YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
En ole koskaan aikuisiällä käynyt ravintolassa. Hesessä varaa käydä ehkä kaks kertaa vuodessa ja se on mulle luksusta. T. 1900 e/kk netto
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!
Ja muuten makaronilaatikko on lasten ruokaa. Itselleni teen aikuisten ruokaa!
Haha. Millä tavalla se on lasten ruokaa? Jos asettelet tai valmistat ne pastat ja jauhelihat jotenkin eri muotoon, niin tuleeko siitä sitten aikuisten ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole varaa käydä ulkona syömässä, kaikki rahat menee laskuihin ja elämisen kuluihin. Ehkä jos minulle maksettaisiin parempaa palkkaa jäisi ylimääräistä.
Palkansaajalle pitäisi päätyä isompi osa niistä rahoista, jotka työnantaja käyttää palkkaan ja sivukuluihin. Verokiilaa pienemmäksi, niin talous pyörisi paremmin.
Lopeta, Hönö, jo veroista puhuminen! Ketään ei kiinnosta!
Hah mä nauran! Nämäkin konkurssiin menneet yrittäjät kuvitteli, että kokoomus ajaa heidän asiaa😄😄 karma korjaa!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä normaalia suomalaisen yrittäjän logiikkaa. Hinnat hilataan niin tappiin ettei suomalaisten ostovoima tai varsinkaan -halu enää riitä ja sitten ollaan vinkumassa mediassa miten asiakkaat ovat syyllisiä siihen ettei yrittäjä tajua sen vertaa perusasioita että perustaisi yrityksen kannattavan liiketoimintasuunnitelman varaan.
Eli toisin sanoen jättäisi perustamatta?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Huomattu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-annos ALKAA jostain 15 eurosta. Mun nettokuukausiansiot on jotain 1500. Et revi siitä!
Haha. Millä tavalla se on lasten ruokaa? Jos asettelet tai valmistat ne pastat ja jauhelihat jotenkin eri muotoon, niin tuleeko siitä sitten aikuisten ruokaa?
Jos olet niin lapsellinen, että kysyt tätä, et voi asiaa ymmärtää.
Luin tuon jutun. Voisiko olla niin, että ravintoloissa syöminen ei Suomessa ole sellainen elämys, että siitä haluttaisiin maksaa silloinkin, kun on tarvetta vähän tarkemmin katsoa, mihin rahansa laittaa? Elämyksen lisäksi jutussa puhuttiin yhteisöistä, mutta Suomessa on kyllä hyvin pitkään ollut tapana, ettei "naapuripöytiin huudella". Ei se mitään yhteisöllisyyttä ole eikä yhteisöllisyyttä lisää, jos kaksi toisilleen tuntematonta istuu vierekkäisissä pöydissä syömässä. Meillä ei taida myöskään kovin monessa suvussa olla sellaista traditiota, että ydinperheen lisäksi ravintolaan lähtisi sisarukset tai ystävät perheineen sunnuntailounaalle vaan tarvitaan jokin erityinen syy (esim merkkipäivä), jotta näin tehtäisiin
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei vielä ole sellaista ulkona syömisen kulttuuria, kuin monissa muissa maissa.
Suomalaiset tuli puusta alas vasta noin 50 vuotta sitten toisin kun vanhan kulttuurin maissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihtoehto olisi kylmä makaronilaatikko kotona?
Pörssisähköä käyttäven täytyy odotella halpoja tunteja. Aina ei ole varaa lämmittää ruokaa just lounas- tai päivällisaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Huomattu on.
Maailmassa on tuhansia kansoja. Lähes kenelläkään ei ole kahvila/ravintola"kulttuuria".
Vierailija kirjoitti:
Mutta joku pasta jauhelihakastikkeella tai -pihvillä on sitten aikuisten ruokaa, vaikka samat ainekset? Tai kun vaikka Sumari tekee Viron huvilallaan pennepasta-jauhelihavuokaa ja hakee takapihaltaan niitä ikuisia yrttejä...:D
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan ihan kivasti, mutta perheen ravintolasyöminen maksaa vähintään kolmen tunnin nettopalkan. Jos menee vähän parempaan paikkaan niin paljon enemmän. Ymmärrän ravintoayrittäjien kulurakennetta, mutta itselle ei kovin usein ravintolaruoka ole tuon työmäärän arvoinen.
Sattumalta kävin juuri illallisella Suomessa todennäköisesti ensimmäisen ja viimeisen kerran tänä vuonna. Siis "oikeassa" ravintolassa.
Alkupalat (hyvää), pari pientä lasia viiniä (hyvää) ja pääruoka (mauton pettymys), hintaa 70€ per henkilö. Siis WTF?? Onko minulla tähän varaa? On mutta minulla on varaa siksi etten käytä euroakaan mihinkään sellaiseen jossa en saa parasta vastinetta rahoilleni ja suomalainen ravintolaillallinen ei todellakaan kuulu tähän kategoriaan.
Olen käynyt säännöllisesti työmatkoilla esim. Tallinnassa joka on muuten jo Helsingin hintainen paikka mutta siellä sama kokonaisuus paitsi että pääruokakin on erinomaista maksaisi noin 45€.
"Tämä on sitä normaalia suomalaisen yrittäjän logiikkaa. Hinnat hilataan niin tappiin ettei suomalaisten ostovoima." Pakko ne on hilata ylös, koska kaikki toiminnassa tarvittavat kulut kasvavat samassa suhteessa.
Ahneella on pskanen loppu. Mäkki/hese hamppariateria maksaa 11-14euroa ja sitä saa sielä pikaruokaravintolassa odotella 25minuuttia ja silti tilauksesta jää aina jotain pois.
Se on jännä että inflaation siivillä nämä on nostaneet 5euroa jokaisen aterian hintaa mutta silti hampurilaiset ovat pienentyneet puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toimiva mikro. Lisäksi osaan tehdä ruokaa monipuolisesti. Ei mitään mielenkiintoa maksaa ravintolaruoasta nykyisiä hintoja. Palkkani on ihan ok, en ole varakas. Kipuraja ylitetty grilleistä lähtien , heset ,mäkkärit, kotipizzat ja varsinkin ne "oikeat" ravintolat.
Kun ihan ruokakaupan hinnatkin on korkeat. Ihan tavallinen jauheliha on muutaman vuoden aikana parhaimmillaan kolminkertaistunut hinnaltaan. Leikkeleet samoin. Ei paljoa eikä usein osteta kaupastakaan mitään ns parempaa.
Tämä hallitus tähän päälle sotkee koko maan, niin tulette näkemään kurjuutta, väkivaltaa, rikoksia, mielenterveysongelmia paljon lisää.
Olen nähnyt 90-luvun alun laman Ahon hallituksen jäljiltä, niitä jälkiä korjaillaan edelleen.
Minäkin olen nähnyt Ahon hallituksen jäljet ja olen kanssasi täysin eri mieltä. Ahon aikaan mm ansiosidonnaisen taso oli parempi, kuin se milloinkaan on ollut. Olin silloin itse ansiosidonnaisella päivärahalla ja se oli suuruudeltaan hyvin lähellä sitä palkkaa, jonka pohjalta se oli laskettu. Myös sen kesto oli huomattavan pitkä.
Kurjuus oli laman syytä, ei hallituksen. Niin on nytkin, mutta jostain syystä joidenkin ihmisten on tätä vaikea käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet niin lapsellinen, että kysyt tätä, et voi asiaa ymmärtää.
No selitä tyhmälle. eri
Häh, miksi kotona syöty olisi kylmää ?
Nyt haisee proppis.
Voihan se johtua ravintoloitsijastakin, kun ihmiset äänestää jaloillaan. On ehkä löytynyt parempi paikka. Tuskin ne kaikki ovat jääneet kotiin kylmää laatikkoa syömään. Huomaahan sen itsekin, että toisissa paikoissa on täyttä, ja toisissa ei vaan ovi käy. Liikatarjontakin tekee tätä, ettei asiakkaita joka syöttölään ja juottolaan riitä.
Eipä siitä ole pitkäkään aika kun joku kellokas ehdotti etätyö-veroja. Siksi että etätyöskentelevä ei ole tuhlaamassa rahojaan palveluihin tai bensaan.
Aika erikoista säästäväisyyteen kannustamista?