Suomen työttömyysturvasysteemi on rikki
Iltasanomissa on juttu Susannasta, joka hakee töitä ja te-toimisto vaan lähettelee ristiriitaisia selvityspyyntöjä ja ei myönnä hänelle työttömyysturvaa. Susannan tapauksessa häntä pidetään yrittäjänä, vaikka hän ei oikeasti ole sitä.
Mulla on itsellä samanlainen kokemus, että tulee selvitypyyntöä toisensa jälkeen ja ne on ihan ristiriitaisia. Mun tilanteessa ongelmaksi on muodostunut avoimen yliopiston opinnot. Välillä selvistypyynnöissä sanotaan, että olen täysipäiväinen opiskelija avoimen opintojen takia ja vaikka mitä selvitystä esitän, niin se ei ikinä tunnu riittävän te-toimistolle. Toinen ongelma on tietysti se, että työttömyysturva passivoi, koska jos vain maksaisin sohvalla tekemättä mitään, niin saisin korvausta. Nyt olen joutunut byrokratian rattaisiin, kun suoritan muutamia avoimen kursseja, jotta osaamiseni kehittyisi.
Onko muilla kokemuksia tällaisesta TE-toimiston mielivaltaisesta toiminnasta?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työkkärin virkailijasta, miten suhtaudutaan avoimen opintoihin työttömänä. Systeemi on munkin mielestä mielivaltainen, koska mun virkailija on hyväksynyt avoimen opinnot mutta mun frendille on tullut samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla.
No ei ole, tuo on ihan selkeä. Jos on töiden ohessa opiskellut jo yli 6 kk ajan, saa jatkaa huolettomasti ilman sen isompia selvityksiä ja jos haluaa aloittaa vasta nyt, niin sekin on OK, kunhan pysyy tietyn opintopistemäärän rajoissa. Ei noissa ole mitään mielivaltaista, kyse on kokonaan siitä, mikä on tilanteesi ja mikä kaverin tilanne. Ai niin, lisäksi saa opiskella 6 kk juuri niin paljon kuin haluaa, kunhan sopii siitä työkkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistot voisi lopettaa ja tilalle kansalaispalkka. Käsittämätöntä että joku saa yhteiskunnan maksamaa palkkaa siitä että kyykyttää muita.
TE-toimistot lakkaavatkin olemasta vuodenvaihteen jälkeen ja vastuu siirtyy kunnille. Kansalaispalkkaa en kannata.
Ihan ykkösasia. Jatkuvasti täällä syytetään TE-virastoa, jos Kelasta ei saa tukia. Noi virastot on ihan eri virastoja. Jos Kela tekee vääriä päätöksiä kuten nyt jatkuvasti tekee, se ei ole mitenkään TE-viraston syy. Minulla TE-virasto on toiminut 100% oikein, kun ei ole hyväksynyt työttömäksi, mutta Kela ei ole toiminut oikein. Jos Kela vaatii työttömäksi väärin perustein, TE-virasto ei hyväksy työttömäksi. Eikä se ole TE-viraston vika, vaan Kelan vika. Kelan päätöksistä vastaa Kela, ei TE-virasto.
Ymmärtäkää tämä ensin ennen kuin valitatte TE-viraston toiminnasta.
41. Mites luulet tukien m a mu i l l e tulevan? Psst, vihje: Kela GOLD...
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan naurettavaa, että työttömällä on velvollisuus hakea neljää työtä joka kuukausi. Tällainen ehkä toimii pääkaupunkiseudulla, mutta mihin haet pienellä paikkakunnalla, kun avoimia tehtäviä ei yksinkertaisesti ole? Jossain työpaikkailmoituksessa on ihan kerrottu, että hae tehtävään, jos olet oikeasti kiinnostunut tehtävästä. Työnhakuvelvoite rasittaa työnantajiakin turhilla hakemuksilla.
Minulle sanottiin työkkäristä, että saa hakea muualtakin kuin omasta kunnasta. Oletan, että eivät olleet ihan tosissaan, ei kai kenenkään pidä mennä töihin naapurikuntaan, vaikka omassa ei ole töitä?
Pahinta on jos omaehtoisesti erehdyt opiskelemaan jotain kursseja. Katsotaan heti täyspäiväiseksi opiskelijaksi vaikka et olisi edes kirjoilla missään koulussa
44. Tuokin byråkraattinen kuvio kaipaisi virtaviivaistamista. Jonkun luuserin asioita syynää kallis virkaköpien armeija...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on paljon avoimen väyliä, joita kautta voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen väyläläiset putoaa usein tukiloukkuun, koska ei saa opintotukea ja ei välttämättä työttömyyskorvaustakaan. Tämä tukisysteemi pitäisi miettiä uusiksi, että olisi kannattavampaa opiskella vaikka avoimessa tai tehdä osa-aikatöitä kuin olla tekemättä mitään.
Perusraha.
Ehdoton minimi on tonni kuukaudessa, että saa vuokran ja sähköt sekä ruokaa.
Ja se maksetaan siten, että kun tienaat tuohon päälle 100 e, niin maksat siitä veroja 70 e. Arvaa kahdesti, kannattaako mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistot voisi lopettaa ja tilalle kansalaispalkka. Käsittämätöntä että joku saa yhteiskunnan maksamaa palkkaa siitä että kyykyttää muita.
Järjestelmässä on kaksi ongelmaa:
1. Nykyinen järjestelmä ei kannusta ahkeruuteen, vaan järjestelmä toimii parhaiten, kun et tee mitään ja haet näennäisesti töitä eli neljää te-keskuksen vaatimaa paikkaa
2. Päätökset on liikaa riippuvaisia te-toimiston yksittäisen virkailijan mielivallasta. Se, että tilanteet harkitaan tapauskohtaisesti johtaa siihen, että toinen saa samassa tilanteessa tukea ja toinen ei, vaan joutuu vastaamaan kuukausia erilaisiin selvityspyyntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se käy hyvin ilmi, miksi työttömät eivät "tee mitään".
Ei saa tehdä, muuten sanktioidaan. Työttömän ei saa tehdä työnhaun lisäksi mitään asemansa parantamiseksi, työllistymisen pitää vain jollakin mystisellä tavalla "tapahtua".
No onko sinusta reilua, että Susanna haluaa täyden työttömyysetuuden, vaikka hän on samaan aikaan yrittäjä ja saa esim. yli 3000 e/kk tienestit? Sinustako ei ole sanktion arvoista ilmoittaa, että hetkinen, työttömyysetuuttako pitäisi vielä maksaa lisäksi?
Kannattaa muistaa, että yrittäjät on kaikki rikkaita ja heillä on valtavat tulot, miksi ei siis Susannallakin.
Ajatella jos noikin byrokratian kyttäysrahat käytettäisiin vaikka terveydenhuoltoon tai koulutukseen.... Mutta ei, päinvastoin. Lisätään vieläkin enemmän kyttäämistä. Sitä varten kannattaakin veroja maksella, hyöty nolla
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisetkin saa tukia Kela Goldilla, jos on jotkin tietyt diagnoosit. Mut suomalaisille se on vain määräajan kunnes Kela ilmoittaa, että ihminen on toipunut ja terve, hus töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan karsea tuon tarinan vyyhti. Tuolla tavalla, kun kytätään ja syynätään somet, ei taatusti virkamiesten työt lopu kesken ja saadaan sen työttömän työnhausta lohkaistua kiva siivu aikaa.
Joskus aikanaan yritin tuota starttirahaa hakea. Palaveerattiin yrityskeskuksen kanssa ja tehtiin liiketoimintasuunnitelma. Sain myönteisen päätöksen ja oman yrityskummin, mutta määrärahat olivatkin jo loppu siltä vuodelta. Sitten lisämäärärahoitusta odotellessa olisin halunnut opiskella avoimessa yhden täydennyskurssin (5 op), mutta siihenkään ei voinut saada ennakkoon päätöstä vaikuttaako se tukeen vai ei. Perustin sen yrityksen kuitenkin, mutta ulkomaille ja olen tyytyväinen ulkosuomalainen.
Työkkäri ei voi antaa etukäteen lausuntoa asiasta, jossa voi todellisella aloitushetkellä olla vaikka mitä muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
päivää kela goldin jankuttaja
ootko jankuttanu koko päivän?
Vierailija kirjoitti:
Ajatella jos noikin byrokratian kyttäysrahat käytettäisiin vaikka terveydenhuoltoon tai koulutukseen.... Mutta ei, päinvastoin. Lisätään vieläkin enemmän kyttäämistä. Sitä varten kannattaakin veroja maksella, hyöty nolla
No Kelan kyykyttäessä kävi niin, että mun työtulot käytännössä pysähtyi ja varmaan kestää kauemmin päästä takaisin alan tulojen piiriin. Lisäksi olin suunnitellut, että aloittaisin uuden yrityksen tänä syksynä ja sitä varten oli tarkoitus käydä jotain yrityskursseja viime vuonna, mutta kun mää olen joutunut taistelemaan viranomaisten kanssa, sinne asti ei ole päästy... Tosin ei haittaa, koska eihän nyt kannata perustaa yrityksiä, kun talous sakkaa niin pahasti. No ehkä ensi vuonna pääsen niille yrityskursseille, jos vaikka ei tarttis vääntää sen Kelan kanssa koko ajan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy kurssia, joka estää työn vastaanottamisen, niin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä! Pitää kait olla valmis jättämään kurssin kesken jos työ jostain ilmestyy sinulle? Käykää kursseja, jotka eivät estä työn vastaanottamista! Jos käy niin vakavaa kurssia, että estää työhön menemisen, niin sitten on kyllä opiskelija! Pois kokonaan kurssit, jotka ovat tämmöisiä ja joilla kohotetaan jo olemassa olevaa ammattitaitoa - tämähän on jonkunlaista fuskaamista. Toisaalta kurssit työllistävät ihmisiä opettajina ja niille pitää saada tasokkaita oppilaita!? Hirvittävän sekavaa kaikki! Olisko kursseja jo 'aivan liikaa' ja tilanteessa siivottavaa?
On se kumma kun työtön ei voi ottaa avoimesta muutamaa kurssia kun ei sitten ole käytettävissä työmarkkinoilla? Miten ihmeessä minä onnistuin opiskellessani ammattiin työharjoittelun lisäksi viel
Kyse on siitä, oletko työtön vai opiskelija. Meillä ei voi olla systeemiä, jossa osa joutuu ottamaan opintolainaa ja kituuttamaan opintotuella, osa hoksaa ensin olla muutaman kuukauden töissä ja sen jälkeen ryhtyy opiskelijaksi saaden työttömyysetuuden opintotuen tilalle. Tasa-arvo opiskelijoiden kesken on tätäkin: työttömälle ei anneta taloudellista etulyöntiasemaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ykkösasia. Jatkuvasti täällä syytetään TE-virastoa, jos Kelasta ei saa tukia. Noi virastot on ihan eri virastoja. Jos Kela tekee vääriä päätöksiä kuten nyt jatkuvasti tekee, se ei ole mitenkään TE-viraston syy. Minulla TE-virasto on toiminut 100% oikein, kun ei ole hyväksynyt työttömäksi, mutta Kela ei ole toiminut oikein. Jos Kela vaatii työttömäksi väärin perustein, TE-virasto ei hyväksy työttömäksi. Eikä se ole TE-viraston vika, vaan Kelan vika. Kelan päätöksistä vastaa Kela, ei TE-virasto.
Ymmärtäkää tämä ensin ennen kuin valitatte TE-viraston toiminnasta.
Onhan se te-toimiston vika, jos he kohtelee ihmisiä samanlaisessa tilanteessa eri tavalla. Te-toimisto antaa työvoimapoliittisen lausunnon, johon Kela perustaa päätöksen. Jos kahdelle samassa tilanteessa olevalle annetaan erilaiset työvoimapoliittiset lausunnot työttömyydestä, niin eikö se ole te-toimiston mielivaltaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmässä on kaksi ongelmaa:
1. Nykyinen järjestelmä ei kannusta ahkeruuteen, vaan järjestelmä toimii parhaiten, kun et tee mitään ja haet näennäisesti töitä eli neljää te-keskuksen vaatimaa paikkaa
2. Päätökset on liikaa riippuvaisia te-toimiston yksittäisen virkailijan mielivallasta. Se, että tilanteet harkitaan tapauskohtaisesti johtaa siihen, että toinen saa samassa tilanteessa tukea ja toinen ei, vaan joutuu vastaamaan kuukausia erilaisiin selvityspyyntöihin.
No naapurin ukko on työttömänä ollut pitkään. Ei lepää laakereillaan, vaan juurikin harrastaa mm. kalastusta. Muikkuverkot on järvessä. Tekee niitä polttopuita kaikilta haalituista roskapuista, joilla lämmittää mökkinsä. Viinissä tekee itse. Korjaa itse aina autonsa, joka kyllä on ainakin 20 vuotta vanha.
Eli tietynlaisella ahkeruudella voi kyllä nostaa elintasoaan.
Susanna muuten myy yhä korujaan kuten ennenkin vaikka y tunnus on lopetettu :D
tukien pitäisi tulla kun manulle illallinen sit olis kivaa.