YLE: suomalaiset syövät mieluummin kylmää makaroonilaatikkoa yksin kotona kuin käyvät syömässä lämpimän ruoan ravintoloissa
Ravintola-alan yrityksiä on kaatunut nyt poikkeuksellisen paljon ja syylliset siihen ovat suomalaiset kuluttajat, jotka Ylen mukaan tinkivät ravintolassa syömisestä liiankin helposti ja valitsee mieluummin annoksen kylmää makaroonilaatikkoa lämpimän ravintola-annoksen sijaan.
Kommentit (500)
Pettuleipä on riittävää ravintoa suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se rikkain kymmenys jota leikkaukset eivät kosketa tai joka niistä hyötyy, ei tue ravintolayrittäjiä?
Koska eivät hekään voi syödä määräänsä enempää.
Mä voisin periaatteessa syödä ravintolaruokaa useamminkin kuin mitä teen. Asun kuitenkin lähiössä enkä viitsi lähteä täältä julkisilla pelkän ravintolaruuan takia jonnekin kauemmas. Kotini lähellä on yksi lähiökuppila, josta saa yllättävän hyvää intialaista ruokaa. En käy siellä lounasaikaan vaan työpäivän jälkeen hakemassa takeaway annoksen. Syön siitä annoksesta päivällisen ja seuraavana päivänä vielä lounaan ja päivällisen. Sitä seuraavana päivänä intialainen ruoka sitten tuleekin suunnilleen jo korvista, joten en halua taas mennä ostamaan intialaista ruokaa, josta syön taas 3 ateriaa. Jos asuisin jossain keskustassa, erilaisia ravintoloita olisi kävelymatkan päässä enemmän. Tosin silloin maksaisin myös asumisestani niin paljon enemmän, ettei mulla olisi varaa käydä jatkuvasti ravintolassa syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se ruoka pitäisi kylmänä syödä?
Kurjuuden maksimoimiseksi. Moni työtön tekee niin.
Siksi myös Hernekeitto kuuluu syödä kylmänä suoraan purkista. Se fiilis nääs.
Työttömällä olisi aikaa tehdä itselleen upeita annoksia edullisemmistakin aineksista.
Mutta työtön on työtön...ja elää sen mukaan.
Työtön ei saa nauttia elämästä. Tunnen erään työttömän joka harrastaa nyrkkeilyä. Kysyn aina että miksi hän ei käytä hanskoja säkkitreenissä, niin syynä on työttömyys.
Seuravana päivänä ei kuulemma pysy lusikkakaan aamupalalla kädessä, kun nivelet tärisee niin kovasti. Ei tule syömisistäkään helvettiäkään. Työttömänä rankkaa elämää.
Eineksiä. Pussikastikkeita. Pakasteita. Siinnä Ravintoloiden tarjontaa.
Hinta 20-30e. Ei kiitos.
Rahaa olisi, mutta en halua ravintolaan. Odottelua, hälyä, huonompaa ruokaa kuin kotona. Pitää kytätä että milloin tarjoilija katsoo, että saa edes maksettua ja pääsee pois. Vaan siinä vaiheessa tuputetaan jälkiruokia, kun minä olen jo aivan kyllästynyt istumiseen.
Kotona ruoanlaitto vie 30min-2h riippuen ruoasta. Sitten syömään ihanassa hiljaisuudessa nauttien. Saa syödä hyvää ruokaa eikä mitään piperryksiä.
laatu ei ole kummoinen ravintolaruuissa.
lähinnä rasvaa on lotrattu kahden edestä
ja tikkuperunatki on samoja mitä s-marketissa.
silti maksaa 25e ruoka.
en yhtään ihmittele miksei kukaan käy noissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se rikkain kymmenys jota leikkaukset eivät kosketa tai joka niistä hyötyy, ei tue ravintolayrittäjiä?
Korkeimman tulodesiilin alarajalla mennään jossain 6000€ kuukausipalkan tasolla mikä on suunnilleen minimisumma jolla parin, kolmen lapsen kanssa voi ylläpitää pk-seudulla eurooppalaisittain korkeintaan keskiluokkaista elintasoa.
Missä tahansa länsimaassa tukehdutaan suunnilleen nauruun kun verrataan tämän suomalaisen 10% huippua edustavan ostovoimaa paikallisiin hyvätuloisiin ja Suomessa 90%:lla ostovoima on vielä huomattavasti tämänkin alla.
Suomessa korkeintaan 3-5% kovatuloisin eliitti on niitä jotka voisivat käydä viikollakin vaikka joka ilta "oikeassa" ravintolassa perheen kanssa illallisella eikä tarvita taskulaskinta ynnäämään että tämä porukka on niin marginaalinen että se ei montaa ravintolaa elätä koko Suomen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ravintolaruuan taso on melkein aina huomattavasti huonompaa kuin itsetehty kotiruoka. Ravintolaruoka Suomessa kauttaaltaan on hirveän makuista ja tasoltaan surkeaa.
En myöskään voi syödä roskaruokaa koska tulee niin huono olo siitä rasvan ja suolan määrästä, monesti on vatsa sekaisin koko päivän. Suomi on ravintolaruuan kehitysmaa, en tiedä missä muualla saa yhtä laadutonta ruokaa ja palvelua kuin Suomessa, olen ulkomailla paljon käynyt.
Samaa mieltä! Ravintolaruoka ei ole mikään nautinto Suomessa. Tuskin edes kastikkeita tekevät itse vaan jotain pikajauheita sekoittelevat veteen ja tuloksena on hirveitä teollisen makuisia sooseja jotka ovat surkeita imitaatioita siitä miltä sama soosi maistuu kun sen tekee itse aidoista aineista.
Jos haluaa saada hyvää, niin kannattaa tehdä itse.
Mitä, eikö ne keskituloiset pelastakkaan tätä maata ja pidä yrityksiä pystyssä?
Vierailija kirjoitti:
Näin säästämme energiaa, vettä ja sähköä. Olemmehan EU:n mallioppilas.
En todellakaan syö makaroonilaatikkoa kylmänä vaan lämpimänä ja perheen kanssa. Ei nykyään ole vara ravintolassa käydä.
Enemmistölle päivittäinen ulkona syönti on kyllä Suomen kaltaisessa heikko-ostovoimaisessa maassa sula mahdottomuus. Italiat ym. ovat jo kulttuurisesti tottuneet sellaiseen meitä paljon ennemmin ja rahaakin on heillä käytössään selvästi enemmän kuin meillä, vaikka tosiaan EU-tuissa Italia on aina raskaasti saama- ja me maksupuolella.
"EU-tuissa Italia on aina raskaasti saama- ja me maksupuolella."
Näin ovat näiden maiden kansalaiset halunneet vaaleissa äänestäessään. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjuuden maksimoimiseksi. Moni työtön tekee niin.
Siksi myös Hernekeitto kuuluu syödä kylmänä suoraan purkista. Se fiilis nääs.
Työttömällä olisi aikaa tehdä itselleen upeita annoksia edullisemmistakin aineksista.
Mutta työtön on työtön...ja elää sen mukaan.
Työtön ei saa nauttia elämästä. Tunnen erään työttömän joka harrastaa nyrkkeilyä. Kysyn aina että miksi hän ei käytä hanskoja säkkitreenissä, niin syynä on työttömyys.
Seuravana päivänä ei kuulemma pysy lusikkakaan aamupalalla kädessä, kun nivelet tärisee niin kovasti. Ei tule syömisistäkään helvettiäkään. Työttömänä rankkaa elämää.
Tiedän työttömän jääkiekkoilijan, joka pelaa treeneissä ilman luistimia. Tosi raskasta menoa, mutta urhoollisesti kuitenkin yrittää eteen päin. Työttömänä on rankkaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tavallisia eläkeläisiä, jotka haluamme lounastaa välillä "ulkona". Siellä tulee juteltua enemmän ja nähtyä elämää. Kerralla menee rahaa yhteensä noin 30€ ja kukkaromme kestää sen..Hyvää kotiruokaa saa tehtyä pienelläkin budjetilla.
Työntekijöillä ei olekaan varaa syödä ulkona, koska heidän rahat menee eläkeläisten elättämiseen ja ulkona syömisiin.
Ylen uutisten taso jälleen todistettu
Vierailija kirjoitti:
Älkää panko tupakkiin, viinaan ja kulisseihin liikaa. Jää rahaa nauttia elämästä.
Minä teen itse ruokani, joskus haen pizzaa tai grilli mättöä. Moni allergisena on parempi tehdä itse enkä esimerkiksi voi mennä ravintolaan missä tarjoillaan kala ruokaa, eli ei taida löytyä sellaista, en pysty olemaan samassa tilassa missä joku muu syö kalaa niin paha allergia
Vierailija kirjoitti:
Eineksiä. Pussikastikkeita. Pakasteita. Siinnä Ravintoloiden tarjontaa.
Hinta 20-30e. Ei kiitos.
Niin on, täälläkin oli juttu jostain ravintolasta joka aukeaa lokakuussa ja tekivät jo ruokaa valmiiksi eli pakastettua ruokaa myyvät ravintola hinnoilla
Onhan se nyt hemmetin paljon helpompaa ja nopeampaa syödä kotona. Yhdellä kaupassakäynnillä saa monen päivän ruoat. Niitä voi myös kokata kerralla isomman satsin, joka riittää moneksi päiväksi, tai jos ei sitäkään viitsi, niin ostaa kaupasta eineksiä. Ravintolassa jos tuhraa aikaa siihen, että menee ravintolaan, istuu siellä odottamassa annoksen valmistumista ja sitten matkustaa kotiin, niin siinä on saanut tasan sen yhden aterian.