Suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista
Vaikka espoolainen isä olisikin traumatisoitunut uskonnon tuputtamisesta, hänen ei pitäisi siirtää traumaansa lapsilleen!
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keissi. Miten jollain voi yksi virsi mennä noin tunteisiin, itse en ole käytännössä ikinä ajatellut sen olevan jotenkin uskonnollinen. Perinteinen laulu joka hoilataan kevätjuhlassa. (ja olen ateisti)
Kertoo kyllä enemmän tyypistä kuin itse "ongelmasta"
Monellakohan menisi tunteisiin minareettihuuto?
Herra Laurinkin tulisi opettaa lapsiaan sietämään erilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa suomalaista kulttuuriperimää se suvivirsi, siksi sitä saa edelleen soittaa kevätjuhlissa. Ja hyvä niin.
Minusta on noloa, että isä ei ota vastuuta omista lapsuustraumoistaan ja käsittele niitä. Ei ole normaalia ahdistua yhdestä laulusta noin paljon, että tekee asiasta noin ison numeron. Kuulostaa raskaalta ihmiseltä ja haitaksi lapsille kun isä avautuu traumoistaan lehtiin ja vielä näin mitättömässä yhteydessä kuin suvivirsi..
Ei ole osa suomalaista kulttuuriperimää. Suvivirsi on ruotsalainen virsi 1600-luvulta.
Niin? Se on silti vahva osa suomalaista kulttuuriperimää. Kuulunut koulun kevätjuhliin varmaan sen 100 vuotta. Suvivirsi on se, mistä kesäloma alkaa, eikä sitä pidä ikinä poistaa.
Jos on tänä syksynä aloittanut koulun, ei ole kertaakaan koulussa kesäloma alkanut, joten turha on neuvoa miten se kesäloma alkaa, hyvin voi koko virren veisuun lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa suomalaista kulttuuriperimää se suvivirsi, siksi sitä saa edelleen soittaa kevätjuhlissa. Ja hyvä niin.
Minusta on noloa, että isä ei ota vastuuta omista lapsuustraumoistaan ja käsittele niitä. Ei ole normaalia ahdistua yhdestä laulusta noin paljon, että tekee asiasta noin ison numeron. Kuulostaa raskaalta ihmiseltä ja haitaksi lapsille kun isä avautuu traumoistaan lehtiin ja vielä näin mitättömässä yhteydessä kuin suvivirsi..
Ei ole osa suomalaista kulttuuriperimää. Suvivirsi on ruotsalainen virsi 1600-luvulta.
Suomi kuului silloin Ruotsiin ja oli maan itäinen osa. Niinpä suvivirsi on osa maamme perinnettä. Se on paljon vanhempi perinne kuin moni muu asia, jota pidetään perinteenä ilman protesteja. Monet muut "perinteet" ovat vain 1900-luvulta tai jopa 1900-luvun loppupuolelta.
Typerintä tuossa jutussa on antaa sille huomiota valtamedioissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko suvivirttä laulaa koulussa jossa suurin osa oppilaista on muita kuin suomalaisia?
Meidän lapsen koulussa lauletaan suvivirsi joka kevät. Lapsista suurin osa on alkuperältään ei-suomalaisia. En ole kuullut, että kukaan siitä ois valittanut ja kaikenvärisiä siellä istuu. Minusta hyvä, että silti pidetään kiinni suomalaisen koulun perinteistä, pienessä muodossa. Muu uskonnollisuus onkin kouluista siivottu pois jo aika päiviä sitten, mutta suvivirrellä on ihan oma paikkansa ja ihanaa, että sitä saa vielä soittaa kevätjuhlissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keissi. Miten jollain voi yksi virsi mennä noin tunteisiin, itse en ole käytännössä ikinä ajatellut sen olevan jotenkin uskonnollinen. Perinteinen laulu joka hoilataan kevätjuhlassa. (ja olen ateisti)
Toivottavasti monella. Ja Lähi-idässä ei varmaan kenelläkään? Suvivirsi on kulttuuriperimää ja siksi sitä ei saa poistaa sillä verukkeella että joku näkee sen uskonnollisuuden tuputtamisena.
Vierailija kirjoitti:
Miksei hänen erilaisuuttaan siedetä? Miksei samantien kivitetä ei uskovaisia?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aivan hyvin voisi ottaa muidenkin uskontojen temppeleissä ja moskeijoissa laulettavia lauluja kouluun. Ei ne ole uskontoa, vaan kaunista perinnettä. Sopisivat hyvin suvivirren seuraksi.
Suomessa on suomalainen, kristillinen perinne, muissa kulttuureissa omansa.Ei tulisi mieleenikään ehdottaa Suvivirttä veisattavaksi moskeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tänä syksynä aloittanut koulun, ei ole kertaakaan koulussa kesäloma alkanut, joten turha on neuvoa miten se kesäloma alkaa, hyvin voi koko virren veisuun lopettaa.
Miksi pitäisi kun ei ole mitään syytä lopettaa.
Tosiaan, suvivirsi on ruotsalainen virsi. Ironista asiassa onkin se, että nämä pakkosuvivirren kannattajat ovat usein samoja ihmisiä, jotka vastustavat pakkoruotsia.
En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi woke - hs antaa tällekin identiteettihullulle ylipäänsä palstatilaa. Kohta tässä maailmassa ei kukaan ehdi muuta kuin loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai joku saamelaisten joiku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas nähtiin ketkä näitä suvivirsiä vastustaa. Aina nämä ulisijat ovat kantasuomalaisia juntteja.
Jos lauletaan virsiä, pitää laulaa myös kaikkien muiden uskontojen lauluja, mitä joku pyytää. Muuten ei olla tasapuolisia ja yhdenvertaisuus ei toteudu.
Ai niin mutta kun teitä ei yhdenvertaisuus kiinnosta, vaan se, että te saatte tehdä niin kuin teidän mielestä on kiva.
Suvivirren ensimmäinen säkeistö, jonka luulisi sopivan kaikille, kuuluu näin;
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.
Jos tätä paheksuu, niin paheksuu vain periaatteesta ja ideologisista lähtökohdista.
On muuten harvinaisen säälittävän oloinen ukkeli niissä kuvissa. Sellainen tyypillinen luuserinörtti jonka voi hyvin kuvitella olevan niiden tämän palstan kilttimiesviestien takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hänen erilaisuuttaan siedetä? Miksei samantien kivitetä ei uskovaisia?
Miten niin ei siedetä? Hän saa ihan vapaasti olla tykkäämättä suvivirrestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti monella. Ja Lähi-idässä ei varmaan kenelläkään? Suvivirsi on kulttuuriperimää ja siksi sitä ei saa poistaa sillä verukkeella että joku näkee sen uskonnollisuuden tuputtamisena.
Suvivirsi on tuontitavaraa Ruotsista. Loogisesti kannatat myös pakollista ruotsinopetusta kouluissa? Mielestäsi ruotsin kieli on osa suomalaista kulttuuriperimää?
Kai te kaikki suvivirrestä rutisijat tiedätte mikä sen laulun tausta on? Ei se ole niinkään jumalallinen vaikka siinä jumalaa kiitetäänkin. Se laulu on kiitoslaulu yleisesti siitä että suuret nälkävuodet jäi taakse ja tuli kunnon kesä. Tuon laulun tekoa kun oli edeltänyt suuri nälänhätä kylmien talvien vuoksi jo monen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee tunteisiin, kun täällä Itäkeskuksessa välillä yritetään huudella. Suomi ei ole islaminuskoinen valtio.
Näin kävi muistaakseni aikoinaan Kaliforniassa. Paikalliset kristityt uskonnolliset yhteisöt lobbasivat läpi lainsäädännön, joka salli uskonnollisten yhteisöjen toiminnan koulujen tiloissa. Noh, seurauksena siitä myös muut kuin kristityt uskonnolliset rekisteröidyt yhteisöt saivat samat oikeudet, mukaan lukien satanistikirkko. Kannattaa siis tarkkaan miettiä mitä toivoo.
Vähän kaiveltuani löysin tästä ihan äskettäisen uutisen.
https://www.cbsnews.com/losangeles/news/satan-club-at-orange-county-ele…