Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
181/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vuosikymmenten mittaan käynyt läpi lähes kaikki huippuravintolat mm pks jo työn puolesta enkä tosiaan saa niistä kiksejä. Kotona teemme parempaa:)

En usko, että teette. Sen toki uskon, että teille itse tekemänne ruoka maistuu paremmin. 

Se ero ravintolan annoksiin toki on että voivat käyttää hienoja tekniikoita (sous vide löytyy kotoa kyllä)  ja pipertää koristeita annoksen päälle mutta se miltä ruoka maistuu on tärkeintä. Maustaminen on taitolaji. Lihan laatu Suomessa surkea, ravintoloilla toki eri toimittajat mutta kun hallitsee valmistustavat markettilaadustakin saa erinomaista.

Eikä tämä ole vain mun ja oman perheeni mielipide. Samoin ystävämme tekevät taivaallista ruokaa, ei tarvitse lähteä ravintol

Juuri kirjoitin edellä että eri lihat kuin mitä marketissa myydään. Sikahinnalla saa mitä vaan.

Sensijaan esim täällä Italiassa liha on samaa huippulaatua marketissa ja ravintolassa. 

Kilon painoinen Fiorentinapihvi (turistiravintolassa 70e) maksaa marketissa 23-27e  ja siitä syö 4 henkeä. Hiiligrillissä paistoaika paksuus sentteinä = minuutit per puoli ja saa lähes lusikalla syödä. Tämä tehdään aina itse. Suomessa ei kannata edes yrittää, ei ole hyvää lihaa tähän. En viitdi edes arvailla mitä maksaisi ravintolassa

Vierailija
182/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän elämä olisi mukavampaa, jos voisi käydä ravintoloissa ja kahviloissa. Joskus baarissakin. Keskituloisena yksinasuvana tosin ravintolakäynteihin ei juurikaan ole varaa. En ole edes sieltä pienituloisimmasta päästä. Koen, että Suomessa keskituloisen elämä ei ole kovinkaan kummoista. Palvelut ovat liian kalliita.

Vika löytyy peilistä, jos ei keskituloisena kohtuullisesti tienaavana ole varaa käydä ravintolassa syömässä.

Esim asuntolainat tai taloyhtiön remonttivastikkeet voi tehdä taloudesta tiykan, vaikka olisi keskituloinen.

Ei niitä isännöitsijän myymiä hupiremppoja ole mikään pakko hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa huomaa kuinka osa on täysin vieraantuneita siitä millainen rahatilanne nykyään on. 

Jos ei ole fyrkkaa, ymmärrän hyvin ettei käy ravintolassa syömässä. Jos ei tykkää käydä ravintolassa, niin ymmärrän hyvin ettei käy. Jos sen sijaan on fyrkkaa ja tykkäisi käydä ravintolassa, niin en todellakaan ymmärrä miksi ei voisi käydä.

Vierailija
184/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa syöminen on hölmöä kun kaupasta saa paljon halvemmalla valmiseineksiä.

Totta, ja vaatteiden ostaminen on hölmöä kun voi hakea kierrätyskeskuksesta ilmaiskankaita ja ommella itse.

Tuosta voisin vaikka pahastua. 

Kun olin köyhä perheenäiti 90-luvulla ompelin itselleni ja lapsilleni lähes kaikki vaatteet. Siinä ei ole mitään hävettävää

Vierailija
185/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä 100€ meno-paluulentoihin Lontooseen ja musikaalilippuun. 😉

Satanenhan ei tässä lainaamassani esimerkissä riittänyt edes illallisen kanssa nautittuun viinipakettiin. 😁 Norwegianin lennot Lontooseen ovat alkaen 55 € / suunta. Musikaaliliput huonoimmilla istumapaikoilla alkaen 15 puntaa, mutta kyllä minä investoisin hintaluokkaan 48 puntaa. Illallisen hinnalla voisin olla vielä majoittuakin yön tai kaksi Lontoossa. Jäi nyt vähän epäselväksi tuo illallisen kokonaishinta, mutta pelkkien viinien hinnalla minä pääsisin Lontooseen ja takaisin.

Itse en kyllä lähtisi kitupiikkimatkalle Lontooseen paskimmalla mahdollisella lennolla katsomaan musikaalia paskimmilta mahdollisilta paikoilta, mutta kuten jo totesitkin, kukin tavallaan.

Vierailija
186/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa syöminen on hölmöä kun kaupasta saa paljon halvemmalla valmiseineksiä.

Totta, ja vaatteiden ostaminen on hölmöä kun voi hakea kierrätyskeskuksesta ilmaiskankaita ja ommella itse.

Tuosta voisin vaikka pahastua. 

Kun olin köyhä perheenäiti 90-luvulla ompelin itselleni ja lapsilleni lähes kaikki vaatteet. Siinä ei ole mitään hävettävää

Ei tietenkään ole. Köyhyys on todella hyvä syy ommella vaatteet itse ja jättää ravintolassa käynnit väliin.

Vierailija
187/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vuosikymmenten mittaan käynyt läpi lähes kaikki huippuravintolat mm pks jo työn puolesta enkä tosiaan saa niistä kiksejä. Kotona teemme parempaa:)

En usko, että teette. Sen toki uskon, että teille itse tekemänne ruoka maistuu paremmin. 

Varmaan monella osin tästäkin kyse. Minusta ei oikein kuulostanut herkulliselta täällä listatut telkät, tulkut ja bambit. Ennemmin olisin kyllä itse sellaisia syömättä.

Telkät, tulkut ja bambit? Metso ja pyy on yhtäkuin telkkä ja tulkku? Vaikkei olisi kouluaikoina ymmärtänyt biologian tunneilla kuunnella, niin kai se nyt ihan perustason yleissivistykseen kuuluu tuntea edes metsäkanalinnut?

Kauriin liha on todella maukasta. Toki jos on tottunut lähinnä thaimaalaiseen broileriin ja brasilialaiseen nautatuotteeseen, niin voihan se riista maistua liian erikoiselle. 

Vierailija
188/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön harva se päivä ravintolassa, veronmaksajien piikkiin tietysti. Ei tässä asemassa tartte itse laskujaan maksella. Rakkain terkuin Puuhapeteorpuli

Vierailija
189/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa käydään joskus tunnelman vuoksi lounaalla tai lasillisella. Illalliset sen sijaan laitan kotona. Olen hyvä kokki. Viiniäkin saa jakaa pullollisen ruokailijoille yhden lasillisen hinnalla ja ympäristö on kaunis ja rauhallinen, ei tarvitse pujotella keskustassa juhlijoiden seassa. 

Vielä ennen koronaa käytiin iltaisin ulkona paljonkin.

Vierailija
190/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista. 

No ihan vaan esimerkkinä vaikkapa Michelin oppaan Bib Gourmand -ravintola Plein Helsingissä? Menu näyttäisi olevan alle 60€ ja ei varmasti tarjoile pizzahamppareita. 😀

Huh mikä hinta 4rl!? Ja viinit päälle ollaan 100e/hlö

Ranskassa ja Italiassa sama puolet halvemmalla. Mich* ravintoloissakin 2 henkeä syö alle 200 eurolla!

No jos tuo on jonkun mielestä Suomen hintatasossa kovinkin kallis, niin ei tosiaan auta kun pysytellä vaan kotona järsimässä sitä paljon paremmin ihan itse valmistettua kyrsää. 😂

Sitähän tässä on ihmiset toitottanut että liian kallista, ei ole varaa! Annokset on ylihinnoiteltuja. 

Vierailija
191/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee käytyä, mutta harvemmin. Silloin sitä ravintolaillallista osaa arvostaakin. Arkisista ravintolakäynneistä tulee lähinnä morkkis, kun rahaa palaa turhaan.

Vierailija
192/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista. 

No ihan vaan esimerkkinä vaikkapa Michelin oppaan Bib Gourmand -ravintola Plein Helsingissä? Menu näyttäisi olevan alle 60€ ja ei varmasti tarjoile pizzahamppareita. 😀

Ranskassa ja Italiassa sama puolet halvemmalla. Mich* ravintoloissakin 2 henkeä syö alle 200 eurolla!

Ranskassa on aika paljon niitä tähtiravintoloita, ja varmasti sieltä joukosta löytyy tosiaan edullisemmankin hintatason paikkoja. Tasan varmasti löytyy myös niitä, joissa hintataso on moninkertainen.

Kyllä näin on. 

Parhaan hinnan saa lounasaikaan, monissa *ravintoloissa on kohtuuhintaiset lounasmenut.

Itse käyn välillä ravintolassa jossa kokilla on tähti mutta ravintolalla ei. Hyvin kohtuuhintainen. Tosin paras hinta-laatusuhde on vielä tähdettömillä mutta rankatuilla ravintoloilla. 

Vierailija
193/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä pointti fine dining syöjillä on kimpaantua siitä, että suuri osa ihmisistä ei niissä käy. Näin on ollut aina, eikä laakusuhdanne paranna asiaa. Jos kokisin olevani rikas, kävisin itsekin michelin-ravintoloissa, vaan kun en ole ja puskuria ei näinä aikoina ole ikinä liikaa, niin mieluummin sijoitan nekin rahat. Suuri osa halvemmista ravintoloista ei taas kovin kummoisia ole.

Useimmin tulee varmaan syötyä pizzaa, sitä parempaa versiota, siinä yleensä saa kohtuullisella panostuksella aidosti maukasta. 

Ei se häiritse yhtään, että joku ei vapaavalintaisesta syystä käy ravintoloissa. Se hieman häiritsee, että tuo em. porukka tuntee selvästikin suurta tarvetta kertoa kuinka typerää ravintolassa käyminen on, kuinka paskaa ruokaa sieltä saa, ja kuinka anonyymi vauvapalstalainen on paljon taitavampi ruoanlaittaja kuin ikänsä tasokkaissa ammattikeittiöissä työskennellyt ammattikokki.

Vierailija
194/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa huomaa kuinka osa on täysin vieraantuneita siitä millainen rahatilanne nykyään on. 

Jos ei ole fyrkkaa, ymmärrän hyvin ettei käy ravintolassa syömässä. Jos ei tykkää käydä ravintolassa, niin ymmärrän hyvin ettei käy. Jos sen sijaan on fyrkkaa ja tykkäisi käydä ravintolassa, niin en todellakaan ymmärrä miksi ei voisi käydä.

Ja paljonko noita ihmisiä sitten mielestäsi on? Juurihan täällä lähes kaikki todenneet että joko ei tykkää, tai tykkäisi muttei varaa ylipäänsä/tykkäisi vain niistä, joihin ei ole varaa. 

Vierailija
195/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi tehdä asioita miettimättä aina hintaa, tai sitä saisiko samalla rahalla jostain pikatukusta kenties enemmän purtavaa. Taidan olla aika onnekkaassa asemassa.

Vierailija
196/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonko noita ihmisiä sitten mielestäsi on? Juurihan täällä lähes kaikki todenneet että joko ei tykkää, tai tykkäisi muttei varaa ylipäänsä/tykkäisi vain niistä, joihin ei ole varaa. 

Täällä lähes kaikki? 😂🤣 Miten helvetissa Helsinki on täynnä ravintoloita (joista merkittävä osa varsin hinnakkaitakin), kun kerran kenelläkään ei ole varaa niissä käydä?

Vierailija
197/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuo on jonkun mielestä Suomen hintatasossa kovinkin kallis, niin ei tosiaan auta kun pysytellä vaan kotona järsimässä sitä paljon paremmin ihan itse valmistettua kyrsää. 😂

Mielelläni! 

Juuri viikonloppuna ensin muutama suupala alkujuoman kanssa,  96 rapua alkuruokana, peuran sisäfilettä, punaviinikastiketta ja Hasselbackan punajuuria pääruokana ja mansikkapiiras limejäätelöllä jälkkärinä. Juomat tietty menuun sopivat. 

Maailman parasta kotiruokaa! En edes uskalla laskea paljonko tuo 6 hengen illallinen olisi maksanut ravintolassa!? Tälläkertaa ystävien luona nautittuna. 

Vierailija
198/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä 100€ meno-paluulentoihin Lontooseen ja musikaalilippuun. 😉

Satanenhan ei tässä lainaamassani esimerkissä riittänyt edes illallisen kanssa nautittuun viinipakettiin. 😁 Norwegianin lennot Lontooseen ovat alkaen 55 € / suunta. Musikaaliliput huonoimmilla istumapaikoilla alkaen 15 puntaa, mutta kyllä minä investoisin hintaluokkaan 48 puntaa. Illallisen hinnalla voisin olla vielä majoittuakin yön tai kaksi Lontoossa. Jäi nyt vähän epäselväksi tuo illallisen kokonaishinta, mutta pelkkien viinien hinnalla minä pääsisin Lontooseen ja takaisin.

Itse en kyllä lähtisi kitupiikkimatkalle Lontooseen paskimmalla mahdollisella lennolla katsomaan musikaalia paskimmilta mahdollisilta paikoilta, mutta kuten jo totesitkin, kukin tavallaan.

Kukin tavallaan. Minusta kahdeksan jälkeen aamulla lähtevä kolmen tunnin lento uudella Boeingilla on aika kaukana paskasta ja suorastaan paras mahdollinen lähtöaika kun aikaeron vuoksi jää koko päivä aikaa kohteessa, mutta voimme tosiaan pitää tästäkin omat mielipiteemme. 😎 Lontoossa myydään perjantaisin kymmenellä punnalla liput sikäläisen Kansallisteatterin seuraavan viikon näytäntöihin ja seuraavan päivän musikaaliliputhan saa alennuksella, joten halvalla pääsee vähän krantummallakin maulla. 

Vierailija
199/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni! 

Juuri viikonloppuna ensin muutama suupala alkujuoman kanssa,  96 rapua alkuruokana, peuran sisäfilettä, punaviinikastiketta ja Hasselbackan punajuuria pääruokana ja mansikkapiiras limejäätelöllä jälkkärinä. Juomat tietty menuun sopivat. 

Maailman parasta kotiruokaa! En edes uskalla laskea paljonko tuo 6 hengen illallinen olisi maksanut ravintolassa!? Tälläkertaa ystävien luona nautittuna.

Ihanan ysäriä, tai ehkä kasaria. 😂 

Vierailija
200/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa käydään joskus tunnelman vuoksi lounaalla tai lasillisella. Illalliset sen sijaan laitan kotona. Olen hyvä kokki. Viiniäkin saa jakaa pullollisen ruokailijoille yhden lasillisen hinnalla ja ympäristö on kaunis ja rauhallinen, ei tarvitse pujotella keskustassa juhlijoiden seassa. 

Vielä ennen koronaa käytiin iltaisin ulkona paljonkin.

Monissa nykyajan ravintoloissa on yhtä paljon tunnelmaa kuin 1995-luvun koululuokissa. Sisustuskin saattaa olla samaa tasoa jos on hienompi ja kalliimpi paikka.