Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuosikymmenten mittaan käynyt läpi lähes kaikki huippuravintolat mm pks jo työn puolesta enkä tosiaan saa niistä kiksejä. Kotona teemme parempaa:)
En usko, että teette. Sen toki uskon, että teille itse tekemänne ruoka maistuu paremmin.
Se ero ravintolan annoksiin toki on että voivat käyttää hienoja tekniikoita (sous vide löytyy kotoa kyllä) ja pipertää koristeita annoksen päälle mutta se miltä ruoka maistuu on tärkeintä. Maustaminen on taitolaji. Lihan laatu Suomessa surkea, ravintoloilla toki eri toimittajat mutta kun hallitsee valmistustavat markettilaadustakin saa erinomaista.
Eikä tämä ole vain mun ja oman perheeni mielipide. Samoin ystävämme tekevät taivaallista ruokaa, ei tarvitse lähteä ravintolaan "elämyksen" toivossa rahaa menettäen.
Ei minusta esim. viimeksi ravintolassa syömäni wagyu-liha ollut ollenkaan surkealaatuista. Erityisen halpaa se ei toki ollut. Kaikki tulee toki halvemmaksi ostaa ja tehdä itse, ei rajoitu vain ruokaan. Taidan silti itse jatkossakin ostaa ja käyttää myös ammattilaisten palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista.
No ihan vaan esimerkkinä vaikkapa Michelin oppaan Bib Gourmand -ravintola Plein Helsingissä? Menu näyttäisi olevan alle 60€ ja ei varmasti tarjoile pizzahamppareita. 😀
Kiitos! Jos tohon kuitenkin haluaa viinit, on se melkein tuplahinta. Mutta mulla voisi olla ehkä varaa käydä tossa kerran vuodessa.
Kuten muutkin kotimaiset yrittäjät niin ravintoloitsijat ovat valinneet käytännön että hinnat niin ylös kuin mahdollista vaikka se tietäisi vähän asiakkaita sitten päästään valittamaan kun suomalaiset ei syö ravintoloissa jne. En maksa 12€ enempää mistään ruuasta. Nykyään tuolla saa ehkä sen kahvikupillisen ja jonkun pienen leivoksen jälkiruuaksi, mutta sitten pääruoka itsessään maksaakin jo 25€ jossain "halvemmassa" paikassa, sitten vähän fiinimpi mihin meikäläisellä ei ole asiaa maksaakin jo liki 100€ per henkilö.
Muistan kuinka ysärillä ihan tavalliset työläisetkin kävivät ravintoloissa sillä niissä sai halpaa perusruokaa. Mentiin pöytään, tarjoilija tuli paikalle kysymään mitä asiakasa haluaa, tilausta tehtiin minkä jälkeen tarjoilija toi kohtuuhintaisen lehtipihvin muusseiseen pöytään. Muuta ei tarvittu eikä haluttukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeä edes kolme, joiden ruokalistalla ei ole pelkkää bulkkia.
https://viisitahtea.com/50-parasta-ravintolaa-2024/
Katso vaikka tuolta. En usko yhdenkään listalla olevan bulkkia.
Vuan minkäänlainen ruoka se bulkki on, onko se joku elläin, ois kyllä kiva joskus maestoo, mutta männään nyt kalakukolla ja kokkelpiimällä etiäpäen. Antaapa hienompien immeisten syyvä bulkkisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti syöminen ravintolassa on kyllä minusta ihan rahanhaaskausta. Ymmärrän toki, että on kunnon foodieita ja heistä on kivaa maksaa 100 € ravintolaillasta.
Sillä samalla satasella tein viikonloppuna kolme tilausta ja saan kolme merkkikynsilakkaa, kaksi Cubuksen alepaitaa ja parikymmentä hajuvesisamplea. Paljon enemmän ja pitempään niistä on minulle hupia kuin yhdestä ravintolaillasta, joka on tosiaan nopeasti syöty.
Enkä ole edes siinä taloustilanteessa, että joutuisin valitsemaan noiden väliltä. Mutta ennemmin laittaisin sen toisen satasen siihen, että ostan Metson osakkeita kuin että syön metsoa. Kukin tavallaan.
Ei riitä 100€, edes viineihin. Ja kyllä, tulen käymään jatkossakin. 😂
Kukin tavallaan. Minä käyttäisin saman rahan ennemmin vaikka meno-paluulentoihin Lontoose
Ei riitä 100€ meno-paluulentoihin Lontooseen ja musikaalilippuun. 😉
Meillä olisi nykyisin rahaa, mutta kun lapsia on monta ja kaikilla harrastuksia niin ei vaan millään ehdi.
Isovanhemmatkin ovat sellaisia että jos heidät pyytää vahtimaan pienintä niin heillä on koko ajan hirveä kiire --> on stressaavaa lähteä syömään.
Molemmat käyvätkin sitten omien kavereiden kanssa. Ja Kuopiossa asutaan, kyllä täällä ainakin peruspulliainen saa ravintolaruuat alle 50 euron.
En ymmärrä, että kelle oikeasti se ruoka on niin tärkeä osa sitä iltaa, että pitää nekin kerrat kun pääsee lähtemään --> kotona piipertää ruokia. Kyllähän se olennainen osa on vaikka käydä syömässä ja juoda torilla pari drinkkiä varsinkin kun kelit suosivat.
Ihan heti ei tule mieleen lähistöltä mitään "oikeaa" ravintolaa, meillä on kyllä kaikki mahdolliset pikaruokalat ja kebabbilat. Joten syynä lienee enemmänkin se, ettei ole sitä tarjontaa kuin että se olisi ylitsepääsemättömän hintaista. En asu Helsingin tai muun ison kaupungin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin myös vinkkejä ravintoloista, joissa varaa käydä ja jotka ei tarjoa pelkästään hamppareita/ pizzaa/ sushia/ aasialaista.
No ihan vaan esimerkkinä vaikkapa Michelin oppaan Bib Gourmand -ravintola Plein Helsingissä? Menu näyttäisi olevan alle 60€ ja ei varmasti tarjoile pizzahamppareita. 😀
Huh mikä hinta 4rl!? Ja viinit päälle ollaan 100e/hlö
Ranskassa ja Italiassa sama puolet halvemmalla. Mich* ravintoloissakin 2 henkeä syö alle 200 eurolla!
Ravintolasyömisen hinta on noussut menneiden viiden vuoden aikana todella paljon. Vuonna 2019 oli ihan normaalia saada esimerkiksi pizza 6-8 eurolla. Nyt on jo saavutus jos sen löytää alle 12 euron hintaan. Juomankin hinta on selvästi kalliimpi kuin vastaavan tuotteen kaupassa vaikka sisäänostohinta on todennäköisesti matalampi ( hanajuoma vs pullojuoma, sama koko)
Käyn lounaalla useimmiten ravintolassa syömässä, koska lounaetu huomioiden annos useimmissa paikoissa kohtuuhintainen. Samoihin paikkoihin en menisi kuitenkaan lounasajan ulkopuolella, kun sama annos maksaa usein silloin vähintään tuplasti enemmän kuin lounasaikaan.
Tässäkin ketjussa huomaa kuinka osa on täysin vieraantuneita siitä millainen rahatilanne nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttään ne katoaa, ovat kiinni silloin kun ihmisillä olisi aikaa ja halua mennä syömään, eli sunnuntaina. Joku ravintoloitsija kertoi ettei kannata pitää auki sunnuntaisin kun ei ole asiakkaita, no ei olekaan kun on kiinni, ei siis ole ikinä edes kokeillut olisiko asiakkaita
Todella hiljaista on ollut sunnuntaisin silloin kun olen ravintolassa sunnuntaina käynyt (on niitä joitakin avoinna).
Sunnuntaina pitää maksaa työntekijöille sunnuntailisät = tuplapalkka. Ei mikään ihme että ravintolat laitetaan silloin kiinni
Et voi tietää mitä niille nollatuntisopparilla maksetaan. Ravintolan pitäjä pyrkii pistämään lisät omiin liiveihinsä. Sekin, jos ravintolan pitäjä hinnoittelee itsensä pihalle, ei ole ainoastaan hänen, vaan myös työntekijänsä ongelma. Asiakas voi aina äänestää jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa syöminen on hölmöä kun kaupasta saa paljon halvemmalla valmiseineksiä.
Totta, ja vaatteiden ostaminen on hölmöä kun voi hakea kierrätyskeskuksesta ilmaiskankaita ja ommella itse.
Riippuu paikkakunnasta, mutta mitään äkillistä ravintolakatoa en ole havainnut. Pääsyy ongelmiin lienee se muihinkin bisneksiin vaikuttava seikka, että ihmiset ovat viime vuosina käyttäneet vähemmän rahaa vapaa-ajan viettoon. Lounasravintolat pärjäävät kyllä, mutta iltaravintoloilla taitaa olla vaikeampaa.
Ei riitä 100€ meno-paluulentoihin Lontooseen ja musikaalilippuun. 😉
Satanenhan ei tässä lainaamassani esimerkissä riittänyt edes illallisen kanssa nautittuun viinipakettiin. 😁 Norwegianin lennot Lontooseen ovat alkaen 55 € / suunta. Musikaaliliput huonoimmilla istumapaikoilla alkaen 15 puntaa, mutta kyllä minä investoisin hintaluokkaan 48 puntaa. Illallisen hinnalla voisin olla vielä majoittuakin yön tai kaksi Lontoossa. Jäi nyt vähän epäselväksi tuo illallisen kokonaishinta, mutta pelkkien viinien hinnalla minä pääsisin Lontooseen ja takaisin.
Tuntuu typerältä maksaa lasista viiniä 15€, kun kokonaisen pullon saa kaupasta samalla hinnalla. Mä ymmärrän sen, että on kiva käydä syömässä ulkona, mutta mitä enemmän sitä ajattelee, niin sitä typerämpää se on.
Aikaisemmin kävin ulkona usein ja halusin oikein käydä paikkoja läpi. Kerran huvikseen googlasin ravintolassa tarjotun viinin, (24 cl oli 18€). Pullo Alkosta oli alle 15€.
Vähän meni maku.
En ymmärrä mikä pointti fine dining syöjillä on kimpaantua siitä, että suuri osa ihmisistä ei niissä käy. Näin on ollut aina, eikä laakusuhdanne paranna asiaa. Jos kokisin olevani rikas, kävisin itsekin michelin-ravintoloissa, vaan kun en ole ja puskuria ei näinä aikoina ole ikinä liikaa, niin mieluummin sijoitan nekin rahat. Suuri osa halvemmista ravintoloista ei taas kovin kummoisia ole.
Useimmin tulee varmaan syötyä pizzaa, sitä parempaa versiota, siinä yleensä saa kohtuullisella panostuksella aidosti maukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa ja Italiassa sama puolet halvemmalla. Mich* ravintoloissakin 2 henkeä syö alle 200 eurolla!
Ranskassa on aika paljon niitä tähtiravintoloita, ja varmasti sieltä joukosta löytyy tosiaan edullisemmankin hintatason paikkoja. Tasan varmasti löytyy myös niitä, joissa hintataso on moninkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuo on jonkun mielestä Suomen hintatasossa kovinkin kallis, niin ei tosiaan auta kun pysytellä vaan kotona järsimässä sitä paljon paremmin ihan itse valmistettua kyrsää. 😂
Kyllä se vähän niin on, että jostain ruoasta pitävä, pystyy hioutumaan siinä huipuksi ilman kokin koulutusta. Välillä on Michelin -ravintoloissa niin outoja settejä, ettei itselleni ainakaan maistu. Työn puolesta näissä voi käydä, mutta ei tuota yleensä makuelämystä. Ehkä meillä on erilaiset maut kokin kanssa, mutta esim. salaatti, jossa on raastettua porkkanaa ja munakasta ei ole minusta hyvää tai hienoa viitaten erääseenkin Michelin- maininnan saaneeseen ravintolaan. Olen myös syönyt korvasieniä, jossa narskuu hiekka, mautonta kampasimpukkaa jne. arvostetuissa fine dining-ravintoloissa.