Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

421/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä oot oikein ajatusten lukija.. en usko että siihen on mua tarvittu kun läskiviha on ihmisissä syntynyt 🤔😅

Vierailija
422/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Niin mitäpä väliä henkilön omilla mieltymyksillä😳😳😳😳 jos varsinkin isompi kokoinen ihminen lähtee vaikka hölkkäämään niin kengät pitää olla todella hyvät eikä ne mitään ilmaisia ole.. omia jalkojaan ei kannata pilata jollain Lidlin lenkkareilla .. ja tukevat liivit on tarpeen.. epämukava olo tulee jos ne roikkuu tai on muuten tiellä.. ei niitäkään ihan 20eurolla saa

Ei kannata hölkätä niveliään pilalle. Vesijuoksu on parempi laji nivelille. Vesi on muutenkin hyvä vastus keholle eli vedessä juoksemalla saa parempaa treeniä kuin ulkona lenkkeilemällä. Ulkona voi kävellä mieluiten muunlaisella alustalla kuin asvaltilla. Itse ostin Schollin Work-pohjalliset tavallisiin halpislenkkareihin kantapään luupiikin vuoksi. Ihastuin niihin, koska geelipohjallinen lievitti kipua paljon paremmin kuin apteekista ostettu kengän kantapäähän laitettu puolipohjallinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
423/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä musta luettais uutisissa eihän siellä ole kuin tekijöitä enkä mä oo tekijä. Ja aika isoa ja vaikuttavaa tuhoa pitäis saada aikaan joka tänä päivänä ylittäis sen kynnyksen. Ja tämä hae apua..  mitä ihmeen apua ..kyllä mä tiedän että teidän fantasioihin kuuluu hiljentää läskit ja muutkin epäsopivat. Mä olen ihan ok. Ja mitä väliä mitä jossain nettikeskusteluissa sanoo .  

424/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän alkoholia hyvin harvoin voi mennä pitkiä aikoja kun mä en juo yhtään.. jos juon niin yks tai kaks. Että se ei oo koskaan ole ollut ongelma.. tää palsta on siitä hankala kun ihmiset provosoi ja sitten itse ihmettelee kun joku Provosoituu .. halutaan vaan käyttää sitä muotisanaa uhriutuminen koska heidän vihansa on yhteiskunnallisesti hyväksyttyä. Aina on ne tietyt ryhmät joita syrjitään. Potkitaan ja ajatellaan että noille sais tehdä mitä vaan jos ne ei niele kaikkea mitä me sanotaan.

425/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin uimisesta minä tuolla puhuinkin.. jos on isossa kunnossa niin kyllä se on parempi . Vesi on hyvä vastus. Niin ja tuosta vihaamisesta hassua että sen ajatellaan olevan liikkeellepaneva voima aika paljon meillä olis vähemmän läskejä jos viha olis jotenkin laihtumista edesauttanut.

Vierailija
426/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sen sijaan, että muutettaisiin elintapoja terveellisemmiksi vedetään ihmenappia kitusiin ja jatketaan muuten kuin ennenkin. Sanoisin että terveydvaikutukset menee miinusmerkkiseksi noista elintavoista johtuen, vaikka paino putoaisikin. Unohtamatta nappien sivuoireet.

Lihavuuslääke vaikuttaa aivoihin ja/tai suolistohormoneihin muuttaen käyttäjän ruokavalion väistämättä terveellisemmäksi ja annoskoot pienemmiksi, koska ne tasaavat tilanteen samanlaiseksi kuin elämä normaalipainoisilla on omien aivojen välittäjäaineidensa ja suolistohormoniensa vuoksi. 

Kyse ei ole siitä, että itse lääke laihduttaisi esimerkiksi polttamalla energiaa kuin syöpäkasvain. Muutos lähtee siitä, että ihminen oppii uuden tavan syödä. Lääkkeiden sivuvaikutuksina olevat vatsakivut johtuvat usein siitä, että ihmiset yrittävät vanhasta tottumuksesta syödä yhtä paljon tai yhtä epäterveellistä ruokaa kuin aiemmin. Ihminen voi saada sappivaivoja jos laihtuu liian nopeasti rasvattomalla ruokavaliolla. Siksi ravitsemusterapeutit neuvovat käyttämään sen 2-3 rkl ravintorasvaa sekä syömään pienen kourallisen käsittelemättömiä manteleita tai pähkinöitä. Se on noin 25-30 grammaa. 

Vierailija
427/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten, kun lääke ei toimi? Kuten huumeet, lisää, lisää 

Ja tuleekin vain ikäviä sivuvaikutuksia ja vieroitusoireita? 

Menkää jonnekin saarelle muonavarastot terveellisesti mitoitettuna. Syödä saa kuin ihminen/päivä. Oppii syömään vain tarpeeseen. Nälkä on vain tunne. Siirtyy syömällä. 

Jos lääke ei toimi, etsitään jokin muu vaihtoehto. Kyse ei ole huumaavista lääkkeistä ja laihdutuslääkkeestä ei tule vieroitusoireita. 

Oletko lukenut joitain populaarikirjallisuuden juttuja Yhdysvalloista, jossa käytettiin lääkärin määräämää amfetamiinijohdannaista laihdutuslääkkeenä? Sitä ei ole varmaan kukaan suomalainen päässyt kokeilemaan.

Vierailija
428/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Jos lihavia potkitaan aina tulee tykkäyksiä🙄

Sä oot psykoositapaus. Kauanko on ollut tulilla? Päivystys.

Mä aloin kans seuraamaan keskustelua jo eilen ja tää tapaus oikeesti karmii mua. Ei sille voi edes sanoa mitään, on niin pihalla siellä omassa kuplassaan. 

Näiden ei pitäis kulkea vapaana vaan olla hoidossa ja avun piirissä. Eikä sen painon vaan mielenterveyden, tuohan alkaa täyttämään jo kaikki pakkohoidon kriteerit.

Toivottavasti saat hei apua, mä oon ainakin neuvoton sun kanssa vaikka oon joutunut monenmoista näkemään ja pelastelemaan ihmisiä itseltään hoidon piiriin ja takaisin elävien kirjoihin.

Tää some on hyvä nykyään kun kaikesta jää todisteet jos niitä tarvitaan, tässä on paljon hyvää ja tarpeellista aineistoa.

Lopeta jaskan pauhaaminen! Et ole alan ammattilainen ja et tiedä, ketkä tarvivat hoitoa ja kuinka kipeästi. 

Käytä ilmaisunvapauttasi johonkin fiksumpaan hommaan kuin tuntemattomien ihmisten kiusaamiseen.

Vierailija
429/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos söisitte vähemmän? Siinä jopa säästyisi rahaa

Ravinnon määrä ei ole olennainen asia suomalaisten paino-ongelmissa. Ravinnon laatu on. Terveellinen ravinto pakkaa olemaan kalliimpaa kuin epäterveellinen ravinto. Satokausikalenterin mainossivustolta katsoin reseptejä ja kaikissa niissä oli sikaa. Olisi hyvä jos firma ajattelisi muitakin, jotka eivät halua syödä lihaa.

Vierailija
430/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on 9/10 oma vika. Miksi pitäisi korvata lääkkeet kun riittää että syö vährmmän ja liikkuu?? Mutta ei, mieluummin lääkettä ettei tarvitse mätöstä luopua😡

Varmaan tajuat, että se vähemmän syöminen tulee niiden lääkkeiden mukana, että sinänsä viimeinen lauseesi on omituinen. 

Eikö ihminen kykene syömään vähemmän ilman lääkkeitä?

Annan vinkin: älä tunge sitä ruokaa suuhun niin paljon vuorokauden aikana.

Ota selvää vaikka ChatGPT:n avulla käsitteestä nälkävelka. Vähemmän syöminen ei ole avain onneen. Laadukkaammin syöminen on siksi, ettei vatsalaukku osaa erotella ruoan kaloripitoisuutta. Aivan samalla tavalla kermaan keitetty kalakeitto ja kasvissosekeitto täyttävät vatsan ja kaloriero voi olla 250-300 kcal annoksilla ilman leipää. Ymmärrät varmaan, että kertautuessaan ateria aterialta ja päivä päivältä saa aikaan merkittäviä muutoksia?

Vierailija
431/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Niin uimisesta minä tuolla puhuinkin.. jos on isossa kunnossa niin kyllä se on parempi . Vesi on hyvä vastus. Niin ja tuosta vihaamisesta hassua että sen ajatellaan olevan liikkeellepaneva voima aika paljon meillä olis vähemmän läskejä jos viha olis jotenkin laihtumista edesauttanut.

Sukulaiseni on ortopedi ja hän sanoo, että hänelle on hyvä kun ihmiset juoksevat liian painavina jalkansa pilalle mutta yhteiskunnalle on kyllä kallis paukku jankata hölkkäämisestä liikaa painaville ihmisille. Siksi hän suosittelee vesijuoksua ja -voimistelua kaikille. Myös operoimilleen kuntoutuksena siksi, ettei ole hyvä jäädä liian pitkäksi aikaa kotiin kivun pelon vuoksi. 

Suuri osa suomalaisista tarvii silmälaseja ja on uimahallissa joko suunnilleen sopivan vahvuiset uimalasien linssit huurussa tai käyttää vanhoja lasejaan uimahallissa. Siksi ei kannata miettiä, mitä ihmiset sinusta uimahallissa ajattelevat. Jos hoidat pesut ja menet puhtaana altaaseen, toimit oikein. Uimahalleissa on aina joutilaita, jotka kyttäävät naisia ja miehiä. Heistä ei kannata välittää, koska heillä ovat omat fetissinsä.

Aivan samalla tavalla he voisivat olla vaikka kaupan penkillä kyttäämässä harmaasukkaisia ihmisiä, koska syttyvät harmaista sukista. Fetissi-ihmisille kaikki muut, paitsi heidän oman erityisfetissinsä kohteet ovat yhtä tyhjän kanssa. Nykyään kun ei ole enää sukupuolistakaan niin tarkkaa, voi fetisisti seurata jotain peruspirkkoa tai -pekkaa kaupassa silmät kiiluen, koska peruspirkko tai -pekka sattui vetämään harmaat sukat jalkaan ennen kuin laittoi clogsit jalkaan kauppareissulle 🤭.

Vierailija
432/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki vedetään kovaksi tieteeksi,eikä voi laihtua ikinä,koskaan, ellei  omista tohtorin hattua ravitsemuksesta.

Kummasti ennen ei ollu nälkähormooneja yms. Ja ja ne harvat lihavatki laihtu ku söivät vähemmän.

433/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen missä puhuin että mietin mitä musta ajatellaan uimahallissa. Uimahallissa tai missään muutenkaan ei mun mielestä ole hyvä pitää laseja missä ei ole omille silmille vaadittuja vahvuuksia varsinkin jos miinusta on paljon. Siinä pää vaan kipeytyy .. jos menisin uimahalliin en laittaisi silmälaseja altaaseen. Näkisin siellä sen tarpeellisen reitin takaisin pesutiloihin ja näkisin missä uida😅 jos pitäis tietää kellon aika kysyisin joltain joka näkee paremmin.  Miinusta on kymmenen linsseissä.  Nykyään on paskaa että provosointi on normi ja hyväksytty mutta sitten kun toinen reagoi siitä syntyy mellakka ja kaikki on jo huutamassa hoitoon

Vierailija
434/439 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Varmasti se tukee sitä prosessia.. jos ihmisen keho on muuttunut niin kyllä myös elimistökin . Ei ihminen välttämättä kykene pelkällä itsekurilla yhtäkkiä vain lisäämään liikuntaa ja aloittamaan syömään terveellisesti.. miksi ihmiset vihaavat niin paljon lihavia..toisaalta maassa missä vittuilu on välittämistä ei pitäis olla yllätys että halutaan potkia heitä.. halutaan vain katsoa oma vika oma vika.. ne jotka syyttävät mustavalkoajattelusta ovat usein vain mustalla puolella. Ei mikään lääke tee ihmeitä mutta jos siitä olis apua miks jotkut näkee tämänkin vääränä. 

Joudun itse kuuntelemaan usein veetuilua ja kyräilyä ihmisiltä, koska olen erilainen, mutten haitaksi kenellekään. Olen hoikka tosin ja tästäkin joutuu kuuntelemaan joidenkin anoreksia kommentointia, vaikka olen hoikan/normaalipainoisen rajoilla. Yleensä nämä veetuilijat ovat lihavia, joten tästä omat antipatiani jääkaapin palvojia kohtaan. 

Vierailija
435/439 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniassa ehdotettiin tuota, laskivat, että koko muu terveydenhoito pitäisi lopettaa, koska on niin paljon lihavia. Olisi aika kallista lystiä.

Vierailija
436/439 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lääkerahat kyllä säästyy siinä, kun syö vähemmän.

Vierailija
437/439 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat pitäisi laittaa läskileirille, ruokaa saisi reipasta työtä vastaan.

Vierailija
438/439 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän liiku enemmän. 

Vierailija
439/439 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin, se on AINA KYSEISEN ihmisen omaa syytä !!!!!! Kun syö koko ajan, kuin PORSAS ja lihoooooo vaan entistä enemmän............ja usein o syynä myäs se, et joku sukulainen, tuttava, kaveri yms on käyttänyt kyseistä ihmistä hyväkseen joskus lapsena..............on suuuuuuuriiiiiii häpeä, et o olemas hengenvaarallisesti lihavia, reilusti yli 300 kg olevia ihmisiä ! Siinä myäs o usein mahdollistajia, jotka mahdollistaa sen ! Luullen, et herkut, rasvainen ruoka ja kilokaupalla sitä kerralla annetaan yms ovat vain hyväksi.......ei ole !!!!!!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme