Suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista
Vaikka espoolainen isä olisikin traumatisoitunut uskonnon tuputtamisesta, hänen ei pitäisi siirtää traumaansa lapsilleen!
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuhan on yksinkertainen, isä laittaa lapun kouluun aina kun on hiukankin jotain mihinkään maailmanuskontoon viittavaa, hänen lapsensa ulos luokasta. Historiaan ja moneen muuhunkin asiaan toki jää paljon aukkoja, mutta kasvaapa lapsensa säkissä sitten.
Jep. Tämä espoolaisisä yrittää fantasioissaan pyyhkiä pois kaikki maailman uskonnot, ja samalla estää lastensa käsitysmaailman kehittymistä, mm. kansainvälisten, uskonnollisten ja kulttuuristen konfliktien ymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herra Laurinkin tulisi opettaa lapsiaan sietämään erilaisuutta.
Miksei hänen erilaisuuttaan siedetä? Miksei samantien kivitetä ei uskovaisia?
Miten niin ei siedetä? Hän saa ihan vapaasti olla tykkäämättä suvivirrestä.
Olisi vaan rutisematta lehdissä ettei anna tuollaista luuserin kuvaa itsestään. En minäkään siedä vaikkapa tosi tv:n katselua mutta en ala siitä inisemään lehdissä ja vaatimaan korvauksia kun taas tuli uusi tuotankokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keissi. Miten jollain voi yksi virsi mennä noin tunteisiin, itse en ole käytännössä ikinä ajatellut sen olevan jotenkin uskonnollinen. Perinteinen laulu joka hoilataan kevätjuhlassa. (ja olen ateisti)
Kertoo kyllä enemmän tyypistä kuin itse "ongelmasta"
Monellakohan menisi tunteisiin minareettihuuto?
Menee tunteisiin, kun täällä Itäkeskuksessa välillä yritetään huudella. Suomi ei ole islaminuskoinen valtio.
Suomessa on uskonnonvapaus. Se turvataan perustuslaissa sekä erikseen uskonnonvapauslaissa:
Miksi pitää omat lapsuuden ajan traumat kostaa tämän päivän lapsille? En ymmärrä.
Jos oikeasti haluttaisiin vaalia suomalaista kulttuuriperimää, juhlissa olisi kalevalaista runonlaulantaa.
Espoolaisen isän lapset eivät nähtävästi käy myöskään ripillä, eivät vietä kirkkohäitä, eikä heitä myöskään aikanaan haudata kirkollisin menoin. Ei ainakaan, jos isän mielipidettä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keissi. Miten jollain voi yksi virsi mennä noin tunteisiin, itse en ole käytännössä ikinä ajatellut sen olevan jotenkin uskonnollinen. Perinteinen laulu joka hoilataan kevätjuhlassa. (ja olen ateisti)
Toivottavasti monella. Ja Lähi-idässä ei varmaan kenelläkään? Suvivirsi on kulttuuriperimää ja siksi sitä ei saa poistaa sillä verukkeella että joku näkee sen uskonnollisuuden tuputtamisena.
Suvivirsi on tuontitavaraa Ruotsista. Loogisesti kannatat myös pakollista ruotsinopetusta kouluissa? Mielestäsi ruotsin kieli on osa suomalaista kulttuuriperimää?
Kahvikin on osa suomalaista kulttuuria. Ei muuten ole edelleenkään suomalaista alkuperää. Voi kauheeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee tunteisiin, kun täällä Itäkeskuksessa välillä yritetään huudella. Suomi ei ole islaminuskoinen valtio.
Suomessa on uskonnonvapaus. Se turvataan perustuslaissa sekä erikseen uskonnonvapauslaissa:
Tässä maassa on koulut toimineet samalla tavalla jo yli sadan vuoden ajan. Joten eiköhän voida sanoa että sitä toimintatapaa vastustavat ovat niitä jotka vastustavat muiden uskonnonvapautta. Perustakoot oman koulun jos ei vakiintunut malli miellytä. Ei se suvivirsi ja jokatalvinen joulukirkko ja jokakeväinen kevätsiunaus kirkossa minua häirinneet, puhumattakaan siitä että olisin jotenkin niistä traumoja saanut. Vai pitäisikö minunkin alkaa vinkua lehtiin ja vaatia korvauksia?
T: vakaumuksellinen ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aivan hyvin voisi ottaa muidenkin uskontojen temppeleissä ja moskeijoissa laulettavia lauluja kouluun. Ei ne ole uskontoa, vaan kaunista perinnettä. Sopisivat hyvin suvivirren seuraksi.
Suomessa on suomalainen, kristillinen perinne, muissa kulttuureissa omansa.Ei tulisi mieleenikään ehdottaa Suvivirttä veisattavaksi moskeijaan.
Suomalainen perinne ei ole kristillinen. Kristinusko on tuontitavaraa.
Ymmärrätkö mikä ero on uskonnonharjoittamiseen tarkoitetulla tilalla ja julkisella oppilaitoksella?
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluttaisiin vaalia suomalaista kulttuuriperimää, juhlissa olisi kalevalaista runonlaulantaa.
Itselläni ei olisi mitään sitä vastaan, muttei taida olla kovin elävää kansanperinnettä.
Laulu joka kertoo Suomen historiasta ja kuinka kaikki meinasivat kuolla nälkään mutta rikkaat ja keskiluokka halusivat vain veto alennuksia joten köyhät kuolivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aivan hyvin voisi ottaa muidenkin uskontojen temppeleissä ja moskeijoissa laulettavia lauluja kouluun. Ei ne ole uskontoa, vaan kaunista perinnettä. Sopisivat hyvin suvivirren seuraksi.
Suomessa on suomalainen, kristillinen perinne, muissa kulttuureissa omansa.Ei tulisi mieleenikään ehdottaa Suvivirttä veisattavaksi moskeijaan.
Suomalainen perinne ei ole kristillinen. Kristinusko on tuontitavaraa.
Ymmärrätkö mikä ero on uskonnonharjoittamiseen tarkoitetulla tilalla ja julkisella oppilaitoksella?
Suomalainen kulttuuri on kristillinen. Suvivirsi ei ole uskonnonharjoittamista.
Ei olekaan. Suvivirsi on ihana, kaunis ja perinteinen. T. Ateisti
p.s. Jos joku ei kestä uskonnolliseen yhteyteen sävellettyä musikkia, niin hän ei varmaan koskaan kuuntele Bachia tai ylipäätään mitään barokkia tai sitä vanhempaa musiikkia? Eikä tietenkään Mozartin, Brahmsin tai Faurén Requiemia, ei Tavernerin eikä Pärtin sävelyksiä? Jne. jne.
Mitä tahansa voi perustella sillä, että näin on tehty aina. Ennen vanhaan kirkkoon kuuluminen oli pakollista, ja harhaoppisina pidettyjä poltettiin roviolla.
Tutustukaa edes peruskäsitteisiin:
https://uskonnonvapaus.fi/hakusanat/tasa-arvo.html
Vierailija kirjoitti:
Espoolaisen isän lapset eivät nähtävästi käy myöskään ripillä, eivät vietä kirkkohäitä, eikä heitä myöskään aikanaan haudata kirkollisin menoin. Ei ainakaan, jos isän mielipidettä kysytään.
Mahtaakohan remmi laulaa jos lapsi erehtyy kysymään josko pääsisi toisten teinien mukana rippileirille?
Itse en kuulu kirkkoon, mutta kyllä se tippa vierähti silmäkulmaan kun keväällä tytön koulun päättämistä juhlittiin.
Ei mulle se merkitse mitään jeesusteluja vaan perinne, josta tulee mukavia muistoja omasta lapsuudesta.
Sadan vuoden päästä voidaan kiistellä kouluissa onko korona-ajasta kertova biisi asiallinen.
En minäkään halua että lapsilleni tuputetaan monikulttuuri ja sateenkaaripaskaa, mutta minkäs teet? Minut lytättäisi täysin jos omalla naamallani menisin sitä arvostelemaan. Etenkin jos naamani olisi jossain uutisissa.
Minun avomaailmaa voi ihan vapaasti syrjiä ja syrjitäänkin, joten miksei kaikken muidenkin kuten tämän ateistin?
Olin kirkossa USAssa. Siellä laulettiin virsikirjasta Finlandia hymni. En ole koskaan ajatellut, että Finlandia hymni olisi uskonnollinen laulu. Onko se? Ilmeisesti on, kun se oli virsikirjassa.
Millä logiikalla pakollinen uskonnollinen laulu ei ole uskonnon tuputtamista?