Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
261/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa ne pitsojen ja pastojen syömiset sekä kokiksen juomiset, vaihtakaa kunnon kotiruokaan niin ei pyllyrasvat leviä tuolinreunojen yli.

262/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin laihduttamiseen tarttee itseinhon ja mitäs muuta?? 🤔🤔🤔Ja itsensä pakottamisen.. ja väkisin liikkumisen ja itsensä nöyryyttäminen .. siinä on se teidän kombo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
263/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka kauan mun pitää olla syömättä että olen hyväksytty 

264/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saatana pitääkö ittensä tappaa kun ei paina 50 kiloa ????? No mitä saatanaa .. ootteko jotain saatanan kissakävelymalleja vai????????? Hymy kuin jokerilla??????????? 

265/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi vastata ? Niin että pitääkö mun painaa 50 kiloa niin olen kunnon ihminen

Vierailija
266/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke joka pitäisi sallia kaikille, mutta ei korvata kenellekkään.

Vierailija
267/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Mä kyllä tajuan mitä mieltä ihmiset on musta.. joo olen ollut joskus aiemmin kuntouttavassa.. mitä teen joillain kavereilla.. ei mulla ole mitään päihde menneisyyttä.. eikä ryyppääminen kiinnosta.. ehkä sä olet oikealla tavalla lammas...  Mulle ei nämä ns valheelliset kannustamiset mee läpi

Vaikutat todella mukavalta ja lämpimältä ihmiseltä, et yhtään nirppanokkaiselta ja ankealta 😊

Vierailija
268/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

No kuinka kauan mun pitää olla syömättä että olen hyväksytty 

Eihän sua muut ihmiset tai muu maailma kiinnosta yhtään?

269/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mua pitäis kiinnostaa.. 🤔

270/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä olen ajoittain  ihan hyvä tyyppi🤔 lämmin en edes halua olla.. jos on heistä hyötyillään. Olin ennen liiankin kiltti 

Vierailija
271/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monet ovat lihavia Suomessa. Tuollaiseen ei valitettavasti ole varaa.

Vierailija
272/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut kymmenen kiloa lääkkeellä. Sain korvattavuuden, koska mulla on DM2, eikä muut lääkkeet sopineet. Maksan itse kuitenkin noin 43 €/kk lääkkeestä. Helposti kyllä paino putoaa, mutta pää ei ole yhtään mukana. En syö, koska ei tee mieli, mutta sitten kun pakottaudun syömään, niin ruoka kyllä maistuu. Ylensyönnistä tulee hirveä olo, kokeiltu on. Yleensä voileipä tai pari riittää pitämään nälän poissa.

Vierailija
273/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo muka varaa 400 euron laihdutuslääkkeseen kuukaudessa. 15 euroa ylimääräistä per päivä toki löytyy herkkuihin.

Vierailija
274/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo muka varaa 400 euron laihdutuslääkkeseen kuukaudessa. 15 euroa ylimääräistä per päivä toki löytyy herkkuihin.

Ei mulla ainakaan ole. Mä toki elänkin niukin naukin toimeentulotuen ulottumattomissa. En ole lihonut karkeilla, sipseillä tai herkuilla, vaan kotiruoalla ja voileivillä. Liikaa niitä.

275/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan ite vois käyttää 400 e johonkin lääkkeeseen jos pitäis kokonaan maksaa .. olen työttömänä.. ei jäisi ruokaan  yhtään rahaa eikä muuhunkaan 

Vierailija
276/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin semaglutidin käytön ihan hiljattain. Jos se toimii (vielä ei tiedä) niin sehän todennäköisesti säästää yhteiskunnankin varoja kun tulee vähemmän lihavuuden liitännäissairauksia. Olisi järkevää kannustaa enemmän lääkkeen käyttöön.

Ei tullut aikaisemmin mieleen että pitäisi laihduttaa? Miksi annatte itsenne lihoa kymmeniä kiloja?

Aikaisemmin ei ollut noita lääkkeitä saatavilla enkä onnistu ilman.

Vierailija
277/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

No en ainakaan ite vois käyttää 400 e johonkin lääkkeeseen jos pitäis kokonaan maksaa .. olen työttömänä.. ei jäisi ruokaan  yhtään rahaa eikä muuhunkaan 

Oletko autisti? Tuo kommunikaatiosi voisi viitata johonkin sellaiseen. Siihenhän liittyy myös vaikeuksia ruokien kanssa.

Rumuus on epäolennaista, jos muuten pystyy toimimaan ihmisten kanssa. 

Vierailija
278/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

No hyvä ettei sua kiinnostakaan.

Vierailija
279/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin semaglutidin käytön ihan hiljattain. Jos se toimii (vielä ei tiedä) niin sehän todennäköisesti säästää yhteiskunnankin varoja kun tulee vähemmän lihavuuden liitännäissairauksia. Olisi järkevää kannustaa enemmän lääkkeen käyttöön.

SITTEN kun on pitkkittäistutkkmusta lääkkeen haitoista ulisette MoT ja muissa ohjelmissa, että mitä tuli sitä ja tätä haittaa. Kuka KORVAA loppumaton valituskierre elämässänne. 

280/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Ei mulla ole mitään autismia. Miksi nykyään on ok kysyä suoraan jossain palstalla toisen diagnooseista. No katkotaan huhuilta siivet ja kerrotaan nyt kun kerran vittumaista arvailua kumminkin on.. niin mulla on epävakaa rajatilapersoonallisuus sekä ADD .. joskus oli epävakaan tilalla anti sosiaalinen mutta se on kumoutunut 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme