Työkyvyttömyyseläke evätty
Olen 60v nainen, lääkärini mielestä olen kykenemätön työhön. Ilmariselta kuten myös Kelasta tuli hylky. Eli haaskaanko aikaa ja näen turhaa vaivaa, jos valitan päätöksistä?
On se kumma, ettei lääkärin huolella laatima lausunto paina vaakakupissa yhtään mitään, toki nuo minua näkemättömät asiantuntijalääkärit tietävät paremmin.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt kirjoittelemaan palstalle, pystyt varmasti jonkinlaiseen työhön.
Ihan kuin huonokuntoinen kuusikymppinen saisi jostain työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He kenelle työkyvyttömyyseläke on myönnetty, kuinka pitkä oli taival lopulliseen päätökseen. Jos kehtaatte, kertoisitteko diagnoosin ja ikänne.
He keneltä työkyvyttömyyseläke on hylätty, samat kysymykset.
Aika eläkehakemuksen postittamisesta myönteiseen päätökseen oli vajaa kuukausi. Diagnoosit MS-tauti ja voimakas kuulonalenema. Eläkkeelle 49-vuotiaana.
Ehkä epäkohteliasta kysyä, mutta kysyn silti. Miten pienen työkyvyttömyyseläkkeen saa tuon ikäisenä eläköitynyt, jos on ollut ihan tavallinen keskituloinen eikä ole maksanut ylimääräistä eläkettä?
Työkyvyttömyyseläke lasketaan siten, että henkilö olisi jatkanut samalla palkalla eläkeikään asti. Ihan jokainen voi käydä laskemassa oman tilanteen oman työeläkeyhtiön sivuilla sinne kirjautumalla.
Valitusta ei kannata tehdä vaan uusi hakemus. Hakemukseen pitää lääkärin lausunnon lisäksi täyttää hakemus huolellisesti. Siihen pitää kirjoittaa tarkkaan, miten vamma tai sairaus vaikeuttaa työntekoa ja muuta elämää. Työnantajalta kannattaa/pitää pyytää lausunto työssä pärjäämisestä. Palknlaskennasta kannattaa pyytää tuloste viime vuosien sairauslomista. Pelkkä lääkärin lausunto ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. 60 vuotiaita ei päästetä eläkkeelle. On tää pas..... valtio.
Suomessa 64-vuotiaat pääsevät vasta tänä vuonna eläkkeelle jos on lisäpäiviä plakkarissa, muuten vasta 65-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He kenelle työkyvyttömyyseläke on myönnetty, kuinka pitkä oli taival lopulliseen päätökseen. Jos kehtaatte, kertoisitteko diagnoosin ja ikänne.
Aika eläkehakemuksen postittamisesta myönteiseen päätökseen oli vajaa kuukausi. Diagnoosit MS-tauti ja voimakas kuulonalenema. Eläkkeelle 49-vuotiaana.
Ehkä epäkohteliasta kysyä, mutta kysyn silti. Miten pienen työkyvyttömyyseläkkeen saa tuon ikäisenä eläköitynyt, jos on ollut ihan tavallinen keskituloinen eikä ole maksanut ylimääräistä eläkettä?
Ei minua anonyymit epäkohteliaisuudet haittaa :) Brutto on karvaa vaille 2000 euroa ja netto n. 1650 euroa.
Ei muuta kuin töihin siitä sitten jos on työkykyiseksi todettu. Monen asenne on aivan väärä yritetään töitä vältellä ja elää muitten rahoilla häpeilemättä. Työttömät tuhosivat Suomen kansantalouden sikailullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke lasketaan siten, että henkilö olisi jatkanut samalla palkalla eläkeikään asti. Ihan jokainen voi käydä las
Arvaa, harmittaako, kun viimeiset kymmenen vuotta ennen työkyvyttömyyttä tuli olluksi yrittäjänä, jolla oli varaa maksaa vain sitä pakollista eläkevakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt kirjoittelemaan palstalle, pystyt varmasti jonkinlaiseen työhön.
Totta. Pystythän sinäkin, vaikka äo on todennäköisesti debiilin käyrillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. 60 vuotiaita ei päästetä eläkkeelle. On tää pas..... valtio.
Minä pääsin jo 59-vuotiaana pois työelämästä kun jäin työttömäksi ja pääsin sitten eläkeputkeen eikä edes mitään vaivoja vielä.
Edellinen hallitushan vei eläkeputken, ei se enää onnistu niin helpolla, kiitos sannuliini ja kumppanit.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri vastikään totesi minut työkyvyttömäksi ja kirjoitti reseptin kuntoutukseen. En vain tiedä, mitä minun nyt kannattaisi tehdä. Olen elänyt jo vuosia työtmarkkinatuen ja toimeentulotuen saajana, ja näyttää siltä, että kuntoutuksessa rahamäärä pienenisi entisestäänkin. En uskalla edes kysyä, koska kokemusteni mukaan Kela vetää maton jalkojen alta pienimmästäkin syystä.
Haluaisin töihin vielä muutamaksi vuodeksi, mutta raihnainen kuusikymppinen ei kiinnosta työnantajia. Muutenkin on koulutusta liikaa ja työkokemus vääränlaista.
Eli et ole edes ansainnut mitään eläkettä, lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri vastikään totesi minut työkyvyttömäksi ja kirjoitti reseptin kuntoutukseen. En vain tiedä, mitä minun nyt kannattaisi tehdä. Olen elänyt jo vuosia työtmarkkinatuen ja toimeentulotuen saajana, ja näyttää siltä, että kuntoutuksessa rahamäärä pienenisi entisestäänkin. En uskalla edes kysyä, koska kokemusteni mukaan Kela vetää maton jalkojen alta pienimmästäkin syystä.
Haluaisin töihin vielä muutamaksi vuodeksi, mutta raihnainen kuusikymppinen ei kiinnosta työnantajia. Muutenkin on koulutusta liikaa ja työkokemus vääränlaista.
Eli et ole edes ansainnut mitään eläkettä, lusmu.
Olin minä vakituisissa kokopäivätöissä vuodesta 1990 vuoteen 2018.
Onneksi pääsin eläkkeelle jo 32 vuotiaana. Kohta taas kylmää karkuun etelään. Vaikea valittaa. Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset eläkkeelle!
Ollaan jo etelässä ,filippiineillä,nyt +32
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pääsin eläkkeelle jo 32 vuotiaana. Kohta taas kylmää karkuun etelään. Vaikea valittaa. Tsemppiä sulle, toivottavasti pääset eläkkeelle!
Todellisuudessa istut nyt parakissa päivän jälkimmäistä kahvituokiota viettämässä ja selailet ajankuluksesi puhelinta. Vielä muutama tunti töitä ja sitten huomenna uudelleen.
Aivan oikein evätty. Jos pystyt tietokoneella tai puhelimella vauva-palstalle kirjottamaan olet työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein evätty. Jos pystyt tietokoneella tai puhelimella vauva-palstalle kirjottamaan olet työkykyinen.
Sinä(kään) et siis ymmärrä, että tekstiä voi tuottaa myös katseohjauksella, vaikka olisi neliraajahalvaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä(kään) et siis ymmärrä, että tekstiä voi tuottaa myös katseohjauksella, vaikka olisi neliraajahalvaantunut?
Jos tekstiä pystyy tuottamaan millä tahansa tavalla on työkykyinen. Ei muuta kuin töihin asiakaspalveluun vastaamaan sähköposteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto 😅 Haluan minä nähdä kuinka moni tällaisen palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko muuten mihin työhön on työkykyinen, jos edellytys on se et kykenee joskus silloin tällöin suoltaa jotain jollekin netin keskustelupalstalle.
Itse olen saanut myönteisen päätöksen ja kaikesta halustani huolimatta ei minusta ole tuottavaksi työntekijäksi kenellekään vaikka pystyn kuitenkin tänne kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa istut nyt parakissa päivän jälkimmäistä kahvituokiota viettämässä ja selailet ajankuluksesi puhelinta. Vielä muutama tunti töitä ja sitten huomenna uudelleen.
Istun sohvalla mökillä katsomassa Twitchiä. Ei kukaan minua töihin ottaisi, kun ikää melkein 40 ja en ole koskaan ollut töissä.
Tämä!
Vakuutuslääkärit löytävät äkkiä %-määriä että työkyky on alentunut vain sen tai tämän verran, kun pitäisi olla alentunut paljon enemmän. Kriteerit ovat erit mitä omalla lääkärillä. Oman lääkärin pitäisi kirjoittaa enemmän auki vaivaa.