Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
81/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ABC-huoltamomuona on sitä oikeaa suomalaista kulinarismia.

Vierailija
82/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin keskikokoisessa kaupungissani syömässä ulkona useammin, jos tarjonta olisi parempaa. On lähinnä ketjuravintoloita ja sitten 1 - 2 ehkä vähän tasokkaampaa, mutta niihinkään ei viitsi mennä joka kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kesällä syönyt ravintolassa varmaan 10 kertaa. Kyllä se mun kulttuuriin kuuluu, muttei varmaan sen tyypin, jolle kahvilahinnat on liikaa.

Kun en polta enkä juo enkä shoppaile huvikseni, jää rahaa kulutettavaksi palveluihin.

Vierailija
84/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kun keskituloiset ja köyhät ajetaan pieneen tilaan niin sitten ei ole varaa käydä enää ulkona syömässä.

Ruokahan ja varsinkin viihteellä käyminen on se ensimmäinen asia, mistä monet alkaa nipsimään omia kuluja. 

Kahden ihmisen hyvälaatuiseen ravintolaillalliseen menee helposti se 80e. Sillä rahalla saa jo viikon ruuat. 

Vierailija
85/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä hienostelijat, kukaan ei myönnä  käyvänsä Hesessä ja vastaavissa, vaan ihan täynnä nuo näkyvät olevan koko ajan. :)

Joku fine dining on tylsää ja hidasta snobbailua.

En käy hesessä, kun tykkää hesen hampurilaisista. Mäkissä välillä kyllä. 

Eikä se fine dining mielestäni aina tylsää snobbailua ole, välillä saa oikein hyviä kokemuksia ja makuja. Suomessa turhan kallis kyllä.

Vierailija
86/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole ravintolakulttuuria. Burgeria ja maalaisranskalaisia saa joka nurkasta, samoin pizzaa ja pastaa, samoin kebabbia. 

Jos haluan burgerin, menen McDonaldsiin. Hyvän pizzan saan pizzaan erikoistuneesta ravintolasta. Kebabit haen kulman pizzeriasta. 

Ilmiantakaa ravintola, joka tarjoaa jotain muutakin kuin ainaista burgeria ja pizzaa. Ei täällä ole sellaista! 

Ainakin pk-seutu on täynnä ravintoloita joista saa muuta kuin burgeria ja pizzaa. Epäilen, että löytyy kyllä muistakin hiemankin suuremmista kaupungeista.

Vierailija
87/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkoholinkäytön noin 10 vuotta sitten, senjälkeen ei ole ollut mitään kiinnostusta käydä ravintoloissa. Ja nyt joku ajattelee, että ravintoloissa syödään myös, tosiasiassa niitä pidetään pystyssä juomalla. Suomalaiset ravintolat ovat kaikenlisäksi liian kalliita eikä ne tarjoa oikeastaan yhtään mitään siellä käyvälle. 

Yksinkertaisesti rahat voi laittaa järkevämpään, kun ravintolat ei tarjoa mitään sellaista mistä joku on valmis maksamaan, minä en ainakaan ole.

Vierailija
88/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri vastaaja, mutta ihan pakko tähän väliin kommentoida, että minä esimerkiksi saan kotona sellaista ruokaa, jota kertakaikkiaan ei edes saa ravintolasta. Ainakaan tässä kaupungissa. Ei ole ainuttakaan ravintolaa, josta saisi esimerkiksi nyt vaikka kauriin lihaa. Tai edes hirveä. Tai koitapa löytää metsopaistia kesäkuussa yhtään mistään.

Se kotiruoka voi olla jotain muutakin, kuin makaronilaatikkoa ja se kotikokkikin voi olla ihan todella taitava ruuanlaittaja. Meillä se kotikokki panostaa myös viinivalintoihin ja ruoka todella on vähintään hyvän ravintolan tasoa. 

Itse olen syönyt niin kauriin kuin hirvenkin lihaa monta kertaa ravintolassa. Metsoa en ole koskaan syönyt, enkä haluakaan syödä. Kotikokkikin voi olla taitava ruoanlaittaja, mutta ei silti saa millään samanlaista elämystä aikaan kuin tasokkaan ravint

No kyllä saa ihan yhtä hyvän makuelämyksen. Ei siihen montaa kokkia tarvita. Ihan turha on vängätä. 

Kiva, että olet saanut hirveä ja kaurista ravintolassa. Olen minäkin hirveä muutaman kerran listalla nähnyt (lähinnä pohjoisessa) mutta tässä kaupungissa niitä ei tosiaan ravintolasta saa. Mitään ulkomaista nautaa en lähde isolla rahalla ravintolaan syömään.

Ps. Metso on tosi hyvää, mutta minusta pyy on paras riistalintu. 

Vierailija
89/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön ravintolassa päivittäin, joskus parikin kertaa. Ei vaan kiinnosta ruoanlaitto yhtään. 

Vierailija
90/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole ravintolakulttuuria. Burgeria ja maalaisranskalaisia saa joka nurkasta, samoin pizzaa ja pastaa, samoin kebabbia. 

Jos haluan burgerin, menen McDonaldsiin. Hyvän pizzan saan pizzaan erikoistuneesta ravintolasta. Kebabit haen kulman pizzeriasta. 

Ilmiantakaa ravintola, joka tarjoaa jotain muutakin kuin ainaista burgeria ja pizzaa. Ei täällä ole sellaista! 

Ainakin pk-seutu on täynnä ravintoloita joista saa muuta kuin burgeria ja pizzaa. Epäilen, että löytyy kyllä muistakin hiemankin suuremmista kaupungeista.

Nimeä ne. Sushit/ kiinalaiset/ korealaiset nuudelipaikat ei myöskään kiinnosta. 

Pamela on hyvä ravintola! 

Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ravintolakulttuurista vielä. Suomessa on aika tavallista, että töistä tullaan suoraan kotiin ja haetaan alle kouluikäiset lapset - jos sellaisia on -  päiväkodista ja sitten laitetaan kotona perhelle  ruokaa. Eikä niin, että käydään hakemassa kotoa muksut ja sitten lähdetään jonnekin ravintolaan syömään. Ihan jo senkin takia, että lapsilla alkaa siinä vaiheessa olla jo nälkä, kun vanhemmat ovat kotona, ja lisäksi ravintolaan lähteminen ja siellä syöminen tarkoittaisi sitä, että illalla ollaan vasta niin myöhään kotona, että onkin jo lasten nukkumaanmenoaika. Jos edes ehditään siihen mennessä kotiin.  Välissä pitäisi ne koululaisten läksytkin katsoa, kuskata harrastuksiin jne. Eli meidän työelämäkään (+ päivähoito ja koulu) ei ehkä suosi sitä, että ravintoloissa käytäisiin päivällisellä/illallisella. Ainakaan arkisin. 

Vierailija
92/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kesällä syönyt ravintolassa varmaan 10 kertaa. Kyllä se mun kulttuuriin kuuluu, muttei varmaan sen tyypin, jolle kahvilahinnat on liikaa.

Kun en polta enkä juo enkä shoppaile huvikseni, jää rahaa kulutettavaksi palveluihin.

En juo, shoppaile, käy baarissa, käy kahviloissa, tuhlaa rahaani mihinkään ylimääräiseen ja silti rahat ei riitä nykyään mihinkään.

Tosin olenhan minä opiskelija. 

Vierailija
93/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinteleita syntyy kuin sieniä sateella. On kaikki kulttuurit edustettuina. Ei ihme että heikoimmat karsiutuu. Ennen oli vain muutama rosso ja mäkkärit ja pizzeria. Nyt on eskimolais, nepali, intia, bengali, kiina ym ym ravintoloita melkein joka vähänkin suuremmassa kaupungissa.

Vierailija
94/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön ravintolassa itse silloin tälläin, tienaan ihan on hyvin, mutta on ravintolassa syöminen aika kallista kyllä silti. Lopetin jossain välissä samasta syystä baareissa käymisen aikaan, mikä taas oli hyvä päätös. Lähinnä bläkkis-keikoilla tulee käytyä ja juotua pari olutta silloin, kympin kappalehintaan. Muuten ei sitäkään enää. Kokkaan miltei päivittäin kyllä itse, ja olen ihan hyvä kokkikin.

Kävisin paljon enemmän ulkona syömässä, jos se ei olisi niin kallista, en vaan halua laittaa satoja euroja kuukaudessa ravintolassa syömiseen. 

Niin siis olen yli viisikymppinen, jonka lapsikin on yli 20-vuotias ja omillaan. Sekin vaikuttaa kyllä

Vierailija
95/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tuli käytyä Elitessä. Hyvä paikka.

Vierailija
96/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on vähentynyt ravintolakäynnit viimeisen parin vuoden aikana. Ylimääräistä rahaa kun ei jokapuolella nousseiden kulujen ja laahaavan palkan vuoksi juuri ole.

Onhan se vähän tyyris syönti kun perusviineillä menee 300 pariin naamaan eikä ole rengasmerkkiä edes ravintolat :/

Vierailija
97/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ABC-huoltamomuona on sitä oikeaa suomalaista kulinarismia.

Suurin osa suomalaisista on muonamiehiä.

Vierailija
98/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun peruspitsalätty maksaa täällä stadissa kakskymppiä niin veikkaan että aika monelle alkaa kelpaamaan se kaupan pakastealtaan roiskeläppä oikein hyvin

Ei pyöreitä roiskeläppiä ole, jos autotermejä käytetän niin kytkinlevy.

Roikeläppä-nimitys tulee siitä kun kaikki sörsselit on roiskittu pizzaan.

Ei nykynuoret oo vissiin nähneet roiskeläppää eikä alkuperäistä saarioisten lättyä...

Roiskeläppä löytyy vieläkin esim rekan takaa, se musta kuminpala joka estää roiskeita. Saarioisten klassikko taas muistutti suutuntumaltaan kumia.

Vierailija
99/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne rahavarat on vähentyneet jotenkin. Vielä 15 vuotta sitten painelin jonnekin alennusmyynteihin ja ostelin sitä ja tätä. Tai Stokkan Hullut päivät vei aina sen 200-300 Euroa. Eipä ole enää ollut löysää rahaa samalla tavalla. Tietysti näin kahden ison lapsen vanhempana ravintolalaskut on taivaissa. Eipä riitä enää lapsille se 6,90 lastenannos "nakit ja muusi" vaan tilataan listalta kunnon pihviä yms. Ihan perusbaariruokaankin menee jo neljältä 80-100 Euroa. Jos syö paremmin, vain taivas on rajana.

Just metelöin miehelle näinkin pienestä asiasta kuin kaapeli-tv:n lasku. Kun muutettiin tähän, niin lasku oli noin 40 Euroa/vuosi. Tämä siis 2007-2010. Sitten se nousi pikkuhiljaa 70 euroon. Seuraavaksi siirtyi kuukausilaskutukseen ja se oli 7,90 Euroa/kk, Sitten 8,5 Euroa ja tadaa, nyt onkin jo 9.90. Eli 120 Euroa/vuosi. Ihan hauska määrä, jos 2010-2024 hinta on kolminkertaistunut. Nämä on pieniä laskuja, mutta kuvaavaa on, että juuri näistä ihan pienistäkin on alettu nyhtää enemmän ja enemmän, kun ei ihmiset huomaa tai tajua. 

Toinen periaatteellinen ärsytyksen aihe on hulevesimaksu. Se ilmestyi 4-5 vuotta sitten. Sehän on vaan noin 50 euroa/vuosi, mutta miksi sellainen pitä ottaa käyttöön? Taas yksi lisävero. Mikään ei riitä. Kiinteistöverollahan ylläpidetään infraa, niin eikö sadevesikaivot kuulu infraan? Lisäksi jos tonttikaan ei monilla ole oma vaan vuokratontti, niin miksi hulevedestä maksetaan, kun tontti kerran on kaupungin jo valmiiksi ja kaupungin maalta valuu vedet.

Vierailija
100/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomi Björk-ajat on takanapäin.

Tomi Björckillä on 11 ravintolaa Suomessa ja muutama ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi