Suomen työttömyysturvasysteemi on rikki
Iltasanomissa on juttu Susannasta, joka hakee töitä ja te-toimisto vaan lähettelee ristiriitaisia selvityspyyntöjä ja ei myönnä hänelle työttömyysturvaa. Susannan tapauksessa häntä pidetään yrittäjänä, vaikka hän ei oikeasti ole sitä.
Mulla on itsellä samanlainen kokemus, että tulee selvitypyyntöä toisensa jälkeen ja ne on ihan ristiriitaisia. Mun tilanteessa ongelmaksi on muodostunut avoimen yliopiston opinnot. Välillä selvistypyynnöissä sanotaan, että olen täysipäiväinen opiskelija avoimen opintojen takia ja vaikka mitä selvitystä esitän, niin se ei ikinä tunnu riittävän te-toimistolle. Toinen ongelma on tietysti se, että työttömyysturva passivoi, koska jos vain maksaisin sohvalla tekemättä mitään, niin saisin korvausta. Nyt olen joutunut byrokratian rattaisiin, kun suoritan muutamia avoimen kursseja, jotta osaamiseni kehittyisi.
Onko muilla kokemuksia tällaisesta TE-toimiston mielivaltaisesta toiminnasta?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on paljon avoimen väyliä, joita kautta voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen väyläläiset putoaa usein tukiloukkuun, koska ei saa opintotukea ja ei välttämättä työttömyyskorvaustakaan. Tämä tukisysteemi pitäisi miettiä uusiksi, että olisi kannattavampaa opiskella vaikka avoimessa tai tehdä osa-aikatöitä kuin olla tekemättä mitään.
Mää teen osa-aikatöitä alle 6 euron tuntipalkalla. Eihän mun kannattais kun matkoihin ja vaatteisiin ja pesytymisiin menee rahaa ja sit annetaan joku 3 tunnin vuoro. Mut en halua muumioitua kämpille.
Se on ihan naurettavaa, että työttömällä on velvollisuus hakea neljää työtä joka kuukausi. Tällainen ehkä toimii pääkaupunkiseudulla, mutta mihin haet pienellä paikkakunnalla, kun avoimia tehtäviä ei yksinkertaisesti ole? Jossain työpaikkailmoituksessa on ihan kerrottu, että hae tehtävään, jos olet oikeasti kiinnostunut tehtävästä. Työnhakuvelvoite rasittaa työnantajiakin turhilla hakemuksilla.
Luulen ettei te keskuksen virkailijoilla ole mielekästä työtä joten tunteakseen tekevänsä jotain arvokasta, heidän täytyy tehdä kielteisiä päätöksiä. Hyvä päätös on kielteinen. Muutenhan he olisivat vain kumileimasimena hyväksymässä asiakkaan tekemät valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan naurettavaa, että työttömällä on velvollisuus hakea neljää työtä joka kuukausi. Tällainen ehkä toimii pääkaupunkiseudulla, mutta mihin haet pienellä paikkakunnalla, kun avoimia tehtäviä ei yksinkertaisesti ole? Jossain työpaikkailmoituksessa on ihan kerrottu, että hae tehtävään, jos olet oikeasti kiinnostunut tehtävästä. Työnhakuvelvoite rasittaa työnantajiakin turhilla hakemuksilla.
Tutkimusten mukaan ei toimi ollenkaan. Satonen valehteli siitäkin, homma jatkuu ja haastatteluja on yhä useammin. Turhaan. Voi sitä valtion rahoja noinkin haaskata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on paljon avoimen väyliä, joita kautta voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Avoimen väyläläiset putoaa usein tukiloukkuun, koska ei saa opintotukea ja ei välttämättä työttömyyskorvaustakaan. Tämä tukisysteemi pitäisi miettiä uusiksi, että olisi kannattavampaa opiskella vaikka avoimessa tai tehdä osa-aikatöitä kuin olla tekemättä mitään.
Mää teen osa-aikatöitä alle 6 euron tuntipalkalla. Eihän mun kannattais kun matkoihin ja vaatteisiin ja pesytymisiin menee rahaa ja sit annetaan joku 3 tunnin vuoro. Mut en halua muumioitua kämpille.
Mistä työstä saa noin huonoa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto... Kuka valvoo valvojaa? Näin kysyttiin jo antiikin Roomassa ja tiedettiin jo kysyessä se, että ei kukaan...
Oikeusasiamies muun muassa....
Kuinka pitkä prosessi on, jos valittaa oikeusasiamiehelle? Tässä on kuitenkin kyse, että ihminen tarvitsee perustoimeentuloa elääkseen.
Jos kyse on perustoimeentulotuesta, silloin kyse on Kelan toiminnasta, ei TE-virastosta. Kelahan alkoi kiertämään lakeja ja kyykyttämään köyhiä, kun persut tuli hallitukseen. Jos sinulla ei ole mitään koulutusta eikä kokemusta tuollaisista asioista, sinun kannattaa vaikka varata aika oikeusaputoimistoon ja käydä siellä selvittämässä asiaa ja mahdollista ongelmaa. Olennaista on saada tarkasti kirjattua se ongelma ja jos se rikkoo jotakin lakia, sekin olisi hyvä tietää, mitä lakeja päätös rikkoo. Silloin voit saada oikaisun helpommin, jos päätös on selkeästi lainvastainen. Suosittelen ihmisiä selvittämään asioita oikeusaputoimistossa. Tosin niihin ei millään pääse, kun jonot on yleensä älyttömiä, voi mennä viikokausia ennen kuin saa aikaa. Tiedän vaan, että jotkut on teettäneet kanteluja oikeusaputoimiston lakimiehillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy kurssia, joka estää työn vastaanottamisen, niin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä! Pitää kait olla valmis jättämään kurssin kesken jos työ jostain ilmestyy sinulle? Käykää kursseja, jotka eivät estä työn vastaanottamista! Jos käy niin vakavaa kurssia, että estää työhön menemisen, niin sitten on kyllä opiskelija! Pois kokonaan kurssit, jotka ovat tämmöisiä ja joilla kohotetaan jo olemassa olevaa ammattitaitoa - tämähän on jonkunlaista fuskaamista. Toisaalta kurssit työllistävät ihmisiä opettajina ja niille pitää saada tasokkaita oppilaita!? Hirvittävän sekavaa kaikki! Olisko kursseja jo 'aivan liikaa' ja tilanteessa siivottavaa?
On se kumma kun työtön ei voi ottaa avoimesta muutamaa kurssia kun ei sitten ole käytettävissä työmarkkinoilla? Miten ihmeessä minä onnistuin opiskellessani ammattiin työharjoittelun lisäksi vielä ottamaan kaiken päälle avoimenyliopiston kursseja ja suorittamaan perusopinnot ja sen lisäksi vielä olemaan kolmen alle 10 vuotiaan äiti?! Niin kuin mitä ne luulee siellä niiden avoimen opintojen olevan ja vievän aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Luulen ettei te keskuksen virkailijoilla ole mielekästä työtä joten tunteakseen tekevänsä jotain arvokasta, heidän täytyy tehdä kielteisiä päätöksiä. Hyvä päätös on kielteinen. Muutenhan he olisivat vain kumileimasimena hyväksymässä asiakkaan tekemät valinnut.
Mutta miksi kielteiset päätökset tehdään juuri niille, jotka yrittävät olla ahkeria ja parantaa asemaansa työmarkkinoilla?
TE-toimistot voisi lopettaa ja tilalle kansalaispalkka. Käsittämätöntä että joku saa yhteiskunnan maksamaa palkkaa siitä että kyykyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy kurssia, joka estää työn vastaanottamisen, niin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä! Pitää kait olla valmis jättämään kurssin kesken jos työ jostain ilmestyy sinulle? Käykää kursseja, jotka eivät estä työn vastaanottamista! Jos käy niin vakavaa kurssia, että estää työhön menemisen, niin sitten on kyllä opiskelija! Pois kokonaan kurssit, jotka ovat tämmöisiä ja joilla kohotetaan jo olemassa olevaa ammattitaitoa - tämähän on jonkunlaista fuskaamista. Toisaalta kurssit työllistävät ihmisiä opettajina ja niille pitää saada tasokkaita oppilaita!? Hirvittävän sekavaa kaikki! Olisko kursseja jo 'aivan liikaa' ja tilanteessa siivottavaa?
On se kumma kun työtön ei voi ottaa avoimesta muutamaa kurssia kun ei sitten ole käytettävissä työmarkkinoilla? Miten ihmeessä minä onnistuin opiskellessani ammattiin työharjoittelun lisäksi viel
Sut on tarkoitus passivoida tyhmäksi ja avuttomaksi vihervasemmistolaiseksi.
Menetelmä kuvattu tarkemmin tässä. Suomeksi näemmä kielletty aihe.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi hyvä ratkaisu.
jes jes lisää ilmaista rahaa ilman että tartteis yhtään mitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä työstä saa noin huonoa palkkaa?
paskaa puhuu ei mistään.ja vielä tyhmempi pitää olla jos tolla palkalla jotain tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi kielteiset päätökset tehdään juuri niille, jotka yrittävät olla ahkeria ja parantaa asemaansa työmarkkinoilla?
Kyllähän se työttömyystuki loppuukin, jos ei yrity työllistyä työkkärin määräämällä tavalla (esim työkokeilu). Jos taas yrittää työllistyä muuten kuin työkkärin määräämillä tavoilla, tuki voi loppua.
Olen myös saanut selvityspyynnön, koska mieheni on yrittäjä. Minut todettiin kuitenkin vain sivutoimiseksi yrittäjäksi eikä päivärahaani ole leikattu.
Ideaalissa eli 0-työttömyysasteessa TE-toimistojen väki joutuisi/pääsisi hakemaan työtä muualta... Lue: ei niiden intresseissä ainakaan tuo 0-aste ole...
"Käsittämätöntä että joku saa yhteiskunnan maksamaa palkkaa siitä että kyykyttää muita." Moni saa tuollaisesta nautintoa, jopa tarkoituksen olemassaololleen.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu, kun ei vaan tee mitään!
Systeemi ei ole rikki, kun vaan ymmärtää miten se toimii. Ainoastaan itselleen ja omalle perheelleen saa tehdä palkatonta työtä.
Työ voi olla polttopuiden tekemistä, ruoan kasvattamista, kalastusta, metsästystä, puutarhanhoitoa, remontoimista ja vaikka panee kotioluita.
Kaikki tuo on rahan arvoista työtä, josta hyötyy itse. Noita hommia saa tehdä vaikka 24/7.
Vierailija kirjoitti:
En asu pääkaupunkiseudulla mutta en silti hae kuin yhtä työpaikkaa/kk koska semmoisia avoimia tehtäviä ei ole, joihin voisin oikeasti työllistyä.
Postia vaan työkkäriin, jossa pyydät määrittelemään jurirdisesti vastuullisen henkilön ja perään vastuutuspaperit eli ymmärrän ja hyväksyn virkamiehenä, että olen rikosoikeuksellisessa vastuussa...
Vahingontekoon syyllistymiseen ei tarvita rikosta, vastuuta ei voi siirtää jne...