Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
201/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi tälläisessä vihan ilmapiirissä yrittäisin mitään . Kun huohotetaan niskaan että paska olet nyt ja paska olet koska kumminkin epäonnistut.. paska olet koska et vieläkään ole laihtunut

Taidat olla suht nuori (ainakin oletan ja toivon, että tämä ei ole täysin aikuiseksi kasvaneen tekstiä).

Koita olla ottamatta noita provoajia ja haukkujia tosissaan ja keskity tosiaan ihan muuhun, mieluiten siihen mikä tekis sulle hyvän olon. Tuo ravintoterapeutti oli hieno juttu, ehdottomasti menet. Et sä voi aikuiseksi kasvaa ja olla ottamatta vastuuta itsestäs koska mammapalstalla sanottiin jotain, nyt hei!

Onko sulla mitään harrastuksia tai muuta mihin voisit keskittyä ja saada itseäs piristymään? Mä aika usein saan tästä palstasta tarpeekseni, vaikka välillä hyvää viihdykettä onkin, laitan puhelimen taskuun ja lähden käppäilemään tai teen jotain kotihommia.

Mun kanssa voisit tulla kokkaamaan ja käytäis kävelyllä katselemassa luontoa.

Sulla on selkeästi tosi huono olla ja se ylipaino ei ole etupäässä se asia, mitä pitää lähteä korjaamaan.

Vierailija
202/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi läskejä halutaan rangaista . Eikö heitä pitäis motivoida muilla keinoin

Itse olen yrittänyt motivoida lähipiirissä olevaa sairaaloisen ylipainoista henkilöä. Hän haluaa vain sääliä ja ymmärrystä. Se sääli ei auttanut häntä laihtumaan ja minä ja hänen muut kaverit saatiin kuulla olevamme toksisia ihmisiä kun vietiin hänelle terveellistä kotiruokaa kun idea oli että teimme hänelle valmiit terveelliset ruoka-annokset ja hän söisi vain niitä ja sitten jumppaisimme yhdessä. Hän itse halusi tätä ja oli valmis sitoutumaan. Hän itse ideoi sen. Ei mennyt aikaakaan kun tajuttiin, että hän oli jemmaillut suklaalaatikoita ja donitsipaketeita ja limupulloja. sängynalta löytyi pitsapahveja. Hän oli valehdellut meille kokonaisen 2 kk. 

En ole ystäväsi enkä samanlainen eikä minulla ole ahmimisongelmaa. 

Voisin silti kuvitella, että "haluaa sääliä ja ymmärrystä" = hänen sisimpänsä tarvitsee tulla nähdyksi. Se on ihmisen kaikkein oleellisin tarve. Jos se ei täyty, täytetään tyhjiötä kaikella muulla, kuten vaikka tunkemalla olo kylläiseksi ja keho raskaaksi. Jos sitten lähdetään hoitamaan ylipaino-ongelmaa, vahvistetaan sitä tunnetta, että häntä ei nähdä, koska hänestä tehdään  hän = hänen lihavuutensa. Eli ikään kuin sinä olisit kipeä ja joutuisit sitten hoitamaan äitisi kanssa siskoasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
203/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinä vihaat mua jo .. en minä vaadi mitään ilmaisia laihdutus lääkkeitä.  Tämä on perseestä tämä viha lihavia kohtaan.  Mitä lihavat on teille tehny. Lihavia ei saa katoamaan vihaamalla ..  vai onko jo jotain tuloksia syntynyt

Vierailija
204/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilta voisi leikellä tukia ihanteellisen rasvaprosentin ylityksen verran.

Palkasta voisi veroa mennä BMI:n mukaiesti. Läskeille jäisi vähemmän rahaa syödä ylenmäärin. Vuotuiset punnitukset voitaisiin järjestää ennen vuodenvaihdetta verovirastossa.

Ei kiitos bmi:lle. Rasvaprosentti kiitos. 

Liikuntaa vältteleville laihoille läskeille keppiä siinä missä muillekin läskeille.

"Laiha läski" on näitä kehopositiivisia ilmaisuja, joilla halutaan välttää sen tajuaminen, että jotkut aivan oikeasti ovat laihempia kuin itse.

Tämä nyt on aivan täyttä beeässää.

Eikös tämän termin keksinyt joku fitness harrastaja /

Itse olen kuullut termin "laiha läski" tiettyjen mallimaailman personaltrainerien yhteydessä. Eli tavoitteena on keho jossa lihakset eivät erotu selkeästi mutta keho on timmi ja kiinteä. Vältellään raskaita painoja ja puhutaan jostain sensori-lihaksista? ja esim. pakaraliikkeet ovat sellaisia että pakaroita treenataan joka kulmasta pienillä tarkoilla liikkeillä esim. jumppakuminauhoilla.

Vierailija
205/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ms-tauti, epilepsia ym. on? Ei mistään lääkkeestä saa sadan prosentin korvausta.

Ykköstyypin diabeteslääkkeet ovat 100% korvattuja eli nykyisellään maksellaan vaan se omavastuuosuus vuoden ensimmäisen apteekkikäynnin yhteydessä ja apteekkimaksu joka käynnin yhteydessä. Ruotsissa noita ei tarvitse maksaa.

206/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko jonkun aikuisen tekstiä nämä tuholeiritkään.😳.. en minä ole" nuori " ..mua vaan vituttaa tällänen vihaaminen läskejä kohtaan. Mua ei liikunta kiinnosta

207/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kukaan ei ole teistä mun jatke mutta käskytätte läskejä kuin heidän elämänsä liittyisi teihin

Vierailija
208/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina samaa lässytystä kuinka yhteiskunnan pitää hoitaa ja maksaa kaikki. Ihmetyttää miksi ihmiset eivät ole itse valmiita ottamaan vastuuta elämästään oli sitten kyse elannosta, työstä, asumisesta, koulutuksesta lasten kasvatuksesta tai syömisestä.

Aivan saavatonta väkeä tuntuu olevan ainakin puolet kansasta. Toinen puoli sitten elättää nämä tuilla elävät ja muuten yhteiskunnan varassa olevat venkulat. Ei tarvitse ihmetellä miksi veroprosentti on taivaissa. Voisiko joku tutkia mikä on vikana näillä yhteiskunnan varassa elävillä luusereilla

Vierailija
209/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on 9/10 oma vika. Miksi pitäisi korvata lääkkeet kun riittää että syö vährmmän ja liikkuu?? Mutta ei, mieluummin lääkettä ettei tarvitse mätöstä luopua😡

Tuossahan ei nyt ole aluksikaan totuutta, ihan yhtä hyvin voisit sanoa, että astmaatikko voi vaikuttaa oloonsa hengittämällä paremmin. Käsityksesi ylipainoisista on täysin väärä ja voimakkaan syrjivä. Iso osa ylipainoisista syö itseasiassa liian vähän, jolloin keho siirtää ylisuuren osan saamistaan kaloreista rasvaksi.

Oikein syöminen normaaleilla kalorimäärillä olisi toki avain. Itsellä alkoi laihtuminen, kun vähensin treenaamista ja puolitoistakertaistin syömiseni. Nukkumiseenkin piti panostaa.

Vierailija
210/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laiha läski" tarkoittaa lihaksetonta ihmistä, jolla ei ole ylipainoa. Ei siis tarvitse varsinaisesti laihduttaa, mutta ei oikein voi sporttisenakaan pitää.

Vierailija
211/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalta loppuisi rahat.

Maksaa sen joka tapauksessa muuta kautta, kun lihavilla hoidetaan esim. 2. tyypin diabeetesta yms. usein lihavuudesta johtuvia sairauksia. Itse olen sitä mieltä, että tuolla 100% korvattavuudella säästettäisiin loppujen lopuksi paljon rahaa. Toki pitäisi sitten joku raja laittaa siihen millä esim. painoindeksillä tuon täyden korvattavuuden saa, jottei sellaiset, jotka haluavat pysyä langanlaihoina (joilla ei siis ole mitään sairauksia aiheuttavaa ylipainoa) käytä sitä.

Vierailija
212/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina samaa lässytystä kuinka yhteiskunnan pitää hoitaa ja maksaa kaikki. Ihmetyttää miksi ihmiset eivät ole itse valmiita ottamaan vastuuta elämästään oli sitten kyse elannosta, työstä, asumisesta, koulutuksesta lasten kasvatuksesta tai syömisestä.

Aivan saavatonta väkeä tuntuu olevan ainakin puolet kansasta. Toinen puoli sitten elättää nämä tuilla elävät ja muuten yhteiskunnan varassa olevat venkulat. Ei tarvitse ihmetellä miksi veroprosentti on taivaissa. Voisiko joku tutkia mikä on vikana näillä yhteiskunnan varassa elävillä luusereilla

Miten lihavuuslääkkeiden korvattavuus liittyy asiaan? Saahan muihin kehon toimintahäiriöihin liittyviin lääkkeisiin, esim. hormonihoitoihin, korvaukset. Vai ajattelitko huutaa keski-ikäisille naisille, etteivät suostu saamaan vaihdevuosia?

213/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä asenne heitä kohtaan on sinulla vikana 🤔🤔 eikö voisi puhua vaan ihmisistä eikä luusereista.  Jos alunperin asennoituu että te ootte niitä huonoja koska olet sellanen sellanen ja sellanen miksi tämä tälläinen ryhdistäytyis kun olette talloneet heidät jo maanrakoon. Pidätte näitä jonain koirina jotka eivät saisi asua edes tavallisissa asunnoissa eivätkä hakea ruokaansa kaupasta.  Jos ns lähtötasoa ei oikeasti ole edes mistä ponnistaa niin miten te kuvittelette heidän lähtevän matkaan reppu selässä ja motivoituneina .

Vierailija
214/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon reilu viisikymppinen nainen ja olen laihduttanut koko ikäni.

Voin melkeinpä tituleerata itseäni ammattilaihduttajaksi.

Olen vuosien aikana laihtunut varmaan satoja kiloja.

Laihduttaminen on itse asiassa aika helppoa, mutta painon pitäminen kurissa todella vaikeaan.

Olen nyt vuoden verran käyttänyt noita mainittuja laihdutus lääkkeitä ja olen normaalipainossa.

Ihminen, jolla on oikeanlainen suoliston bakteeristo ja jonka kylläisyyshormonitasot ovat normaalit, voi ihan suoraan sanottuna pitää päänsä kiinni.

Teillä ei ole MITÄÄN käsitystä millaista taistelua elämä ruuan kanssa on JOKA IKINEN PÄIVÄ jos tilanne ei ole tuo.

Olisin kaikkein mieluiten syömättä kokonaan, mutta koska se ei ole mahdollista, niin olen äärimmäisen onnellinen uusista laihdutus lääkkeistä.

En olisi ikinä uskonut miten paljon lääke auttaa. 

Tältäkö siis normaalipainoisista tuntuu

Ihan vinkkinä: suolistofloora ei ole muuttumaton monoliitti vaan se muuttuu pikkuhiljaa sen mukaan mitä syöt. Suolistofloorasta sanotaan, että se on ihmisen "toiset aivot". Lihavien ihmisten suolistofloora on usein muotoutunut käyttämään ravintonaan sokeria, mikä on kaikista haitallisin suolistofloora-tyyppi. Näistä k* sipäistä pääsee eroon, kun välttelee sokeria kaikissa sen muodoissa. Aluksi nämä sokerilla elävät bakteeri järkkäävät mellakan. Ne ovat elollinen olomuoto joka ei halua kuolla vaan elää ja lisääntyä kuten kaikki elollinen. Koet kovia vierotusoireita, ahdistusta ja masennusta, koska nämä sokeribakteerit pyytävät apua aivoiltasi. He vaativat sokeria hengenhädässä. 

Pysyt tiukkana ja alat syödä kasviksia, saat ilmavaivoja ja ulosteesi joukossa on sulamatonta kasvismassaa, koska sinun kasviksia pilkkovia sulistobakteereja on niin vähän. He ovat alisteisessa asemassa suolistofloorassa. Kun aikasi totutat suolistoasi terveelliseen ravintoon, niin sokeria hyödyntävät suolistobakteerit kuolevat pois ja hyvät bakteerit ottavat vallan. Sinulta häviää makeanhimo totaalisesti kun sokerinsyöjä-bakteerit menehtyvät. Kasvikset puolestaan alkavat maistua maukkaalle. Et ole ennen tajunnut kuinka voit himoita jotain kukkakaalia tai kuinka kurkku voi maistua makealle.

Vierailija
215/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Miksi ette myönnä että oikeasti haluatte että lihavat kuolevat ..ette te halua heidän laihtuvan . Vihamielisyys ei kerro muusta kuin vihamielisyydestä. Jos motivointi ei toimi miksi edes piiskata se on vielä paskempi keino. Minä en syö koska en halua syödä . Mua ei ole koskaan ruuanlaitto kiinnostanut

Eipä tuo reilusti ylipainoisen elämä ole kovin hohdokasta. Nuoretkin tarvitsevat apua päivittäisissä toimissa ja se on kallista yhteiskunnalle. Siinä vaiheessa kun BMI on 50 ja päälle kuolemanriski nousee vauhdilla jos tulee sairauksia ja niitähän tulee ajan myötä. Syömisen jatkaminen tuossa tilanteessa on vähän kuin suisidin tekemistä ja jossain vaiheessa loppu tulee. Monesti supelihavat syyllistävät läheisiään jos asiat eivät mene toivotusti eli aika harvassa ovat ne ihmiset jotka viihtyvät näiden kanssa. Uudet laihdiuslääkkeet toimivat mainiosti lihavillle mutta ei taida olla julkaistuja tuloksia superlihavista.

Vierailija
216/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani ylipainoiset ovat karruttaneet  kilot ihan päivittäisillä pienillä väärillä tottumuksilla.  Plus liian vähällä liikkumisella.  Ehkä näihin voisi ensisijaisesti puuttua, ennen lääkitystä.

Vierailija
217/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Ehkä asenne heitä kohtaan on sinulla vikana 🤔🤔 eikö voisi puhua vaan ihmisistä eikä luusereista.  Jos alunperin asennoituu että te ootte niitä huonoja koska olet sellanen sellanen ja sellanen miksi tämä tälläinen ryhdistäytyis kun olette talloneet heidät jo maanrakoon. Pidätte näitä jonain koirina jotka eivät saisi asua edes tavallisissa asunnoissa eivätkä hakea ruokaansa kaupasta.  Jos ns lähtötasoa ei oikeasti ole edes mistä ponnistaa niin miten te kuvittelette heidän lähtevän matkaan reppu selässä ja motivoituneina .

Tuota..

Sä et oikeen ota onkeesi jos joku sulle on ystävällinenkään?

Mene pois palstalta, vaikka ulos kävelylle (ja ei, ei sen takia että olet lihava vaan siksi koska se tekee hyvää keholle ja mielenterveydelle). Ja älä käy täällä, varsinkaan seuraamassa painokeskusteluja.

Ja muuten, täällä kyllä kiusataan ja haukutaan kaikkia ihan tasapuolisesti, niitä hoikkiakin.

218/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa olla. Vihaatkaa läskejä aivan helvetin sama . Kukaan läski ei ainakaan teidän vihan ansiosta laihdu ... Ahdistuu vaan enemmän .. mutta sitähän te tällä haette

Vierailija
219/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiaa ei löydy tai riitä edes nuorille. 

Syökää itsenne hengiltä, jos muuhun ette kykene. Vaatii jatkuvaa istumista ja JATKUVAA syömistä pysyä lihavuushoitokunnossa. 

Miettikää miksi se ruoka on kuin vauvalle tissi. 

Olisi välillä palkitsevaa, jos tuonkin kaltaisten ulostulojen kirjoittaja ymmärtäisi edes alustavasti mistä kouhkaa? Tiesitkö, että ihmisellä voi olla pyykkilautavatsa ja silti olla niin pahasti ylipainoinen, että klassifioituu tuohon lihavuushoitokuntoon? Lopetat sen telkkarin katselun ja tajuat, etteivät Suomessa lihavuushoidettavat ihmiset näytä siltä kuin dr. Nowakin potilaat. BMi 30 riittää siihen.

Minä olen 196 cm. Minulle 115 kiloa riittää tuohon. Esimerkiksi Moarko Varalahti, Riku Kiri jne. menevät heittämällä yli tuon BMIn.

Vierailija
220/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihavuuslääkkeiden korvattavuus liittyy asiaan? Saahan muihin kehon toimintahäiriöihin liittyviin lääkkeisiin, esim. hormonihoitoihin, korvaukset. Vai ajattelitko huutaa keski-ikäisille naisille, etteivät suostu saamaan vaihdevuosia?

Vaihdevuosivaivoihin ei ole muuta tehokasta lääkettä kuin korvaushoito. Se on tila, jolle nainen ei voi itse mitään. Se altistaa naisen sydänsairauksille ja osteoporoosille.

Lihavuus on täysin ihmisen omissa käsissä ja ihminen voi siihen vaikuttaa ihan itse OMILLA VALINNOILLAAN. Kukaan toinen ei voi laihduttaa puolestasi. Kaikki tietävät kuinka lihavuudesta pääsee eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi