Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on lähin omainen tässä tapauksessa?

Vierailija
13.09.2024 |

Ihmisellä jolla oli 1v ja 7v lapset, avopuoliso sekä eronneet vanhemmat jotka omilla tahoillaan uudestaan naimisissa. Kuka on lähin omainen siis hän joka päättää asioista?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, kenet henkilö on sellaiseksi nimennyt.

Ei ole erikseen nimennyt ketään ja kuoli yllättäen.

Avopuoliso tietenkin. Kun ilmeisesti heillä on lapsia. 

Vierailija
42/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton sinkku, enkä ole ilmoittanut ketään lähiomaisekseni. Toinen vanhempani on kuitenkin yhä elossa, joten kaipa se sitten tuo on, vaikka en halua tuon tekevän mitään itseäni koskevia päätöksiä tai perivän yhtään mitään. Pitäisi sitten varmaan ilmoittaa jonnekin joku muu lähiomaisekseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton sinkku, enkä ole ilmoittanut ketään lähiomaisekseni. Toinen vanhempani on kuitenkin yhä elossa, joten kaipa se sitten tuo on, vaikka en halua tuon tekevän mitään itseäni koskevia päätöksiä tai perivän yhtään mitään. Pitäisi sitten varmaan ilmoittaa jonnekin joku muu lähiomaisekseni.

Sinähän voit kieltää tietojen luovuttamisen. Jos jotakin päätöksiä tarvitaan niin silloin sen tekee yleinenedunvalvonta.

Vierailija
44/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso on valitettavasti eri viivalla näissä asioissa kuin aviopuoliso. Vaikka olisi lapsia. Jos siis häntä ei ole lähiomaiseksi nimetty. 

Aiemmin kun avoliitossa asuin nykyisen aviomieheni kanssa, sain sairauskohtauksen ja sairaalasta ilmoitettiin vain äidilleni koska avopuolisoni ei ollut lähiomainen. Äiti sitten luonnollisesti infosi miestäni. Tämän jälkeen vaihdoin miehen lähiomaiseksi.

Vierailija
45/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso ei ole virallisesti lähiomainen. Nimetä voi kenet vain esim sairaalan tietoihin, mutta virallinen lähiomainen avopuoliso ei ole eikä päätä esim hoitoon liittyvistä asioista. 

Ei muuten pidä paikkaansa. Kyllä hoitoon liittyvistä asioista voi päättää myös avopuoliso.

Voi päättää, mutta jos vanhemmat on toista mieltä niin he menevät edelle. 

Vaikka vanhemmat olisi mitä mieltä tahansa, avopuoliso on ihan sama kuin aviopuoliso, eli vanhemmilta ei tarvitse kysellä yhtään mitään.

Vierailija
46/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso on valitettavasti eri viivalla näissä asioissa kuin aviopuoliso. Vaikka olisi lapsia. Jos siis häntä ei ole lähiomaiseksi nimetty. 

Aiemmin kun avoliitossa asuin nykyisen aviomieheni kanssa, sain sairauskohtauksen ja sairaalasta ilmoitettiin vain äidilleni koska avopuolisoni ei ollut lähiomainen. Äiti sitten luonnollisesti infosi miestäni. Tämän jälkeen vaihdoin miehen lähiomaiseksi.

Oletko tyhmä ? Sairaala ilmoittaa sille Kenen numeron sinä olet sinne antanut. Ei sairaalassa aleta sukulaisuussuhteita miettimään vaan etsitään se joka sinne on ilmoitettu, jos et itse vaihda niin ei voi mitään 

Vierailija
47/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne sun äidin löysivät? No, ehkä väestörekisteriin menemällä.

Tietekään sairaalassa ei voida tietää, jos joku asuu yhdessä jonkun kanssa... Sitä tietoa ei saa mistään, että kimppakämppä ja huone jaetaan vakituisesti sen ja sen kanssa.

Jos itse pystyy kertomaan, että ilmoitetaan sille ja sille, niin sitten ilmoittavat sille ja sille. 

Vierailija
48/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä ? Sairaala ilmoittaa sille Kenen numeron sinä olet sinne antanut. Ei sairaalassa aleta sukulaisuussuhteita miettimään vaan etsitään se joka sinne on ilmoitettu, jos et itse vaihda niin ei voi mitään 

No lähiomaisen nimi ja yhteystiedot on se mitä kysytään niissä tiedoissa. Anteeksi että ilmoitin asian väärällä tavalla. 

Vierailija
49/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietekään sairaalassa ei voida tietää, jos joku asuu yhdessä jonkun kanssa... Sitä tietoa ei saa mistään, että kimppakämppä ja huone jaetaan vakituisesti sen ja sen kanssa.

Jos itse pystyy kertomaan, että ilmoitetaan sille ja sille, niin sitten ilmoittavat sille ja sille. 

Lähiomaisen nimi ja numero löytyy sieltä tiedoista. Äidilläni ollut sama puhelinnumero melkein 30v ajan.

Vierailija
51/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle ainakin soitettiin kun avopuolisoni kuoli. Ei tietääkseni oltu edes ilmoitettu erikseen toisiamme lähiomaisiksi, mutta toki väestötiedoista näkee että meillä oli yhteinen lapsi ja sama osoite.

Vierailija
52/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi vrk-tieto, eihän siellä esim. puhelinnumeroita ole, joten erikoista....

Vierailija
53/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä puhutaan lähiomaisen roolista sairaalassa vaikka tässähän se omainen olisi kuollut?

Ei kuolleesta enää tarvi tehdä mitään hoitopäätöksiä.

Avopuoliso päättää tietysti hautajaisista.

Vierailija
54/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis sun potilastietojen henkilötiedoista. No, itse et siis ollut päivittänyt tietoja... Sillä esim. väestörekisteri ei kuitenkaan mitään puhelinnumeroita sisällä, jos siellä se sukupolvitieto taaksepäin eli vanhempien nimet oliskin...

Vierailija
55/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle ainakin soitettiin kun avopuolisoni kuoli. Ei tietääkseni oltu edes ilmoitettu erikseen toisiamme lähiomaisiksi, mutta toki väestötiedoista näkee että meillä oli yhteinen lapsi ja sama osoite.

Näin se käytännössä menee. Lapsi on siellä dvv tiedoissa lähiomainen. Ja jos ja kun hän on alaikäinen hänellä on oltava huoltaja. Jos siellä on merkittynä lapsen toinen huoltaja häneen otetaan yhteyttä ja selvitetään miten ilmoitetaan sille lapselle että toinen huoltaja on kuollut.

Vierailija
56/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis sun potilastietojen henkilötiedoista. No, itse et siis ollut päivittänyt tietoja... Sillä esim. väestörekisteri ei kuitenkaan mitään puhelinnumeroita sisällä, jos siellä se sukupolvitieto taaksepäin eli vanhempien nimet oliskin...

Nimenomaan koko ajan olen puhunut sairaalan tiedoista, en väestörekisterin.

Vierailija
57/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi vrk-tieto, eihän siellä

Aika monella se puhelinnumero ja yhteistiedot löytyy esim. potilastiedoista hetun perusteella.

Vierailija
58/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit kieltää tietojen luovuttamisen. Jos jotakin päätöksiä tarvitaan niin silloin sen tekee yleinenedunvalvonta.

Ei ole mitään yleistä edunvalvontaa.

Edunavalvontaa on vain silloin, jos henkilölle on määrätty eduvalvoja.

Terve, henkisesti toimintakykyinen ihminen, ei ole koskaan edunvalvonnassa.

Vierailija
59/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asioista tässä pitäisi päättää? Hautajaisjärjestelyistä? Perunkirjoista? Luulisi avopuolison olevan hautajaisjärjestelyistä vastuussa, perintökaari määrää perinnön saajat eli lapset. Jos omaisuutta on niin lakimies hommiin ja lapsille edunvalvoja. Onhan näitä tapauksia missä leski on tuhlannut lasten perinnöt ja saanut maksella takaisin.

Vierailija
60/79 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä puhutaan lähiomaisen roolista sairaalassa vaikka tässähän se omainen olisi kuollut?

Ei kuolleesta enää tarvi tehdä mitään hoitopäätöksiä.

Avopuoliso päättää tietysti hautajaisista.

Sellaista lakipykälää ei ole että kuka voi päättää hautajais järjestelyistä joten pahimmassa tapauksessa siitä sitten riidellään. Ehkä kannattaisikin tehdä joku hautaustestamentti jossa ainakin saa kerrottua oman tahtonsa jos tuo asia tuntuu lähipiirissä olevan epäselvää kuka sen tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi