Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on lähin omainen tässä tapauksessa?

Vierailija
13.09.2024 |

Ihmisellä jolla oli 1v ja 7v lapset, avopuoliso sekä eronneet vanhemmat jotka omilla tahoillaan uudestaan naimisissa. Kuka on lähin omainen siis hän joka päättää asioista?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton sinkku, enkä ole ilmoittanut ketään lähiomaisekseni. Toinen vanhempani on kuitenkin yhä elossa, joten kaipa se sitten tuo on, vaikka en halua tuon tekevän mitään itseäni koskevia päätöksiä tai perivän yhtään mitään. Pitäisi sitten varmaan ilmoittaa jonnekin joku muu lähiomaisekseni.

Sinähän voit kieltää tietojen luovuttamisen. Jos jotakin päätöksiä tarvitaan niin silloin sen tekee yleinenedunvalvonta.

Ei ole mitään yleistä edunvalvontaa.

Edunavalvontaa on vain silloin, jos henkilölle on määrätty eduvalvoja.

Terve, henkisesti toimintakykyinen ihminen, ei ole koskaan edunvalvonnassa.

Henkisesti terveestä tuskin on kyse jos pitää ilmoittaa jollekin esim. kuolemasta.

Vierailija
62/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton sinkku, enkä ole ilmoittanut ketään lähiomaisekseni. Toinen vanhempani on kuitenkin yhä elossa, joten kaipa se sitten tuo on, vaikka en halua tuon tekevän mitään itseäni koskevia päätöksiä tai perivän yhtään mitään. Pitäisi sitten varmaan ilmoittaa jonnekin joku muu lähiomaisekseni.

Mulla on veli elossa , en ole tekemisissä joten ilmoitin poliisin lähiomaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit kieltää tietojen luovuttamisen. Jos jotakin päätöksiä tarvitaan niin silloin sen tekee yleinenedunvalvonta.

https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/index.html

Vierailija
64/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, kenet henkilö on sellaiseksi nimennyt.

Ei ole erikseen nimennyt ketään ja kuoli yllättäen.

Villi arvaus: ei ainakaan ne 1- ja 7-vuotiaat lapset.

Ilmeisesti kinastelette hautajaisista. Siihen ei erotuomaria määrätä, joten suosittelen että muistatte olevanne aikuisia ja järjestätte muistotilaisuuden sovussa ja osoittaen toisillenne huomaavaista käytöstä. Yrittäkää edes.

Vierailija
65/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu aivan.

Laki määrää, että lapset perivät vanhempansa.   Ja aina vähintään lakiosuuden.

Tottakai testamentilla voi määrätä perinnöstään.

Mutta harvempi jättää perinnöstä suurimman osan avovaimolle, joka myöhemmin varmasti menee avo-avioliittoon uudestasn.

Ja jättää vähemmän omille jälkeläisilleen, lapsilleen ja lapsenlapsilleen.

Miehet ovat loppujen lopuksi erittäin sukurakkaita, toisin kun luullaan.

Vierailija
66/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta, niin viranomainen.

Vierailija
67/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti terveestä tuskin on kyse jos pitää ilmoittaa jollekin esim. kuol

Tollo!

Ihmisiä kuolee jatkuvasti äkillisesti  tapaturmissa, työtapaturmissa, liikenneonnetomuuksissa, matkoilla.

Ja muissa tilanteissa, joissa kuolema on yllättävä ja äkillinen.

Tottakai  poliisi viranimaisena ilmoittaa tälläiset kuolemat lähiomaiselle. Heti kun lähiomainen on löydetty.

Vierailija
68/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua hänen perivän sinua niin tee testamentti ja tee myös hoitotahto sekä edunvalvonta valtuutus.

Vierailija
69/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuoli kun olin lapsi, isän avopuoliso huolehti isän asioista, mutta isän vanhemmat järjesti hautajaiset, isän avopuolison suostumuksella ilmeisesti. Siellä hautajaisissa isän vanhemmat sitten käyttäytyi kuin he olisivat lähimpiä omaisia. Isällä oli minun lisäkseni toinenkin lapsi, yhteinen tämän avopuolison kanssa. Isän vanhemmat oli kutsuneet hautajaisiin lähinnä omia tuttaviaan ja lisäksi olivat ilmoittaneet että hautajaisiin saa tulla kaikki jotka haluavat. Isän avopuolison kanssa olivat sopineet hautajaisista vain perheen kesken. Kukaan ei siis ollut kertonut minulle ja äidilleni eikä isän avopuolisolle ja heidän lapselle, että kirkossa olisikin paljon porukkaa. Siunaustilaisuuden jälkeen isän vanhemmat sekä isän sisko perheineen lähti kävelemään ensimmäisenä arkun perässä, vaikka yleensä ekana kävelee puoliso, avo- tai avio-, sekä lapset.

Vierailija
70/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on veli elossa , en ole tekemisissä joten ilmoitin poliisin lähiomaiseksi.

Miksi alapeukku? Asaiasta on sovittu lääkärin kanssa.

Vierailija
71/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei voi olla lähiomainen. Olet älykääpiö, tyhmempi kuin saapas.

Vierailija
72/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syntyi tällaisesta tilanteesta ylitsepääsemätön erimielisyys noin vuosi sitten kun lasteni isä kuoli. Emme olleet naimisissa, mutta meillä oli kaksi yhteistä lasta. Lasten isän vanhemmat yritti saada kaikenlaista tehtyä ihan oman mielensä mukaan, yrittivät päättää hautajaisjärjestelyistä, hautapaikasta, jopa perinnöstä olivat eri mieltä, koska he ei millään voineet käsittää että vain lapset perii, eivät he.

Tämän seurauksena emme ole olleet missään tekemisissä kohta vuoteen, edellisen kerran nähtiin hautajaisissa. Tuntuu että tällaiset tilanteet saa ihmisistä esiin ihan uusia asioita.

Vanhemmat perii koska ette olleet naimisissa. He on myös poikansa lähimmät omaiset.

Se on kyllä kumma, että ihmiset ei tajua tehdä testamenttia.

Se on hyvä olla kaikilla, mutta erityisesti avopareilla, oli lapsia tai ei.

Jokaisen sinkun on myös syytä miettiä, kuka mut perii. Mut perii sisko, minkä estämiseksi teen testamentin, koska erosin.

Vierailija
73/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähiomaisia minkään lääkärin kanssa voi sopia vaan sen lähiomaisen eli poliisin kanssa sun olisi siitä pitänyt sopia. Voit tietenkin kuvitella että se poliisi on sun lähiomaisesi. Viranomainen se toki on ellei muuta ole sovittu.

Vierailija
74/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei voi olla lähiomainen. Olet älykääpiö, tyhmempi kuin saapas.

Miksi poliisi ei voisi olla lähiomainen jos vaikka sattuu olemaan se avopuoliso tai vaikka ystävä. Tokikaan silloinkaan se ei ole mikään lääkärin ja potilaan välinen sopimuskysymys.

Vierailija
75/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vähän samoja asioita: lapsuuskotimme omistaa nuorin sisarussarjastamme, hällä ei vaimoa, ei lapsia. Jos sisarukset on kaikki kuolleet ennen häntä, kuka perii hänet (lapsuuskotimme)? Sisarusten lapset? 

Vierailija
76/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähiomaisia minkään lääkärin kanssa voi sopia vaan sen lähiomaisen eli poliisin kanssa sun olisi siitä pitänyt sopia. Voit tietenkin kuvitella että se poliisi on sun lähiomaisesi. Viranomainen se toki on ellei muuta ole sovittu.

Sinuna ottaisin asoista selvää. Mutta tuskin edes ymmätäisit , säälin sinua. Annat varmaankin esimerkin KENET poliisin minä valitsen lähiomaiseksi : D D D

Vierailija
77/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso tuossa tapauksessa useimmin mutta ihminen saa ihan itse päättää kenet ilmoittaa esim. sairaalaan.

Avopuoliso ei ole automaattisesti lähin omainen. Hänet pitää ilmoittaa esim. DVV:lle ja vaikka sairaalaan, jos on tajuissaan. Parempi tehdä ilmoitus ajoissa ennen onnettomuutta/sairastumista. Aviopuoliso taasen on automaattisesti lähin omainen. Avopuolison kuollessa yhtäkkisesti eikä ilmoitusta ole tehty, vanhemmat ovat lähimmät omaiset ei siis avopuoliso, mikä monesti aiheuttaa vaikeuksia ja pahaa mieltå. Riippuu millaiset välit vainajan omaisiin on. Avopuoliso ei myöskään peri mitään ilman testamenttia. Aviopuoliso saa jäädä lesken oikeudella asumaan yhteiseen asuntoon, mutta avopuolisolla ei tällaista oikeutta ole.

Vierailija
78/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vähän samoja asioita: lapsuuskotimme omistaa nuorin sisarussarjastamme, hällä ei vaimoa, ei lapsia. Jos sisarukset on kaikki kuolleet ennen häntä, kuka perii hänet (lapsuuskotimme)? Sisarusten lapset? 

Onko hän tehnyt testamenttia? Ellei niin sisarusten lapset perii ja jos heistä joku ei ole elossa niin osuus jakaantuu hänen perillisilleen eli joko hänen lapsilleen tai niille elossa oleville muille sisaruksille tai heidän perillisilleen (jos sisarus siis on menehtynyt tai esim. kieltäytyy perinnöstä).

Vierailija
79/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te kaikki olette kuolleet, mitä väliä jollain talolla on?

Jos yksi on lunastanut sen itselleen, lienee selvää että se jää aikanaan hänen perillisilleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän