Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan käy ravintoloissa koska en halua laittaa rahojani turhuuteen. En käytä alkoholia joten en käy baareissakaan ja yleisötapahtumissakaan en käy.
Miksi menisin ravintolaan koska kaupasta saa ruokaa ja itse osaan tehdä ruokaa?
Haluan käyttää rahani viisaammin kuin siten että tuhlaan rahat humpuukkiin.
Mahtava elämänasenne. Elää tosiaan ehtii sitten haudassakin.
Eikö elämässä ole muuta kuin ravintola, baari ja yleisötapahtumat?
Minäkin pidän noita turhina omalla kohdallani (Suomessa) mutta mun elämässäni on tuhansia muitakin mielenkiintoisempia asioita.
Terkut etelä-Euroopan ihanasta alkusyksystä ja viininkorjuusta.
Mistä sait päähäsi, että nuo olisivat ainoat harrasteet?
En nauti ravintoloiden ilmapiiristä, mieluummin syön kotona. Lisäksi hinta/laatusuhde on usein niin huono että käytän rahani mieluummin johonkin jossa saan niille vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuosikymmenten mittaan käynyt läpi lähes kaikki huippuravintolat mm pks jo työn puolesta enkä tosiaan saa niistä kiksejä. Kotona teemme parempaa:)
En usko, että teette. Sen toki uskon, että teille itse tekemänne ruoka maistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
En nauti ravintoloiden ilmapiiristä, mieluummin syön kotona. Lisäksi hinta/laatusuhde on usein niin huono että käytän rahani mieluummin johonkin jossa saan niille vastinetta.
Kuten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.
Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.
Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.
Suurin osa ravintoloista ei ole Michelin tähden-ravintoloita, vaan jonkun kouluttamattoman ulkomaalaisen pitämiä. Kuka tahansa perusjamppa oppii laittamaan esim. nepalilaista tai intialaista ruokaa, jos vaan haluaa. Veikkaisin, että esim. kymmenennen kerran jälkeen viimeistään tulee jo täydellistä oman maun mukaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeä edes kolme, joiden ruokalistalla ei ole pelkkää bulkkia.
https://viisitahtea.com/50-parasta-ravintolaa-2024/
Katso vaikka tuolta. En usko yhdenkään listalla olevan bulkkia.
Tarkoitin ravintoloita, jossa peruspulliaisella on varaa käydä. Savoy ja Pastis? Molemmissa menee vähintään 100€/ henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan käy ravintoloissa koska en halua laittaa rahojani turhuuteen. En käytä alkoholia joten en käy baareissakaan ja yleisötapahtumissakaan en käy.
Miksi menisin ravintolaan koska kaupasta saa ruokaa ja itse osaan tehdä ruokaa?
Haluan käyttää rahani viisaammin kuin siten että tuhlaan rahat humpuukkiin.
Mahtava elämänasenne. Elää tosiaan ehtii sitten haudassakin.
Eikö elämässä ole muuta kuin ravintola, baari ja yleisötapahtumat?
Minäkin pidän noita turhina omalla kohdallani (Suomessa) mutta mun elämässäni on tuhansia muitakin mielenkiintoisempia asioita.
Terkut etelä-Euroopan ihanasta alkusyksystä ja viininkorjuusta.
Mistä sait päähäsi, että nuo olisivat ainoat harras
Edellinen kommentti kuulosti siltä kuin nuo olisi ne tärkeimmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuosikymmenten mittaan käynyt läpi lähes kaikki huippuravintolat mm pks jo työn puolesta enkä tosiaan saa niistä kiksejä. Kotona teemme parempaa:)
En usko, että teette. Sen toki uskon, että teille itse tekemänne ruoka maistuu paremmin.
Varmaan monella osin tästäkin kyse. Minusta ei oikein kuulostanut herkulliselta täällä listatut telkät, tulkut ja bambit. Ennemmin olisin kyllä itse sellaisia syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.
Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.
Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.
Suurin osa ravintoloista ei ole Michelin tähden-ravintoloita, vaan jonkun kouluttamattoman ulkomaalaisen pitämiä. Kuka tahansa perusjamppa oppii laittamaan esim. ne
Jep, no itse puhuin tosiaan ravintoloista, enkä "ravintoloista". Eipä noissa lähiräkälöissä tosin ainakaan omasta mielestäni hintatasokaan vastaavasti päätä huimaa.
Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin ravintoloita, jossa peruspulliaisella on varaa käydä. Savoy ja Pastis? Molemmissa menee vähintään 100€/ henkilö.
Olen peruspulliainen, ja minulla on kyllä varaa käydä tuon listan ravintoloissa. Toki ne kaikkein kalleimmat (2 tähden Palace yms.) ovat tietysti itsellenikin erityistapauksia.
Ravintolassa syöminen on hölmöä kun kaupasta saa paljon halvemmalla valmiseineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ero ravintolan annoksiin toki on että voivat käyttää hienoja tekniikoita (sous vide löytyy kotoa kyllä) ja pipertää koristeita annoksen päälle mutta se miltä ruoka maistuu on tärkeintä. Maustaminen on taitolaji. Lihan laatu Suomessa surkea, ravintoloilla toki eri toimittajat mutta kun hallitsee valmistustavat markettilaadustakin saa erinomaista.
Eikä tämä ole vain mun ja oman perheeni mielipide. Samoin ystävämme tekevät taivaallista ruokaa, ei tarvitse lähteä ravintolaan "elämyksen" toivossa rahaa menettäen.
Jos hyvän punkun saa alkosta 15 eurolla, saman tai huonomman ravintolasta 60eurolla, ulkofilepihvin 180g 35e/annos, kaupasta rotukarjan sisäfilettä 50e/kg lihatiskiltä, ja kun osaa vielä itse valmistaa, jää kyllä puolison kanssa ravintolaan menemättä. Kyse ei ole maksukyvystä, vaan siitä, että perustason ravintolat, paremmista puhumattakaan, ovat hinnoitelleet itsensä pihalle jo aikaa sitten. Hinta ja laatu eivät vaan kohtaa. Elävät syvässä laskusuhdanteessakin kuin olisi joku raju noususuhdanne ja kysyntä päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista.
No ihan vaan esimerkkinä vaikkapa Michelin oppaan Bib Gourmand -ravintola Plein Helsingissä? Menu näyttäisi olevan alle 60€ ja ei varmasti tarjoile pizzahamppareita. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen peruspulliainen, ja minulla on kyllä varaa käydä tuon listan ravintoloissa. Toki ne kaikkein kalleimmat (2 tähden Palace yms.) ovat tietysti itsellenikin erityistapauksia.
Missä noista? Ne jotka on pääkaupunkiseudulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Vrt esim tupakka-aski päivässä vastaa todella hehkeää illallista joka toinen viikko. Esimerkkejä aika helppoa keksiä lisää.
Hinta ja laatu on vaikea saada kohtaamaan Suomessa. Syön ulkonakin, mutta harvoin.
Luulisi että halvat pikaruokapaikat ottavat eniten osumaa, kun ei ole enää halpaa, yleensä ei nopeaakaan ja parempaa ruokaa voi tehdä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti syöminen ravintolassa on kyllä minusta ihan rahanhaaskausta. Ymmärrän toki, että on kunnon foodieita ja heistä on kivaa maksaa 100 € ravintolaillasta.
Sillä samalla satasella tein viikonloppuna kolme tilausta ja saan kolme merkkikynsilakkaa, kaksi Cubuksen alepaitaa ja parikymmentä hajuvesisamplea. Paljon enemmän ja pitempään niistä on minulle hupia kuin yhdestä ravintolaillasta, joka on tosiaan nopeasti syöty.
Enkä ole edes siinä taloustilanteessa, että joutuisin valitsemaan noiden väliltä. Mutta ennemmin laittaisin sen toisen satasen siihen, että ostan Metson osakkeita kuin että syön metsoa. Kukin tavallaan.
Ei riitä 100€, edes viineihin. Ja kyllä, tulen käymään jatkossakin. 😂
Kukin tavallaan. Minä käyttäisin saman rahan ennemmin vaikka meno-paluulentoihin Lontooseen ja siellä musikaalilippuun.