Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
No standkomiikassa on se ero että ihmiset nauraa oikeesti hyville jutuille eikä irvaile sille jutun kertojalle
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki7 kirjoitti:
No onko jonkun aikuisen tekstiä nämä tuholeiritkään.😳.. en minä ole" nuori " ..mua vaan vituttaa tällänen vihaaminen läskejä kohtaan. Mua ei liikunta kiinnosta
Minä en vihaa läskejä, koska itse kilonsa kantavat. En arvosta, koska moni voisi ihan omaehtoisesti karistaa läskinsä, jos viitsisivät. Kaikilla se ei ole viitsimisestä kiinni, ja sekin on hyvä huomioida. Täällä esimerkiksi "onnellisten maassa" lääkärit tarjoaa väärää lääkitystä mielialalääkkein. Liukuhihnalta. Monet lihoo niiden sivuvaikutuksena. Monet sen takia, että tulee liikkumista rajoittavia tekijöitä. Olen itse 10kg ylipainoinen, ja syy on se, että fyysiset sairaudet/vamma on rajoittaneet liikkumisen minimiin viimeiset kolme vuotta. Jos et halua liikkua, niin rajoita sitten syömistäsi. Se ei ehkä laihduta, mutta estää lihomasta lisää.
Minua kammottaa tämä lihavuuden medikalisointi. J
Mikä on väärä lääkitys mielialalääkkein?
Tuntuu, että tämä lihavuuspuhe menee ihan ääripäästä toiseen.
Ennen lihavuus oli ihmisen omalla vastuulla ja hänen tuli kontrolloida painoaan.
Nykyään taas hehkutetaan, kuinka kaikki johtuu suolistohirmineista eikä ihmisellä ole mitään omaa vastuuta painostaan.
Ääripäästä toiseen. Ei sekään varmaan hyvä ole, että väestöön aletaan pumppaamaan noita lääkkeitä, jos todellisiin suihin ei puututa. Se syy on todella usein vääränlainen ja liian niukka syöminen, jota paikkaillaan herkuilla ja runsaskalorisilla ruoilla.
Yksinkertainen tapa päästä eroon lihavuudesta on syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Itse ne läskit on hankittu, ei kukaan ole tullut ketään pakkosyöttämään.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Kyllä mä olen saanut toimeentulotuen kautta lasit koska ne on pakolliset
Miinusta on 10. Ja niihin voimakkain ohennus ei niitä voi muuten pitää
Sää oot roooosa nyt kirjottanu ihan ite jo käsiksen tähän tragikoomiseen plöjäytkseen nimeltä Little Finland. Mukaellen suosittua Little Britannia ja se pyörätuolissa oleva tyyppi avustajineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki7 kirjoitti:
Niin no ne herkut maksaa vähemmän kuin paremmat vaihtoehdot. Että ei ihan pitävä logiikka. ..
Ei ne herkut automaattisesti lihota. Niitäkin pitää ylensyödä lihoakseen, eli syödä liikaa kaloreita tarpeeseen nähden. Syö niitä herkkuja mutta puolita syömistesi määtä. Yksinkertaisille kannattaa varmaan selittää käytännössä: jos syöt tällä hetkellä 3 suklaalevyä päivässä, saat niistä 3000 kaloria etkä laihdu. Jos jatkossa syöt vain yhden suklaalevyn päivässä, niin laihdut. Samalla säästät ruokakuluissa. Ellet korvaa niitä suklaalevyjä jollakin muilla herkuilla.
Varmaan teoriassa noin. Käytännössä tuo ei toimi.
Ei tietenkään toimi jos seuraavana päivänä palaa vanhaan malliin
Nimimerkki7 kirjoitti:
Varmasti se tukee sitä prosessia.. jos ihmisen keho on muuttunut niin kyllä myös elimistökin . Ei ihminen välttämättä kykene pelkällä itsekurilla yhtäkkiä vain lisäämään liikuntaa ja aloittamaan syömään terveellisesti.. miksi ihmiset vihaavat niin paljon lihavia..toisaalta maassa missä vittuilu on välittämistä ei pitäis olla yllätys että halutaan potkia heitä.. halutaan vain katsoa oma vika oma vika.. ne jotka syyttävät mustavalkoajattelusta ovat usein vain mustalla puolella. Ei mikään lääke tee ihmeitä mutta jos siitä olis apua miks jotkut näkee tämänkin vääränä.
Ei ole mitään väärää, jos maksat laihdutuslääkkeesi omasta pussistasi. Käsi pois meidän muiden taskuilta!
Vierailija kirjoitti:
Suolistohuuhtelu glaubersuolalla, puhistava paasto jne. Opetellaan syömään kasvisruokia ja hyvää bakteeristoa tuottavas ravintoa. Sekasyöjänä myös hyvää lihaa, rasvoja ja kaikkea mikä pitää kylläisenä. Ruoka on hyvää. Ihminen on eläin ei kemiaa tarvitseva kone.
Älä hyvä ihminen neuvo tuollaista härkkimistä kenellekään. 1970-luku meni jo. Nykyään tiedetään suolen laiskistuvan kaiken maailman ulostelääkkeistä ja paastohuuhteluista, joissa laitetaan pussilla ja letkulla vettä tai yrttiteetä anuksen kautta suolistoon. Se sekoittaa suolistobakteerit täysin. Ainoa kerta, jolloin on pakko turvautua suolihuuhteluun on vaikea ummetus. Silloin vesi voi joko pehmittää ja/tai turvottaa ulostamassan määrää. Halvin ruokaöljy korkkaamattomasta pullosta on milteinpä paras suoleen laitettava jos on kyse ummetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ongelmana makeanhimo, ei kannata vähentää syömisiä vaan lisätä niitä niin, että on koko ajan kylläinen ja syö, kun on nälkä.
Tuota neuvoa noudattamalla lihoin aivan järkyttävän paljon.
Väsymys, jatkuva nälkä ja makeanhimo ovat hirveä yhdistelmä. Mikään ruoka ei edes anna siinä tilanteessa energiaa, vaan menee varastoon. Siksi elimistö pitää nälkää yllä ja yrittää saada nopeaa energiatankkausta tykittämällä makeanhimoa.
Sellaisen riesan sain vaihdevuosien myötä riesakseni. Eikä todellakaan olisi kannattanut syödä aina kun on nälkä.
Onneksi siihen auttoi laihdutuslääke. Sillä lähti nälkä ja makeanhimo. Kaiken muun mahtavan lisäksi energian alkoi saamaan taas ruoasta omaan käyttöön, eikä se enää varastoitunut vyötärölle.
Sokeririippuvaisella tietenkin on aina alussa nälkä ja huono olo, ne on kuin vieroitusoireita.
Globaalin ylipainoepidemian kansallinen hallinta Alankomaissa
https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/18019
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki7 kirjoitti:
No onko jonkun aikuisen tekstiä nämä tuholeiritkään.😳.. en minä ole" nuori " ..mua vaan vituttaa tällänen vihaaminen läskejä kohtaan. Mua ei liikunta kiinnosta
Minä en vihaa läskejä, koska itse kilonsa kantavat. En arvosta, koska moni voisi ihan omaehtoisesti karistaa läskinsä, jos viitsisivät. Kaikilla se ei ole viitsimisestä kiinni, ja sekin on hyvä huomioida. Täällä esimerkiksi "onnellisten maassa" lääkärit tarjoaa väärää lääkitystä mielialalääkkein. Liukuhihnalta. Monet lihoo niiden sivuvaikutuksena. Monet sen takia, että tulee liikkumista rajoittavia tekijöitä. Olen itse 10kg ylipainoinen, ja syy on se, että fyysiset sairaudet/vamma on rajoittaneet liikkumisen minimiin viimeiset kolme vuotta. Jos et halua liikkua, niin rajoita sitten syömistäsi. Se ei ehkä laihduta, mutta estää lihomasta lisää.
Pahaa mieltä, harmistusta ja pettymystä hoidetaan ylimitoitetusti kemiallisin tekijöin, vaikka kaikki edelliset kuuluu ihmisen normaaliin tunneskaalaan. Lääkäri on kuin puoskari, joka asiakkaalleen hövelisti vastoin kunnollista etiikkaa, määrää heti ja oitis "käypähoito"- ohjeistettuna " itse mitään ajattelemattomana pysyviä neurokemiallisi muutoksia, ja fyysisiä epätoivottuja vaiutuksia aiheuttavia droppeja. Sen sijaan, että huomioisi ihmisen, ja keskustelisi vaikka sen vartin tietokonettaan näpelöimättä. Mutta silloin kun potilas muuttui asiakkaaksi, niin lääkäri muuttui myyjäksi. Normi sairaus-/puutostiloihin, joihin reaktion tulisi olla tutkimus ja jokin ihan muu lääkitys, hoidetaan virheellisesti väärillä lääkkeillä virheellisten lähtöolettamusten ja "käypä-hoito-oikopolun" riman alitusmenetelmällä.
Sidonnaisuudet olisi jonkin perinpohjaisen tutkijajoukon selvittää. Tulevaisuus voi "onnellisuuspillereiden" syöjille olla karu. Vahvoja viitteitä on jo nyt. Fyysisiä sairauksia ohitetaan, koska vika on "päässä", ja kemiallinen osatekijä käytössä, joka vähentää uskottavuutta. Ollaan alkutaipaleella siinä, että pankit ei myönnä lainaa mielenterveyslääkityille. Tämä on osa kokonaisuudesta, jossa vakuutusyhtiöt ei myönnä/rajaa voimakkaasti antamiaan vakuutuksia. Korporaatiot ja yritysryppäät yhdessä isojen tietokantojen ja niiden käyttöoikeuksien (yhteistyökumppanit) yhdistelemisen mahdollistamina, voi optimoida asiakkuutensa. Jos jotain mahdollisesti myönnetään, niin perittävä maksu voi mielenterveysperustaisesti olla moninkertainen, tai vakuutuksesta korvattavat summat minimaalisia/kokonaan evättyjä. Jne.
Laiskuuden tai saamattomuuden takia "pikavoittona" haettu ja saatu diagnoosi voi olla läpi elämän kestävä painolasti.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Mä syön miten sattuu.. helposti nälkäisenä tulee tilattua jotain.. tai sitten olen syömättä tai en syö päivällä illalla haen kaupasta mikä sattuu maistumaan.. oon yrittänyt valita myös paremmin välillä mutta ei siitä oo mitään tullu.
Sovitaanko, että teet itsellesi sähköpostiosoitteen ja teet Fineli.fi:n ruokapäiväkirjan?
Sitten syöt seuraavat ateriat heräämisestäsi lähtien 3-4 tunnin välein: aamupala + 1rkl rypsi-, pellavansiemen- tai oliiviöljyä. Lounas: 3-5 liha-/kala- tai kasvispullaa ja pussi sipsidippiä ja 2 desiä maustamatonta jugurttia sekaisin salaatinkastikkeeksi. Salaattina kaupan valmis salaattisekoituspussin puolikas. 2-3 keitettyä perunaa. Välipala hedelmä ja kuppi teetä tai kahvia sekä 6 suolatonta pähkinää. Päivällinen kuten lounas ja iltapalaksi vaikka maustamatonta jugurttia, banaani viipaleina sen sekaan ja vähäsokerista mysliä 2-3 rkl. Lusikallinen ruokaöljyä, jotta jugurtin D-vitamiini imeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lihavuus oli ihmisen omalla vastuulla ja hänen tuli kontrolloida painoaan.
Nykyään taas hehkutetaan, kuinka kaikki johtuu suolistohirmineista eikä ihmisellä ole mitään omaa vastuuta painostaan.
Ääripäästä toiseen. Ei sekään varmaan hyvä ole, että väestöön aletaan pumppaamaan noita lääkkeitä, jos todellisiin suihin ei puututa. Se syy on todella usein vääränlainen ja liian niukka syöminen, jota paikkaillaan herkuilla ja runsaskalorisilla ruoilla.
Tieteellistä tutkimustietoa tulee lisää. Siksi lihavuudesta keskustellaan nyt eri tavalla kuin vuonna 2015.
No on mulla sähköposti. Voin mä tuota ruokavaliota kokeilla. Mutta perunaa en keitä .
Lopeta se makkaran syönti ja osta niillä lääkerahoilla kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellistä tutkimustietoa tulee lisää. Siksi lihavuudesta keskustellaan nyt eri tavalla kuin vuonna 2015.
Jos tarkoitat ns. suolistobakteereja, mitkä on nykyisin niin muodissa, niin niihin vaikuttaa syöty ruoka. Ylipainoiset on tuhonneet ne bakteerit väärällä ravinnolla. Nyt ne kuvittelee niitten bakteerien olevan joku "uus juttu" joka täytyy hoitaa lääkkeillä.
Ehdotus paremmasta ravinnosta tyrmätään täysin.
Mä en ole pyörätuolissa. Ja lopeta saatana mun haukkuminen rumaksi. Siihen olen helvetin kyllästynyt.
"Lihavuus ei useinkaan ole oma syy"
Ihmisten geeneissä on tapahtunut jokin mystinen muutos, sillä ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan ollut niin lihavia ihmisiä kuin nyt. Ja kaikki on aivan jonkun muun syy kuin itseni.
Koska on niin paljon köyhyyttä? Ihmiskunta on rikkaimmillaan juuri nyt.
Hei, kerrotko mihin aikaan tulet huomenna jatkamaan niin ehdin tekee popparit?
Sulla ois hyvä tulevaisuus oikeesti. Tuolla stand up- komiikan puolella!
Ostaisin liput 😁