Työkyvyttömyyseläke evätty
Olen 60v nainen, lääkärini mielestä olen kykenemätön työhön. Ilmariselta kuten myös Kelasta tuli hylky. Eli haaskaanko aikaa ja näen turhaa vaivaa, jos valitan päätöksistä?
On se kumma, ettei lääkärin huolella laatima lausunto paina vaakakupissa yhtään mitään, toki nuo minua näkemättömät asiantuntijalääkärit tietävät paremmin.
Kommentit (145)
Yleensä ensin haetaan kuntoutustukea. En ihmettele, että suora eläkehakemus on mennyt hylkyyn.
Jep ,6 kk kerrallaan ,itse sain eläkkeen 2 vuodessa
On se kumma juttu: mä pääsin tk-eläkkeelle jo 46-vuotiaana. Eikä mulla ollut edes mitään fyysisiä vaivoja, ainoastaan paranoidinen skitsofrenia.
MENkää TÖIhin!... MENkää TÖIhin!... MENkää TÖIhin!..
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee kaikista "helpoiten" (ts. vähiten tappelua Kelan lääkärin kanssa) niin, että kokeilee erilaisia kuntoutuksia Kelan mieliksi (vaikka saakin lähtöpassit terveyden vuoksi). Tarpeeksi kun näyttää toteen, että terveyden puolesta ei sovi istumatyöhön tai fyysiseen työhön tai mihinkään siltä väliltä, niin kyllä sieltä sitten saa hyväksytyn päätöksen.. Tai sitten valittaa päävikaa. Kerrasta ei taida päästä kuin tosi harva.
Ei nyt kerkeä,pitää avata kylmä hartwall lonkero ...psssh ja klunkklunk. Aaah
Lääkäri vastikään totesi minut työkyvyttömäksi ja kirjoitti reseptin kuntoutukseen. En vain tiedä, mitä minun nyt kannattaisi tehdä. Olen elänyt jo vuosia työtmarkkinatuen ja toimeentulotuen saajana, ja näyttää siltä, että kuntoutuksessa rahamäärä pienenisi entisestäänkin. En uskalla edes kysyä, koska kokemusteni mukaan Kela vetää maton jalkojen alta pienimmästäkin syystä.
Haluaisin töihin vielä muutamaksi vuodeksi, mutta raihnainen kuusikymppinen ei kiinnosta työnantajia. Muutenkin on koulutusta liikaa ja työkokemus vääränlaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee tk eläkkeelle kunhan osaa näyttelemisen taidon ja päästä pääsee helposti.
Tunnetko montakin tämmöistä tapausta? Kerrotko miten tämä tehdään/onnistuu?
Käsittääkseni siinä.vaiheessa, kun kuntoutustuki ja eläke tulee edes ajankohtaiseksi, on ihmisellä takana jo pitkä hoitosuhde. Ammatikseen ihmisiä tutkiva/hoitava varmaan omaa ammattitaidon, joten luulisi ettei pitkäaikainen huijaaminen todellakaan onnistu. Luulen, että lyhyitä pätkiä saattaa saada sairauslomaa, kun ei vielä ole kunnollista hoitosuhdetta, pidempään jatkuessa ei enää onnistu näyttelemisellä.
Minulla on sellainen ammatti ettei ne keksi mihin tästä voisi edes kuntoutua, joten eläke tuli helposti. Varsinkin kun tuhosivat vuosien aikana työmuistini täysin neurolepteilla, joten en enää kykene oppimaan mitään. Toisekseen, miten ne olisi mitään muuta voineet tehdäkään. Ei yksikään oppilaistos ota opiskelemaan niin se on hieman haihattelua yrittää kuntouttaa edes. Joten ei mitään kuntoutettu, ei vaadittu. Eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla kykenemätön johonkin työhön, mutta ei kaikkiin töihin. Jos kaikki johonkin työhön kykenemättömät tai "kykenemättömät" päästettäisiin eläkkeelle, niin eihän siitä mitään tulisi. Valitettava tosiasia on, että osa ihmisistä huijaa ja laiskottelee. Siitä kärsivät kaikki.
Tässä on kyse 60 vuotta täyttäneestä ihmisestä. Hänen työkykyään verrataan hänen viimeisimpään työhönsä. Hänen ei siis lain mukaan tarvitsisi kouluttautua uuteen ammattiin. Eihän hän ehtisi olla koulun jälkeen töissä lähestulkoon ollenkaan, kun eihän tuon ikäistä kukaan edes palkkaisikaan. Eli yhteiskunta säästää nyt, kun roikottaa häntä työttömänä viimeiset vuodet.
Ei säästä silloin jos eläkkeellä olisi oikeutettu työeläkkeeseen.
He kenelle työkyvyttömyyseläke on myönnetty, kuinka pitkä oli taival lopulliseen päätökseen. Jos kehtaatte, kertoisitteko diagnoosin ja ikänne.
He keneltä työkyvyttömyyseläke on hylätty, samat kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
He kenelle työkyvyttömyyseläke on myönnetty, kuinka pitkä oli taival lopulliseen päätökseen. Jos kehtaatte, kertoisitteko diagnoosin ja ikänne.
Aika eläkehakemuksen postittamisesta myönteiseen päätökseen oli vajaa kuukausi. Diagnoosit MS-tauti ja voimakas kuulonalenema. Eläkkeelle 49-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää. 60 vuotiaita ei päästetä eläkkeelle. On tää pas..... valtio.
Niin, hyvä valtio antaisi kaikkien maata kotona, rahaahan saa painamalla lisää seteleitä.
Lässyti lässyti, v*tun ääliö.
Oletko niin idari ettet tiedä työeläkkeistä? Samat yhtiöt maksavat työkyvyttömyys eläkkeen. Ei mene senttiäkään valtion rahaa.
Taidat olla kokematon teini, tai muuten vain ääliö
Menee valtion rahaa jos ei ole työhistoriaa. Työeläkeyhtiöt (esim ilmarinen) maksaa jos on ollut töissä. Työkyvyttömyyseläkkeellä voi olla joku ikuisuustyötönkin joka ei ole senttiäkään tienannut itse.
Kansanedustajaksi kun pääsee ei tarvitse huolehtia toimeentulosta , oli paikalla tai ei . Voi jäädä kotiin hoitamaan läheisiään , voi tehdä mitä haluaa. Sairauslomallekkin pääsee jos pahoittaa mielensä tai tekee jotain typerää .
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen ammatti ettei ne keksi mihin tästä voisi edes kuntoutua, joten eläke tuli helposti. Varsinkin kun tuhosivat vuosien aikana työmuistini täysin neurolepteilla, joten en enää kykene oppimaan mitään. Toisekseen, miten ne olisi mitään muuta voineet tehdäkään. Ei yksikään oppilaistos ota opiskelemaan niin se on hieman haihattelua yrittää kuntouttaa edes. Joten ei mitään kuntoutettu, ei vaadittu. Eläkkeelle.
Joo, kauhulla luen kun täällä ihmiset niin tyytyväisenä popsii ketipinoria, joka tuhoaa aivot.
Itselleni on kokeiltu jos jonkinlaista pilleriä ilman hyötyä. Yksi neurolepti oli ainoa, josta jopa koin saavani hyötyäkin. Olisin ollut pidempiaikaisesta haitasta huolimatta pilleri, jota olisin halunnut popsia. No haittavaikutuksien takia lääkäri ei suostunut enää kirjoittamaan sitä. Joskus menee myös näin, ettå potilaan tahdosta huolimatta ei neuroleptia edes määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika eläkehakemuksen postittamisesta myönteiseen päätökseen oli vajaa kuukausi. Diagnoosit MS-tauti ja voimakas kuulonalenema. Eläkkeelle 49-vuotiaana.
Ehkä epäkohteliasta kysyä, mutta kysyn silti. Miten pienen työkyvyttömyyseläkkeen saa tuon ikäisenä eläköitynyt, jos on ollut ihan tavallinen keskituloinen eikä ole maksanut ylimääräistä eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
alle 30-vuotiaat päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle mutta kymmenien vuosien työrupeaman ja kremppojen jälkeen ei pääse. On kyllä omituista. Miten paljon nuorista on vain "En tahdo sitoa itseäni mihinkään ja vähiten työsuhteeseen" -tyyppejä sekä keksittyjä tuntemuksia joita suurentelevat ja piiloutuvat niiden taakse;tuloksena työkyvyttömyyseläke.
Nuorilla toisaalla suurin osa määräaikaisia päätöksiä, tuo tuntuu unohtuvan klikkiotsikoiden tekijöiltä.
En halua väheksyä ollenkaan tätä ongelmaa kun nuoret eivät tunnu jaksavan töitä, mutta ei saisi antaa väärää kuvaa, että he saisivat automaattisesti päätöksen loppuiäkseen. Tavoite tietysti, että palaisivat töihin.
Onkohan jostain julkisesta lähteestä löydettävissä nuo perusteet, joilla vakuutuslääkärien tulee hakemukset ratkaista. Epäsuhta hoitavien lääkäreiden ja vakuutuslääkäreiden mielipiteissä tuntuu niin suurelta.
Itse olen ollut onnekas, kun kuntoutustukihakemukset ovat tähän mennessä menneet läpi hoitavien lääkäreiden lausunnolla. Vaikkakaan olo ei näiden ongelmien kanssa olekaan tuntunut kovin onnekkaalta. Mieluiten sitä olisi elänyt sitä omaa keskiluokkaista elämäänså, kuten aiemminkin. Aiemmin en olisi ikinä uskonut päätyväni pitkäaikaisesti (jopa ikuisesti) työkyvyttömäksi.