YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Enemmistölle päivittäinen ulkona syönti on kyllä Suomen kaltaisessa heikko-ostovoimaisessa maassa sula mahdottomuus. Italiat ym. ovat jo kulttuurisesti tottuneet sellaiseen meitä paljon ennemmin ja rahaakin on heillä käytössään selvästi enemmän kuin meillä, vaikka tosiaan EU-tuissa Italia on aina raskaasti saama- ja me maksupuolella.
En halua syödä epäsiisteissä "ravintoloissa" jo ulko-ovelta näkee tason. Aikanaan meillä vaadittiin hygieniapassit, tuskin nyt uskalletaan moista kysellä. Eihän nyt saa edes ihmisten nimiä kysellä.
Pieniin luukkuihin perustetaan muka "ravintola" jonka omistajat vaihtuvat kuuden kuukauden välein. Enkä halua tilata kotiin ruokaa, jota kuskataan pitkin katuja räkien, syljeskellen ja kuseksien.
Kyllä Ylessä ollaan taas propagandaisia. Suurimmalla osalla ei varaa ylihintaisen ravintolamössöön:D täyttä suolarasvapskaa. Ylikallista pienituloisena palkansaajana.
ostovoimasta puhuttiin, mutta aika turha siihen ostovoiman hiipumiseen vedota, kun ravintoloiden hinnat on kuin kolmen tähden michelin paikoissa, vaikka eteensä saisi pohjaan palaneen läskisoosin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ravintolaruuan taso on melkein aina huomattavasti huonompaa kuin itsetehty kotiruoka. Ravintolaruoka Suomessa kauttaaltaan on hirveän makuista ja tasoltaan surkeaa.
En myöskään voi syödä roskaruokaa koska tulee niin huono olo siitä rasvan ja suolan määrästä, monesti on vatsa sekaisin koko päivän. Suomi on ravintolaruuan kehitysmaa, en tiedä missä muualla saa yhtä laadutonta ruokaa ja palvelua kuin Suomessa, olen ulkomailla paljon käynyt.
Samaa mieltä! Ravintolaruoka ei ole mikään nautinto Suomessa. Tuskin edes kastikkeita tekevät itse vaan jotain pikajauheita sekoittelevat veteen ja tuloksena on hirveitä teollisen makuisia sooseja jotka ovat surkeita imitaatioita siitä miltä sama soosi maistuu kun sen tekee itse aidoista aineista.
Jos haluaa saada hyvää, niin kannattaa tehdä itse.
Siihen kastikkeeseen käytetään yleensä anjovista. On vaikea uskoa, että yksikään ravintola käyttäisi valmiskastiketta. Kastike on helppo tehdä. Ja se on annoksen elementeistä kylläkin se halvimmaksi tuleva suhteessa kaikkiin muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ravintolaruuan taso on melkein aina huomattavasti huonompaa kuin itsetehty kotiruoka. Ravintolaruoka Suomessa kauttaaltaan on hirveän makuista ja tasoltaan surkeaa.
En myöskään voi syödä roskaruokaa koska tulee niin huono olo siitä rasvan ja suolan määrästä, monesti on vatsa sekaisin koko päivän. Suomi on ravintolaruuan kehitysmaa, en tiedä missä muualla saa yhtä laadutonta ruokaa ja palvelua kuin Suomessa, olen ulkomailla paljon käynyt.
Samaa mieltä! Ravintolaruoka ei ole mikään nautinto Suomessa. Tuskin edes kastikkeita tekevät itse vaan jotain pikajauheita sekoittelevat veteen ja tuloksena on hirveitä teollisen makuisia sooseja jotka ovat surkeita imitaatioita siitä miltä sama soosi maistuu kun sen tekee itse aidoista aineista.
Jos haluaa saada hyvää, niin kannattaa tehdä itse.
Caesarkastikkeen maistaa heti onko se aitoa vai ei. Yleensä ei sinne päinkään.
Tässä ketjussa on kyllä uskomattoman junttia porukkaa. Melkein myötähäpeä nousee monista viesteistä. :(
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ruoka on ala-arvoista ja hinta tapissa suomalaisissa ravintoloissa ja palvelu onnetonta.
+ annos on usein surkean pieni, ei siitä aikuisen nälkä lähde.
Joo komppaan 100% että palvelu on huonoa. Ei mua kiinnosta mennä ravintolaan katselemaan elämäänsä ja työhönsä kyllästynyttä tarjoilijaa. Taannoin eräässä lounaspaikassa oli vanhempi tarjoilija joka sanoi kovaan ääneen miten vanha ja väsynyt hän on. Okei, mua asiakkaana ei kauheesti kiinnosta. Mee kotiin jos ei työt huvita. Ja näitä tapauksia on asiakaspalvelutyössä Suomessa vaikka kuinka paljon.
Jos sais edes sitä reipasta ja hymyilevää palvelua niin sekin olis jo jotain. Ei mun tehtävä oo mennä piristää asiakaspalvelijan päivää, sen tehtävä on parantaa mun päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin.
Mikä hintataso noiden ravintoloissa on ja entä laatu? Tekoälyn mukaan ranskassa normiruoka viineineen (leipäkin sisältyy hintaan) maksaa 13-25 euroa per henkilö riippuen mitä syö. Esimerkiksi keitto, leipä, viini ja kahvi maksavat 15 yhteensä... täällä pulitat useamman euron pelkästä leivästä.
Tykkään valmistaa itse ruokani, syödä ruokani omassa kodissani joko yksin tai kaverin kanssa rauhassa. Yleisesti inhoan yhteisöjä ja väestöjoukkoja. Ravintola: melua, liikaa ihmisiä, joissakin liikaa sivityksen sääntöjä, jonotusta, ruokien ylihintoja ja joissakin ravintoloissa liian paljon odottamisen aikaa ennen ruoan saa vihdoin pöytään syötäväksi. Pysyn jatkossakin poissa ravintoloista.
Suomalaisten on aika sisäistää se että olemme Euroopan köyhimpiä maita karulla ilmastolla. Nuorille alkaa olemaan se ja sama mihin päin muuttavat,koska elintaso nousee huomattavasti joka tapauksessa.
Elämysruokailu kunnollisessa ravintolassa kustantaisi alkaen vähintään 50€/kerta (hyvät raaka-aineet ja ravintola jossa on valkoiset pöytäliinat ja soi joku rauhoittava musiikki kuten jazz). Mun ruokabudjetti viikolle 60-70€. Että söisin yhtenä päivänä elämysravintolassa ja paastoaisin muina? Ei se ainakaan mulle toimisi. Nuo yllä mainitut kriteerit mun on helppo saavuttaa kotonani niin että kokkaan itse ruokani tuolla mainitsemallani budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kyllä uskomattoman junttia porukkaa. Melkein myötähäpeä nousee monista viesteistä. :(
Höpinäähän nää on. Kukaan ei Suomessa syö enää muuta kuin makaronilaatikkoa kintaat kädessä, ja mutistaan, että kyllä on tyyristä. 😀 Meinasin lähteä kylille, muttei huvita, kun kaupat on niin ruuhkaisia lauantaisin. Ihmiset täyttää ostoskärryjään. Näyttäs muutakin menevän kaupaksi kuin makaronilaatikko ja kaalinpäät. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus tuosta ylen artikkelista.
"Silloin kuitenkin unohdetaan, ettei ravintolassa käyminen ole vain ruuan ja juoman kuluttamista. Kyse on elämyksestä, jossa yhdistyvät ympäristö, ihmiset ja yhteisöjen luominen, Lipiäinen sanoo".
Ei minulle ravintolassa ruokailu tuo elämyksiä En kaipaa ruokailuun yleistä ympäristön hälinää ympärilläni, haluan nauttia ruokani kaikessa rauhassa kotonani. Toisekseen ravintoloissa ruokailu on omasta mielestäni kallista vaikka minulla onkin siihen varaa. En viitsi tuhlata rahoja ravintolassa ruokailuun koska en siellä viihdy. En tue palveluita vain sen vuoksi että ne voisivet palvella jatkossakin jos en koe niitä itselleni hyödyllisiksi.
Siinä kiteytettynä suomalaisuus. Sivistysmaissa kuten ranska, italia jne. on täysin normaalia käydä kahvilassa ja ravintolassa päivittäin.
Aika typerä perustelu tehdä asioita vain sen takia että "se on normaalia", "koska muutkin tekevät niin", "se kuuluu sivistyneen ihmisen tapoihin". Mutta mikäs siinä jos sinä haluat elää kuin ohjelmoitu robotti.
Vaikka olen pienituloinen, söisin vaikka 4 kertaa viikossa ravintolassa. Mutta mutta.
Ruuan pitää olla terveellistä. Laadukasta proteiinia ja höyrystettyjä kasviksia monipuolisesti.
Salaatti vielä erikseen, hyvät öljyt ja liotetut pähkinät. Jälkkäriksi marjoja.
Näitä kastike mössöjä en uskalla syödä, kun minulla on huonot rasva arvot, eli ApoE4-genotyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kahvila ja ravintolakulttuuri. Suomalaiset ovat todella omituinen kansa.
Huomattu on.
Kenellä on varaa päivittäin laittaa kahviin ja pullaan nykyhinnoilla euroakaan?
Emme me kaikki elä Kelan tuilla ja kerjää Hurstilta leivän murusia. Toisaalta jos Kiinastakin alkaa tulla meille satoja tuhansia, alkaa pelottamaan. Kiinalaiset ovat kyllä ahkeria ja tarttuvat varmasti työhön kuin työhön loisimatta.
Normaali työssäkäyvä ihminen on tähän saakka kyennyt elättämään perheensä, saamaan katon päänsä päälle ja ostamaan kahvia ja pullaakin.
Lähiöasuminen nostaa kynnystä. Nopeampaa laittaa itse ruoka kuin lähteä keskustaan ulos syömään. Varmaan tulisi käytyä useammin mutta korona-aika kannusti opettelemaan uusia tekniikoita ruoanlaitossa.
No ei mikään ihme että näin on. Kaikki nousee paitsi palkat. Ihmisillä on rahaa käytössä koko ajan vähemmän. Ei tämä asia nyt kyllä asiakkaita haukkumalla parane, ne syylliset löytyy ihan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistölle päivittäinen ulkona syönti on kyllä Suomen kaltaisessa heikko-ostovoimaisessa maassa sula mahdottomuus. Italiat ym. ovat jo kulttuurisesti tottuneet sellaiseen meitä paljon ennemmin ja rahaakin on heillä käytössään selvästi enemmän kuin meillä, vaikka tosiaan EU-tuissa Italia on aina raskaasti saama- ja me maksupuolella.
En halua syödä epäsiisteissä "ravintoloissa" jo ulko-ovelta näkee tason. Aikanaan meillä vaadittiin hygieniapassit, tuskin nyt uskalletaan moista kysellä. Eihän nyt saa edes ihmisten nimiä kysellä.
Pieniin luukkuihin perustetaan muka "ravintola" jonka omistajat vaihtuvat kuuden kuukauden välein. Enkä halua tilata kotiin ruokaa, jota kuskataan pitkin katuja räkien, syljeskellen ja kuseksien.
Ne vaihtuvat omistajat saavat aina starttirahan. Toimivat sen aikaa kuin starttirahaa maksetaan veronmaksajien pussista. Sitten taas yrittäjä vaihtoon. Näin toimivat monet muutkin palveluittentarjoajat esim. parturit, kynsistudiot jne.... Ovat useimmiten näitä maahantulleita huippuosaajija.
Kyllä syön lounasaikaan seisovasta pöydästä, jos näen omin silmin, mitä syön.
Kana kanana, liha lihana, kala kalana, eikä mitään sekoite sotkuja.
Salaatit on monesti hyvät, mutta ne kasvikset puuttuu kovin usein. Höyrystetyt juurekset, parsakaali, kesäkurpitsa, bataatti (ei USA:ta), herneet, pavut jne.
Kenellä on varaa päivittäin laittaa kahviin ja pullaan nykyhinnoilla euroakaan?