Maaseudulla asuminen?!
Muutin keväällä maaseudulle, kun jäin eläkkeelle. Kevät ja kesä mennyt fiilistellessä, saunaa lämmitellessä, kalastelussa ja marjastaessa. Nyt alkaa hirvittää syksy ja talvi. Mitä minä teen täällä syksyn ja talven? Siis päivät, viikot ja kuukaudet? Matkaa kauppaan on 20 km eikä naapureita lähimaillakaan. Kun käyn kylällä, roikun tuntikaupalla niissä parissa ruokakaupassa, kun on niin vaikea lähteä kotiin yksinäisyyteen takaisin. Miten te maalla asuvat selviätte ja mitä te teette? Nytkin on aamu, eikä ole mitään ajatusta, miten saan tämän päivän kulumaan.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellet kaupungissa asunut teattereissa ja kauppakeskuksissa normaalin asunnon sijaan, mitä sellaista siellä oli mitä ei millään muotoa pysty tässä nykyisessä asuinpaikassasi tekemään?
Mitä mä just luin? Siis kaupungeissa ei ole muuta kuin teattereita ja kauppakeskuksia? Ei museoita, ei taidegallerioita, ei kirjastoja, ei puistoja, ei työväenopistoja, ei kahviloita, ei kuntosaleja?
Jopa tuossa noin 2500 asukkaan kylässä jossa asuin on kirjasto, puisto, kahvila, kuntosali. Jos ajan 12minuuttia niin löytyy leffateatteri, toinen kahvila, uimahalli, jne.
Eipä koira vaikuta mitenkään tähän pohjois-pohjanmaan stalkkeriin. Nimikirjaimet T.S. Laittaa unilääkettä lihapulliin ja syöttää koirille.
Itselleni talvi on rauhoittumisen aikaa ja siitä nautin.
Kevät, kesä ja syksy. Puuhaa on riittävästi ja liikaakin. Tänäkin kesänä kaiken jokavuotisen homman lisäksi täytyi mm. maalata talo, käsitellä kesäkalusteet ja laituri puuöljyllä, sekä korjata liiteriä ja aitaa. Vaikka en ole maa- tai metsätaloudessa töissä, töitä riittää kun asuu maalla ei-täysin-uudessa talossa ja pihapiiriä riittää.
Tämä syyspuoli on vielä puuhakasta aikaa, mutta talven koittaessa vetäisen villasukat jalkaan, nautiskelen kuumasta juomasta ja puuhailen sisällä jotain mistä pidän. Lumityöt toki työllistävät minuakin, mutta onneksi saan siihen koneellista apua. Polttopuut täytyy kantaa sisään liiteristä, lämmittää tupaa ja ruokkia talvilintuja, mutta muutoin olen säästöliekillä aktiivisuuden suhteen. Ainoa jokapäiväinen "pakollinen" aktiviteetti on koirien kanssa lenkkeily ja hyvä niin, sillä muutoin majailisin vain sisällä.
Kun talven ottaa rennommin, on taas virtaa kun kevät koittaa.
Suomi on siitä hyvä maa että täällä pystyy asumaan "maalla" myös suhteellisen lähellä kaupunkia. Me asutaan vartin ajomatkan päässä isosta kauppakeskuksesta josta löytyy sekä Prisma että Citymarket, apteekki, autotarvikeliike, neljä eri pikaruokaketjua ja vaatekauppoja. Kaupungin keskustaan on 20 minuutin ajomatka. Silti asutaan ihan korvessa ja keskellä ei mitään, ainut talo pienen järven rannalla ja tonttia 3 hehtaaria. Katuvaloihin ja pikitielle on matkaa vaan 4 kilometriä. Pihalla istuessa ei kuulu kuin luonnon ääniä, lähin naapuri on 400 metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on siitä hyvä maa että täällä pystyy asumaan "maalla" myös suhteellisen lähellä kaupunkia. Me asutaan vartin ajomatkan päässä isosta kauppakeskuksesta josta löytyy sekä Prisma että Citymarket, apteekki, autotarvikeliike, neljä eri pikaruokaketjua ja vaatekauppoja. Kaupungin keskustaan on 20 minuutin ajomatka. Silti asutaan ihan korvessa ja keskellä ei mitään, ainut talo pienen järven rannalla ja tonttia 3 hehtaaria. Katuvaloihin ja pikitielle on matkaa vaan 4 kilometriä. Pihalla istuessa ei kuulu kuin luonnon ääniä, lähin naapuri on 400 metrin päässä.
Tämä. Ketju on taas täynnä näitä inttäjiä, että maaseudulla on kaikkea, vaikka ap nimenomaan sanoi asuvansa 20 km lähimmästä ruokakaupasta. Siinä sitten voi pohtia, miten lähellä tämä kaikki muu on. Toki palstalaisten mukaan siellä on kuitenkin vireää yhdistystoimintaa (joka ottaa tulokkaat vastaan) ja hyvä liikunta- ja kulttuuripalvleut.
Maaseutu on kuitenkin laaja käsite. Jo Pohjois-Espoo on täysin maaseutua, toki siellä asuminen varmaan on aika kallista. Mikkelin, Joensuun tai Kuopion torilta ei tarvitse ajaa kovin kauas, kun ollaan jo haja-asutusalueella.
Päivät saa kulumaan, kun pitää kaivaa auto lumihangesta ja kolata sille reitti väylälle, että pääsee sinne kaupalle notkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun näissä maalle muuttaneiden tarinoissa olisi paikkakunta näkyvillä. Tietäisi missä on otettu muuttajat ilolla vastaan, missä ei. Vaikka toki itsestäkin se riippuu.
Olen myös miettinyt eläkeläisenä maalle muuttamista, muttei ole juuria missään.
Jos muutat paikkaan, jossa naapureita ei edes ole lähellä, niin kuka sinut ottaa vastaan?
Enemmän minä kaipaisin tietoa näistä, joiden mukaan maaseudulla on vireää harrastetoimintaa jokapäivälle ja kulttuuri- ja liikuntapalvelut lähellä. Nämä paikat eivät nimittäin vastaa omia kokemuksia, eikä maalle takaisin muuttaneiden kavereiden kokemuksia.
Hommaa koira niin ei tule yksinäinen ole. Siinä mukana tulee pakkolenkitykset useamman kerran päivässä, säässä kuin säässä. Koira tuo myös turvaa, jos on tarpeeksi kookas.
Vierailija kirjoitti:
Eipä koira vaikuta mitenkään tähän pohjois-pohjanmaan stalkkeriin. Nimikirjaimet T.S. Laittaa unilääkettä lihapulliin ja syöttää koirille.
Kaikki tämän palstan stalkkeripelottelut taitaa liittyä juuri tuohon yhteen ja samaan julkisuudessakin uutisoituun hulluun.
Näin erakkoluonteena en kaipaa ihmisiä. Kivaa on maalla yksin asustella. Ei tule ikinä aika pitkäksi eikä tekemisen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellet kaupungissa asunut teattereissa ja kauppakeskuksissa normaalin asunnon sijaan, mitä sellaista siellä oli mitä ei millään muotoa pysty tässä nykyisessä asuinpaikassasi tekemään?
Mitä mä just luin? Siis kaupungeissa ei ole muuta kuin teattereita ja kauppakeskuksia? Ei museoita, ei taidegallerioita, ei kirjastoja, ei puistoja, ei työväenopistoja, ei kahviloita, ei kuntosaleja?
Kyllä näitä kaikkia on myös maalla.
Kaikkeahan on kaikkialla jos etäisyyksistä ei tarvitse välittää. ap sanoi jo, että ihan peruskauppaan on se 20 km., eli ei nuo muutakaan asiat taida ihan naapurissa olla. Samalla tavalla marjoja ja sieniä on myös kaupungissa.
En ikimaailmassa keräisi marjoja ja sieniä mistään kaupungin virkistysmetsistä. Autojen saasteet, koiran paskat ja ihmisen jätökset pilaavat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun näissä maalle muuttaneiden tarinoissa olisi paikkakunta näkyvillä. Tietäisi missä on otettu muuttajat ilolla vastaan, missä ei. Vaikka toki itsestäkin se riippuu.
Jos muutat paikkaan, jossa naapureita ei edes ole lähellä, niin kuka sinut ottaa vastaan?
Enemmän minä kaipaisin tietoa näistä, joiden mukaan maaseudulla on vireää harrastetoimintaa jokapäivälle ja kulttuuri- ja liikuntapalvelut lähellä. Nämä paikat eivät nimittäin vastaa omia kokemuksia, eikä maalle takaisin muuttaneiden kavereiden kokemuksia.
Esim. Päijät-Hämeessä on monia kuntia, missä vireää yhdistystoimintaa. Vaikkapa Heinola. On leffakerho, Kino, kulttuuria, kylillä omat kerhonsa ja Lahti lähellä, missä teatteri, konsertteja ja vaikka mitä. Pohjoiseen 'kaupunginosaan' 30 km, maaseutua ja rauhaa riittää. Asikkala, Vääksy, Iitti... Hartola, Sysmä, Joutsa on vilkkaita kesällä, talvellakin puuhaa ja harrastuksia, kulttuuria löytyy. Mm laaja kansalaisopiston ohjelma, elokuvia, konsertteja.
Martti Suosalokin pysähtyi Hartolaan
Lahdesta tunnin verran Helsinkiin (jos nyt joku sinne halajaisi)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä kommentista!
Maaseutu on niin eri asioita eri kirjoittajille, ja pahaa pelkään, että kaikki rauhallista asuinpaikkaa hakevat ihmiset eivät mieti näitä loppuun saakka ennen muuttopäätöstä. Kirjoitin tuolla aiemmin kommentin omasta 8 000 asukkaan kunnastani, jossa sielläkin on valinnanvaraa: kauniita omakotitalotontteja löytyy kävelyetäisyydellä keskustan ruokakaupoista, kirjastosta, uimahallista, terveyskeskuksesta jne vain muutamia mainitakseni. Keskustasta kulkee myös tunnin välein bussit suurempaan maakuntakeskuskaupunkiin, jonne on 30 min ajomatka.
Sitten meillä on kuntaliitosten myötä kauniita omakotitalotontteja myös ns. korvessa, puolen tunnin ajomatkan päässä tämän kunnan keskustastakin. Osa teistä on hyvässä kunnossa, osa todella huonossa. Osa vanhoista ympäryskunnista, jotka meihin on liitetty, on säilyttänyt paremmin palveluita (esim. lähikoulu, kirjasto) ja osa heikommin. Näille alueille jos muuttaa, täytyy oikeasti ymmärtää, että välttämättä ei pärjää ilman sitä omaa autoa. Toisaalta tällaisen vanhan ympäryskunnan alueellakin voi löytyä tosi kiva rintamamiestalo bussipysäkin vierestä vanhasta keskustasta, ja taas on liikkuminen helpompaa. Ihan jokainen sijainti pitää arvioida yksilöllisesti.
Yliopistoaikoja lukuunottamatta olen asunut maalla/omakotitalossa koko elämäni. Maaseutu pitää tässä tapauksessa sisällään mm. talon kilometrien päässä lähimmistä katuvaloista tai kaupasta, sekä toisaalta talon valaistulta päättyvältä tieltä muutaman sadan metrin päässä koulusta, päiväkodista ja kaupasta. Olen asunut tunnin automatkan matkan päässä lähimmästä kauppakeskuksesta ja 15 min päässä vastaavasta. Kaikki maaseutua, mutta hyvin erilaista maaseutua.
Suomesta löytyy valinnanvaraa, omaa jaksamistaan ja elämäntilannetta kannattaa pohtia kaksi kertaa ennen lopullista päätöstä.
Perhe-elämä ja työt rytmittää mun arkea.
Käyn lenkillä, uin luonnonvesiss, teen pihahommia, luen ja neulon. Syyskukat pitäisi istuttaa. Tykkään myös kuvailla ympyröivää luontoa ja vuodenkierron kulkua, jonkin verran liikun luonnossa. Kyläilen puolin ja toisin.
Riippuu nyt vähän, mistä tykkäät? Miten päädyit maalle? Toimiiko paikkakunnallasi joku harrastuspiiri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varo vaan ap kun sulle tulee stalkkeri. Niitä poikamiehiä maalla piisaa jotka on stalkkereita. Eikä niitä haittaa lihavuus tai vanhuus.
Kamalaa! Olen haaveillut maallemuutosta eläkepäivillä, yksinolosta, rauhasta, yksinkertaisesta elämästä. Ajatus stalkkerista on käväissyt minunkin mielessäni, ovatko todellisuutta? Haluaisin käydä pikku mökistäni ulkona, kävellä, juosta ja pyöräillä lähimetsissä, hiekkateillä ja metsäteillä, ja kulkisin siinä ympäristössä niin usein, että minut varmasti joku lähialueen asukki noteeraisi. Onko vaaraa, että joku noteeraisi niin vakavasti, että ryhtyisi stalkkeriksi? Hyi olkoon!
Älkäähän pelotelko.
Mulla on ehtinyt olemaan jo kaksi stalkkeria maaseudulla. Hankin isohkon koiran turvaksi
Mitä nämä stalkkerit teki siis käytännössä? Mitä vaikkapa sinulle tarkoittaa, että asut maaseudulla?
Monelle maaseutu tarkoittaa eri asioita. Itse sanon asuvani maaseudulla, sillä koko pitäjässä asuu 100 ihmistä ja lähikaupat on 20km päässä, lähimmät naapurin 1km. Ei yksikään stalkkaa, en edes minä :D mutta olen huomannut, että yhdelle tämä on jo korpea, toiselle tuo kirkonkylän keskusta on jo täysin maaseutua ja v. Varmasti siellä muutaman tuhannen asukkaan kirkonkylässä pahimmassa tapauksessa stalkkeri löytyykin. Mutta stalkkauskin tuntuu olevan hyvin tulkinnan varainen mitä se kellekin tarkoittaa.
No mulle se tarkoitti sitä, että asun alle sadan asukkaan kylässä, naapureihin ei ole näköyhteyttä, lähin keskusta kauppoineen liki 40 km päässä.
Stalkkerit pyörivät pihassa, seurasivat autolla, kävivät ikkunan takana tuijottamassa, varastelivat pyykkiä narulta, kokeilivat ovia jne.
Ketä nämä sitte oli?
Minun mielestäni asuu maalla jos asuu taajaman ulkopuolella ja alueella missä ei ole asemakaavaa. Silti voi olla asfalttitie ja katuvalot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämän palstan stalkkeripelottelut taitaa liittyä juuri tuohon yhteen ja samaan julkisuudessakin uutisoituun hulluun.
Nimenomaan. Tää pikajuoksijakörmyhän stalkkasi tyyliin koko pohjanmaata. Ei niitä stalkkereita nyt joka notkossa ole, kun suurinosa maaseutujen asukkaista kuitenkin eläkeläispariskuntia taikka sen kynnyksellä olevia maajusseja, joilla ei kyllä ole aikaa stalkata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista mutta minua hän stalkkasi vuosia. Ja alue jolla kulki oli laaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa esim. googlata paikkakuntaa ja esim. kansalaisopiston kurssitarjontaa. Siitä saa vähän osviittaa, onko paikkakunnalla mitään tarjontaa. Muutenkin internetistä saa hankittua tietoa. Visit ja paikkaunta, niin tulee sieltäkin tietoa. Ei nykypäivänä tarvitse mihinkään sokkona muuttaa.
Jos on tosissaan muuttamassa ja ei ole ihan tiukan talouden budjetti, niin ainahan voi myös ennen lopullista muuttoa asua hetken aikaa vuokralla tai muuten tutustua paikkakuntaan tarkemmin. Toki edellyttäen, että paikkakunnalta saa jotain vuokralle, mutta nykyään aika hyvin saa ainakin lyhyeksi ajaksi jotain mökkiä ym. voihan sitä ottaa useamman lyhyen pätkän ja tarkkailla, mikä on meininki.
Netistä löytyy jopa karttoja (google maps) joista pystyy katsomaan reittejä ja etäisyyksiä eri kohteisiin.
Itselleni olen havainnut toimivaksi tämän asumismuodon, missä asun pienen kunnan keskustan lähettyvillä, mutta en kuitenkaan taajamassa. Joku haluaa asua siinä keskustassa ja toinen vähintään kilometrien päässä lähimmästä naapurista, kukin tyylillään.