Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
301/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Täällä taatusti kaikki muut on jotain aina olleet mallin mitoissa.. haluavat vain irvailla. Jos tietäisin missä asutte voisin polttaa teidän kämpät. Mulla ei oo mitään menetettävää 

Sä läskip*erse et sais sitä ylisuurta ruhoas raahattua ulko-ovelle asti saati että uskaltaisit pistää nenäs ulos joten turha uhota. On tullu jo harvinaisen selväksi. Voit mennä vaikka sinne homeisen kämppäs nurkkaan itkemään itsesääliäs ja jäädä sinne. Kukaan ei kaipaa. 

Vierailija
302/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-addiktio näyttää samanlaiselta kuin alkoholismi. Eli normisti ihminen lopettaa syömisen esim. jossain herkkubuffet/seisovapöytä -ruokailussa siinä vaiheessa kun olo alkaa tuntua epämukavalta, liian täydeltä, ahdistavalta. Ruoka-addikti vain jatkaa pakonomaista lappaamista. Kun kysyin kerran tällaiselta ystävältäni, että eikö hänen tule huono olo ollenkaan, hän sanoi että tottakai tulee mutta hän syö silti. Sama kuin alkoholistilla joka vain juo vaikka tulee huono olo, vähän oksentaa välillä ja jatkaa juomista.

Sitten siinäkin on samankaltaista että alkoholistin pahin pelko on että viina loppuu kesken."Älä prkele viä mun viinoja tai turpiin tulee". Ruoka-addikti saa samanlaisia epätoivonkohtauksia jos menet kylään salaatin ja kotitekoisten lihapullien kanssa vaikka hän pyysi tuomaan Hesen mättöannoksen ja rullakebabin. Hän raivostuu ihan silmissä.

Jaa. En ole ikinä mättänyt hulluna - en ole painanut koskaan sataa kiloa tms. Mutta en kyllä tuntenut itseäni kylläiseksikään. Eikä liikaa syömisestä tullut paha olo, joskaan ei erityisen hyväkään. Ei kyllä ollut ikinä nälkäkään. Tuli vain olo, että tarvitsee ruokaa.

Lääkkeen jälkeen olen tullut kylläiseksi ja stoppi tulee joko lautasen tyhjennyttyä tai jo sitä ennen. 

Geenitestin mukaan minulla on hitaasti ilmenevään kylläisyydentunteeseen vaikuttava geeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
303/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ikinä tutkittu kuinka paljon alentava suhtautuminen näihin läskeihin on heitä oikeesti laihduttanut🤔

Vierailija
304/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi näistä lääkkeistä käytössä, sillä sitä voidaan käyttää myös diabeteksen hoitoon erilaisissa tautimuodoissa. Bmi oli lääkkeen alkaessa 25 ja nyt 22. Se on aivan älytöntä, kuinka ei vain ole nälkä ja jos ottaa palan suklaata tulee sellainen yök, kuinka makeaa. Voin kuvitella, kuinka mullistavaa tämä on henkilölle, joka ei ole aiemmin kokenut kylläisyyden tunnetta.

Huum,e se on. 

Vierailija
305/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sun mielestä sun pitää saada sitä, mitä sinä haluat, ilmaiseksi. Sen ympärille sitten keksit jotain perusteluja, kuten kansanterveys ja terveyskustannusten pienentyminen. Ei se itse asiaa muuta miksikään, eli sinä haluat ilmaiseksi jotain.

Tiedätkö mikä on myös ilmaista? Se, ettei osta kaupasta liikaa ruokaa, herkkuja, alkoholijuomia jne, eikä myöskään sitten syö niitä. Mutta onhan se helpompaa, jos ei itse tarvitse tehdä asioiden eteen mitään, vaan saa kaiken ilmaiseksi.

Oot aika hyvin omaksunut sen Foodora-sloganin "Koska minä haluan!".

306/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään läskit on kuin homot ennen vanhaan.  Yhtä vihattu ryhmä.

Vierailija
307/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Niin eli kaiken huipuksi pitäis viikon kidutuksen jälkeen alkaa tekeen ruokaan 😳😳😳😳😳😳 joo jepjep .. ja vielä sellasta mistä ei tykkää.. joo kiduttakaa itseenne .. ei se sen arvoista ole

Ei hyvänen aika! Jos olet sairaaloisen lihava, niin sinun pitää alkaa suhtautua ruokaan järkipohjalta eikä noin tunnepitoisesti. Kaiva jostain se järki esiin ja kuuntele sitä.

Vaikka oma on valintasi. Kiduta sitten kehoasi edelleen niin että se on raskas, väsynyt ja täynnä kolotuksia. Eihän se ole kuin vain sinun kehosi. Eihän se ansaitse arvostavaa ja hyvää kohtelua, kehon painon tarkkailua, sille terveellistä ravintoa ja liikuntaa. Kun petät kehosi niin se pettää sinut ja alkaa hajota allasi. Muista silloin että SINÄ petit kehosi ensiksi. 

308/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noita asioita keksiä tarvitse.  Kuka täällä on väittänyt ettei tarvitse tehdä parempia valintoja sieltä kaupasta. Jos lääke lisää kylläisyyden tunnetta niin varmasti helpottaa ettei niihin herkkuihin välttämättä sortuis. Se lääke on apukeino

Vierailija
309/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voisi antaa tiskiltä (ettehän te jaksa kävellä) tai lähettää kotiin narukiikun. So long. Saisi kelan piikkiin woltata vielä vimpan mättöaterian. 

310/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua se helpottaa kun läskejä vihataan joka suunnasta.. kannustaako se mua jotenkin eteenpäin. Ei 

Vierailija
311/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sekoilija on varmaankin Herra Rosa 🤣😭😂😅🤣😭😭🤣😂😂😁

312/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessä ivallisessa ilmapiirissä pitäis sitten jotenkin ryhdistäytyä.. että joko sä laihdutat tai yhteiskunta antaa köyden .. 

313/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä sekoilua toi on kun ollaan tarjoamassa valtion puolesta köyttä jos paino ei tipu.. mutta sehän on aivan ok

314/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mitä sitten vaikka kuolen . Kun tuolla aiemmin sanottiin että kukaan ei kaipaa.  Niin onko sillä niin väliäkään . 

Vierailija
315/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse söin Mysimbaa niin sen 120e/kk säästi alkoholin lopettamisesta ja vähentyneestä syömisestä joten ei siinä ylimääräistä rahaa mennyt.

Tuo Mysimbahan sisältää naltreksonia joka vähentä myös alkoholin mielihyvää, ei kyllä tee yhtään mieli juoda kun kerran kokeili tuon läkkeen aikana.

Vierailija
316/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Eihän noita asioita keksiä tarvitse.  Kuka täällä on väittänyt ettei tarvitse tehdä parempia valintoja sieltä kaupasta. Jos lääke lisää kylläisyyden tunnetta niin varmasti helpottaa ettei niihin herkkuihin välttämättä sortuis. Se lääke on apukeino

Jos ihminen syö sairaalloisen paljon, niin hän syö siitä huolimatta, että on kylläinen olo jo valmiiksi. Oli se sitten lääkkeen tai ruoan tuottama kylläinen olo.

Vierailija
317/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi näistä lääkkeistä käytössä, sillä sitä voidaan käyttää myös diabeteksen hoitoon erilaisissa tautimuodoissa. Bmi oli lääkkeen alkaessa 25 ja nyt 22. Se on aivan älytöntä, kuinka ei vain ole nälkä ja jos ottaa palan suklaata tulee sellainen yök, kuinka makeaa. Voin kuvitella, kuinka mullistavaa tämä on henkilölle, joka ei ole aiemmin kokenut kylläisyyden tunnetta.

Saman vaikutuksen saa syömällä oikeanlaista ruokaa. Miksi se ei kelpaa? Ei ole trendikästä?

Vierailija
318/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi päivää ensimmäisen Voxran ottamisen jälkeen menin parin vuoden tauon jälkeen kuntosalille. Kyse ei ollut ollut siitä, ettenkö olisi halunnut liikkua vaan siihen ei yksinkertaisesti ollut ollut voimia. 

Laihdutuslääke Mysimba on kuin yhdistettäisiin Voxra ja Revia. Ihmiset eivät ymmärrä sitä, kuinka voimattomaksi tilassa ihmiset ovat henkisesti. Tuossa Voxran ja Revian vaikuttavat aineet vielä tehostavat vaikutusta.

Vierailija
319/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Mut mitä sitten vaikka kuolen . Kun tuolla aiemmin sanottiin että kukaan ei kaipaa.  Niin onko sillä niin väliäkään . 

Ei tosiaankaan. Ei sitten yhtään mitään väliä. Sen kun annat mennä. Soronnoo ja silirimpsis!

320/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään päihdeongelmaa. En vaan ansaitse mitään. Tilanne on niin paha että ei ole oikeasti enää mitään tehtävissä. Kerran en muka pysty ees kävelemään. Mä vain yksinkertaisesti vihaan liikuntaa.. en ole koskaan pitäny siitä .. jos ei osaa moti loppuu siihen.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi