Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
241/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on ongelmana makeanhimo, ei kannata vähentää syömisiä vaan lisätä niitä niin, että on koko ajan kylläinen ja syö, kun on nälkä.

Tuota neuvoa noudattamalla lihoin aivan järkyttävän paljon.

Väsymys, jatkuva nälkä ja makeanhimo ovat hirveä yhdistelmä. Mikään ruoka ei edes anna siinä tilanteessa energiaa, vaan menee varastoon. Siksi elimistö pitää nälkää yllä ja yrittää saada nopeaa energiatankkausta tykittämällä makeanhimoa.

Sellaisen riesan sain vaihdevuosien myötä riesakseni. Eikä todellakaan olisi kannattanut syödä aina kun on nälkä.

Onneksi siihen auttoi laihdutuslääke. Sillä lähti nälkä ja makeanhimo. Kaiken muun mahtavan lisäksi energian alkoi saamaan taas ruoasta omaan käyttöön, eikä se enää varastoitunut vyötärölle.

Vierailija
242/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi läskejä halutaan rangaista . Eikö heitä pitäis motivoida muilla keinoin

Joku filosofi sanoi aikoinaan, että on kahdenlaisia auttajia: voimaannuttajia ja mahdollistajia. Mahdollistaja on tyyppi joka kuskaa alkkikselle alkosta viinaa tärinöihin ja vie plösölle pikaruokaa aina kun tämä pyytää. Voimaannuttaja vie plösölle salaattia ja jumppakuminauhat ja kohtaa addiktion aikaansaamaa vihaa.

Jos addiktilta kysytään kumpia he haluavat ystävikseen he valitsevat mahdollistajat. Ei niin pientä tekosyytä löydykkään tukemaan addiktiota. Ääää... tuo mulle pitsaa! mä olen taas niin ahdistunut. Nyt mä en ainakaan pysty laihduttaan kun mä olen niin stressaantunut kun pitää laihduttaa... Enhän mä tänää syönyt mitään, pari keksiä (paketeineen), vähän sipsejä (oho tuli napsittua kulhollinen) pieni jätskipikari (Ben an Jerry's caramel-cookie-mättö) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on 9/10 oma vika. Miksi pitäisi korvata lääkkeet kun riittää että syö vährmmän ja liikkuu?? Mutta ei, mieluummin lääkettä ettei tarvitse mätöstä luopua😡

Tuossahan ei nyt ole aluksikaan totuutta, ihan yhtä hyvin voisit sanoa, että astmaatikko voi vaikuttaa oloonsa hengittämällä paremmin. Käsityksesi ylipainoisista on täysin väärä ja voimakkaan syrjivä. Iso osa ylipainoisista syö itseasiassa liian vähän, jolloin keho siirtää ylisuuren osan saamistaan kaloreista rasvaksi.

Oikein syöminen normaaleilla kalorimäärillä olisi toki avain. Itsellä alkoi laihtuminen, kun vähensin treenaamista ja puolitoistakertaistin syömiseni. Nukkumiseenkin piti panostaa.

Olet oikeassa, ruokamäärään ja kaloreihin kiinnitetään huomio, mutta oikea tapa olisi panostaa ruuan sisältöön. Jos sisältö on oikea, ruokamääräkin asettuu sopivaksi. Perustuu kemiaan, jolla elimistö toimii.

244/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai minä itseni tunnen. Olen aina ollut luovuttaja koska ei mulla ole mitään todellisia mahdollisuuksia.. jos joku on jankannu että mussa  on potentiaalia ne on valehdellut . Miksi ei voi täsmentää . potentiaalia mihin.. jihuu johonkin kusiseen kuntouttavaan.. 

Vierailija
245/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Niin kaikki vihaa mua koska en mielistele heitä.. mä en kykene elämään kun kaikki on kauniimpia kuin mä. En vaan pääse siitä yli. En halua mihinkään nöyryyttävään kuntouttavaan kun näköjään musta ei muuhun ole. Tiedän olevani paska ilman että sitä hierotaan naamaan.. olen aina ollut tosi heikko 

Jeesus sentään. Oot menetetty tapaus. Kukaan ei voi sua auttaa kun et sä mitään parempaa edes halua.

Mulla muuten on kuntouttavassa ihan kivaa, itseasiassa tosi kivaa ja oon saanut sieltä ihan mahtavia persoonia kavereiksi. Se on tehnyt ainakin mun itsetunnolle ihan hyvää.

Mut jos haluat lopun elämää tota itseinhoa pitää yllä niin eikait siinä kukaan mitään voi.

Tunnistan sussa ja sun olossa paljon itseäni mutta mä nyt en jaksa enää kun laitat kaikessa vastaan.

Ainakin itsepäinen ja itsepintainen olet.

246/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on että laihduta läski niin kyllä se jumppanaru tuntuu aika hirttoköydeltä.. nää motivoijat kyllä tuovat välineitä mutta eivät sillä asenteella että haluaisivat sulle oikeesti hyvää

Vierailija
247/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Kai minä itseni tunnen. Olen aina ollut luovuttaja koska ei mulla ole mitään todellisia mahdollisuuksia.. jos joku on jankannu että mussa  on potentiaalia ne on valehdellut . Miksi ei voi täsmentää . potentiaalia mihin.. jihuu johonkin kusiseen kuntouttavaan.. 

Miksi sä olet paljon ylempänä tommosena kuin ne kuntouttavassa olevat? Ootko tosissaan? 

248/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä tajuan mitä mieltä ihmiset on musta.. joo olen ollut joskus aiemmin kuntouttavassa.. mitä teen joillain kavereilla.. ei mulla ole mitään päihde menneisyyttä.. eikä ryyppääminen kiinnosta.. ehkä sä olet oikealla tavalla lammas...  Mulle ei nämä ns valheelliset kannustamiset mee läpi

249/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en olekaan ylempänä.. mä vain tiedostan ettei sieltäkään kukaan mihinkään ponnista... Mä tajuan että kuinka huonosti heitä kohdellaan.. miksi helvetissä mä haluisin olla siellä.

250/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi väitätte että olen väärässä 🤔

Vierailija
251/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien pitäisi vain ostaa vähemmän syötövää ja syödä vähemmän. Ihan älytöntä että valtio maksaisi lääkkeen joka kumoaisi vaikutuksen näitten lihavien ylensyönnistä. Ylensyöntiin heillä toki on varaa.

252/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no ne herkut maksaa vähemmän kuin paremmat vaihtoehdot.  Että ei ihan pitävä logiikka. .. 

253/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut maistuu paremmalta ja ne on helpommin saatavilla.. jos on vaikeus valita se parempi vaihtoehto ja vielä ei ole mitään mielenkiintoa tehdä itse ruokaa .. se on aika hankala kombo. 

Vierailija
254/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavien pitäisi vain ostaa vähemmän syötövää ja syödä vähemmän. Ihan älytöntä että valtio maksaisi lääkkeen joka kumoaisi vaikutuksen näitten lihavien ylensyönnistä. Ylensyöntiin heillä toki on varaa.

Syötävien sisällön muutos on eka homma, vähemmän syöminen seuraa automaattisesti. Eikä tähän tarvita lääkettä. Vain tieto elimistön toiminnasta.

255/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt enkeli mitä siitä kuntouttavasta oikeesti hyötyy😂😂 .. muuta kuin tajuamista että ei susta mihinkään ollutkaan

256/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää väkisin tehdä ruoka ja väkisin syödä mistä ei edes tykkää.. voi kuinka tuntuu hyvältä

257/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa nyt että kuinka ihanaa kuntouttavassa oli.  Vai onko teidät vaan onnistuttu niin hyvin nujertamaan että sellanenkin tuntuu hyvältä 

Vierailija
258/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lihavuuden syystä 

Vierailija
259/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan lihavuuden syystä 

Lihavuuden syy on ylensyönti.