Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö poistaa ihmisen elämästä tärkeimmän liikunnan: hyötyliikunnan

Vierailija
12.09.2024 |

Asiantuntijat:

Jos verrataan hyötyliikuntaa välttelevää, mutta raskaasti treenaavaa tyyppiä sellaiseen henkilöön, joka ei treenaamalla treenaa, mutta on aktiivinen arjessa, arkiliikkujalla on usein parempi peruskunto. Syy siihen on runsas peruskestävyysliikunnan määrä.

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, monella on yli puolen tunnin ajomatka suuntaansa töihin. En näe kovin ihmeellisenä hyötyliikuntana motaria tai huonokuntoisia pikkuteitä pitkin sahaamista.

Vierailija
122/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi nuo mökkihöperöityy täysin. Ja jos vielä puhelintyö kuka jaksaa höpistä asiakkaiden kanssa kotona. Jäiks tuo asiakkaat tavallaan kotiin. 

Eikös siellä valtion virastossa koppihöperöidy kun yksin kaiket päivät istuu huoneessaan seuranaan vain toimistopaperit?

Ei valtiolla ole enää työhuoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi nuo mökkihöperöityy täysin. Ja jos vielä puhelintyö kuka jaksaa höpistä asiakkaiden kanssa kotona. Jäiks tuo asiakkaat tavallaan kotiin. 

Eikös siellä valtion virastossa koppihöperöidy kun yksin kaiket päivät istuu huoneessaan seuranaan vain toimistopaperit?

Me ollaan avokonttorissa. 

Vierailija
124/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sä oot päättänyt mun puolesta mulle työpaikan ja ammattialan.

Ensinnäkin en halua olla hallinnossa töissä enkä koskaan ole tykännyt sihteerin töistä.

Toiseksi, en ole edes hakenut kyseiseen työhön.

En sovi joukkoon: en ole introvertti, joka tykkää kalastaa, metsästää.

Vielä kertauksen vuoksi:

- en sovi alalle

- en sovi kyseiseen työpaikkaan

- en pidä koko alasta

- en pidä koko työpaikasta enkä niistä ihmisistä siellä

- en sovi muutenkaan joukkoon

- enkä edes itse ole hakenut kyseiseen työhön

Nyt on sekavaa. Ei ihmisiä kukaan pakota millekään ammattialalle. Toki jos olet työtön, olet velvoitettu hakemaan töitä ja voit päätyä muualle kuin toivetyöhösi, mutta ei sittenkään mikään estä vaikka hankkimasta uutta koulutusta sellaiseen ammattiin, mistä sitten tykkäisit. Ei kaikki etäilijät ole mitään hallinnossa tai sihteerinä työssä olijoita. Itse olen koodaava it-arkkitehti. Introvertti kyllä. Meidän firmassa ne jotka sitä kaipaa, saa käydä toimistollakin. Aika vähän siellä ihmisiä käy, lähinnä jotain nuoria.

Vierailija
125/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikka on lähellä ja kulkee työmatkat pyörällä tai kävellen, varmasti liikuntaa saa enemmän toimistolla käydessä. Jos toimistolla on tuttuja (suomalaisia) ihmisiä, varmaan sosiaalinen kanssakäyminen on mukavaa ja löytyy vaikka lounasseuraa. Jos työtehtävät hoituvat kätevämmin kasvotusten, tottakai kannattaa mennä toimistolle. Itsellä ei toteudu noista mikään, joten etätyö on kaikin puolin kannattavampaa. Olen joka tapauksessa aina etäpavalerissa toiselle puolen maapalloa.

Itse en ole koskaan välittänyt tuosta sosiaalisesta kanssakäymisestä töissä. Eikä sitä muutenkaan ainakaan avokonttoriympäristössä juuri ollut. Siellä kun häiritsi kymmeniä ihmisiä, joista suurin osa yritti keskittyä koodaamaan jotain vaativaa, jos alkoi höpötellä. Käytännössä siis useimmat juttelivat konttorillakin keskenään Teamsin välityksellä. Jolloin on ihan sama, onko samantien kotonaan ja Teams-viestittelee sieltä. Lounaalla jotkut kävi yhdessä, mutta ei se mulle ainakaan niin suuri ilo ollut, että sen takia konttorille menisi. Oikeastaan päinvastoin, usein ärsytti kun "laumapaineen" takia piti syödä jotain mitä ei oikein haluaisi, esim. kebabpizzeriatyylistä mättöä. Ärsytti usein tiimin jätkien syömän ruoan kalleus ja kaloripitoisuus ja epäterveellisyys myös. Joten aika usein en lähtenyt edes yhdessä lounaalle vaan söin eväitä itsekseni siinä työpisteessäni. En kokenut mitään hyötyä konttorilla käymisestä. En ole siellä yli vuoteen nyt käynytkään.

Vierailija
126/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin vielä toimistolla, hyötyliikuntaa oli matka hissillä autohalliin ja toisessa päässä hissimatka toiseen suuntaan.

Ja tiettu lounasaikaan hissimatka ravintolaan.

Ja usein myös 3m kävelyä paskalle tai kahvipannulle.

Ei tuolla vielä kuuhun mennä.

Milloin te naiset opitte sen että jos itse tekee jotain ei tarkoita että koko maailma toimii samoin???

Juurihan aloittaja yritti yleistää että etätöissä muka liikutaan vähemmän.

Minua koskevat vain minun liikkumiseni, ei ap:n, eikä ap:n mielikuvitusasiantuntijoiden. Liikun etätöissä kunnon liikuntaa joka päivä noin tunnin - lähitöissä tuo aika menisi työmatkoja persiillään istuessa.

Vierailija
127/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi! Kuin syöttisiat karsinoissa.

Vierailija
128/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen etätyön jälkeen joka päivä käynyt pitkällä lenkillä, kuntosalilla tai kuntoliikunnassa. Paljon enempi jaksaa urheilla kun toimistotyön aikoihin. Viikonloputkin menee liikkuessa.

Vierailija
129/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on töissä viihdelinjalla niin voi hyvin tehdä töitä samalla kun kävelee ulkona.

Vierailija
130/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5/5

tutkimusten mukaan suomalaiset syövät ruokaympyrän jokaisesta osasta säännöllisesti ainoastaan työlounaalla. 

Erittöin harva ostaa kotiin niin paljon erilaisia kasviksia kuin työlounaalla on mahdollista syödä. 

Tuollaista tutkimusta ei ole. Ruokalaruoan hinnoilla saa aika ison kasan kasviksia. 

Juuri näin. Ruokalassa on lisäksi aina ne samat kasvikset linjastossa kesät talvet. Kotiin ostan monipuolisemmin ja niitä, joista itse pidän. 

Vierailija
131/186 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikka on lähellä ja kulkee työmatkat pyörällä tai kävellen, varmasti liikuntaa saa enemmän toimistolla käydessä. Jos toimistolla on tuttuja (suomalaisia) ihmisiä, varmaan sosiaalinen kanssakäyminen on mukavaa ja löytyy vaikka lounasseuraa. Jos työtehtävät hoituvat kätevämmin kasvotusten, tottakai kannattaa mennä toimistolle. Itsellä ei toteudu noista mikään, joten etätyö on kaikin puolin kannattavampaa. Olen joka tapauksessa aina etäpavalerissa toiselle puolen maapalloa.

Itse en ole koskaan välittänyt tuosta sosiaalisesta kanssakäymisestä töissä. Eikä sitä muutenkaan ainakaan avokonttoriympäristössä juuri ollut. Siellä kun häiritsi kymmeniä ihmisiä, joista suurin osa yritti keskittyä koodaamaan jotain vaativaa, jos alkoi höpötellä. Käytännössä siis useimmat juttelivat konttorillakin keskenään Teamsin välityksellä. Jolloin on ihan sama, onko samant

Just näin, muutama hyvä työkaveri on ympäri Suomea. Heidän kanssaan on ilo tehdä töitä ja Teams-palaverit heidän kanssaan antavat voimia, yritetään pitää myös etäkahvitaukoja ainakin kerran kahdessa viikossa. Toimistolla Espoossa on eniten niitä kahvittelevia toimistokuukkeleita, joista ei edes tiedä, mitä he tekee työkseen. Toimistolla naiset käy porukalla aina salaattilounaalla (ja lounaalla puhutaan enimmäkseen kynsi- ja ripsihoitojuttuja tai jauhetaan lasten harrastuksista - en kiinnosta nämä tippaakaan)  ja miehet käy lounaalla kebab-mättölöissä. 

Vierailija
132/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulla on kunto ja hyvinvointi muutenkin parantunut huomattavasti etätöissä. Parasta ikinä.

Oletko sinä yhtä luotettava lähde kuin viralliset tutkimukset??? 🤦🏻

Missä oli linkki viralliseen tutkimukseen? Kuka tahansa voi kirjoittaa, että "Asiatuntijoiden mukaan..."

Vierailija
133/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyliikunta kun ajoi autolla toimistolle ja toimistolta himaan. Siinä sitä liikuntaa tulikin!

Vierailija
134/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan totta ainakin omalla kohdallani. Etäpäivien aikana pitää erikseen lähteä liikkumaan, kun toimistopäivinä jo pelkästään työmatkoina kävelen muutaman kilometrin.

Mulla sama. Kävelen työmatkan ja töissä aina portaat, etäpäivänä tämä jää pois.

Vierailija
135/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun etätyöpiste on vanhaan navettaan remontoidussa työhuoneessa noin 30 m päässä talosta. Toimistolle on 60 km suuntaansa, jonka ajan autolla. Auto on parkissa noin 5 m päässä etuovelta.

Kumpanakohan päivänä mahtaa tulla enemmän askelia, sinä jolloin istun 2 h autossa, vai sinä kun työmatkaan ei kulu aikaa?

Vierailija
136/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyötä rummutetaan nyt lujaa alas ajettavaksi. Mielenkiintoista. Monesta tuutista tulee samaa. 

Tämä. Miksi? Ympäristöviranomaiset sekä Ruotsissa että Norjassa ovat sanoneet, että etätyö on tarpeen hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi. Norjassa ei tosin yhtään noudateta näitä neuvoja, se on yksi niistä maista, joissa tehdään vähiten etätyötä koko Euroopassa.

Vierailija
137/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että osa ihmisistä tekee työmatkansa 100 % istuen. Silloin matkustaminen vain vie liikunta-aikaa 

Vierailija
138/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla parkkihalliin ja tlimistopöydän ääreen. Ei mielestäni ole aktiivista.

Etäpäivien jälkeen lyön koneen kiinni ja lähden lenkille, salille tai joogaan. Joka päivä. On virtaa kun ei tarvitse kököttää tuntia ruuhkassa.

Lähitoimistopäivän jälkeen haluan vain levolle.

Etätyö on tulevaisuutta ja tehokasta. Jää turhat sosiaaliset lätinät kumminkaimojen lapsista pois. 

Vierailija
139/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan totta ainakin omalla kohdallani. Etäpäivien aikana pitää erikseen lähteä liikkumaan, kun toimistopäivinä jo pelkästään työmatkoina kävelen muutaman kilometrin.

Moni ei kävele työmatkalla ainuttakaan kilometriä, mutta voivat liikkua kotona paljonkin.

Miten paljon 25 m2 studioasunnossa voi liikkua?

KAikki asuu jossain miniyksiössä? Ei kai nyt sentään. sinulta ja monelta muulta jää sisäistämättä se, että kun päivästä jää pois 1-2h suuntaansa työmatka niin vuorokaudessa on enemmän tunteja liikkua ennen ja jälkeen työpäivän. Jaksaminenkin on ihan eri tasolla.

Vähän hymyuilytti koska osasin odottaa jonkun tähänkin tulevan jankkaamaan muiden syömisistä. Voi hyvä ihme kanssa, eikö aikuisella (?) ihmisellä ole parempaa käyttöä ajallaan kuin kytätä muiden syömisiä XDD Ehkä joku pistelee keksejä paketillisen kotonaan mutta niinpä toisetkin pistelee pullaa tai viineriä työpaikalla. Antaa ihmisten elää tavallaan, itsehän kilonsa kantavat. Enkä sanoisi työpaikkaruoan olevan erityisen terveelistä. Ainakaan omalla kohdalla. Käyn ainoastaan pakon edessä syömässä työmaalounaan koska se tietää aina vatsanväänteitä ja räjähtävää ripulia. Eikä ole mikään vitsi vaan oikeasti ongelma. Siksi syön aina eväitä, etätöitä tehdessä ei vatsakaan vihoittele.

Vierailija
140/186 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokonttoriympäristö on todettu työtehoa vähentäväksi ja keskittymistä rikkovaksi. Etätyö on parempi vaihtoehto.