Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Olen aika yllättynyt, että näin moni on sitä mieltä, että ihan turhaa eikä sieltä mitään maksamisen arvoista saa. Kukin tavallaan; itse taas en juuri shoppaile tms., niin ilomielin maksan ravintolaruuasta aina joskus.
Parhaan ystävän kanssa asutaan eri paikkakunnilla ja usein kun tavataan, mennään johonkin kivaan ravintolaan aluksi kuulumisia vaihtamaan ja sieltä sitten mennnään mihin mennäänkin. Joskus ollaan myös toistemme luona ja saahan sitä niinkin hyvää ruokaa, mutta saadaan molemmat varmasti tarpeeksi kokata arjessa muutenkin, niin kyllä ravintoloilla paikkansa minun elämässäni on.
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan käy ravintoloissa koska en halua laittaa rahojani turhuuteen. En käytä alkoholia joten en käy baareissakaan ja yleisötapahtumissakaan en käy.
Miksi menisin ravintolaan koska kaupasta saa ruokaa ja itse osaan tehdä ruokaa?
Haluan käyttää rahani viisaammin kuin siten että tuhlaan rahat humpuukkiin.
Mahtava elämänasenne. Elää tosiaan ehtii sitten haudassakin.
Rikkaistomme ja sitä hännystelevä persusto leikkaa jatkuvasti palkansaajan ostovoimaa ja itkee sitten kun ravintoloiden tyyppiset "ylimääräiset" palvelut kuihtuvat asiakkaiden puutteessa pois :D
Ensimmäinen asia, mihin hallituksen kurjistamispolitiikka iskee, on ei-välttämättömyyksistä luopuminen. Alkoholi, tupakka, ravintolassa käyminen, hotellilomailu suomessa, kaikkien toisarvoisten palvelujen jättäminen - varsinkin jos ne voi tehdä itse. Mm. kotisiivous hoituu lähes kaikilta itse, ei siitä kannata 40e/h maksaa. Vanhemman auton määräaikaishuollotkaan eivät ole mitään rakettitekniikkaa. Kodin pikku remontitkin hoituu ilman maksullista ranea. Eli ravintolassa käyminen on säästötalkoissa ja pahaan päivään varautumiseen vain jäävuoren huippu.
Tavoitteeksi säästämiseen kannattaa ottaa vähintään 300e/kk, eli sen verran mitä riikka leikkasi käteen jäävästä ansiosidonnaisesta keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti syöminen ravintolassa on kyllä minusta ihan rahanhaaskausta. Ymmärrän toki, että on kunnon foodieita ja heistä on kivaa maksaa 100 € ravintolaillasta.
Sillä samalla satasella tein viikonloppuna kolme tilausta ja saan kolme merkkikynsilakkaa, kaksi Cubuksen alepaitaa ja parikymmentä hajuvesisamplea. Paljon enemmän ja pitempään niistä on minulle hupia kuin yhdestä ravintolaillasta, joka on tosiaan nopeasti syöty.
Enkä ole edes siinä taloustilanteessa, että joutuisin valitsemaan noiden väliltä. Mutta ennemmin laittaisin sen toisen satasen siihen, että ostan Metson osakkeita kuin että syön metsoa. Kukin tavallaan.
Ei riitä 100€, edes viineihin. Ja kyllä, tulen käymään jatkossakin. 😂
No sori, ei tosiaan tule tuollaisissa käytyä niin en edes tiedä mitä maksaa. Sitä suuremmalla syyllä pysyn sitten poissa noista hienoista ravintoloista tuomasta hiekkaa saliin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Olen aika yllättynyt, että näin moni on sitä mieltä, että ihan turhaa eikä sieltä mitään maksamisen arvoista saa. Kukin tavallaan; itse taas en juuri shoppaile tms., niin ilomielin maksan ravintolaruuasta aina joskus.
Parhaan ystävän kanssa asutaan eri paikkakunnilla ja usein kun tavataan, mennään johonkin kivaan ravintolaan aluksi kuulumisia vaihtamaan ja sieltä sitten mennnään mihin mennäänkin. Joskus ollaan myös toistemme luona ja saahan sitä niinkin hyvää ruokaa, mutta saadaan molemmat varmasti tarpeeksi kokata arjessa muutenkin, niin kyllä ravintoloilla paikkansa minun elämässäni on.
Eniten ihmettelen sitä, miksi niin moni joka ei koskaan käy hyvissä ravintoloissa kokee tarvetta kertoa kuinka niissä syödään huonosti valmistettuja pässin kiveksiä (kotona tulee paremaa) ja annoksen päällä on ruohosipuli poikittain. 😂
Omaa tyhmyyttään ne katoaa, ovat kiinni silloin kun ihmisillä olisi aikaa ja halua mennä syömään, eli sunnuntaina. Joku ravintoloitsija kertoi ettei kannata pitää auki sunnuntaisin kun ei ole asiakkaita, no ei olekaan kun on kiinni, ei siis ole ikinä edes kokeillut olisiko asiakkaita
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Tuosta ravintolakulttuurista vielä. Suomessa on aika tavallista, että töistä tullaan suoraan kotiin ja haetaan alle kouluikäiset lapset - jos sellaisia on - päiväkodista ja sitten laitetaan kotona perhelle ruokaa. Eikä niin, että käydään hakemassa kotoa muksut ja sitten lähdetään jonnekin ravintolaan syömään. Ihan jo senkin takia, että lapsilla alkaa siinä vaiheessa olla jo nälkä, kun vanhemmat ovat kotona, ja lisäksi ravintolaan lähteminen ja siellä syöminen tarkoittaisi sitä, että illalla ollaan vasta niin myöhään kotona, että onkin jo lasten nukkumaanmenoaika. Jos edes ehditään siihen mennessä kotiin. Välissä pitäisi ne koululaisten läksytkin katsoa, kuskata harrastuksiin jne. Eli meidän työelämäkään (+ päivähoito ja koulu) ei ehkä suosi sitä, että ravintoloissa käytäisiin päivällisellä/illallisella. Ainakaan arkisin.
Lapsettomat sinkut taas maksavat asumisestaan niin paljon, ettei jää rahaa ravintoloissa syömisiin kovin usein. Ravintolat on tarkoitettu parisuhteessa eläville vähintään keskituloisille lapsettomille. Suurin osa suomalaisista kotitalouksista on yhden hengen talouksia.
Vierailija kirjoitti:
()
Oikeasti on todella väsynyttä leikkiä kosmopoliittia haukkumalla omaa kotimaataan.
Top comment.
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttään ne katoaa, ovat kiinni silloin kun ihmisillä olisi aikaa ja halua mennä syömään, eli sunnuntaina. Joku ravintoloitsija kertoi ettei kannata pitää auki sunnuntaisin kun ei ole asiakkaita, no ei olekaan kun on kiinni, ei siis ole ikinä edes kokeillut olisiko asiakkaita
Todella hiljaista on ollut sunnuntaisin silloin kun olen ravintolassa sunnuntaina käynyt (on niitä joitakin avoinna).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan käy ravintoloissa koska en halua laittaa rahojani turhuuteen. En käytä alkoholia joten en käy baareissakaan ja yleisötapahtumissakaan en käy.
Toiset hummaa rahansa ravintolaan, toiset lähtee sen sijaab vaikka esim. luonnonpuistoon patikoimaan omin eväin. Että siinä sulle laajennusta omaan suppeaan elämänasenteeseesi. Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset hummaa rahansa ravintolaan, toiset lähtee sen sijaab vaikka esim. luonnonpuistoon patikoimaan omin eväin. Että siinä sulle laajennusta omaan suppeaan elämänasenteeseesi. Ole hyvä!
Teen molempia, eikä ne ole millään tavalla verrannollisia saati toisensa poissulkevia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hiljaista on ollut sunnuntaisin silloin kun olen ravintolassa sunnuntaina käynyt (on niitä joitakin avoinna).
Sunnuntaina pitää maksaa työntekijöille sunnuntailisät = tuplapalkka. Ei mikään ihme että ravintolat laitetaan silloin kiinni
Ihan kustannussyistä ei ole juurikaan kuulunut suomalaiseen elämäntapaan. Varakkaimmat käy äitienpäivä- ja vappulounailla. Taviksella ei ole varaa laittaa lähes 2000e yhteen ateriaan (meitä olisi 17 em lounailla).
Ulkomailla syömme ja kahvittelemme vähintään kerran viikossa. 25-100 eurolla syö (ja juo) 2 henkeä jo mukavasti! Viimeksi kun meitä oli 11 henkeä vähän hienommassa ravintolassa se maksoi viineineen yms 438e. Lapset ottivat vain 2rl me muut täyden menun (3 alkupalaa, primo, secondo ja dolce).
Puhumattakaan ruuan hinta-laatusuhteesta!! Suomessa jää aina tunne että höh, olisin tehnyt tuonkin itse paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole ravintolakulttuuria. Burgeria ja maalaisranskalaisia saa joka nurkasta, samoin pizzaa ja pastaa, samoin kebabbia.
Jos haluan burgerin, menen McDonaldsiin. Hyvän pizzan saan pizzaan erikoistuneesta ravintolasta. Kebabit haen kulman pizzeriasta.
Ilmiantakaa ravintola, joka tarjoaa jotain muutakin kuin ainaista burgeria ja pizzaa. Ei täällä ole sellaista!
Ainakin pk-seutu on täynnä ravintoloita joista saa muuta kuin burgeria ja pizzaa. Epäilen, että löytyy kyllä muistakin hiemankin suuremmista kaupungeista.
Nimeä ne. Sushit/ kiinalaiset/ korealaiset nuudelipaikat ei myöskään kiinnosta.
Pamela on hyvä ravintola!En taida alkaa nimeämään, sillä niitä lienee vähintään
Nimeä edes kolme, joiden ruokalistalla ei ole pelkkää bulkkia.
Söin paljonkin ulkona vielä joskus 2010. Suhteessa ansioihin se ei ollut mitenkään ihmeellistä ellei sitten mennyt johonkin aivan huippu mestaan. Tällä hetkellä (samassa duunissa) ostovoimaa on lähinnä hampurilaisketjujen tarjoomaan.
Vierailija kirjoitti:
Nimeä edes kolme, joiden ruokalistalla ei ole pelkkää bulkkia.
https://viisitahtea.com/50-parasta-ravintolaa-2024/
Katso vaikka tuolta. En usko yhdenkään listalla olevan bulkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö elämässä ole muuta kuin ravintola, baari ja yleisötapahtumat?
Minäkin pidän noita turhina omalla kohdallani (Suomessa) mutta mun elämässäni on tuhansia muitakin mielenkiintoisempia asioita.
Terkut etelä-Euroopan ihanasta alkusyksystä ja viininkorjuusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kustannussyistä ei ole juurikaan kuulunut suomalaiseen elämäntapaan. Varakkaimmat käy äitienpäivä- ja vappulounailla. Taviksella ei ole varaa laittaa lähes 2000e yhteen ateriaan (meitä olisi 17 em lounailla).
Ulkomailla syömme ja kahvittelemme vähintään kerran viikossa. 25-100 eurolla syö (ja juo) 2 henkeä jo mukavasti! Viimeksi kun meitä oli 11 henkeä vähän hienommassa ravintolassa se maksoi viineineen yms 438e. Lapset ottivat vain 2rl me muut täyden menun (3 alkupalaa, primo, secondo ja dolce).
Puhumattakaan ruuan hinta-laatusuhteesta!! Suomessa jää aina tunne että höh, olisin tehnyt tuonkin itse paremmin!
Kävin jonkin aikaa sitten ravintola Olossa. Eipä tullut yhdenkään ruokalajin kohdalla tunnetta, että olisin osannut tehdä tämän itsekin saati vielä paremmin. 😂
Ei riitä 100€, edes viineihin. Ja kyllä, tulen käymään jatkossakin. 😂