Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus
Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.
Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.
Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.
Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.
Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.
Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.
Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
"Lihavuus ei useinkaan ole oma syy"
Ihmisten geeneissä on tapahtunut jokin mystinen muutos, sillä ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan ollut niin lihavia ihmisiä kuin nyt. Ja kaikki on aivan jonkun muun syy kuin itseni.
Koska on niin paljon köyhyyttä? Ihmiskunta on rikkaimmillaan juuri nyt.
Ihmiskunnan ruokaympäristö ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä kalorikylläinen eikä seurustelun nimissä harjoitettu syöminen ole ollut yhtä tavallista kuin nykyaikana. Minun alakoulumatkallani koulumatkan varrella oli kaksi kauppaa ja yksi baari, josta saattoi ostaa namia. Oman lapseni vastaavalla matkalla on kuusi rakennusta, joista ei saa ostettua namia rahalla. Eivät lapset ennen kerääntyneet huvikseen syömään halvinta myytävää naksua tai limua. Toiseksi minun lapsuudessani perunalastupussi oli kallis. Nykyään kahdella eurolla saattaa saada sekä perunalastut että energiajuoman tai vähintään pillimehun.
Kodit ovat muuttuneet sellaisiksi, että niiden keittiöissä ovat aamiaiskaapit ja herkkukaapit. Vielä 20 vuotta sitten ei kenenkään keittiöön rakennutettu varta vasten herkkukaappia. Jo pelkkä ajatus olisi hävettänyt aikuisia siksi, että sen verran omatoimisia piti olla että herkut saatiin haettua kun oli niiden aika.
Lounasravintolassa kun katsoo ihmisten annoskokoja niin mä söisin niistä varmaan viikon. Ihan järkyttäviä annoskokoja. Tv. Koko aikuisiän olen ollut samanpainoinen eli 50kg.
Mättöä eli hampurilaisia, kebabia, valmisruokia, karkkia ja limuja joka päivä ja sitten ihmetellään kun vaaka näyttää yli 100 kiloa.
Ihmisillä on täysin hämärtynyt mikä on normaali paino.
Lääkärit ei uskalla tarpeeksi puuttua lihavuuteen esim. työterveyshuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Lounasravintolassa kun katsoo ihmisten annoskokoja niin mä söisin niistä varmaan viikon. Ihan järkyttäviä annoskokoja. Tv. Koko aikuisiän olen ollut samanpainoinen eli 50kg.
Minulla annoskoot kasvoivat huomaamatta, kun masennuin. Kun sain masennus/laihdutuslääkettä, annoskoot palautuivat luonnostaan. On jälleen vaikea syödä liikaa.
Ja tiedän myös sen, että on ihan eri valvoa ruokamääräänsä tässä normaalissa olotilassa, kun se tapahtuu helposti. Kyllä minuakin varmaan ihmetyttäisi, miten joku saisi lihotettua itsensä tällaisessa olotilassa, koska tulee luontainen stoppi.
Paino ei sais olla ainoa mittari millä mitataan onko jokin ihminen terve.. mä en ikinä pääsisi enää normipainoon jos pitäis noudattaa jotain painoindeksiä.. ne on ne toiset jotka tiputtaa 60 kiloa vuodessa .. ne on niitä superihmisiä. Alkais nahkakin roikkumaan .. ei tuntuis sekään kauhean mukavalta
No varmaan vähä riippuu mikä sun ajatus siitä puuttumisesta on. Ohjata oikeisiin ravintotottumuksiin hyvinvoinnin kautta vai että laihduta oksettava läski..
Irtisanoin tänään työkkäriasiakkuuden. Ei kiinnosta pätkääkään enää olla haukuttavana
No eipä kukaan pääse sanomaan että olen taas lammas.. menkää ne upeat kuntouttavaan työtoimintaan vähä heittämään katiskaan huumeita
En halua mitään miks olisin roikkumassa jossain kiinni
Heti aloituksen ensimmäinen kohta on väärin. Kyllä se on pääsääntöisesti ihan oma valinta olla lihava. Varsinkin sairaaloisen ylipainoinen. Harvalla se johtuu sairaudesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näihin on varaa vain hyvätuloisilla mikä on väärin ja syrjivää.
Siinä ei ole mitään syrjivää. Syrjivä on tämä sinun ehdotuksesi. Ehdotat tosiaan sitä että muut työskentelisivät enemmän siksi ettet sinä joudu maksamaan laihdutuslääkkeestäsi. Miksi et ole valmis tekemään asian eteen työtä?
No miksette vaan ammu meitä läskejä se on ihan sama kuin tämä jatkuva vihaaminen
Kannattaa lähteä ulkomaille hoitamaan itseään. Sellaiseksi se on mennyt. Täällä ei ole enää resursseja siihen eikä pidä ottaa tosi sairaitten paikat.
No kun läskeillä ei ole ihmisarvoa kuin laihana niin ampukaa jo .minä ootan
Olen 70 vuotta vanha. Tässä elämäni aikana olen nähnyt suuren muutoksen ihmisten painossa, jo lapset on lihavia mikä ennen oli harvinaista.
Ihmettelen itseksieni että missä vaiheessa se geenien radikaali muutos on tapahtunut? Missä vaiheessa ne lihotusgeenit astui kuvaan? Kun minun nuoruudessani oltiin vielä hoikkia ja normaalipainoisia, jotkut vanhemmat ihmiset olivat sitten lihaviakin mutta se johtui kyllä ruokailutottumuksista. Voita, läskiä, sokeria, rasvaa.
Kun katsoo katukuvaa muutama vuosikymmen sitten, ihmiset on valtaosaltaan normaalipainoisia.
Nyt on sitten keksitty että geenit, geenithän ne on syypäitä! Kukaan vain ei selitä mistä ne on tulleet ja miksi esim. minä en ole sellaisia geenejä saanut? Eikä vanhempani, eikä sisarukseni. Ehkä niitä ei vielä minun saadessani alkuni ollut?
Sen tiedän että ruoka oli erilaista ja ruokailutottumukset samoin. Silloin syötiin elääkseen ja jaksaakseen työssä ja arjessa, nyt eletään mässätäkseen. Vertailkaapa ruokia ja elintarvikkeita ennen ja nyt! Olin kai 17-18 ennenkuin edes maistoin ranskanperunaa, en muuten tykännyt, ja 21 kun söin ensimmäisen hampurilaiseni. Ei niitä kaivattu eikä syöty kuten nyt.
Karkkia ei myyty valtavissa säkeissä ja kun katsoo sipsipusseja! Kohta samaa kokoluokkaa kuin Amerikassa - samoin myös ihmisten ympärysmitta.
Syödään iloon ja syödään suruun ja syödään muuten vaan kun se on niin kivaa. Mitään vastuuta ei itsellä olekaan.
Kyllä lihavuusongelma on itse hankittu, siitä ei mihinkään pääse. On vain niin helppo syyttää kaikkea muuta.
Sittenhän alkoholin aiheuttamat suuret terveysongelmatkin pitäisi hoitaa ilmaiseksi, alkoholimihan on oikeasti sairaus. Oletko valmis maksamaan enemmän veroa jotta tämä kaikki voitaisiin ilmaiseksi hoitaa? Ja mitä mieltä ovat he jotka eivät itseään lihota, minä en ainakaan äyriäkään suostuisi kenenkään itse hankittujen kilojen takia maksamaan veroa.
Ei se kyllä geeneissä ole syy. Jengi syö kaikkea luonnotonta ja ravinnotonta ruokaa.