotain mitä tahansa, alkaa selvittäminen. Pitäkää työttömät omana tietonanne kaikki tekemiset, älkää kertoko kenellekään. Jos harrastatte jotain, älkää sitäkään tietoa kertoko viranomaisille.
Riippuu työkkärin virkailijasta, miten suhtaudutaan avoimen opintoihin työttömänä. Systeemi on munkin mielestä mielivaltainen, koska mun virkailija on hyväksynyt avoimen opinnot mutta mun frendille on tullut samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla.