Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi
YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html
Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika iäkäs, mikäli digitaidot on nollassa. Minun äitini, 75 vuotias, on somettanut älykännyköillä jo 10 vuotta ja hoitaa laskunsa myös kännykällä. Kuvailee, somettaa, viestittelee ja kaikki tarvittavat appit käytössä.
Kyselyn mukaan heitä on iso joukko, kukaan teistä ei tietenkään edes lukenut tuota linkitettyä juttua. Olette nyt jo kohta 10 sivua vähätelleet ja yrittäneet kieltää koko ongelman olemassaolon. Kohta tulee taas joku uusi kommentoija kertomaan kuinka tälläistä ongelmaa ei nyt vain kertakaikkiaan voi olla ja jos sellainen on, niin se on vanhusten vika, mitäs ovat vanhoja ja jotkut sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika iäkäs, mikäli digitaidot on nollassa. Minun äitini, 75 vuotias, on somettanut älykännyköillä jo 10 vuotta ja hoitaa laskunsa myös kännykällä. Kuvailee, somettaa, viestittelee ja kaikki tarvittavat appit käytössä.
Isoisäni on samanlainen. 85-vuotias, korjaa itse tietokoneensakin.
Mulle tulee digijelppari auttamaan. Ostin tulostimen ja älypuhelimen , mutta kun en niitä aktiivisesti käytä , taidot on hiukan unohtuneet. Tablettia sensijaan käytän ahkerasti , samoin tietokonetta. Ikää on 70 v. Kyllä vanhemmalle väestölle on aika runsaastikin opetusta tarjolla, mutta helpompi on omia lapsiaan hyppyyttää. Itse haluan hoitaa omat asiani niin kauan kuin ymmärrän. Meitä on moneen junaan ja jotkut jää pelkästään asemalle.
Esimerkki tuollaisesra "ikäsyrjitystä" oli äitini, joka kategorisesti kieltäytyi opettelemasta tietokoneen käyttöä 1984, kun se hänen työpaikalleen tuli.
Äiti oli työelämässä vuoteen 1989.
Hän oli selväjärkinen ja älykäs, mutta kieltäytyi koskemasta koneeseen.
Niinpä sitten 2013 kun hän sairastui syöpään, kaikki asioiden hoito kävi mahdottomaksi kun hänellä ei ollut edes voimassa olevaa henkilötodistusta. Ei verkkopankkitunnuksia, ei mitään. Kun liikuntakyky meni, hänen olisi pitänyt käydä passikuvassa ja poliisilla toisessa kunnassa tilaamassa henkkarit voidakseen asioida pankissa.
Vttu mikä soppa, ja ihan itseaiheutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselyn mukaan heitä on iso joukko, kukaan teistä ei tietenkään edes lukenut tuota linkitettyä juttua. Olette nyt jo kohta 10 sivua vähätelleet ja yrittäneet kieltää koko ongelman olemassaolon. Kohta tulee taas joku uusi kommentoija kertomaan kuinka tälläistä ongelmaa ei nyt vain kertakaikkiaan voi olla ja jos sellainen on, niin se on vanhusten vika, mitäs ovat vanhoja ja jotkut sairaita.
No, vanhuus on välttämätön paha jos elää pitkään. Koska näiltä vanhemmilta sukupolvilta ei riittänyt halua ja suunnitelmallisuutta rakentaa hyvinvointivaltiota kestävämmäksi ja hankkia lisää lapsia eli maksajia niin kyllä, syytän osaksi myös heitä. Eläkekatastrofi on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä, en käsitä miksi nuorempien pitäisi olla ainoita, jotka maksavat hinnan siitä.
Nämä iäkkäät on enimmäkseen itse heittäytyneet syrjään. On vaadittu todellista jääräpäisyyttä, että on onnistuttu väistelemään digitalisaatiota.
T. 59-vuotias netin ja digipalvelujen suurkuluttaja, joka juuri jakoi itselleen netin puhelimesta mökin telkkuun ja katselee Netflix-leffaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan myös erittäin iäkkään isäni asioita. Ei oo pankkikorttia eikä digitaitoja.
Onneksi minulla on hänen tilinsä käyttöoikeudet, että saan laskut maksettua. Käteistä nostan omalla kortillani hänelle.
Vaikeeta on olla vanhus tänä päivänä, kun on jäänyt kehityksen kelkasta.
Sama ongelma. Homma helpottui kun saatiin hänelle nettipankkitunnukset. Siinähän aukeaa koko digipalvelujen maailma kun pääsee tunnistautumaan mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki tuollaisesra "ikäsyrjitystä" oli äitini, joka kategorisesti kieltäytyi opettelemasta tietokoneen käyttöä 1984, kun se hänen työpaikalleen tuli.
Niinpä sitten 2013 kun hän sairastui syöpään, kaikki asioiden hoito kävi mahdottomaksi kun hänellä ei ollut edes voimassa olevaa henkilötodistusta. Ei verkkopankkitunnuksia, ei mitään. Kun liikuntakyky meni, hänen olisi pitänyt käydä passikuvassa ja poliisilla toisessa kunnassa tilaamassa henkkarit voidakseen asioida pankissa.
Siinä on kyllä kieltämättä sinnikkäästi päätetty jarruttaa kehityksen rattaita. Melkoinen tahdonvoima.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan myös erittäin iäkkään isäni asioita. Ei oo pankkikorttia eikä digitaitoja.
Onneksi minulla on hänen tilinsä käyttöoikeudet, että saan laskut maksettua. Käteistä nostan omalla kortillani hänelle.
Vaikeeta on olla vanhus tänä päivänä, kun on jäänyt kehityksen kelkasta.
Pankkikortteja on ollut täällä meilläkin jo 1960 luvulta lähtien ja automaatit tulivat 1980 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Minua itseänikin ärsyttää. Ja olen vasta 50+. Sitä ja tätä aikaa pitää itse tilata sieltä ja täältä (esim. huslab-aika), ja varaussivuilla ei ole mitään tunnistautumisia, ja kuitenkin sinne pitäisi laittaa sotusta lähtien ihan kaikki henkilöllisyystietonsa. Vaikeaksi on mennyt. Enää ei tiedä, mitkä on luotettavia, kun edes oman koneen tietoturva "ei suojaa" noilta sivuilta. No, en sitten tällä viikolla tilannut labraan aikaa, niin kuin kotiin tulleessa kirjallisessa lähetteessä kehoitettiin, vaan menin labraan ilman ajanvarausta. Tämä vain yksi esimerkki.
Ja puhelinsovellusten olettaminen, että jokainen käyttää. No en käytä. Yhtäkään sovellusta. Olen tietoinen, että jään paitsi esim. joistakin päivittäistavarakaupan alennuksista, mutta se on pienimmästä päästä oleva ongelma. En käytä puhelinta myöskään maksamiseen. Se alkaa olemaan yhdessä tuon kanssa jo isompi ongelma. Koska typeryyksissä on menty siihen äärita
Sama. En minäkään käytä kännyllä pankkiasioita. Enkä maksamisia. Käytän läppäriä pankkiasiointiin ja käteistä maksamiseen. No korttia myös välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän 80-vuotiaat olivat työelämässä ja täysissä sielun voimissa kun internetin käyttö yleistyi ysärin puolivälissä. Siitä on yli 30 vuotta aikaa.
Se, ettei tuolloin viitsinyt opetella, on lähinnä omaa typeryyttä.
Mutta kun ihmisten kognitiiviset kyvyt heikkenee iän myötä, ei ole väliä oletko opetellut vai et. Ja jos meillä on iso joukko ihmisiä joiden elämänlaatu heikkenee huomattavasti koska heille ei ole tarjolla järkeviä vaihtoehtoisia palveluita, pitäisi sille tehdä jotain. En usko, että niille tehdään mitään, odotetaan vain että he kuolevat ja sillä tämä ongelma monien mielestä poistuu, kunnes tulee uudet vanhukset joilla on taas samankaltaisia ongelmia.
Kognitiot pysyvät kunnossa nimenomaan opettelemalla koko ajan uusia taitoja. Se on jokaisen omalla vastuulla. Oppiminen on elinikäinen ilo ja kyky. Aika helvetin laiska pitää olla ettei viitsi älyään harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös voi käydä niin, että niin sinä kuin minäkään emme ymmärrä enää netin käyttöä riittävästi kun tulemme tarpeeksi vanhoiksi, vaikka joten kuten vielä toimeen ilman apuja tulisimmekin. Tätäkin pitäisi yhteiskunnassa miettiä, että mistä saisi yksinkertaisesti apuja jos ei ole omaisiakaan.
Miksi se on yhteiskunnan velvollisuus tarjota apua?
Koska olemme ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset taas vaatimassa että muiden tulisi taipua heidän ehtoihinsa. Opetelkoot käyttämään sähköisiäpalveluita tai sitten ovat käyttämäti.Ei pidä taipua noiden tyrannien tahtoon.Ovat jo tuhonneet suomen yli isoilla eläkkeillään jotka revitään nuorien selkänahasta.
Opettele sinä kirjoittamaan.
Mitö väliä miten jossain netissä kirjoitat anonyymisti?oletko ihan idiooootti.
Onhan sillä väliä. Kirjoitustaito kertoo jotakin ihmisen älykkyydestä.
Se kirjoitustaidon haukkuminen kertoo sinusta vielä enemmän.
Edunvalvoja jos ei itse pärkää ja palvelutalo asumismuoto tai hoitokoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kyllä kieltämättä sinnikkäästi päätetty jarruttaa kehityksen rattaita. Melkoinen tahdonvoima.
Kyllä. Hänellä oli yliopistokoulutus eikä mitään vikaa muistissa. Asenteissa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän 80-vuotiaat olivat työelämässä ja täysissä sielun voimissa kun internetin käyttö yleistyi ysärin puolivälissä. Siitä on yli 30 vuotta aikaa.
Se, ettei tuolloin viitsinyt opetella, on lähinnä omaa typeryyttä.
Siivosivat toimistoja ja vaihekokosivat ikkunoita. Tietokoneita pääsi näkemään mainoksissa ja pomojen huoneissa. Nykyään kaikilla on se vaativa asiantuntijatyö, mutta ennen oli toisin.
Itse olin töissä pikkukunnan sosiaalitoimistossa v 2012, kun matkalaskut ja poissaolohakemukset piti alkaa tekemään tietokoneella. Vanhempia perhetyöntekijöitä avustettiin näissä koko vuosi, niin paljon he jännittivät meneekö oikein.
Kun asenne uuden oppimiseen oli mikä oli. Tietokonehan ei muuttanut juuri mitään: siihen vain yhdistyi useita työkaluja samoihin kuoriin: kirjoituskone, faksi, tyhmä pääte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset taas vaatimassa että muiden tulisi taipua heidän ehtoihinsa. Opetelkoot käyttämään sähköisiäpalveluita tai sitten ovat käyttämäti.Ei pidä taipua noiden tyrannien tahtoon.Ovat jo tuhonneet suomen yli isoilla eläkkeillään jotka revitään nuorien selkänahasta.
Opettele sinä kirjoittamaan.
Mitö väliä miten jossain netissä kirjoitat anonyymisti?oletko ihan idiooootti.
Onhan sillä väliä. Kirjoitustaito kertoo jotakin ihmisen älykkyydestä.
Se kirjoitustaidon haukkuminen kertoo sinusta vielä enemmän.
Uhriudu siinä nyt, tollo.
Osa kansasta on vähemmän älykästä mikä pitäisi tunnustaa, osa näistä ei kykene oppimaan edes pankkikortin käyttöä (ollut 60 vuotta aikaa harjoitella) tai sitten eivät ole viitsineet, käteisen käytön sentään hallitsevat. Jotkut osaisivat mutta eivät halua koska heitä täytyy virastotyttöjen palvella.
Vanhojen ihmisten täytyy olla hyvin tarkkoja siitä kenelle antavat tilin tai tilien käyttöoikeudet, kenelle tekevät edunvalvontavaltuutuksen. Parasta olisi perustaa ryhmä lähimmistä sukulaisista, muista läheisistä, jopa viranomaisesta, jotka yhdessä valvovat vanhuksen asioita. Eiköhän lakimiehen avustuksella saisi jonkinlaisen sopimuksen aikaan.
Kyllä, heille pitäisi tarjota laitospaikkoja.