Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
221/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Antaa olla. Vihaatkaa läskejä aivan helvetin sama . Kukaan läski ei ainakaan teidän vihan ansiosta laihdu ... Ahdistuu vaan enemmän .. mutta sitähän te tällä haette

Syö pökäle ja kuole pois! Loppuu toi uhriutumises omasta tilanteestas jolle et ole itse halukas tekemään yhtään mitään ellei se ole se aidan matalin kohta ja taikaratkaisu. 

222/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene mihinkään lenkille . Kuka täällä oli muka ystävällinen.. miksi pakotat mua ulos. Mä voin ite päättää meenkö muiden nöyryytettäväksi. Ei kiitos. Pysyn sisällä. Minä vihaan liikuntaa olen aina vihannut. Vihaan myös ruuanlaittoa. Jos ryhdistäytyisin ahdistuisin vielä lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Antaa olla. Vihaatkaa läskejä aivan helvetin sama . Kukaan läski ei ainakaan teidän vihan ansiosta laihdu ... Ahdistuu vaan enemmän .. mutta sitähän te tällä haette

Eikö tää sun sotiminen ja jankkaus ala v.t.uttamaan sua itseäsi ollenkaan?

Oikeassa elämässä, sori vaan, suhun tuskin kukaan juurikaan kiinnittää huomiota kun kaikki on niin keskittyneitä itseensä ja nykyään luuriinsa.

Anteeksi rikkoa illuusiosi siitä, että kaikki sua vihaa ja sun täytyy sotia vastaan. Ei sua kukaan vihaa, hyvä jos huomaavat, tämäkin keskustelu on huomenna jo unohtunut.

Ton muita vastaan sotimisen sijaan voisit käyttää aikasi jotenkin itseäsi palvelevalla tavalla.

Vierailija
224/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina samaa lässytystä kuinka yhteiskunnan pitää hoitaa ja maksaa kaikki. Ihmetyttää miksi ihmiset eivät ole itse valmiita ottamaan vastuuta elämästään oli sitten kyse elannosta, työstä, asumisesta, koulutuksesta lasten kasvatuksesta tai syömisestä.

Aivan saavatonta väkeä tuntuu olevan ainakin puolet kansasta. Toinen puoli sitten elättää nämä tuilla elävät ja muuten yhteiskunnan varassa olevat venkulat. Ei tarvitse ihmetellä miksi veroprosentti on taivaissa. Voisiko joku tutkia mikä on vikana näillä yhteiskunnan varassa elävillä luusereilla

Ylipaino ei tarkoita sitä, että olisi yhteiskunnan varassa elävä luuseri. Nyt kannattaa kyllä tarkistaa omaa korvien väliä.

Vierailija
225/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

En mene mihinkään lenkille . Kuka täällä oli muka ystävällinen.. miksi pakotat mua ulos. Mä voin ite päättää meenkö muiden nöyryytettäväksi. Ei kiitos. Pysyn sisällä. Minä vihaan liikuntaa olen aina vihannut. Vihaan myös ruuanlaittoa. Jos ryhdistäytyisin ahdistuisin vielä lisää. 

Miksi olet ravintoterapeutille menossa jos et kuitenkaan aio edes kokata? Yleensä useimmille on joku liikuntamuoto mistä tykkää, pitäisi keskittyä siihen.Kun kukaan ei niitä voi sun puolesta tehdä vaikka maksaisit miljoonia.

Mutta niin. Et sä tolla asenteella tule ikinä laihtumaan. Ja mikä surullisempaa ja tärkeämpää, et sä tule olemaan onnellinen kun haluat pitää tosta kiinni niin kovin.

Mikä sulla nyt se pohjimmainen tunne ja ongelma on? Ihmisviha ja pelko?

226/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nää mitään syytä ryhdistäytyä.. en yhtään mitään koska takeita ei ole onnistumisesta. Mua ei tuo ulkomaailma kiinnosta. Olen hengissä vain koska musta ei ole itseäni tappamaan edes

Vierailija
227/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Toivottavasti saat hoitoa tuohon vihaan ja ahdistukseen. Sitä ei voi koskaan tietää, onko se ravintoneuvoja fiksusti kohtaava ihminen vai nöyryyttäjä. Nöyryyttäjän luota voi lähteä. 

Vierailija
228/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse.  Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.

Oletko ajatellut, että voisit laihtua ilman kalliita lääkkeitä yksikertaisesti syömällä terveellisemmin ja paljon vähemmän, kuin kulutat? Miksi yhteiskunnan (=kaikkien veronmaksajien) pitäisi maksaa itsensä ylipainoiseksi lihottaneiden laihdutuslääkkeet?

Vierailija
229/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi olet ravintoterapeutille menossa jos et kuitenkaan aio edes kokata? Yleensä useimmille on joku liikuntamuoto mistä tykkää, pitäisi keskittyä siihen.Kun kukaan ei niitä voi sun puolesta tehdä vaikka maksaisit miljoonia.

Mutta niin. Et sä tolla asenteella tule ikinä laihtumaan. Ja mikä surullisempaa ja tärkeämpää, et sä tule olemaan onnellinen kun haluat pitää tosta kiinni niin kovin.

Mikä sulla nyt se pohjimmainen tunne ja ongelma on? Ihmisviha ja pelko?

Veikkaan vaikeaa masennusta, koska on noin elämänhaluton. 

Vierailija
230/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

En nää mitään syytä ryhdistäytyä.. en yhtään mitään koska takeita ei ole onnistumisesta. Mua ei tuo ulkomaailma kiinnosta. Olen hengissä vain koska musta ei ole itseäni tappamaan edes

Okei, olet asiasi päättänyt.

Sit ei voi kait mitään 🤷

Mutta sit lopetat myös valittamisen ja uhriudut yksinään ilman että haet huomiota.

Täällä on kaikilla ongelmia, sä et tosiaan ole ainoa ja uniikki kipujes kanssa vaikka haluat itsellesi uskotella.

Vierailija
231/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan vinkkinä: suolistofloora ei ole muuttumaton monoliitti vaan se muuttuu pikkuhiljaa sen mukaan mitä syöt. Suolistofloorasta sanotaan, että se on ihmisen "toiset aivot". Lihavien ihmisten suolistofloora on usein muotoutunut käyttämään ravintonaan sokeria, mikä on kaikista haitallisin suolistofloora-tyyppi. Näistä k* sipäistä pääsee eroon, kun välttelee sokeria kaikissa sen muodoissa. Aluksi nämä sokerilla elävät bakteeri järkkäävät mellakan. Ne ovat elollinen olomuoto joka ei halua kuolla vaan elää ja lisääntyä kuten kaikki elollinen. Koet kovia vierotusoireita, ahdistusta ja masennusta, koska nämä sokeribakteerit pyytävät apua aivoiltasi. He vaativat sokeria hengenhädässä. 

Pysyt tiukkana ja alat syödä kasviksia, saat ilmavaivoja ja ulosteesi joukossa on sulamatonta kasvismassaa, koska sinun kasviksia pilkkovia sulistobakteereja on niin vähän. He ovat alisteisessa asemassa suolistofloorassa. Kun aikasi totutat suolistoasi terveelliseen ravintoon, niin sokeria hyödyntävät suolistobakteerit kuolevat pois ja hyvät bakteerit ottavat vallan. Sinulta häviää makeanhimo totaalisesti kun sokerinsyöjä-bakteerit menehtyvät. Kasvikset puolestaan alkavat maistua maukkaalle. Et ole ennen tajunnut kuinka voit himoita jotain kukkakaalia tai kuinka kurkku voi maistua makealle."

Ihanko meinaat etten ois tota tehnyt kymmeniä kertoja.

Tosiaan toimii noin, mutta AINA lopulta palataan alkuasetuksiin.

Ja ikävä kyllä mun alkuasetukset tekee mut lihavaksi.

Kerta toisensa jälkeen.

Nyt mulla on onneksi lääke, joka oikeesti auttaa.

Vierailija
232/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse.  Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.

Oletko ajatellut, että voisit laihtua ilman kalliita lääkkeitä yksikertaisesti syömällä terveellisemmin ja paljon vähemmän, kuin kulutat? Miksi yhteiskunnan (=kaikkien veronmaksajien) pitäisi maksaa itsensä ylipainoiseksi lihottaneiden laihdutuslääkkeet?

En ole hän, mutta yleensä tämä menee niin, että on yksikertaisesti jo yritetty syödä vähemmän ja terveellisemmin ja säännöllisemmin ja oikeammilla annoskoilla jne. Ja kun sillä ei saada tuloksia, aletaan ratkaisua etsiä muualta. 

233/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten pitää loppua tää loputon vihaaminenkin läskejä kohtaan .. 🤬.. minä tajuan kyllä etten olisi minkään arvoinen vaikka laihtuisin 50 kiloa

Vierailija
234/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ongelmana makeanhimo, ei kannata vähentää syömisiä vaan lisätä niitä niin, että on koko ajan kylläinen ja syö, kun on nälkä.

Vierailija
235/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Annatkos nimesi ja paikkakunnan niin laitetaan susta huoli-ilmotus (vaikka et haluakaan, ai miksi muka kun me vihataan sua?!?)

Et selkeästi ole kykenevä selviytymään yksinään. Joku päivä osastolla vois tehdä oikeesti hyvää.

Vierailija
236/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Oikeassa elämässä, sori vaan, suhun tuskin kukaan juurikaan kiinnittää huomiota kun kaikki on niin keskittyneitä itseensä ja nykyään luuriinsa.

Anteeksi rikkoa illuusiosi siitä, että kaikki sua vihaa ja sun täytyy sotia vastaan. Ei sua kukaan vihaa, hyvä jos huomaavat, tämäkin keskustelu on huomenna jo unohtunut.

Ton muita vastaan sotimisen sijaan voisit käyttää aikasi jotenkin itseäsi palvelevalla tavalla.

Mitä kieltä tämä oikein yrittää olla?

"Anteeksi rikkoa illuusiosi siitä, että.."

Näyttää ihan google-kääntäjän tuotokselta. 

237/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään masennusta...mä tiedän millainen se terapeutti on. Olen ollut siellä kerran.  Vaikka ryhdistäytyisin samanlaista kidutusta se olis kuin tämäkin.. ei mitään eroa 

Vierailija
238/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

No sitten pitää loppua tää loputon vihaaminenkin läskejä kohtaan .. 🤬.. minä tajuan kyllä etten olisi minkään arvoinen vaikka laihtuisin 50 kiloa

Ainoa joka täällä ylläpitää vihaa tuntui olevan sinä. Miksi et vastaa sulle esitettyihin kysymyksiin edes? Se esim kuuluu ihan peruskunnioitukseen. Sitäkin otetaan huomioon, sua kuullaan, sua korotetaan ymmärtää ja kysyä.

Sä vaan jankkaat tätä samaa paskaa ja haluat itse että kaikki vihaa sua. Ei se sua pelastaisi vaikka laihtuisit mallin mittoihin.

Mikä hitto sun ongelma on?

239/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kaikki vihaa mua koska en mielistele heitä.. mä en kykene elämään kun kaikki on kauniimpia kuin mä. En vaan pääse siitä yli. En halua mihinkään nöyryyttävään kuntouttavaan kun näköjään musta ei muuhun ole. Tiedän olevani paska ilman että sitä hierotaan naamaan.. olen aina ollut tosi heikko 

Vierailija
240/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Mitä kieltä tämä oikein yrittää olla?

"Anteeksi rikkoa illuusiosi siitä, että

Palstalla kyllä keskitytään olennaisuuksiin 👍

Anteeksi epätäydellinen tekstini, mulla on lukihäiriötä ja keskittymisongelmia.

Myös vaikea asteiset paniikkihäiriö, masennus ja ahdistuneisuus. Ptsd ja dissosioin.Ja saakelinmoisia endometrioosikipuja mihin ei saa edes kipulääkettä. Usein olen täysin toimintakyvytön. 

Silti koitan täällä muita tsempata enkä vingu ja uhriudu omasta olostani sivujen verran vaikka löytäisin syitä minäkin. Tuolla ulkona on koko maailma ja muitakin ihmisiä, jokainen omaa kipuaan täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi