Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
321/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän.

322/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sitten KÄVELEN sinne kauppaan. Ihme on tapahtunut pystyn siihen vaikka muut muuta väittävät.. ostetaan nyt sitten vain kurkkua ja syödään sitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Eihän noita asioita keksiä tarvitse.  Kuka täällä on väittänyt ettei tarvitse tehdä parempia valintoja sieltä kaupasta. Jos lääke lisää kylläisyyden tunnetta niin varmasti helpottaa ettei niihin herkkuihin välttämättä sortuis. Se lääke on apukeino

Jos ihminen syö sairaalloisen paljon, niin hän syö siitä huolimatta, että on kylläinen olo jo valmiiksi. Oli se sitten lääkkeen tai ruoan tuottama kylläinen olo.

Ööööö. Ihminen voi lihoa syömättä sairaalloisen paljon enkä kyllä vannoisi, että tuo pitää paikkansa sairaalloisesti syövilläkään.

324/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syödä vähemmän kun en ole koko päivänä syönyt mitään. Ei sitä oikein kiinnosta edes syödä kun sekin valinta olis väärin

Vierailija
325/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Eihän noita asioita keksiä tarvitse.  Kuka täällä on väittänyt ettei tarvitse tehdä parempia valintoja sieltä kaupasta. Jos lääke lisää kylläisyyden tunnetta niin varmasti helpottaa ettei niihin herkkuihin välttämättä sortuis. Se lääke on apukeino

Kyllä. Sitä se nimenomaan on. On paljon helpompaa ohittaa kaupassa herkut ja kotona olla santsaamatta ruokaa. Ilman lääkettä en olisi ikinä laihtunut, mutta nyt paino putoaa hyvää tahtia ja ensi keväänä olen normaalipainossa. Ja se auttaa myös hallitsemaan diabetesta. Tunnen oloni jo paljon kevyemmäksi ja olen lisännyt liikuntaa. Jaksaminen on ihan eri tasolla muutenkin. 

326/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää luulee että tosi isot syö koko ajan jotain .. 😀😀

Vierailija
327/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti lihavuuslääkkeet halpenevat jatkossa. Sitä ihmettelen, että miksi kela ei korvaa mitään osaa silmälaseista. Minulla on voimakas likinäköisyys, ja joudun uusimaan lasit usein näön heikkenemisen vuoksi. Kallista on.

Jos olet töissä ja tarvit laseja töiden tekoon, on työnantajasi huki maksaa sinulle lasit kahden vuoden välein. Jos oikein pykälälle mennään, laseja pitää säilyttää työpaikalla. Joka tapauksessa töissä käyvä hyötyy paljon silmälasiedusta. 

Vierailija
328/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Kyllä. Sitä se nimenomaan on. On paljon helpompaa ohittaa kaupassa herkut ja kotona olla santsaamatta ruokaa. Ilman lääkettä en olisi ikinä laihtunut, mutta nyt paino putoaa hyvää tahtia ja ensi keväänä olen normaalipainossa. Ja se auttaa myös hallitsemaan diabetesta. Tunnen oloni jo paljon kevyemmäksi ja olen lisännyt liikuntaa. Jaksaminen on ihan eri tasolla muutenkin. 

Huumeilla saa siivet

Vierailija
329/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Nää luulee että tosi isot syö koko ajan jotain .. 😀😀

Salaa syötte. Valehtelet muille. Kuten alkoholistit juomisistaan. Piilotellaan juomat/ herkut. 

330/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oo diabetestä. . Ei ykkös tai kakkos.. jotain tukkeemaa on ollut pari vuotta sitten.. sain siihen lääkettä. En oo syöny sitä

331/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltä mä yksineläjänä piilotan mitään. 😑🥴.. 

Vierailija
332/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Niin no ne herkut maksaa vähemmän kuin paremmat vaihtoehdot.  Että ei ihan pitävä logiikka. .. 

Ei ne herkut automaattisesti lihota. Niitäkin pitää ylensyödä lihoakseen, eli syödä liikaa kaloreita tarpeeseen nähden. Syö niitä herkkuja mutta puolita syömistesi määtä. Yksinkertaisille kannattaa varmaan selittää käytännössä: jos syöt tällä hetkellä 3 suklaalevyä päivässä, saat niistä 3000 kaloria etkä laihdu. Jos jatkossa syöt vain yhden suklaalevyn päivässä, niin laihdut. Samalla säästät ruokakuluissa. Ellet korvaa niitä suklaalevyjä jollakin muilla herkuilla.

333/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen saanut toimeentulotuen kautta lasit koska ne on pakolliset

Miinusta on 10. Ja niihin voimakkain ohennus ei niitä voi muuten pitää

Vierailija
334/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi tälläisessä vihan ilmapiirissä yrittäisin mitään . Kun huohotetaan niskaan että paska olet nyt ja paska olet koska kumminkin epäonnistut.. paska olet koska et vieläkään ole laihtunut

Ongelma on vihakiimaisilla tyypeillä, ei sinussa. Ei kannata välittää kaiken maailman tampioista.

Vierailija
335/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

No onko jonkun aikuisen tekstiä nämä tuholeiritkään.😳.. en minä ole" nuori " ..mua vaan vituttaa tällänen vihaaminen läskejä kohtaan. Mua ei liikunta kiinnosta

Minä en vihaa läskejä, koska itse kilonsa kantavat. En arvosta, koska moni voisi ihan omaehtoisesti karistaa läskinsä, jos viitsisivät. Kaikilla se ei ole viitsimisestä kiinni, ja sekin on hyvä huomioida. Täällä esimerkiksi "onnellisten maassa" lääkärit tarjoaa väärää lääkitystä mielialalääkkein. Liukuhihnalta. Monet lihoo niiden sivuvaikutuksena. Monet sen takia, että tulee liikkumista rajoittavia tekijöitä. Olen itse 10kg ylipainoinen, ja syy on se, että fyysiset sairaudet/vamma on rajoittaneet liikkumisen minimiin viimeiset kolme vuotta. Jos et halua liikkua, niin rajoita sitten syömistäsi. Se ei ehkä laihduta, mutta estää lihomasta lisää.

Minua kammottaa tämä lihavuuden medikalisointi. Jotkut sanoo, että säästyy siten terveydenhuoltomenoissa. Se on kyseenalaista, koska laihdutuslääkkeet aiheuttaa itsessään vakavia, pysyviä, ja jopa hengenvaarallisia gastro-elinten ongelmia.

En ole kokeillut laihdutuslääkkeitä, enkä kokeile. Voin vain ihmetellä, että toistaiseksi terveet ylipainoiset niihin turvautuu riskeistä huolimatta. Voin vain todeta, että viimeksi tänään käytyäni vatsan alueen TT:ssa, koska krooninen hoitamattomuudesta ja sen ajantasaisen saamisen puutteen takia, elinaikaodotukseni luultavasti kroonisten päivittäisten kipujen lisäksi on dramaattisesti lyhyempi kuin se olisi, jos olisi hoidettu ajoissa, Bonusyllätyksenä varjoainetta oli vaihdettu, ja aloin oksentamaan välittömästi rutiinikuvauksen jälkeen. Kroonistunut tulehdus estää päivittäisen kävelynkin, koska tärinäkipu vatsan alueella on lamaannuttavan hirveää. Lähes kaikki muu tekeminen vaatii jossain määrin vatsalihasten käyttämistä, joka kivun vuoksi jää usein tekemättä (normiasiat), ja jos tekee, niin on todennäköisesti tajunnan rajamailla seuraavat päivät petipotilaana.

No, toiset haluaa ottaa lääkeinfo.fi-valistuksesta huolimatta riskin päätyä samaan, ja vain ulkonäöllisistä syistä moni. On melko kammottavaa se. Eikä erikissairaanhoito tule varmuudella halvemmaksi kuin vaikka joku digitaalisesti ja kollektiivisesti annettava ravitsemustieto yksilöllisine psyykkaustukineen (ei tarkoita psykologin tms. palveluita).

336/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ollaan syömättä. Se on sitten parempi. 

Vierailija
337/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit ovat itse syypäitä ylipainoonsa. Jos sitä ei pysty myöntämään niin ei näille pidä mitään hoitoja kustantaa. Jos ei ole halua parantua niin laihtuminen ei voi onnistua. On niitä laihdutuleikattuja nähty jotka venyttävät vatsansa uudestaan jättisäkiksi eikä laihtumista tapahdu. Mieleltään sairaas ei pysty laihtumaan vaikka tehtäisiin mitä.

Sillä mainitsinkin toisessa viestissä että terapia on tärkeää tässä. Sen pitäisi sisältyä siihen koko painonpudotusohjelmaan mitä kautta mennään leikkaukseen, koska monella on taustalla esim, ahmintahäiriötä (ei oksentamista), vaikeaa tunnesyömistä, sokeriaddiktia.. jos tunteita ei käsitellä tuon ruljanssin aikana, leikkauskin on turha.

Syömishäiriöiset eivät kuulu lihavuusleikkaukseen. Syy on ymmärrettävä kun mahalaukku on niin pieni, että se voi revetä ja noutaja perii. Ensin hoidetaan häiriöt pois ja kokeillaan ravitsemusterapeutin ruokavaliolla. Moni jättää menemättä leikkaukseen, koska ruokavalion muutos riittää muutokseen.

338/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön miten sattuu.. helposti nälkäisenä tulee tilattua jotain.. tai sitten olen syömättä tai en syö päivällä illalla haen kaupasta mikä sattuu maistumaan.. oon yrittänyt valita myös paremmin välillä mutta ei siitä oo mitään tullu. 

Vierailija
339/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Niin no ne herkut maksaa vähemmän kuin paremmat vaihtoehdot.  Että ei ihan pitävä logiikka. .. 

Ei ne herkut automaattisesti lihota. Niitäkin pitää ylensyödä lihoakseen, eli syödä liikaa kaloreita tarpeeseen nähden. Syö niitä herkkuja mutta puolita syömistesi määtä. Yksinkertaisille kannattaa varmaan selittää käytännössä: jos syöt tällä hetkellä 3 suklaalevyä päivässä, saat niistä 3000 kaloria etkä laihdu. Jos jatkossa syöt vain yhden suklaalevyn päivässä, niin laihdut. Samalla säästät ruokakuluissa. Ellet korvaa niitä suklaalevyjä jollakin muilla herkuilla.

Varmaan teoriassa noin. Käytännössä tuo ei toimi.

340/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vain jonkun asian noudattaminen on vaikeaa ..koska se tuntuu että mulle halutaan pahaa.. kun elämässä ei muuta oo niin syön edes mitä itse haluan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä