YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Syy miksi käyn enää harvoin.
-ruoka laadultaan huonoa
- kallista
- palvelu umpisurkeaa ja välillä sitä ei saa edes omalla äidinkielellä.
- astioita tullaan keräilemään kun vielä ruokailu kesken.
Osaan kokata itse. Mielummin teen itse mieleistä ruokaa ja syön perheen kanssa rauhassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä oo muka mikroa? :)
Ei jaksa odottaa ja aina se on kylmää jostain kohti. Mieluummin sitten täysin kylmää kuin että pettyy mikroon ja löytää suustaan kylmän kohdan ja tulikuuman kohdan.
Mikrot on paska keksintö.
ei ole rahaa eikä haluja syödä ravintolassa. Rajoittunut ruokavalio ja allergiat, niin en jaksa vääntää. Kotona tiedän mitä siinä ruoassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin.
Ainakin Italiassa valtio on ns. köyhä, mutta tavallinen kansalainen ei. Italialaisethan on saaneet valtavia summia esimerkiksi remontteihin EU-rahaa. Siis kymmeniä tuhansia, parhaimmillaan kuusinumeroisia lukuja per talous. Jos taas Suomessa kävisin joka päivä perheen kanssa edes Hesessä, menisi valtaosa palkasta siihen. Jos taas menisi ihan oikeaan ravintolaan plus vielä kahvilat päälle, ei taisi palkka riittää ja minun bruttotulot on kuitenkin about 3500 euroa. Vaikka on puoliso niin kyllä asuntolaina ja pelkkä ruokatavara kaupasta imaisee jo ison siivun tuloista.
Kylmä makaronilaatikko on ihan hyvää. Itse tapaan kyllä lämmittää sen mikrossa. En viitsi enää tehdä itse, kun lapset ovat jo aikuisia. Tulee liikaa syömistä yhdelle, enkä tahdo loppuhaudata sitä pakastimeni uumeniin.
Jos tekee makaronilaatikkoa mieli, ostan valmiin. Ihan passeli ratkaisu mulle.
Ravintolaan menen, jos olen reissussa tai minulla on pitkämatkalainen vieraana, niin saatetaan kotikaupunkini ravintolapalveluja käyttää. Tai jos olen asioilla tuntikausia, etten pääse kotiin ja nälkä yllättää.
Mieluummin syön kotona. Hevi-tuotteilla lisätyt einekset on ihan jees.
Kun on kokannyt suurperheelle kymmeniä vuosia, touhusta on saanut kylläkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei vielä ole sellaista ulkona syömisen kulttuuria, kuin monissa muissa maissa.
Ei olekaan. Eikä ole juuri minkään muunkaan palvelun ostokulttuuria.
Tämä on ihan totta. Itse siivotaan eikä palkata viikkosiivoojaa. Itse pestään pyykit eikä viedä pesulaan. Siis silloinkin, kun varaa olisi. Tässä voi olla taustalla ajatuksena, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä osaa ja pystyy tekemään itsekin. "Taitava ja ahkera emäntä" leipoo pullatkin itse eikä osta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
propagandaa, manipulointia, disinformaatiota, valeuutisia...
Suomen valtamediat / mediat ovat aivan täynnä näitä ja 2020-2024 on ollut lähes mahdoton löytää enää mitään todenpitävää uutista...
Jep. Talous"uutiset" ovat KAIKKI täynnä valheita. Niissä mennään äärioikeiston mukaan. Valtionvelalla ei ole mikään merkitystä, mutta nyt suuri osa kansasta on huolestuneita. Verot eivät rahoita valtiota, mutta perskokkareet valehtelevät, että sosiaalituet rahoitetaan veroista yms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihtoehto olisi kylmä makaronilaatikko kotona?
Pörssisähköä käyttäven täytyy odotella halpoja tunteja. Aina ei ole varaa lämmittää ruokaa just lounas- tai päivällisaikaan.
No ainahan voi käyttää laatikkoon vaikka vähemmän lihaa. Ei mikrouunissa minuutin lämmitys pahemmin sähköä vie.
Ja kaipa siinä ruuan alkuperäisessä valmistuksessa joudutaan jollain energialla se ruoka kypsentämään, ja sen jälkeenhän se on kuumaa varsin pitkäänkin uunin jälkilämmöillä. Sinä päivänä ei tarvitse ravintolaan mennä siis syömään. Seuraavana pnä vaikka kylmää kasvissoppaa, runsas salaatti tai voileipiä.
Miksi maksaa ravintoloille sähköstä, ruuasta, raaka-aineista ja kenties huonosta palvelusta, sekä parkkipaikastakin, kun itse tehden pääsee promillella tuosta kaikesta ja saa vielä mieleistään sapuskaa. Ja valitsemassaan seurassa ja ympäristössä mielimusiikkeineen.
Kuinka monta ruokaravintolakäyntiä ovatkaan kurittomat kakarat pilanneet, ei ikinä enää.
En ymmärrä, miksi tuo loota pitäisi kylmänä syödä. Energiakuluissako halutaan säästää? Itse syön lootani aina lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tosi persaukista porukkaa ja pihejä.
Suomi on kallis maa. Mitenkään erityisen pihejä me emme ole.
Keksit joka päivä jotain uutta negatiivista Suomesta ja suomalaisista jotta voisit kitistä psykologillesi siitä.
Minä syön lämmintä makaronilaatikkoa, kun itse tekee saa just niin hyvää kuin haluaa
Vierailija kirjoitti:
"Tämä on sitä normaalia suomalaisen yrittäjän logiikkaa. Hinnat hilataan niin tappiin ettei suomalaisten ostovoima." Pakko ne on hilata ylös, koska kaikki toiminnassa tarvittavat kulut kasvavat samassa suhteessa.
Tämä on juuri tätä. Intetään vaan miten hintoja on pakko nostaa kun kustannukset nousevat ja kuvitellaan että kysynnän hintajousto on nolla.
Todellisuudessa hintoja on vielä suurempi pakko laskea vastaamaan kuluttajien romahtanutta ostovoima ja uskoa tulevaisuuteen mutta ehei, ummistetaan vaan silmät faktoilta ja vinqutaan joka lööppimediassa miten asiakkaat olivat syynä siihen että sali seisoo tyhjänä ja kulut juoksevat kaiken aikaa.
Eihän sitä nyt itse voi olla mitenkään syyllinen siihen että lähti pyörittämään liiketoimintaa jota ei saanut alun perinkään kannattavaksi millään matematiikalla.
Jos se kylmä makaronilaatikko maksaa tarjouksesta riippuen ehkä 2-3 euroa ja lounas ravintolassa jonkun kympin enemmän niin ei ole vaikea arvata kumman köyhä valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin.
Ei pidä kiteyttää minun ominaisuuksiani/omituisuuttani koko kansan synniksi.
Ei kahviloissa ja ravintoloissa käyminen ole mielestäni epänormaalia. Kyse oli vain ja ainostaan minusta. Minä en viihdy ravintoloissa enkä kahviloissa, jos sen takia olen sivistymätön niin mikäpä siinä. Sitten olen ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen (brutto n. 5100 e kk),
Ahaa, asut siis Sveitsissä. Mites ne sapuskat siellä päin maailmaa?
Älä vaan tule Suomeen. Järkyttyisit kun huomaat mikä täällä on keskituloinen.
No hei miettikää nyt! Suomalsinen keskiluokka asuu omakotitaloissa kaupunkien liepeillä joissa on isot hienot keittiöt.Siellä on kiva kokata ja kutsua kylään. Vai kiinnostaako niitä ottaa joku epämääräinen taksi keskustaan ja maksaa tuplahinta kaikesta? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa puhuttiin kyllä makaronilaatikosta, mutta ei kylmästä makaronilaatikosta. Kylmä oli ketjun aloittajan oma lisäys.
Ap.:llä on tapana laittaa oma lisäys otsikkoon. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Jos se kylmä makaronilaatikko maksaa tarjouksesta riippuen ehkä 2-3 euroa ja lounas ravintolassa jonkun kympin enemmän niin ei ole vaikea arvata kumman köyhä valitsee.
Punalappuisena sen saa eurolla. Lämmitys ei vie paljon pskaakaan. Hedelmiä ja kasviksia marketin tarjouslootasta (tai torilta) eurolla tai kahdella iso pussi.
> Ainakin Italiassa valtio on ns. köyhä, mutta tavallinen kansalainen ei. Italialaisethan on saaneet valtavia summia esimerkiksi remontteihin EU-rahaa. Siis kymmeniä tuhansia, parhaimmillaan kuusinumeroisia lukuja per talous. Jos taas Suomessa kävisin joka päivä perheen kanssa edes Hesessä, menisi valtaosa palkasta siihen. Jos taas menisi ihan oikeaan ravintolaan plus vielä kahvilat päälle, ei taisi palkka riittää ja minun bruttotulot on kuitenkin about 3500 euroa. Vaikka on puoliso niin kyllä asuntolaina ja pelkkä ruokatavara kaupasta imaisee jo ison siivun tuloista.
On se kumma, miten ihmiset uskoo äärioikeistolaista roskaa. Se EU-raha on tehty ilmasta. Valtio ei (ainakaan nykyään) koskaan ole köyhä tai rikas, rahaa voi "painaa" äärettömästi.
Olen aikuinen ja makaronilaatikko on herkkuani. Syön sitä tänäkin viikonloppuna. Itse laitan.