Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilusti hoikistuneen ystävän muuttunut olemus

Vierailija
13.09.2024 |

Ystäväni on viimeisen vuoden aikana pudottanut painoa reilusti. Olemme olleet ystäviä yläasteelta lähtien, hän on koko tämän ajan ollut ylipainoinen, mutta nyt lähentelee suhteellisen normaalia. Itse olen taas ollut normaali/hoikka aina.

Nyt kuitenkin huomaan että mun on vaikeaa täysin iloita hänen puolestaan, sillä ennen niin empaattisesta ja mukavasta ystävättärestäni on yllätyksekseni laihduttuaan tullut esiin hieman ilkeämpi ja jopa ylimielinen puoli??...esimerkiksi hänellä on todella kaunis iho, joka ruskettuu helosti, niin jotenkin ikävään sävyyn alkanut kommentoimaan ihmisiä jotka eivät rusketu helposti (joihin itsekin lukeudun...minulla on vitilogo, jonka vuoksi oikeastaan en aurinkoa edes voi ottaa) ja samalla korostaa omaa paremmuuttaan. Tyyliin, miten moni kehunut hänen rusketustaan ja kysellyt itseruskettavista vaikkei hän sellaisia onneksi tarvi jne...Hän myös puhuu jotenkin ikävään sävyyn miehestään, miten tämä on vanhentunut ja saanut kaljamahan, vaikka mies on ihan normaalivartaloinen!

Lisäksi hän on pinnallistunut monin tavoin...mutta ehkä en tätä nyt avaa tässä sen enempää.

Mistä ihmeestä tällainen kumpuaa?! Luulisi että laihtumisella olisi päinvastainen vaikutus ja että se lisäisi hyvinvointia.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus yli 30kg laihduttaneena on, että muhun suhtauduttiin eri tavoin. Tuntui jotenkin oudolta isot kehut ulkonäöstä ja olemuksesta. Osa puolestaan sanoi suoraan, mitä oli ajatellut minun kiloistani aiemmin. Paljon löytyi siis kommentaattoreita. 

En laihduttanut ulkonäön takia vaan terveyssyistä. Omasta mielestäni vaatteet toki istuvat paremmin, mutta löysä vatsanahka ja käsivarsien löysät pussit eivät ole kauniit. Eivät ole niin pahat, että leikattaisiin, paitsi tietty julkisella. Näytän lisäksi omasta mielestäni vanhemmalta. Rypyt tuli esille. Pääasia kuitenkin, että voin ja jaksan paremmin. Olen ehkä kiukkuinen muiden mielestä kun ärsyttää mun ulkonäön ja laihtumisen kommentointi ( multa myös kysytty, olenko vakavasti sairas).

Vierailija
42/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee se todellinen luonto esiin näille jotka hoikistuvat ja kaunistuvat. Ihan tuttua se minullekin on elämässäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö on ilkeää puhetta jos kertoo ystävälle, että "joku on kehunut mun rusketusta".  

Vierailija
44/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ihmetytti, kun tein elämäntapamuutoksen noin 10 vuotta sitten, lopetin alkoholin käytön ja tupakoinnin, aloitin säännöllisen liikkumisen, syön terveellisemmin. Kuinka en ole vielä tähän päivään mennessä kuullut yhtä ainutta positiivista kommentia keneltäkään. Laihduin siinä sivussa noin 25kg.

Ja tottakai tein muutoksen itseni takia, on vain jännä kuinka sitä vinoilua saa kuulla kun on ylipainoinen, eikä muutenkaan elämässä mene kovin hyvin, sitä kyllä riittää ja kaikenmaailman moraalisaarnoja itseään parempana pitäviltä ihmisiltä.

Syvä hiljaisuus, ei yhtä ainutta positiivista kommentia 10 vuoteen keneltäkään, kun tein asialle jotain. Jännä miten tämä homma toimii.

Onpa outoa, että kukaan läheinen ole mitään hyvää sanonut. Ehkä sinulla ei ole hyviä ystäviä? Itse asiassa siinäkin ystävyys punnitaan, että kuinka he kestävät toisen onnen ja menestyksen. Ei pelkästään "hädässä ystävä tunnetaan" vaan myös menestyksessä.

Onnittelut elämänmuutoksesta ja hienoa, että olet saanut pidettyä sen yllä! Siitä on hyvä olla kiitollinen ja taputtaa itseään olalle. Se ei ole helppoa.

Vierailija
45/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jotkut ihailee ruskettunutta ihoa? Olen luullut, että ihanteena on jo korean vaalea hipiä, joka säilyy kimmoisana ja kauniina pidempään.

Ap, elä välitä. Vaikka onhan se vähän tylsää kun kaveri muuttuu ankeaksi. Mutta jospa se olisi joku ohimenevä vaihe.

Bruna on tulossa takaisin muotiin. Nuoriso kärtsää jo ihan huolella.

Ei todellakaan kärtsää. Mun teinit ja heidän kaverit melkein pelkää aurinkoa ja tietää suojauksista enemmän kuin minä.

Helle | Nuoret haluavat nyt ruskettua ja seuraavat uv-ennusteita Jos menee yli kuuden, kaikki lähtevät ulos: https://www.hs.fi/alueet/art-2000010461586.html

Vierailija
46/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus ja pelko nostaa päätään ja alat kiinnittämään enemmän huomiota hänen käytökseen. Ylipainoisena hän ei ollut uhka sinulle. 

Millä tavalla muuten tuo ystävä uhkaa aloittajaa?

Naisille ruma ja kaunis kaveripari on klassikko. Kauniimpi (ei oikeasti erityisen kaunis) erottuu kaveristaan ja pääsee paremmin kontaktiin parempien miesten kanssa. Nyt ex-ruma kaveri on tulossa samoille apajille. 

Taitaa olla klassikko sellaisissa ihmissuhteissa, joista vähintään toinen osapuoli on persoonallisuushäiriöinen. Tai sitten tuo on miesten fantasia.

Vierailija
47/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jotkut ihailee ruskettunutta ihoa? Olen luullut, että ihanteena on jo korean vaalea hipiä, joka säilyy kimmoisana ja kauniina pidempään.

Ap, elä välitä. Vaikka onhan se vähän tylsää kun kaveri muuttuu ankeaksi. Mutta jospa se olisi joku ohimenevä vaihe.

Ei ole ainakaan Suomessa ihanteena korealainen hipiä.

On se nuoremmalla polvella. Siksi korealaista kosmetiikkaa myydään pilvin pimein. Vanhat on tietenkin niin kalkkeutuneita ja luulee ruskean ihon olevan kaunis.

Tästäkö syystä kesällä on uutisoitu siitä, että nuoret ottavat nyt tosi paljon aurinkoa ja haluavat ruskettua?

Vierailija
48/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruna on tulossa takaisin muotiin. Nuoriso kärtsää jo ihan huolella.

Ei todellakaan kärtsää. Mun teinit ja heidän kaverit melkein pelkää aurinkoa ja tietää suojauksista enemmän kuin minä.

Helle | Nuoret haluavat nyt ruskettua ja seuraavat uv-ennusteita Jos menee yli kuuden, kaikki lähtevät ulos: https://www.hs.fi/alueet/art-2000010461586.html

Joo luin tuon artikkelin silloin ja oudoksuin, koska omassa piirissä tällaista ei ole. Ihan eri maailma.

Vierailija
49/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ihmetytti, kun tein elämäntapamuutoksen noin 10 vuotta sitten, lopetin alkoholin käytön ja tupakoinnin, aloitin säännöllisen liikkumisen, syön terveellisemmin. Kuinka en ole vielä tähän päivään mennessä kuullut yhtä ainutta positiivista kommentia keneltäkään. Laihduin siinä sivussa noin 25kg.

Ja tottakai tein muutoksen itseni takia, on vain jännä kuinka sitä vinoilua saa kuulla kun on ylipainoinen, eikä muutenkaan elämässä mene kovin hyvin, sitä kyllä riittää ja kaikenmaailman moraalisaarnoja itseään parempana pitäviltä ihmisiltä.

Syvä hiljaisuus, ei yhtä ainutta positiivista kommentia 10 vuoteen keneltäkään, kun tein asialle jotain. Jännä miten tämä homma toimii.

Onpa outoa, että kukaan läheinen ole mitään hyvää sanonut. Ehkä sinulla ei ole hyviä ystäviä? Itse asiassa siinäkin ystävyys punnitaan, että kuinka he kestävä

Minullakin kävi niin, että läheisimmät suhtautuivat tylysti laihtumiseeni. Muilta ihmisiltä tuli myönteistä palautetta, mutta läheisten kommentit olivat tylyjä. Joko eivät huomanneet, että olisin laihtunut tai sitten sanoivat, ettei tuommoinen laihuus sovi minulle. 

Vierailija
50/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan Suomessa ihanteena korealainen hipiä.

On se nuoremmalla polvella. Siksi korealaista kosmetiikkaa myydään pilvin pimein. Vanhat on tietenkin niin kalkkeutuneita ja luulee ruskean ihon olevan kaunis.

Tästäkö syystä kesällä on uutisoitu siitä, että nuoret ottavat nyt tosi paljon aurinkoa ja haluavat ruskettua?

Joo nehän kännykän sää-appseista kyttää UV-arvoja, ja kun on oikein kovat UV:t, ilman aurinkosuojia ottamaan aurinkoa. Hullua touhua.

Vierailija
51/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totea vaan et "olithan säki ennen läski, onks sulla noin huono muisti että et ite oo ollut kovin hemaiseva nuorempana niin nyt asian esität". Ja vaihda sit vaikka puheenaihetta. Jos jaktkaa, toea vaan että et jaksa kuunnella tollasta varsinkaan henkilöltä jonka minäkuva on noin sekasin. Jos vieläki jatkaa totea että aikoinaan rusketus oli rahvaan merkki ja rikkaat menestyneet eivät todellakaan olleet mieluissaan rusketuksestaan.

Vierailija
52/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin näytti hyvää esimerkkiä vahvasta ja rohkeasta naisesta. Get over it, boomerit ottakaa coolimmin, jne. Vittuilumuille on girl poweria.💪

Miten tähänkin saa tungettua Marinin...

Vierailija
53/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro kaverille että iho ei kauaa pysy kauniina, rusketus ei ole hyvä asia vaan kertoo siitä että uv-säteilyä on liikaa. Uv-säteily vanhentaa enemmän kuin elintavat.

Pyh. Itse ainakin rusketun jo sillä, että käväisen kesällä nopeasti ulkona. Ei tarvitse siis käristää itseään mitenkään.

Rusketus on elimistön suojakeino liiallista uv-säteilyä vastaan. Jos rusketut, olet saanut haitallista säteilyä siinä määrin, että elimistösi reagoi siihen. Se, missä ajassa ja missä olosuhteissa ruskettuminen tapahtuu, on merkityksetöntä.

Vierailija
54/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on aiemmin kokenut itsenså ylipainoisena niin epäviehättäväksi, etteivät ulkonäköasiat ole häntä pahemmin kiinnostaneet. Ruma mikä ruma. Nyt kun hän alkaa peilistä nähdä itsensä viehättävänä ja saa positiivista huomiota myös muilta, niin omaan ulkonäköön alkaa eritavalla haluta panostaa. Huomaa itse ja kuulee kehuina mikä itsessä on viehättävää, ja saattaakin nyt jo uskaltaa alkaa vertailla itseään muihin, kun yhtäkkiä ei tunnekaan itseään enää rumaksi mötkäleeksi.

Vierailija
55/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika yleistäkin kokemukseni mukaan. Itsellänikin ison laihtumisen myötä tuli pinnallistuminen, mutta mulla se tuli "introvertimmässä" muodossa, eli en kommentoinut kellekään pinnallisia, mutta huomasin että itse aloin miettiä ja murehtia ulkonäköäni valtavasti, kun lihavana en ollut miettinyt sitä juuri ollenkaan. Oli se yllättävää, että nelikymppisenä angstasin taas ulkonäöstäni kuin teini, vaikka kaiken järjen mukaan mun olisi pitänyt olla paremman näköinen kuin lihavana ja sitten tyytyväisempi.

En ole vielä nyt viisikymppisenäkään päässyt täysin yli tästä ongelmasta, että vähän väliä huomaan katselevani itseäni peilistä ja löytäväni uusia vikoja, joita hävetä ja inhota. 40 kiloa painavampana hymyilin vaan peilikuvalleni, että hassun näköinen kaljamahatantta olen, mutta näillä mennään, ei sen ulkonäön niin väliä.

Tässäpä se tuli! Olen itse ajatellut, että mitä lähempänä kauneusihannetta on, sitä helpompaa on löytää ulkonäöstään "virheitä" ja kehttää jopa ihan mielenterveydelle käyviä ulkonäköpaineita.

Vierailija
56/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä pikkusen pullea olla, kuhan se ei haittaa terveyttä. Luonne jos on paska, niin eihän sille mitään voi.

Paska se on pulleakin paska. Se sanonta, että lihavat on lepposia, tai luulo että ne on mukavia on yksi isoimmista urbaanilegendoista. Itse tunnen raivopäisen läskin, joka on kokoajan kiukkuinen, ylimielinen ja vittumainen sen lisäksi vielä jumalattoman tyhmä. Läskipanssari vielä korostaa tuota epämiellyttävää vaikutelmaa.

Vierailija
57/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro kaverille että iho ei kauaa pysy kauniina, rusketus ei ole hyvä asia vaan kertoo siitä että uv-säteilyä on liikaa. Uv-säteily vanhentaa enemmän kuin elintavat.

Pyh. Itse ainakin rusketun jo sillä, että käväisen kesällä nopeasti ulkona. Ei tarvitse siis käristää itseään mitenkään.

Rusketus on elimistön suojakeino liiallista uv-säteilyä vastaan. Jos rusketut, olet saanut haitallista säteilyä siinä määrin, että elimistösi reagoi siihen. Se, missä ajassa ja missä olosuhteissa ruskettuminen tapahtuu, on merkityksetöntä.

Ei se nyt ihan noin mene.

Vierailija
58/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totea vaan et "olithan säki ennen läski, onks sulla noin huono muisti että et ite oo ollut kovin hemaiseva nuorempana niin nyt asian esität". Ja vaihda sit vaikka puheenaihetta. Jos jaktkaa, toea vaan että et jaksa kuunnella tollasta varsinkaan henkilöltä jonka minäkuva on noin sekasin. Jos vieläki jatkaa totea että aikoinaan rusketus oli rahvaan merkki ja rikkaat menestyneet eivät todellakaan olleet mieluissaan rusketuksestaan.

Miten joku voikin olla noin katkera ja kateellinen? Miten?

Vierailija
59/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus ja pelko nostaa päätään ja alat kiinnittämään enemmän huomiota hänen käytökseen. Ylipainoisena hän ei ollut uhka sinulle. 

Millä tavalla muuten tuo ystävä uhkaa aloittajaa?

Naisille ruma ja kaunis kaveripari on klassikko. Kauniimpi (ei oikeasti erityisen kaunis) erottuu kaveristaan ja pääsee paremmin kontaktiin parempien miesten kanssa. Nyt ex-ruma kaveri on tulossa samoille apajille. 

Tää on totta. Ihan nätti ja hoikka sekä pulskempi ja ruma nainen monesti ovat kaveripari. Ihan nätti hyötyy, kun näyttää kauniimmalta kaverinsa rinnalla. Rumempi puolestaan luulee hyötyvänsä, kun saa huomiota wingmaneilta. Kohde on kuitenkin aina se ihan nätti kaveri.

Tosi kauniit muodostavat yleensä kaverisuhteita keskenään.

Vierailija
60/70 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on siis muuttunut samanlaiseksi, kuin aloittaja ja nyt aloittajaa vituttaa, kun saa kokea sitä samaa paskaa mitä on kaverilleen syöttänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme